Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Analytisk hifi og liv i musikken (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

I mange mange år var jeg af den opfattelse, at der hørtes to retninger i hifi: enten musikalsk eller analytisk gengivelse. det førte bl.a. til at jeg udelukkende havde Linn-udstyr. Nogle hedengangne (desværre) Hifi4all deltagere (KvK) opponerede mod dette. Siden er der løbet meget vand gennem mit hifi-anlæg, og der er intet Linn tilbage.

På det seneste er der kommet nye højttalere og tweaks ind. Jeg læste med interesse Mikkel Gige's anmeldelse af Audiovector SR3 Avantgarde Arreté, hvor han oplevede at nogle indspilninger ikke var så interessante aflyttet på netop den analytiske højttaler. Jeg kan følge ham, men her er det ikke så udpræget - måske fordi mit ikke endnu er den nyeste model Audiovector, og har ikke helt samme lave noise floor. Mine er dog analytiske og uforvende i forhold til så meget andet, også i forhold til mine gamle B&W 805 Diamond.

Jeg har genfunden et album fra samlingen, som jeg ikke før syntes var interessant. Jeg er ikke så vild med "klogejazz uden melodi", og dette album lød lige en tand over kanten mod det. Men, på mit seneste set-up er der kommet så meget liv i tingene og der eksponeres så mange interessante detaljer, at det lyder rigtig fedt, fordi optagelsen er nøgen, og det vises nu gennem anlægget:

Det er Thomas Clausen Trio "My Favorite Things" fra 2001! Han skriver på cd'en: This is my choice from the 20 tunes we recorded on the 15th of October 2001. They were all first takes, we gave spontaneity higher priority than perfection... We were sitting close together, and didn't use head phones or bass amplification. A recording with no superfluities or extras, like in the old days!

Den er optaget med 3 mikrofoner direkte ned i to spor.

Jeg har albums som lyder underligt gennem et ufarvende anlæg, men ikke hos mig dog direkte utåleligt. Og når der så er en supernaturlig optagelse, hvor musikkerne nyder at spille, så er det som om lytterummet kobles direkte på optagestudiet. Og gammel musik fra samlingen opnår ny lytteglæde.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Man kan jo også tage et par af de fine optagelser Opus 3 lavede i 70'erne. Disse lyder meget ægte i klang og dynamik, men meget "stille" i det, i forhold til mere manipulerede optagelser af samme type jazz. Ingen tvivl om, at disse plader kan lyde direkte pappet og spinkelt på det forkerte anlæg, sammensætning angår. Men på det vellykkede ditto, - sikke en forskel mellem stille passager og udbrudende i musikkens dynamik.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Min pointe var, at en optagelse der musikalsk var uniteressant FØR, er blevet musikalsk intessant EFTER anlægget er blevet mere analytisk. Jeg har ret meget musik i min samling, og med mindre du har set den kan du nok ikke afgøre om jeg er musikinteresseret, hifiinteresseret ELLER begge dele. Det er meget få indspilninger, som jeg skriver, der afsløres til at være uinteressante, men de er der, ligesom Mikkel skriver i sin anmeldelse.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens følge dig.
Der er jo forskellige meninger om, det er de gamle (helt analoge) eller nye optagelser der giver bedste lyd.
Men anlægget man spiller over, afgører nok den tvist.

Er det ikke sådan, at for hver gang man udskifter i sit udstyr, får man også nye yndlingsplader.
(Selv en en pu-fintuning kan føre nye yndlingsplader med sig)

(ja,ja en pu-justering er nok ikke så vigtig, når man som dig spiller cd.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Alle mine plader er "ynglings-plader", fordi både CD og vinyl lyder godt her...

Det er min opfattelse, at et system som kun kan spille et vist antal plader, er mangelfuldt!

Målet må være, at få et setup, som agerer i musikkens tjeneste, og ikke kun fokuserer på de tekniske sider af musikken. Man kan sagtens få begge dele, om end det bliver dyrt...

Med et begrænset budget ville jeg til enhver tid vælge musikken, frem for teknikken. Detaljer er dejlige, men hvis det koster for meget at få dem med, så vil jeg hellere undvære dem, end at være begrænset i hvilke plader, jeg kan høre.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2015 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Helt enig.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vil uddybe min pointe jf. ovenstående egen kommentar: før var der i det "kloge-jazz" lidt for mange toner, som rodede, og det lød usammenhængende forvirret på mig. Men, øget opløsning har bragt ro og overblok, så jeg lettere kan følge musikerne.

Det har altid lydt mere eller mindre godt, og enig i, at hver opgradering bragte ny lyttelyst på pladerne og cd'erne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes