Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 03:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sølvsuper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2021 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Lige et hurtigt spørgsmål.

Jeg har nyerhvervet mig et sæt Sonus Faber venere 3.0 som jeg er, indtil videre, super tilfreds med.
Til at drive dem har jeg en Lyngdorf TDAI 2200, CD 1, og streaming af flac filer via deezer.

Spørgsmålet er nu: Hvis jeg gerne vil løfte det setup jeg har vil jeg så vinde noget ved at anskaffe mig Lyngdorfs effektforstærker
og så kører Bi-amping?

Har skiftet meget rundt i både forstærkere og højttalere og synes jeg nu har `ramt`lyden jeg godt kan lide, men man vil jo altid
gerne løfte det lidt

På forhånd tak for input

Jack Gellert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2020
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2021 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt at køre bi-amping.
Min personlige mening er at det giver en bedre og lidt mere detaljeret lyd.
Til top Vis Jack Gellert's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jack Gellert

hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Sendt: 25 Maj 2021 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har kørt med både TDAI2200 og TDAI2170. For det første finder jeg klart TDAI2200 bedst nemlig fordi den ikke behøver at køre
biamping. Den er længe kraftig i sig selv. Ved TDAI2170 manglede jeg kræfter og prøvede med SDA2400, men var lyden var
simpelthen ikke mig desværre.

Du kan ende med at få en bas der er så knastør at det bliver kedeligt med for mange digital watt er min erfaring.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Maj 2021 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

njarhh.... Hvis det lykkedes at få for tør bas med en given højttaler/forstærker kombi, så er det sjældent forstærkerens skyld. Og det kan aldrig blive en fordel at vælge en forstærker ud fra at den skal have en slatten kontrol over bassen, for at få højttaleren til at lyde af mere bas.
Skift højttaleren ud - den er trods alt nok nær den største bidrager til den endelig lyd - eller benyt den EQ, som de fleste Lyngdorf-produkter har
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

sølvsuper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Sendt: 27 Maj 2021 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Men hvis man ikke kan løfte kvaliteten, ikke bare bassen da det spiller fint bas, men hele spektret, hvorfor så overhovedet
opgradere med mere power?
Eller som jeg tænker, at køre med bi-amping og derfor kunne levere mere direkte til øvre og under delen af spektret?

Blot nysgerrig inden jeg spendere flere midler i forstærkerdelen.

I mit tilfælde koster en Lyngdorf effekt ca 15000 kr, men er de så bedre spenderet på højtalere opgradering?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Maj 2021 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Virkningen af biamping kommer af to ting. Begge dele forårsaget af en højttalers reaktive funktion. Parkerer vi teorien et øjeblik
og kigger på virkeligheden, påvirker enhederne hinanden elektrisk. De påvirker også den tilsluttede forstærker. Jo mindre den
lader sig påvirke jo mere korrekt bliver gengivelsen. Basenhederne er de værste i denne sammenhæng og ved at adskille dem
fra de øvrige jo mindre er den uheldige påvirkning. Adskilt med brug at to forstærkere har man gjort det bedste man kan i denne
sammenhæng.

Indtil man går skridtet videre - og så er vi ovre i DIY konceptet - at man tilslutter hver enkelt enhed direkte til hver sin
forstærker og opdeler frekvensområdet elektronisk inden det når frem til forstærkerne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Ingolff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2021 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej Sølvsuper

Kajs beskrivelse er rimeligt tæt på hvad jeg og flere af min lille gruppe af Hifi brødre(& en enkelt søster Hifi iblandt) har oplevet. Jeg supplerer ved at fortælle at flere watt kun sjældent giver mere pr investeret krone stillet overfor bi-amping. Der er dog et par faldgruber og følgende antages ud fra præmisset 2,5 til 3,5-vejs højtalere.

Sandsynligheden for at få en relativt større forbedring øges hvis de to effekttrin er ens opbygget(læs samme model - eller en i samme serie som du positivt ved har ens opbygning og kun lidt forskellig strømforsyning). Ellers risikerer man at du får noget lidt andet end 'du er tilfreds men gerne vil have mere af det hele' . Antager det har noget med fase at gøre.

I praksis har jeg oftere oplevet at en lidt større model brugt til toppen og den mindre til bunden har givet bedre resultat. Ikke videre logisk og det er da heller ikke altid sådan tingene spiller af. Det er dog nemt at teste i praksis og, hvis alt andet er lige, er det nok mest styret af i hvilket område man har sit største problem.

I gamle dage, før Ingeniører og da vi spiste dinosaurer til morgenmad i stedet for bacon, lavede man højtalere mere ud fra erfaring, lytning og et antal lige dele halvgennemtykkede teorier. En af de sidstnævnte var at man, ved at dele omkring ~500hz samtidig delte belastningen i to nogenlunde lige store dele. Belastning er så dels teori om hvor meget energi i musikken der ligger på den ene og den anden side af delingen. Dels som det der, når man lytter på det, samlet set giver størst forbedring af effektforstærkerens arbejdsbetingelser på begge sider af delingen. Jeg tror, og det er et gæt, at 400hz nok er lidt mere rigtigt i dag. I praksis altså en halvering af arbejdet ved bi-amping og samtidig en, relativt, halveret udfordring for forstærkeren. Hvis man følger den retoriske matematik er det nu fire gange bedre og det er dyrt hvis det samme skal hentes i watt. Og ved en enkelt større forstærker har vi jo hele tiden det forbehold at watt/forbedret kontrol kun forbedres hvis der er brug for det. Lad os ikke glemme at den største fordel ved at fordele arbejdet ligger i at forstære som regel lyder bedre når man holder sig i god afstand fra max(a/b)

Nu kender jeg ikke benævnte Sonus Faber Venere ud fra meget andet end en kort gennemlytning hos Anders audio consult og ditto på en High end messe i Göteborg før coronaens tid. Min største erfaring kommer fra nogle få tidlige modeller hos mine lidelsesfæller (Guarneri? Snail Project og den med en kef139? i ryggen). Alle tre med et behersket antal komponenter i filteret. Jeg forstår at det ikke er sådan Sonus Faber gør det hver gang. Min gamle kammerat, Niels Nørby - æret være hans minde, talte ofte om det uheldige i at have flere spoler i serie mellem effekt + og -. Spoler ændrer nemlig modstand som funktion af temperatur. Hvilket igen kan gøre at man let løber den risiko at man ikke i alle situationer ved hvilken spole der sætter sit afgørende spor i det man lytter til(høres ofte som en lidt grynet gengivelse, hvilket også er koncistent med det jeg oplevede på Venere hos Anders). Mindre snørklet formuleret, jo færre spoler i serie(husk svingspolen) des mere har effekt at skulle have sagt. Og effekt siger som oftest mindre end højtaler. Få vidste bedre end Niels hvordan man kan styrede det forhold.

Som rosinen i pølseenden vil jeg berette at jeg, efter at have oplevet bi-amping som før beskrevet et større antal gange med god succes, selv tog skridtet videre til aktiv (analog) deling så snart muligheden bød sig. Hvilket indebærer kun en spole mellem + og - i bassen. Jeg opnåede ikke nirvana af den grund. Men ikke ti vilde heste får mig tilbage til det der var før aktiv deling. Så hellere en god tovejs. Altså - prøv det - hvis ikke det giver hvad du leder efter er sandsynligheden for at en større effekt gør andet end at spille højere meget lille Håber du kan bruge mit input. Det er skam vel ment

Kh Ingolff
Til top Vis Ingolff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingolff

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Maj 2021 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

sølvsuper skrev:
Men hvis man ikke kan løfte kvaliteten, ikke bare bassen da det spiller fint bas, men hele spektret, hvorfor så overhovedet
opgradere med mere power?
Eller som jeg tænker, at køre med bi-amping og derfor kunne levere mere direkte til øvre og under delen af spektret?

Blot nysgerrig inden jeg spendere flere midler i forstærkerdelen.

I mit tilfælde koster en Lyngdorf effekt ca 15000 kr, men er de så bedre spenderet på højtalere opgradering?

Der nogle ting der lige skal overvejes først - hvilket lige så godt kan tage afsæt i ting, som de fleste efterhånden er enige om:
Mange passive højttalere har ofte en lidt mere tricky belastning overfor de fleste forstærkere. Derfor kan man opleve diverse lydforskelle, som egentlig ikke kan tilskrives magi eller anden overtro - men derimod blot "interessante" belastningsforløb, der ofte ønskes undgået. Da effekt i en del år efterhånden, er blevet relativt billigt at komme i nærheden af. Så kan man ofte lige så godt sigte efter en forstærker med lidt mere saft og kraft, for at minimere denne udfordring. At nogle umiddelbart kraftige forstærkere så ikke nødvendigvis tåler "grimme" belastninger bedre - er så en en anden sag.
Frekvensgang - højttalere har en man måler - før rummet - for at få filtre og enheder til at hænge fornuftigt sammen i et givent kabinet. Men så smider vi dem ind i vores dejlige hjem - og hele herligheden bliver syltet godt rundt, med alverdens resultater til følge. Gængs videnskab fortæller os dog at vi har nogenlunde styr på hvad der sker over ca. 500hz - altså vi kan ret præcist forudsige det. Men under ca. 500hz - her dominere rummet helt vildt - sammen med vores lytteposition og placeringen af højttalerne i det givne rum. Derfor er det ret vigtigt at bassen er godt kontrolleret, før man skal forsøge at få den til at fungere i lige netop vores egne personligt indrettede hjem.
Du har dog ikke ballade i bassen - efter eget udsagn. Det kan vi kun respektere og ser derfor ikke grund til at grave dybere - eller gør vi?
Bassen er en meget stor og dominerende del af lydbilledet. Og kommer derfor også let til at maskere hvad der så fint og elegant forgår i mellemtone og diskant. Dette er et meget velkendt og tilbagevendende punkt i manges udfordringer med hifi-lytning i hjemmet - faktisk alle steder. Hvor mange nuancer i solsortens forårs-magesøgende kærligheds-pipperi høre du, når plæneklipperen larmer?  Det samme gælder bassen. Er der lidt rod og bulder i området under ca. 500hz, så er det klart mere besværligt at opfange de fine detaljer i de øvre oktaver - intet mystisk i det - og det bliver ikke lettere med alderen.

Du har nu 2 valg - til at begynde med.
1. Savner du egentlig noget i dit system lydmæssigt i forhold til andet du har hørt?
2. Er det blot muligheden og det sjove i hobbyen, som trækker i pengepungen?

Efter min mening, burde du skabe dig et grundlag for en mere sikker beslutning. Der er altid noget spændende at købe og justere på - så ingen grund til hastværk. Og alt kan selvfølgelig også bliver bedre..... men syntes du, at det er godt nu? Eller vil du gerne ud på lidt dybere vand, med spændende og mange gange yderst givende udfordringer, som f.eks DSP, EQ, måleudstyr, analysesoftware, subwoofere og andet teknisk fikumdik
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes