| Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 10 Februar 2014 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej sigma6.
du har helt ret. man kan ikke lytte sig til noget puén ikke har samlet op. og om du har justeret det hele i hus på den ene eller anden måde er ligegyldigt. men husk på din testplade er jo ikke noget sandhedsvidne, bare en plade lavet helt på samme måde som alle andre plader, bare med den forskel at den (måske) kun er forsynet med en bestemt tone i skæringen, som skal understrege et vist parameter i gengivelsen. på en plade med musik, er der så meget mere der skal falde på plads; klangnuancer,dybde bredde,dynamik og måske skal man også høre støjen fra rør-guitarforstærkeren der står i studiet.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
jeg skulle måske forklare hvorfor en crosstalk-justering i sig selv ikke kan retfærdiggøre en fuld azimuth (som jeg postulerede i mit forrige indlæg).
bunden af en pladerille (der hvor de to siderillevæge mødes) er lavet i mono op til 50hz.
så crosstalk er kun noget der måles på rillevæggenes signaler (fra 50hz og op), hvorimod en fuld azimuth (m.m.) indeholder det hele.
når analoguemanden ytrer at azimuth kun, og kun handler om crosstalk, er det ikke i sig selv forkert men bare kun en del af sandheden. jeg justerer altid min pu med hjælp fra ørerne, og hvordan finder jeg lige den laveste crosstalk? nej vel.
man skal selvfølgelig justere til størst mulige lydbillede med flest mulige informationer, og på den måde får man samtidig laveste crosstalk og største kanaladskillelse.
benytter man testplader eller feickert+ er det derimod crosstalk man bruger, da det er målbart.
mvh fra Lalandia nils.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej forum.
jeg skulle måske forklare hvorfor en crosstalk-justering i sig selv ikke kan retfærdiggøre en fuld azimuth (som jeg postulerede i mit forrige indlæg).
bunden af en pladerille (der hvor de to siderillevæge mødes) er lavet i mono op til 50hz.
så crosstalk er kun noget der måles på rillevæggenes signaler (fra 50hz og op), hvorimod en fuld azimuth (m.m.) indeholder det hele.
når analoguemanden ytrer at azimuth kun, og kun handler om crosstalk, er det ikke i sig selv forkert men bare kun en del af sandheden. jeg justerer altid min pu med hjælp fra ørerne, og hvordan finder jeg lige den laveste crosstalk? nej vel.
man skal selvfølgelig justere til størst mulige lydbillede med flest mulige informationer, og på den måde får man samtidig laveste crosstalk og største kanaladskillelse.
benytter man testplader eller feickert+ er det derimod crosstalk man bruger, da det er målbart.
mvh fra Lalandia nils. |
|
|
Hvorfor gør du alting så fuldstændig sindssygt besværligt og tidskrævende? Det kunne være interessant at høre om du nogensinde bevæger dig i automobil eller på cykel...eller andet køretøj med hjul...når du jo har dine ben at GÅ på..?? Og at gå, kan jo tage rigtig lang tid. Især hvis der er dejligt langt til målet.  Niels
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej nilau.
jeg kan godt sætte hele min pladespiller med tonearm og ny pu, op på mindre end en halv time.
og så lyder det fint en periode. så fintuner jeg lidt og har det fint en periode mere, hvorefter jeg udskifter noget, fintuner og har det fint en periode. osv.osv.
ps jeg har haft pladespiller konstant siden 60érne og har hygget mig med justeringer siden 80érne. længe leve vinyl.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rillen er 1 ting, den kan også være skåret lidt skævt, og så er der pickup geometrien.. og bare fordi nålen står rigtigt i rillen
er ikke også nødvendigvis = at spolen er drejet optimalt i forhold til nålen.
Det er svært at diskutere vinyl når nogle spiller nyudgivelser, nogle gl super presninger, og andre 80-90 pop rock.
Samtidig med et hav af arm/ pickup kombinationer diamant slibninger kompliancer osv.
For mig tager det adskillige måneder at få en pickup op at køre optimalt, med tilspildning og justeringer løbende med
venners hjælp indtil det hele stabiliseres og ikke kan optimeres mere.
At man kan spore 315hz eller juster crostalk ved en given frekvens, er ikke = at pickuppen opføre sig lineært op gennem
hele frekvensområdet.. Der er ingen sinustoner der kan bruges til at optimere et system der skal spille komplex
sammensatte toner som musik.
Og man kan høre langt mere end det er muligt at aflæse/ eller få af brugbar information via et scop.
Har man en REGA arm gør man det at man sørger for at basen er i vatter, men skal ikke/ aldrig justere azimuth ved at
klodse basen op/ tippe den.
Hvis man ikke gør det med faste afstandsstykker til azimuth passer, så må man med lidt papir eller lignende rette
skævheden op mellem pickup hus og armen, der hvor de er fæstet.
REGA arme er entry level arme i forskellig finish, så det er alt for tidskrævende at skulle bruge den sammen med en hiend
pickup, og prøve at justere den på plads med sims.
Nogen gør det med fine resultater, men det er ikke at anbefale nogen der ikke har mange års erfaring og indsigt i justering.
Hvorfor er der nogen der bruger så lang tid.. Fordi de har evnen og tiden, og har systemet der belønner det.
Alle dem der ikke har tid lyst systemet der afsløre fejlene skal selvfølgelig ikke spilde tid og penge på at skrue frem og
tilbage på alt muligt og umuligt.
Jeg påstod engang jeg kunne høre forskel på 1 ohms impedans spring, når jeg ellers havde optimal justering, de fleste
loader bare en pickup med en eller anden ligegyldig modstand. Som der er på deres riaa. Uden at vide hvor hvorfor eller
hvordan den skal stå. Og er loadimpedansen ikke lige i øjet på en højkompliant MC pickup med bedste slibning magnet og
spole, så er resten på forhånd døm til ikke at komme i mål.
Har da også mødt nogle der har fået sig en pæn overraskelse over hvad det betød på ders setup.
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan høre forskel på 1 ohms impedans spring, må du da godt nok ha' gyldne ører
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
man kan faktisk sætte sin spiller op på mange måder. når jeg f.eks kører med en hel std.metode,(pu og tonearm sat efter producentens anvisning), har jeg en slags lyd. benytter jeg f.eks en feickert med deres anvisning (som er baseret på en lige arm), får jeg en anden lyd. en tredje justering jeg bruger, går på at armen placeres efter producentens mål og så sættes puén bare så langt ude på armen det kan lade sig gøre, og så tvistes puën på plads efter gehør.
hver gang jeg kører med et nyt opsæt, kan jeg genhøre mine plader med ny lyd til følge. og tro mig det er bedre end at købe nye plader.
og nilau jeg tror faktisk kun det er mine forklaringer der er omstændige.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Hvis du kan høre forskel på 1 ohms impedans spring, må du da godt nok ha' gyldne ører
|
|
|
Det kan næsten alle, selv folk der ikke høre 100%. Det er kun et spørgsmål om betingelserne er tilstede.
Det er ikke mine øre, men det der laver lyden det kommer an på.
Jeg har demonstreret det for en hel del mennesker gennem tiden.
Har du en pickup med 5 ohms generator impedans vil den typisk skulle loades ca 20 ohm.. jeg vil næsten æde min hat på at
den holder sig mellem 15-25 ohm, ca 3-5x generator impedans.
Hvis du så loader den 100 ohm så er du så langt fra at du aldrig kommer til at høre fuldt udbytte af dine resterende
indstillinger, og ca sådan forholder det sig med hver enkelt indstilling der er på et pickup system.
Og jeg snakker ikke om en 3000kr MC pickup med konisk eller eliptisk slipning. Og nej jeg kan heller ikke høre forskel hvis
jeg køre med en stepup trafo. OSV OSV..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke høre det på min pickup, og jeg kender heller ikke andre der kan.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet, og hvilken pickup er det og hvilken load impedans køre du med.? Og ikke mindst hvad er der af muligheder på din riaa/ stepup.?
Og nej det er meget muligt du ikke kan det, der er mange ting der skal være på plads inden man kommer dertil, og det kræver tid lyst og hjælp at få det til at lykkedes.. Men det sparker så meget R## når det hele går op i en højere enhed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
En transfigaration Phønix og en load på 220.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de specs jeg kan finde er rigtige har den en generator impedans på 1-2 ohm.
Det er godt nok lavt. Pass laver nogle Riaa der starter omkring 5 Ohm, og der er vist andre der er super seriøse omkring mulighederne for at justere load impedans.
Har du nogensinde leget med impedans 4-5-6 ohm, så du med sikkerhed kan sige at det ikke betyder noget i dit system.?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg startede på 10 ohm, men det lød indelukket og ekstremt kedeligt. 100 ohm lyder fint men for tiden ( jeg har en låne forstærker) kører den bedst på 220.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej stridsvogn.
når jeg skriver at puén skal stå rigtigt i forhold til rillen er det selvfølgelig hørt med bedste lyd til følge, og det kan da sagtens tænkes at den står skævt, men hvis lyden er bedst der, står den rigtigt i fht rillen.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den står helt sikkert ikke ret skævt der hvor den lyder optimal, men der kan være et kompromis mellem spole og nål, hvis den er lidt usymetrisk.
Jeg prøver i grove træk lige at forklare hvordan jeg høre de forskellige justeringer.
jeg høre meste azimuth som en kanalbalance.
Loadimpedans som en homoganitets justering.
VTA som en op ned på perspektivet, kan lyde som en brevsprække, hvis den står forkert. og omkring sweetspot kan man justere perspektivet op ned.
antiskating lyder lidt som balance men er nemmest at høre på overtoner og udringning, så man stiller balancen / dæmpningen så den er ens i begge kanaler.
Nåletryk er og VTA er 2 forskellige lyde men hænger sammen justeringsmæssigt, for høj nåletryk kan godt medføre bedre sporing på en testplade, men trykker også ophænget sammen så man overdæmper, og musikken lyder indeklemt og kedelig, samt højfrekvens kan forvræng på grund af fejlsporing som følge af at man har sænket kompliancen. så har man feks for højt nåletryk kan en måde at kompensere på være at hæve load impedansen, selvom det ikke virker ordentligt.
Overhæng høres som timing , hvor forkert vinkel/ overhæng udfaser lyden, og gør at man ikke har styr på perspektiv transiente og dynamik.
Nemmest at høre det på en dynamisk plade, og der hvor man har max dynamikspænd og transienter står lodret er det optimalt.
Der er også siliconedæmpning. Men det skal man vist bare opleve, og i extrem små mængder. Jeg høre det mest som ro i grundtoneområdet. Som om man fjerner en del forvrængning.
Har jeg glemt noget.?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan I ikke holde fingerene fra "Citér", når I bare svarer på det forrige indlæg?
Det bliver fuldstændig ulæseligt, når indlæggene bare vokser og vokser, og det kun er den nederste linje der skal læses!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel.
Det er jo så meget nemmere at se udfaldet i bakspejlet.. Hvor rodet er det hvis vi ikke citere, og folk selv skal finde ud af
hvilket indlæg vi svare på.?
Eller kan du lave en funktion så vi kan reservere pladsen efter det indlæg vi vil svare på, og hvad så med dem der svare på
samme indlæg efterfølgende.?
Eller skal vi så selv til at copy past det vi vil citere hvis andre har postet i mellemtiden.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej stridsvogn.
du fik overset tangenten, som s¨følig også har med vinkel og overhang at gøre. men den er lidt tricky. hvis nålefanen peger en smule for meget indad, får du samlet meget lyd på højre side af venstre højtaler (indersiden)og pg.a det originale signal ligger i venstre side af rillen, får du en meget varm lyd i venstre side og en fjern og tynd lyd i højre side. men peger fanen en lille smule for meget udad, får du nu en fjerneffekt i venstre side (men ikke kold) og i højre side vil lyden samle sig på venstre side (indersiden) af højre højtaler, men pg.a det fasevendte signal i højre rilleside, vil lyden her stadig være tynd og kold, og forsangeren kan få en nasal tendens.
mvh nils.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels, jeg kigger selvfølgelig på pickuppen til grovjust, men har man rodet med VDH ved man at hverken hus eller retningen
nålen har ud af huset kan bruges til noget.
Det er udelukkende line kontakt nålens kontakt vinkel på siderne af vinylen, og hvor ophænget af nålen/ spolerne er symetrisk
påvirket / dæmpet der betyder noget.
Så nålen kan pege hvorhend den vil.. bare det spiller frit i begge kanaler så er det der den skal stå.
Så i grove træk må antiskating ikke trække nålen ud af neutral stilling når den får kontakt med pladerillen, og neutral er den
retning den har i upåvirket tilstand..
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej stridsvogn.
jeg syntes bare det er sjovt, hvor nogle justeringer skaber noget hvis man justerer en vej, og det modsatte eller omvendte når man justerer den anden vej, så skaber andre justeringer noget vidt forskelligt om man justerer den ene eller den anden vej.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |