Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens TD 321. Leje oile?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 April 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

gider nogen lige hjælpe mig??? har lige fået en mail fra joel boutreux.. og hva er thrustplate?? og hva ska jeg evt vælge?

Yes you can have my product for your TD

If you want OIl (JB N° 1) and for cleaning the price ist 5 ?

one polish kit 12 ? (with oil)

One polishkit with a new hardmetal Thrustplate 18 ?

and the kpl Kit with polishkit + Thtrustplate + Belt  +oil fot the motor ist
25 ?

The shipping is 3 ? for the kit and 2 ? for the oil

Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 April 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Hej kim.. hmm er ikk helt med .. er den hz fra lysnettet?  og hvor får jeg fåt i den strobe med afmagnitisering? hvordan kan enn skive gøre det?? så ska nålen stå på den så der kommer mærkelige lyden eller?? lige som densen har lavet en cd til cdafspillere?? eller??

Vores lysnet kører med 50 Hz, så ja.

Prøv med www.hifi4you.dk, de kan sikkert skaffe den, men den koster vist omkring 300 kr.

Pladen har nogle sweeps der skulle have nogenlunde samme effekt som f.eks. Densen's DeMagic, ja.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

ok tak kim... dejligt med noget hjælp!!!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Jeg ved ikke hvorfor alle søger at komme med et bud på en letløbende olie med lavest mulig friktion.

Det er ikke hensigtsmæssigt at benytte en sådanne efter min bedste overbevisning.

Det vil medføre at evt. motorvibration og motorstøj forplanter sig via rem i pladetallerken og den vej gennem pladen og videre op i p.u.'en.

Små hastighedsvariationer (wow & flutter) bliver tydeligere hørbare.

Nogle letløbende olieprodukter har det med at stivne eller brænde fast i smøreprocessen hvilket kan få fatale følger for leje og lejebrønd.

Der vil være behov for ofte vedligeholdelse af smøringen jo tyndere smøremiddel der bruges.

Men det er da klart at hvis producenten af pladespilleren foreskriver det så foranlediges man til at tro at det er det bedste.

Jeg holder fast i mit lejefedt efter 15 års succes og vellyd uden motorskader.

"dolph"

Fedtet skal såmænd nok heller ikke give dig motorskader, men ellers er dit rationale ikke rigtigt.
Wow og flutter skyldes ændringer i friktion, men ikke friktionen i sig selv. Ideelt set burde det betyde samme mængde Wow og flutter uanset smøremidlet.
Nu er det så bare det, at en motors støj og cogging tiltager med belastningen, hvilket gør fraværet af friktion til en fordel.
Den tynde olie i den rette mængde, vil naturligvis nedsætte friktionen, og dermed belastningen af motoren. I øvrigt har mange fabrikanter gjort meget ud af lejerne, således at det sagtens kan tage op til 1 døgn, at få lejet tømt for luft. Dette kræver selvsagt en tynd letløbsolie, med en meget modstandsdygtig film.
Den nævnte Tufoil tror jeg er det bedste man kan gøre. Fedtløsningen hører til i upræcise lejer, hvor den har en dæmpende effekt.

En hel del af den friktion, som motoren skal overvinde, er i øvrigt plade/nål friktionen, som varierer med modulationen i rillen. Dette forhold kan kun overvindes af rigelige mængder motorkraft og lige så rigelige mængder inerti i tallerkenen.

Mest klaverfaste værker jeg kender er Technics SP10MKIII og enkelte af Denons radiofoniværker. Begge er med direkte drev.

PS!
Jeg har i øvrigt aldrig ejet et grammoværk, hvor spindelen var smurt med fedt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej kurt.. Hvor meget olie ska jeg hælde ned i mit leje.. bare ca? nogle siger til kanten så det løber over når man sætter spindlen ned i igen!!! Hva er wow og flutter samt cogging??

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Til kurt.. kører du selv med det?? og hva koster det??

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Dario!

Jeg har ikke selv pladespiller mere desværre.
Men jeg har i anden forbindelse erfaret, hvad olier betyder.
I en pladespiller er balstningen minimal, men det er pladsen også.
Et godt centerleje bør have en oliesnegl fræset ud i spindelen, eller også skal lejet fyldes så meget, at olien når til tops når spindelen er på plads.

Prisen på Tufoil kan jeg ikke forestille mig er særligt høj, men det bliver den som regel, når den skal omhældes på små flasker med bestemte logoer på.

Tufoil kan næsten ikke ødelægges af varme, og de er tilmed beviseligt det mest friktionsnedsættende middel der er kendt. Før Tufoil mente man, at det var Teflon der var det mest friktionsnedsættende i verden, men åbenbart var der lige lidt ekstra glideeffekt i Tufoil.
Som jeg læser hjemmesiden, så skal man vist bestille i Tyskland eller Norge.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

ok... jamen det lyder da rimeligt fornuftgtigt!! ja det bliver dyrere med et smart logo.. ha ha.. ja man ska sættes sig ind i tingene eller bliver man taget i R....!! kunne du ikk forklare kort hva wow og flutter og cogging er??

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

den var til dig kurt kubik

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 April 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hej don dario.

Ingen grund til panik

JB No 1 er hans tyndeste olie med laveste friktion. Jeg købte JB No 2 der er lidt tykkere som han anbefaler til ældre modeller som min 35 år gamle TD150. Hvilken olie man skal bruge afhænger af hvilken model man ejer (naturligvis). Hvis han anbefaler JB No 1 kan du roligt stole på det (eneste grund til at du skulle overveje en tykkere olie var hvis dit leje gav mislyde - ellers ikke).

Jeg vil give niklasthedolphi ret i at man ikke altid bare skal finde den mest letløbende olie. Lejer er forskellige og det bedste er at følge producentens anbefalinger (hvis han prøver at pådutte én en super-speciel olie der koster en arm og et ben skal man naturligvis blive mistænkelig).

Hans polish-kit har du kun brug for hvis dit leje er i mindre god stand (ridser osv.). Hvis det ser pænt ud og vigtigst af alt hvis det roterer uden nævneværdige mislyde kan du roligt se bort fra dette.

Hans WIDIA hardmetal thrustplate er en lille tynd (0.6mm) skive du putter i bunden af leje-brønden efter den er renset og inden du putter den nye olie i. Så har spidsen (eller som på min model - kuglen) en ny glat og meget hård overflade at rotere på (der kan jo med tiden godt opstå en lille fordybning i bunden af leje-brønden). Denne er ikke essentiel men du kan jo overveje det.

Med hensyn til olie-påfyldning - nej du skal ikke fylde op til randen. Når jeg snakker om at olien flyder over så mener jeg bare så lidt at du er sikker på at der er olie hele vejen op af skaftet (i mit tilfælde 1ml til brønden og 1ml fordelt jævnt på skaftet). Tænk på hvor minimalt lidt plads der er i mellem skaftet og leje-væggen.

Han har også olie til motoren (den skal kun bruge en dråbe eller to) men lige nu vil jeg anbefale dig  kun at købe det mest nødvendige og ikke bekymre dig om alt muligt - "If it ain't broke, don't fix it" Hvis motoren støjer derimod kan en dråbe eller to godt hjælpe  - her snakker vi så om hans motor-oil.

En ny drivrem kan også være en god idé (eller en i reserve). Men her må jeg indsparke at den drivrem jeg købte hos Boutreux altså lader til at være lidt for stram! (brug aldrig en drivrem der er bare lidt for stram da du stresser lejet, motoren og trissen unødigt). Desuden forstyrrer en for stram drivrem fjeder-ophænget så det ikke kan fungere optimalt. Så vidt jeg har hørt kan man købe de rette remme hos Tim der har hjemmesiden:     www.turntablebasics.com
Så hvis du får brug for et nyt bælte kan du jo maile ham og spørge:     tim@turntablebasics.com

Er 321'eren ikke den der kom uden arm? Hvilken arm bruger du?

Så hvis du "nøjes" med olien så slipper du med 7euro, det er da til at overse

Held og lykke.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

hej  krenzler..

Det var bare dejligt at få svar på den mail... jeg giver en bajer hvis du kommer forbi odense... jeg sendte min motor til varde ifredags pga den kom med nogle mærkelige lyde engang ca i min.. lyden kan bedst beskrives med hvis man tager en glas kugle og banker den ind mod træ chassiset på thorensen!!! kunne hører den "dok/banken " flere meter væk fra den!!! meget tydeligt!! nogle mener den sku smøres om?? er det nemt at skifte den thrustplate??

hvordan skifter jeg den thrustplate?? den ska sættes ned i efter man har renset lejer og inden olien kommer i ikk?? det ser ud til at der er fedt i mit leje nu istedet for olie..grr...!! derfor Ska det bare skiftes!!! Der sku lige have været kommet ny rem på.. fik papiret på det? hvordan finder jeg ud af om den er for stram.. har ik den ge´fyle endnu!!!

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en RB250 rega ... jo den er uden arm!! med flydende ophæng osv!! Hva er trissen??

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
ok... jamen det lyder da rimeligt fornuftgtigt!! ja det bliver dyrere med et smart logo.. ha ha.. ja man ska sættes sig ind i tingene eller bliver man taget i R....!! kunne du ikk forklare kort hva wow og flutter og cogging er??

Wow = langsomme hastighedsvariationer.
Flutter = hurtige hastighedsvariationer
Cogging effect = rykvis gang af en elmotor, hvilket er en egenskab der følger visse typer motorer. Den kan delvist ophæves af et tungt svinghjul.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

ok tak kurt.. er det kun når det er bælte trukken der kan opstå cogging? eller? svinghjulet monteres det så inde i motoren? eller?? har remtrukket pladespiller også wow og flutter??

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
don dario skrev:

Wow = langsomme hastighedsvariationer.
Flutter = hurtige hastighedsvariationer
Cogging effect = rykvis gang af en elmotor, hvilket er en egenskab der følger visse typer motorer. Den kan delvist ophæves af et tungt svinghjul.

Se....Det er facts, sådan er det bare!  

Men til tider er det ret sjovt, at læse om gran-voksne menneskers angst for evt. manglende smøring af et lille bitte-bitte leje i bunden af deres nyindkøbte pladespiller! Herre gud, her kører også til tider en gammel Lenco L75 fra 76, og jeg kan garantere, at den aldrig har været i nærheden af en oliekande, men sådan er der så meget.

Så.....Vent til problemerne opstår, til den tid er der sikkert andre smørreboller som gør det endnu bedre.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Mik 112 .. ha ha er rå nervøs for hva jeg ska gører ved den gamle pladespiller...Er så bange for at ødelægge noget men det er måske tumpet ha ha... men gider ikke kører med det fedt jeg har i nu?? ved ikk hvorfor jeg har det bare ikk så godt med fedt men der er jo delte meninger om det herinde!?

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Mik 112 .. ha ha er rå nervøs for hva jeg ska gører ved den gamle pladespiller...Er så bange for at ødelægge noget men det er måske tumpet ha ha... men gider ikke kører med det fedt jeg har i nu?? ved ikk hvorfor jeg har det bare ikk så godt med fedt men der er jo delte meninger om det herinde!?

Så læser du bare hele tråden igennem en gang til  og husk: holder du nallerne væk, ødelægger du ingenting!  Gi' den en sjat Amerikansk olie - så ka' den lære det!!!!!!

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

ha ha ... jeg VIL have olie i  og så holder jeg nallerne væk!! jeg ska lige spise er tilbage om lidt!! men skriv endelig og besvar de spørsmål jeg har stillet... ikk krenzler... see ya

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
ha ha ... jeg VIL have olie i  og så holder jeg nallerne væk!! jeg ska lige spise er tilbage om lidt!! men skriv endelig og besvar de spørsmål jeg har stillet... ikk krenzler... see ya

OT, Du er sørme lærenem, hva'  , pas på med WOW og Flutter!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hej don dario.

Ingen grund til panik

JB No 1 er hans tyndeste olie med laveste friktion. Jeg købte JB No 2 der er lidt tykkere som han anbefaler til ældre modeller som min 35 år gamle TD150. Hvilken olie man skal bruge afhænger af hvilken model man ejer (naturligvis). Hvis han anbefaler JB No 1 kan du roligt stole på det (eneste grund til at du skulle overveje en tykkere olie var hvis dit leje gav mislyde - ellers ikke).

Jeg vil give niklasthedolphi ret i at man ikke altid bare skal finde den mest letløbende olie. Lejer er forskellige og det bedste er at følge producentens anbefalinger (hvis han prøver at pådutte én en super-speciel olie der koster en arm og et ben skal man naturligvis blive mistænkelig).

Hans polish-kit har du kun brug for hvis dit leje er i mindre god stand (ridser osv.). Hvis det ser pænt ud og vigtigst af alt hvis det roterer uden nævneværdige mislyde kan du roligt se bort fra dette.

Hans WIDIA hardmetal thrustplate er en lille tynd (0.6mm) skive du putter i bunden af leje-brønden efter den er renset og inden du putter den nye olie i. Så har spidsen (eller som på min model - kuglen) en ny glat og meget hård overflade at rotere på (der kan jo med tiden godt opstå en lille fordybning i bunden af leje-brønden). Denne er ikke essentiel men du kan jo overveje det.

Med hensyn til olie-påfyldning - nej du skal ikke fylde op til randen. Når jeg snakker om at olien flyder over så mener jeg bare så lidt at du er sikker på at der er olie hele vejen op af skaftet (i mit tilfælde 1ml til brønden og 1ml fordelt jævnt på skaftet). Tænk på hvor minimalt lidt plads der er i mellem skaftet og leje-væggen.

Han har også olie til motoren (den skal kun bruge en dråbe eller to) men lige nu vil jeg anbefale dig  kun at købe det mest nødvendige og ikke bekymre dig om alt muligt - "If it ain't broke, don't fix it" Hvis motoren støjer derimod kan en dråbe eller to godt hjælpe  - her snakker vi så om hans motor-oil.

En ny drivrem kan også være en god idé (eller en i reserve). Men her må jeg indsparke at den drivrem jeg købte hos Boutreux altså lader til at være lidt for stram! (brug aldrig en drivrem der er bare lidt for stram da du stresser lejet, motoren og trissen unødigt). Desuden forstyrrer en for stram drivrem fjeder-ophænget så det ikke kan fungere optimalt. Så vidt jeg har hørt kan man købe de rette remme hos Tim der har hjemmesiden:     www.turntablebasics.com
Så hvis du får brug for et nyt bælte kan du jo maile ham og spørge:     tim@turntablebasics.com

Er 321'eren ikke den der kom uden arm? Hvilken arm bruger du?

Så hvis du "nøjes" med olien så slipper du med 7euro, det er da til at overse

Held og lykke.

Skal dette tages alvorligt? Fniiis - UNDSKYLD, - ku' ik' la' vær'

Edit: og du taler om ingen PANIK....hmmm..... du er sej ud over det normale

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum