Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 03:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvad er High-End ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
jeg siger, at selvom eltax laver noget der spiller bedre end alt muligt andet, kan det aldrig blive Highend. alene pga navnet.. for at være Highend skal  navnet os være af en høj standard..

Det er da at udvande begrebet langt mere end at kalde en 1500,-s DVD for high-end, hvis du spørger mig... 

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Keyvan: "Så sent som i dag gik jeg forbi SunAudio i Aalborg, de havde en Pass Labs forstærker stående for Ca. 76 000 Kr. jeg havde ikke tid til at lytte til produktet, men jeg er så godt som sikker på at den lille Marantz PM-17, som var lige ved siden af vil lyde meget bedre efter min smag og den koster kun 14 000 Kr. Så prisen er ikke altafgørende for mig før jeg vil kalde et produkt for High-End."

"Det er ikke spørgsmål om religion men vores opfattelse af lyden."

Det der er da et godt eksempel på religion..  uden at have hørt en forstærker vil du mene en til en femte del af prisen er langt bedre  kan vi få en brugeranmeldelse

Sådan kan du også stille det op.

Jeg vil hellere kalde det for en fordomsfuld bemærkning.  Jeg har den opfattelse, at amerikanske produkter levere lidt mere bas end f.eks. de engelske eller nogle japanske produkter (heri Marantz) og det er ikke lige noget for mig. Når jeg vælger Marantz’en på bekostning af Pass Lab så er der mine fordomme jeg bygger mit vælg på. (Jeg skriver det igen, jeg har ikke lyttet til Pass Lab.)

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Otto: siger ik min holdning er den rette.. men highend skal opfylde tre ting i min bog..

1:der skal være et eller andet smart teknisk der koster en bondegård, f**k hvordan det spiller. bare der kan argumenteres for lyden, behøver på ingen måde at være neutral

2: prisen skal være uopnåelig for langt de fleste

3:den skal være bygget af et anerkendt firma, der ikke laver lowfi løsninger ved siden af

alt i alt er det snobeffekt..

jeg vil kalde gryphons speakere for highend, uden at have hørt dem, da lyden for mig er ligegyldig i den sammenhæng, der er alligevel så stor forskel på hva folk kan lide

Er bugatti highend ? jeg vil udentvivl sige ja.. kører toyota bedre.. udentvivl.. men det vil aldrig blive highend..

Keyvan: se det lyder bedre

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Otto: siger ik min holdning er den rette.. men higend skal opfylde tre ting i min bog..

1:der skal være et eller andet smart teknisk der koster en bondegård, f**k hvordan det spiller. bare der kan argumenteres for lyden, behøver på inegn måde at være neutral

2: prisen skal være upnåelig for langt de fleste

3:den skal være bygget af et anerkendt firma, der ikke laver lowfi løsninger ved siden af

alt i alt er det snobeffekt

Er bugatti higend ? jeg vil udentvivl sige ja.. kører toyota bedre.. udentvivl.. men det vil aldrig blive highend

Jeg er på nogle punkter tilbøjelig til at give dig ret...

Lige for at hælde benzin på bålet.

Din United DVD, er ifølge alles mening, det ringeste der findes , men som du selv skriver, sjovt nok spiller den faktisk op med andre cd afspillere som har kostet en del mere.

Er det så det andet udstyr der ikke lever op til de krav der faktisk er stillet.

Eller er den united DVD et highend produkt gemt i en grim indpakning ?

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Xeno: den united er i mine øjne en utrolig heldig sammensætning, tvivler på united overhovedet har lyttet på den før den blev sendt ud, at der kom lyd var godt nok..

om det så var verdens bedste cd spiller, vil det aldrig blive highend, af tre simple grunde..

1: united har lavet den

2: der er ingen snobeffekt ved at have den

3: den er alt alt for billig

(det kan vi vel blive enige om ?)

Det skal være et produkt som de færreste har hørt, men alene på pris mærke og teknik/design vil tro er det ypperste man kan få

hvis vi så tager min effekt, som er meget dyrere (30 k) og har hørt rigtig mange der er endnu dyrere, men har ik fundet noget der kommer bare op på siden af den.. er det highend ? nej !!! om det så igen var verdens bedste effektforstærker er den ikke lavet udfra snobkriterier som navn og prissætning..

Hvis Ice levede op til Go4it´s ros, var det så highend ? nej !!! igen pga af markedsføring, navn og pris

Det samme med Duelunds speakers (DCA) nu har han vist os været med til Gryphons helt dyre speaker, de er heller ik Highend: kan godt være det er noget af det bedste man kan få, og det er os eksklusivt, men design og pris gør at det ik kan være highend

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Live: i morgen vil jeg kigge forbi Sun Audio igen for at leve en lille sammenlignings test. Jeg har en lille mistanke om at jeg vil blive bekræftet i min fordom.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Live: i morgen vil jeg kigge forbi Sun Audio igen for at leve en lille sammenlignings test. Jeg har en lille mistanke om at jeg vil blive bekræftet i min fordom.

Hvordan er dine måleparametre til den test - hvad er vinderkriteriet?

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt de mennesker der altid skal sammenligne live musik og hifi/High end...! Jeg foretrækker da helt klart live musik, men det er da mere for oplevelsen som helhed, og ikke lyden..! Man får da ALDRIG lige så god en lyd til en stor koncert, som hjemme...!  Hifi er lydmæssigt et bedre system end PA. Ligesom man hjemme sidder i sweet spot og der er ingen uro og larm...! Der er vel ingen der tilstræber Live lyd derhjemme. Pa lyd er rå, upoleret, højt, dynamisk og med et begrænset frekvensområde....! Det man gengiver derhjemme, er jo indspilninger der har været igennem mange både computere og mixere, Selv såkaldte "Live indspilninger"!

Mvh. Hifido

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

keyvan skrev:

Hvordan er dine måleparametre til den test - hvad er vinderkriteriet?

At kalde det en test er for meget sagt.

Skal jeg teste noget så gør jeg det hjemme ved mig selv.

Vinderkriteriet og måleparametre: hahaha, ja jo.

Tit og ofte når jeg læser testresultater i forskellige blade eller internetside, skrive de at f.eks. forstærkeren leverer en god og stram bas med en klar og detaljeret mellemtone med en lidt lys diskant. (Javel herre statsminister, siger jeg bare)

Også spørger jeg, hvad er vedkommendes/anmelderens definition af en god og stram bas eller en klar og detaljeret mellemtone osv.  Og til sidst og ikke mindst i forhold til hvad????

At forstærkeren har en god og stram bas..... Ja ja men i forhold til hvad? Er det i forhold til en Accuphase E-305 eller en HK-8500

Du får mig ikke til at skrive den slags kommentarer. Nu når jeg ser så kritisk på disse begreber, så vil jeg ikke kaste mig over samme fremgangsmåde og beskrive min opfattelse af de produkter på samme måde som de andre. Men jeg skal nok skrive hvilket jeg bedst kan lide og jeg vil også sende en PB til dig med en lidt mere detaljeret beskrivelse af min opfattelse/bedømmelse af de to forstærkere.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Du får mig ikke til at skrive den slags kommentarer. Nu når jeg ser så kritisk på disse begreber, så vil jeg ikke kaste mig over samme fremgangsmåde og beskrive min opfattelse af de produkter på samme måde som de andre. Men jeg skal nok skrive hvilket jeg bedst kan lide og jeg vil også sende en PB til dig med en lidt mere detaljeret beskrivelse af min opfattelse/bedømmelse af de to forstærkere.

Disse begreber som du beskriver er vel netop én måde at definere High-End begrebet på? Hvad du så bedst kan lide må vel være hvad du selv definerer som værende High-End?

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

kan da godt hjælpe dig lidt keyvan  faktisk meget enkelt..

"Og til sidst og ikke mindst i forhold til hvad????"

iforhold til Marantz

hvis marantz har en dybere, mere nuanceret bund end pass, ja så er den sikkert både dyb og nuanceret

man skal passe på med lovprisninger, tilgengæld giver det et godt indblik i hvad personen foretrækker. så når man har hørt et testet produkt ved man os for fremtiden hvad en anmelder går udfra

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fundet definitionen på High-End, ifølge Oxford Advanced Learner's Dictionary:

High-End: adj. (AmE) expensive and high quality.

Vi kunne også diskutere det først udefra den sande definition af ordet og bagefter prøve krafter med en diskussion udefra vore egne definitioner

Det næste bliver sikkert det at finde én definition på ordene Expensive og high quality.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

expensive and high quality  der mangler eksklusiv, dvs mærket, men ellers kan jeg godtage den.. forudsat at høj kvalitet ik nødvendigvis betyder at det er høj troværdighed (HIFI)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Otto: siger ik min holdning er den rette.. men highend skal opfylde tre ting i min bog..

Problemet er ikke at jeg er enig eller uenig i din definition af hvornår noget kan kaldes high-end - problemet er at vi ganske enkelt ikke er enige om hvordan selve grundbegrebet "high-end" bruges. Det flyver med definitioner af hvornår noget er "high-end", hvad der skal til for at et produkt kan kaldes "high-end" osv osv. Det er dét der er helt misforstået - high-end er ikke et prædikat der skal sættes på et produkt, og derfor også sværere at definere end begrebet hifi.

For at trække et tredje begreb med ind i ligningen: PA, Hifi og High-end er ikke tre "kvalitetsgrader" eller noget i den stil, de kan ikke stilles op overfor hinanden - det er tre forskellige betegnelser, på samme måde som dB og centimeter (hvad er højest - et kanonslag eller rundetårn?) PA er ganske ligetil, det står for Public Adress. Hvis en dims er beregnet til at adressere offentligheden på den ene eller anden måde, i modsætning til anlæg i hjemmet, så er det PA-udstyr. Så er det fløjtende ligegyldigt hvordan, hvor højt og hvor meget den spiller. Det kan til en vis grænse ikke gradbøjes, enten er det PA eller også er det ikke. Hifi er et begreb der dækker over "høj troværdighed" - dvs. hifi dækker over et anlæg der gengiver kilden så præcist som muligt. Dette kan gradbøjes i langt højere grad - for hvornår er det præcist nok til at være hifi? Det kan der være forskellige definitioner af. Det vigtige at forstå er at PA-udstyr godt kan være hifi, der er ikke tale om to modsætninger.

Det samme med high-end - det er ikke et begreb der står i modsætning til noget som helst andet end mid-end og low-end. High-end er ganske simpelt et begreb der dækker over "det bedste". Længere er den ikke. Dét man så kan diskutere til hudløshed er hvornår noget er "bedst" - er det det dyreste, det tungeste, det største, det der lyder bedst, det med det fedeste design? Svaret er at inden for hver enkelt definition, findes der noget der er high-end - der er altid noget der er bedre end andet. Der findes derfor også high-end PA-udstyr, high-end sofaer, high-end madkasser, you name it. Men man kan ikke sætte prædikatet "high-end" på et apparat, uden at have konteksten med. Og selv da, vil der som nævnt tidligere kunne opstå diskussion om hvorvidt "den bedste ende" dækker over den bedste halvdel eller den bedste tiendedel.

High-end er ikke en bestemt gruppe af udstyr, der kan noget som ikke-highend udstyr ikke kan. Derfor kan du heller ikke bare sige at forstærker X er high-end, mens forstærker Y ikke er. Én forstærker kan godt være både low-end og high-end, alt efter sammenhængen.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Men jeg skal nok skrive hvilket jeg bedst kan lide og jeg vil også sende en PB til dig med en lidt mere detaljeret beskrivelse af min opfattelse/bedømmelse af de to forstærkere.

Det ser jeg frem til  

Jeg har for øvrigt selv overvejet Pass som en mulighed engang. Men jeg mangler at høre den under hjemlige forhold.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

keyvan skrev:

Disse begreber som du beskriver er vel netop én måde at definere High-End begrebet på? Det har du ret i men jeg kan ikke bruge dem til noget, sålænge anmelderen ikke har en reference model at går ud fra. Hvad du så bedst kan lide må vel være hvad du selv definerer som værende High-End? Ja måske, Jeg vil hellere skrive det således: Hvad jeg bedst kan lide må vel være hvad jeg selv synes lyder bedst.

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jf. Ottos fremragende indlæg er det vigtigt at understrege, at High-end begrebet dækker over det bedste på markedet. Punktum. Sådan er definitionen. Derfor kan diskussionen så gå på hvad der er det bedste på markedet. Er det japanerne, amerikanerne eller englænderne? Er det noget helt fjerde? Lad os nu koncentrere os om at diskutere dette nu hvor definitionen af selve begrebet burde ligge helt klar.

Det der i min verden kan defineres som high-end, dvs. som værende det bedste der er, har intet med hifi og neutralitet at gøre. Et anlæg er værdiløst hvis det ikke er dynamisk og har timing, hurtighed og rytmisk sans, og så kan det være nok så neutralt. Det bedste anlæg der findes er et anlæg der kan bevæge mig hver gang jeg sætter mig ned for at lytte. Det skal besidde evnen til at få mig til at leve mig ind i musikkens og teksternes udtryk, dvs. fordybelse i musikken sådan som musikerne gerne vil have den skal fremstå. Det kan da være meget sjovt at diskutere hifitermer som f.eks. lydbilledets opløsning, bredde, højde og dybde, men i længden er det ikke ret sjovt. Åbenbaringen for mig har ved flere lejligheder været naim, der netop har disse evner. Dermed ikke sagt at ingen andre mærker ligger indenfor (min opfattelse af) high-end betegnelsen, men naims filosofi og lyd virker meget overbevisende på mig. 

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

kan da godt hjælpe dig lidt keyvan  faktisk meget enkelt..

"Og til sidst og ikke mindst i forhold til hvad????"

iforhold til Marantz

hvis marantz har en dybere, mere nuanceret bund end pass Har du lyttet til de to produkter? (Du behøver ikke at svare på spørgsmålet, tråden bliver afsporet), ja så er den sikkert både dyb og nuanceret  

man skal passe på med lovprisninger Det er ikke min hensigt, tilgengæld giver det et godt indblik i hvad personen foretrækker. så når man har hørt et testet produkt ved man os for fremtiden hvad en anmelder går udfra Igen en Aha oplevelse.

High-End ATW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

tja, indbegrebet af high-end, efter min vurdering er:

når producenten vælger de bedste komponenter til et produkt.

simple as that. når det er det bedste af det bedste, så er det high-end, da du jo ikke kan komme længere op

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Det må jeg sige, vi kommer vidt omrking her 
Tak for folks meninger. Syntes det var lidt sjovt og høre andre folks meninger, det er jo det stedet er til for.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes