Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega RP3 - Azimuth (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2014 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

hej efterklang.

min påstand var netop, at der blev målt på riaaén.
med to forskellige mener jeg , f.eks en ny og en gammel(slidt) af samme mærke og model.
for mere end 10år siden ( længe før feickert) prøvede jeg et andet computerbaseret azimuth-justerings program. og når det målte bedst, kunne jeg stadig, nu med en anden riaa, fintune puén yderligere med ørernes hjælp. hvorfor? hvis puén med computerprogrammet var justeret optimalt, hvorfor kunne jeg så yderligere fintune med en anden riaa?
     mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Hej nils valla

Man skal stadig kunne stole på sine sanser fremfor en computer animeret forestilling.
Bevares teknikken i dag, kan afløse sanserne et langt stykke af vejen, men alle disse ting er netop konstrueret til at hjælpe og støtte op om videnskab
og teknik, men stadig de menneskelige sanser har man svært ved ikke at tage hensyn til, tænk bare på vinsmagning . At man har måleudstyr der
kan måle mere fint end hørelsen er da godt nok, men til vores brug, hifi er det næsten hamrende ligegyldigt, forstået på den måde, at jeg er bevidst
om at meget lave eller høje toner kan netop farve det samlede lydbillede, men det kan gå den ene eller den anden vej . Syntes det er synd, at
mange bruger parameteret for, at måler det godt - lyder det godt.

Med venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

hej strukturen og forum.

det var også hvad jeg startede med at skrive. når man justerer ind efter feickert+, får man et samlet resultat af riaa og pu.    men selv om man har en forforstærker der f.eks spiller højere i den ene side, kan man godt justerer en pu i mål med ørernes hjælp, uafhængigt af at lyden er højere eller anderledes i den ene side. man justerer bare til højst mulige informationsniveau, og abstraherer fra den højere,anderledes lyd i den ene side. når puén står rigtigt kan man bla.a høre det på timing,rytme ,se billedsætning og selv størelsen på det indspillet rum skal kunne fornemmes selv med forskelle i riaaéns 2 kanaler. det er trods alt kun puén der samler informationer op.      med feickerten bliver der kompenseret for mangler imellem pu, riaa, og computer.

angrib bare hvad jeg skriver (hvis du kan) for kun på den måde kommer vi (jeg) videre mod et højere mål.
      mvh nils

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej strukturen og forum.

det var også hvad jeg startede med at skrive. når man justerer ind efter feickert+, får man et samlet resultat af riaa og pu.    
men selv om man har en forforstærker der f.eks spiller højere i den ene side, kan man godt justerer en pu i mål med
ørernes hjælp, uafhængigt af at lyden er højere eller anderledes i den ene side. man justerer bare til højst mulige
informationsniveau, og abstraherer fra den højere,anderledes lyd i den ene side. når puén står rigtigt kan man bla.a høre
det på timing,rytme ,se billedsætning og selv størelsen på det indspillet rum skal kunne fornemmes selv med forskelle i
riaaéns 2 kanaler. det er trods alt kun puén der samler informationer op.      med feickerten bliver der kompenseret for
mangler imellem pu, riaa, og computer.

angrib bare hvad jeg skriver (hvis du kan) for kun på den måde kommer vi (jeg) videre mod et højere mål.
      mvh nils

Det er ikke for at angribe dig :-). Men du vil da få et mere nøjagtigt resultat vha. adjust+. Ligesom hvis du bygger et hus
bruger du jo også et vaterpas, frem for at bruge dine øjne.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej igen nils valla

Det har ikke været tanke om angreb eller andet negativt fra min side Beklager hvis du har opfattet det sådan. Kan godt se det ikke var den mest heldige udlægning, men faktisk understøtter min betragtning netop din, med at ørerne hører bedst

Med håbet til en god weekend.

Med vanlig venlig hilsen

Struktøren

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

Det er ikke for at angribe dig :-). Men du vil da få et mere nøjagtigt resultat vha. adjust+. Ligesom hvis du bygger et hus
bruger du jo også et vaterpas, frem for at bruge dine øjne.

Et lille "Aberdabei". Det dér utroligt lille punkt ved VTA-justering, hvor det hele åbner op, og lydbilledet bliver kæmpestor, kan man bare ikke nå ved en måling, det kræver lytning.  

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Man skal stadig huske at kontrollere vaterpasset før brug, ellers vil det fejlvise, måske?

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
sigma6 skrev:
Det er ikke for at angribe dig :-). Men du vil da få et mere nøjagtigt resultat vha. adjust+.
Ligesom hvis du bygger et hus bruger du jo også et vaterpas, frem for at bruge dine øjne.
Et lille "Aberdabei". Det
dér utroligt lille punkt ved VTA-justering, hvor det hele åbner op, og lydbilledet bliver kæmpestor, kan man bare ikke nå ved
en måling, det kræver lytning.  

Men hvis du mener VTA er så vigtigt, kan du i hvert fald ikke bruge Rega til noget :-) Jeg kan heller ikke selv høre den store
foreskel på et par mm VTA. Men jeg kan helt klart høre hvis hvis azimut er korrekt indstillet. Jeg opnåede også meget bedre
resultat hos mig selv, ved at bruge en lille libelle jeg lå på pickuphuset, frem for at bruge mine ører :-) Ud over det tog under
5 minutter, kører jeg nu også min gamle Ortofon test lp perfekt.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hvis man er rigtig heldig, så er nålen monteret dead-center på en pickup... men oftest sidder nålen en lille smule skævt, både på dyre og billige pickup'er. Og derfor er azimuth justering et must, specielt ved meget fine slibninger. I den henseende er VTA også vigtig, om end slet ikke lige så følsom (Her har Roy Gandy - Rega - fat i den lange ende).

Jeg har flere pickup'er, at skifte i mellem, og kun én af dem har nålen monteret helt præcist, og det er ikke den dyreste. Og selv de mest etablerede mærker kan ikke sige sig fri!

Måleværktøjer er fint, men ørerne bør stå for den sidste fin-justering. Jeg justerer altid azimuth med hjælp fra ørerne, og man er ikke i tvivl, når det er korrekt... så falder alt bare på plads!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

@sigma6: Hold da op! Hvis du ligefrem lå på dit pick-up hus med din lille libelle, får du så ikke alt for højt nåletryk

Ah ja, det forbistrede skriftsprog
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hørt i Nordjylland mellem far og søn for mange år siden. Far: Hvor lå du kosten (æ lime)?? Søn: Jeg lå den ikke, jeg stod den op ad muren

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Af og til - men også kun af og til - er der sgu for sjovt herinde

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Kan nu bedre lide denne version:
Faderen ude fra garagen, knægt, hvor har du gjort af kosten? Søn: mor ligger på sofaen
Tja, sådan kan der være forskelle fra landsdel til landsdel
Den kunne også gøres mere underlødig , men fokus skal være på HiFi

God weekend
Struktøren

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
@sigma6: Hold da op! Hvis du ligefrem lå på dit pick-up hus med din lille libelle, får du så ikke alt
for højt nåletryk

Ah ja, det forbistrede skriftsprog

Bare rolig :-) Jeg tog selvfølgelig højde for hvad den vejer som er 0.26 gram. Og i følge min Ortofon testlp, er
kanaladskillesen som den skal være.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Tja, hvad libellen vejer er nok mindre væsentlig i forhold til, hvad du selv vejer ... i hvert fald i den sammenhæng (og sikkert også i alle mulige andre
sammenhænge)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

hej forum.

1. hej struktur. nej jeg tror ikke du angreb mig, men jeg tror du misforstod mig. jeg vil gerne angribes, for jeg er selvfølgelig ikke ufejlbarlig, og kun på den måde kommer man videre op hvor andre er i forvejen.
2. hej sigma6. når jeg bygger hus må jeg bruge waterpas, for jeg kan ikke lytte mig til om det står lige.
3. det meget lille kritiske punkt man finder når man justerer vta, er i virkeligheden det rigtige overhang man har fundet. puéns rigtige vinkel i rillen findes indenfor en ekstremt lille tolerance, og når man hæver eller sænker armen for at justere vta,får man skubbet puén lidt frem eller tilbage, lige nøjagtig nok til at finde det rette overhang. vta-forskelle i sig selv giver ikke den store forandring.
4. i og med at mange ikke selv kan justere sin pu, har feickert+ en store berettigelse. med den bliver det muligt for mange flere at få en god lyd på en nem måde. men for de 10% der godt selv kan justere, får man det mest rigtige resultat med ørerne. under alle omstændigheder får ens nysgerrighed før eller siden.en til at prøve om man yderligere kan fintune en optimal feickert justering med en øre-justering, og så er man ligevidt.   
   mvh nils

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Nils :-)

Jamen alt ære og respekt for din super hørelse ;-) Men hvis nu man kunne stole så meget på sine sanser, så ville der jo ikke
være nogle grunde til f.eks at bruge vaterpas.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej sigma6
Han skriver netop at han vil bruge et vaterpas, men man skal stadig huske at tjekke det inden brug, altid
Men når det kommer til lyd, til smag, så er der da kun vores sanser der skal afgøre hvad vi kan lide, eller ej
Det er sgu da lidt af en fallit erkllæring at benytte instrumenter, for at fortælle om man kan lide smagen af kød eller lyden af Beatles

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Hej sigma6
Han skriver netop at han vil bruge et vaterpas, men man skal stadig huske at tjekke det inden brug, altid
Men når det kommer til lyd, til smag, så er der da kun vores sanser der skal afgøre hvad vi kan lide, eller ej
Det er sgu da lidt af en fallit erkllæring at benytte instrumenter, for at fortælle om man kan lide smagen af kød eller lyden af
Beatles

Så du mener at du kan sætte en pickup efter gehør, og hvis jeg derefter påviser med et instrument at f.eks kanalbalancen
ikke er iorden, er det instrumentet der er noget i vejen med?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2014 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Uha da.
Her har jeg ikke den fornødne erfaring. Men ja, det vil jeg mene der er nogen der kan. Ikke at det dermed er instrumentet det er galt med, men
hørelsen er bedre. Tænk bare på datidens instrumentbyggere, der ikke havde andet, end deres hørelse. Tag Stradivarius
Men jeg er af den overbevisning, at der er personer der ved hjælp af øjne og hørelse kan sætte en pick up op til perfektion.

Med venlig hilsen
Struktøren

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum