Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 02:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens TD 321. Leje oile?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 April 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Du skal lige finde ud af hvad for et leje du har med at gøre for der er to typer fedt leje og olie leje.

Selv bruger jeg Tri flow olie eller teflon olie som det også hedder det er suveren til formålet. Det købes i en hver auto udstyrs forretning.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 23 April 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 April 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Birger skrev:
Da jeg kørte med analog setup brugte jeg altid olie som bruges i bilens automatgearkasse - jeg fik det af en mekaniker for et par øl. Om denne type olie er bedre end så meget andet ved jeg ikke men jeg det engang anbefalet af en nørd.

Det har sjovt nok relation til min søgen efter VdH TLF...

Jeg læste om det i det engelske Hifi-World, hvor redaktøren David Price i sin egen klumme nævnte noget om at olien kan have betydning for lyden. Han havde selv prøvet med motor-olie (Mobil One vist nok), og han var overrasket over at det forbedrede lyden. Med TLF skulle det være endnu bedre.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 April 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

ok tak tl jer begge... det er en thorens td 321 mk2 jeg har ... det ligner fedt der er i??? ok kan tubefreak ikk komme med et evt navn på at godt produkt?? ved i om en thorens kører med fedt eller olie??
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

dvs at man ska finde det vdh tlf.. hva indeholder olie?? og hva var prisen??

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Olien hedder TRI-Flow eller Teflon olie alt efter fabrikat men der er det samme, det indeholder nogle mikroskopiske teflon kugler som sætter sig i småridser og andet slid og giver en ekstrem glat overflade. Autoudstyrs forretninger ved hvad det er. Husk at ryste bøtten før brug.

Man kan få en olie til motoren også, det giver et mærkbart lavere benzin forbrug og dæmper motorstøj.  

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 April 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Men mængden kære venner; hvor mange dråber?, spindlen og lejet skal jo helst ikke svømme over. Tror iøvrigt ikke man skal bruge en vatpind - den må efterlade noget, men en do. med noget fnugfrit stof omkring kan måske gøre det.

Vil prøve på min gamle KD-8030 i morgen

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

tak tubefreak... jamen kunne være man sku prøve det.. men er godt nok i tvivl om de ska være olie eller fedt!!! Mik 112 hva er en do? og evt en fiber klud eler hva er fnugfri?? tak for indlæg!!

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Mik112 .. hva er din ide omkring mængde?? hvor meget ska jeg "hælde " ned i lejet??

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 April 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
dvs at man ska finde det vdh tlf.. hva indeholder olie?? og hva var prisen??

Se tidligere i tråden.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

ok ca 100 euro??

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
tak tubefreak... jamen kunne være man sku prøve det.. men er godt nok i tvivl om de ska være olie eller fedt!!! Mik 112 hva er en do? og evt en fiber klud eler hva er fnugfri?? tak for indlæg!!

En do. er en forkortelse af ditto, dvs. det samme; en vatpind altså. Ok, det er nok et gammelt udtryk, men håber det er afklaret nu

Puha, godt jeg ikke er dansk lærer

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

dvs en vatpind med en fiber klud eller lign om?? dansk lærer nej føj med alle de møg unger

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
dvs en vatpind med en fiber klud eller lign om?? dansk lærer nej føj med alle de møg unger

Yes til det hele

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

så skæere jeg nok lige at det anden dims af ørepinden.. og så ligger en lile stykke klud om!!

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

tusind tak for alle jeres indlæg.. jeg vil hoppe i seng men har i gode indput/ideer så skriv endelig så ser jeg det imorgen!!

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 April 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Kære forum,

Med risiko for at blive hængt ved daggry vil jeg tillade mig at være lidt skeptisk overfor alle disse eksotiske oliefabrikanter.

Mine herre, tror i virkelig selv på at Clearaudio, vdh, Tom f, Audio Origami, Thorens m. fl. selv udvikler deres super lækre olie produkter...., jeg er desværre ikke så stærk i troen, men kan selvfølgelig overbevises af samarbejdsaftaler med f.eks. Shell,Castrol eller Mobil. At de så alle laver nogle helt andre produkter med mange kvaliteter er en helt anden historie.

Brug dog de 100 Euro et bedre sted i analog kæden.

Jeg vil til alm. lejebrønde anbefale alm. motor olie eller gear olie, på denne måde er i sikre på i får en olie med kendte specifikationen. Fyld gerne på til det løber over, da oliefilmen på selve lejeoverfladen der ved vil 'optage' det lille luftgab der altid er, og dermed stabilisere lejet. Mere friktion i et leje må alt andet lige give et højere level af støj fra dette.

Dem der så endnu ikke har prøvet en billig Denon 103 MC pick-up, kan så passende veksle deres sparede olieforbrug til en næsten gratis pick-up hos f.eks. www.phono-phono.dk eller ny på ebay i Spanien.

Skal jeg nu hænges

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 April 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Nemlig PINK ingen hængning

husk at lade lejet falde på plads af sig selv, det kan nemt tag en halv time  men jeg tror motorolie er lidt for tyk og som sagt har jeg rigtig gode erfaringer med oven nævnte oile ellers ville jeg ikke anbefale det.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 April 2006 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

tubefreak vi er enige... Selvfølgelig har jeg tri-flow på hylden, og min pointe var selvfølgelig heller ikke at nedgøre dette Dupont teflon produkt.

Det er fremragende  til mange ting, og nedsætter klart friktionen masse af steder. Jeg brugte det i årevis på glidelejer til CNC maskiner under service/rep.

Kan bare ikke med lugten af Tri-Flow mere, og så giver det noget hvidt fedt med tiden, hvorfor ved jeg ikke, ved du?

tubefreak & lille pink anbefaler Tri-flow frem for vdh olie indtil vi en blevet klogere, ok

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 24 April 2006 kl. 04:26 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at kigge på det link som Audio-Kjaer postede på forrige side.

eBay sælgeren protisson er en tidligere medarbejder hos Thorens der hedder Joel Boutreux.

Jeg købte et kit af ham som indeholdt kanyler med rensevæske, lejeolie (naturligvis), en fnugfri klud og en pind til at vikle vikle stoffet omkring. Jeg modtog det 2 dage efter at jeg havde betalt med PayPal.

Det gode ved Boutreux er at hans priser er fornuftige og han ved hvad han snakker om (selvom hans engelsk-kundskaber godt kunne være bedre) .

Et kvalitets leje som det der sidder på din Thorens har ikke gavn af fedt, kun den rette olie.

Husk at være forsigtig når du fjerner/isætter inder-tallerkenen i lejet så du ikke ridser det. Altid 100% lige op og ned. Med den rette smøring vil du høre/føle et tilfredstillende sug (swoop) når du løfter inder-tallerkenen op af lejet. Når den isættes skal den have lidt tid til at sænke på plads mens du roterer den stille og roligt.

Det er vigtigt at både skaftet og brønden bliver renset ordentligt inden den nye olie kommer i så der ikke sidder rester af gammel olie/fedt? eller andet. Derefter putter du olie i brønden og fordeler noget jævnt ud over skaftet (man bliver jo helt opstemt). Jeg mener at jeg brugte 1ml til hver. Det skulle gerne ende med at der flyder en lille smule olie over.

Husk at gøre ham opmærksom på hvilken Thorens model det drejer sig om. For en nemheds skyld kan du jo spørge ham om sættet indeholder alt hvad du skal bruge til et olieskift. Han er nem at forhandle med og det koster ikke en bondegård.

Du kan lave en lille test før og efter: Fjern drivremmen (påsæt yder-tallerkenen igen), roter tallerkenen op i fart manuelt med hånden til den overstiger 33 1/3 (du får brug for en stroboskop-skive og en lyskilde), tag tid fra den er på 33 1/3 til den går i stå. På min ydmyge TD150 går der 3min. hvilket ikke er så ringe.

Her er en adresse til en guide skrevet af Boutreux (dog mest rettet mod ældre modeller):

http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3095        (tryk på download)

En anden adresse til en printbar stroboskop-skive:

http://extremephono.com/free_turntable_strobe_disk.htm

Husk "print som billede" og undlad "tilpas til side" (har ikke selv printer men mener dette er korrekt).

Hvis du ikke har mulighed for at bruge eBay kan du maile Boutreux direkte:

j.boutreux@gmx.de

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum