Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens TD 321. Leje oile?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 April 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Glem olier med tilsætninger af teflon, for det ( teflonet) sæter sig i de honede riller i både centerta og lejerør og så kan olien ikke hænge ved. Olie har brug for riller at "hænge i" ellers falder det bare ned i bunden af lejet.

Køb ren olie, ikke for tynd, og glem det med at den skal være syrefri. Det har olier været siden 2. verdenskrig!

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 24 April 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
ok tak kurt.. er det kun når det er bælte trukken der kan opstå cogging? eller? svinghjulet monteres det så inde i motoren? eller?? har remtrukket pladespiller også wow og flutter??

En remtrukket pladespiller har som regel kun wow, flutter er mere et båndoptagerfænomen.
Svinghjulet er jo altså pladetallerkenen på en pladespiller, jo tungere og jo mere yderligt placeret vægten er, jo større inerti.
Cogging følger motor princippet, har motoren poler, så har den cogging. Kun hvirvelstrømsmotorer er rykfri, men de styres så af netfrekvensen (elmåler)
En Hall motor er nok det mest støjfrie der findes for tiden, her udnytter man Hall effekten til at styre motoren, som i sig selv ikke er fri for cogging.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

De fleste (alle) Direct-Drive motorer er Hall regulerede, hvis ikke,- fes de rundt med 0 eller ½ million omdrejninger, eller noget midt i mellem!. Stort set alle D-D pladespillere er endvidere krystalstyrede og hastigsafvigelsen på sådanne loop-regulerede motorer ligger i størrelsesordenen: <0,1%.

Den vigtigtigste faktor er vægten af plade-tallerkenen, den skal gerne op på 2-5 kg.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 April 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hej don d.

Det lyder da ikke så godt med den motor. Jeg håber det kan løses. Hvad er det for et sted i Varde du har sendt din motor til? (man er vel nysgerrig).

Det er ikke noget problem at isætte den thrust-plate. Det er bare en meget tynd rund skive af meget hårdt metal (WIDIA) som du lader falde ned i bunden af brønden med den polerede side opad. Du får en ny bund. Hvis du går ind på eBay og søger på "thrustplate" kan du jo se vidunderet.

http://de.wikipedia.org/wiki/widia     (blah-blah-blah...)

Jeg kan ikke give dig noget endegyldigt svar på hvor stram remmen skal være... Hvis den falder af når man sætter den på er den ihvertfald for løs Den skal helst ikke føles som meget stram når du sætter den på. Bare tilpas så den lige passer uden at spænde unødigt meget er vel det nærmeste jeg kan komme det. På min Thorens var det meget tydeligt da remmen var for stram. Det udmøntede sig i at hele ophænget begyndte at svinge når jeg startede motoren.

En hel anden ting er fjeder-ophænget. Det skal gerne "bounce" lige op og ned uden sideværts bevægelser. Dette er nok svært at opnå hvis bæltet strammer unødigt. Det skal lige siges at jeg ikke kender særligt meget til din 321'er. Det er vist noget med blad-fjedre? Du kan vist justere ophænget ovenfra via toppladen. Du skal være glad for at du ikke har min antikke model hvor man kun kan justere ophænget nedenfra ved at fjerne bundpladen. Det er et fandens til besvær...

At justere ophænget optimalt kan være en hel videnskab for sig og kræver en del tålmodighed. Men igen, det er måske en hel anden sag på din 321'er? Et godt justeret ophæng kan godt stå og svinge i 15 sekunder.

Trissen (på engelsk "pulley") er det lille hjul der er en del af motoren og som trækker bæltet.

Her er en Thorens hjemmeside der klart fokuserer på modeller der er ældre end din, men alligevel:       http://www.theanalogdept.com/

Jeg ville nok være forsigtig med at kaste flere penge efter din spille end højst nødvendigt før end du ved hvordan din motor har det. Ellers kan det måske være at der er en bruger her på sitet der har en lignende motor i overskud - hvem ved? Hvis det skulle blive aktuelt kan du jo prøve at annoncere efter en under køb/salg/bytte.

Men lad være med at bekymre dig mere end højst nødvendigt, du får bare grå hår af det

"It ain't worth it if you're not having fun".
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 April 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Skal dette tages alvorligt? Fniiis - UNDSKYLD, - ku' ik' la' vær'

Edit: og du taler om ingen PANIK....hmmm..... du er sej ud over det normale

Der må gerne fnises.

Man bliver lidt sej efter sin første "vintage" Thorens  (havde jeg dog bare købt den SL-1210'er istedet - seriøst).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 24 April 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

De fleste (alle) Direct-Drive motorer er Hall regulerede, hvis ikke,- fes de rundt med 0 eller ½ million omdrejninger, eller noget midt i mellem!. Stort set alle D-D pladespillere er endvidere krystalstyrede og hastigsafvigelsen på sådanne loop-regulerede motorer ligger i størrelsesordenen: <0,1%.

Den vigtigtigste faktor er vægten af plade-tallerkenen, den skal gerne op på 2-5 kg.

Beogram 8000, 8002 + diverse efterkommere havde hvirvelstrømsmotorer, hvor netfrekvensen var den styrende ingrediens.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 April 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

hej kurt.. ok.. hva er så inerti??

Hej krenzel.. igen igen tak for dit godt besvarede indlæg!!! ok hvordan for man den gamle op(thrustplate) ...kan man for oven af eller ska man have bunden af.. det er expert i varde.. folk siger de har meget forstand på Thorens?? Jamen er den færdig må jeg jo bare købe en ny!!! grr!!!

Ja min har bladfjerdre!! ved godt det med den justering!! Det tager TID!!!!

Mik112 hvorfor ska jeg passe på wow og flutter?? har en "lille" ide om du tager lidt pis på mig

Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Krenzel håber ikk du mener det med den sl1210!!!!! Gisp...

Vil gerne have din vintage!!!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Mik112 skrev:

Beogram 8000, 8002 + diverse efterkommere havde hvirvelstrømsmotorer, hvor netfrekvensen var den styrende ingrediens.

Nemlig. Du svarede nærmest på et evt. spørgsmål om hvorfor denne teknik er ikke-eksisterende nu om dage! Men fede afspillere var de da - dengang  

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

kurt.. på de beogram, hvis nettet ikk var alt for stabil ville det så ik få indflydelse på pladespilleren(MEGET) eller har jeg ikk forstået dig rigtigt

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Jubii.... så jeg er jeg ikk helt så dum som jeg ser ud!!!

ER remtrukne pladespillere ikk bedre end direct drive???

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hallo

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 24 April 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jo, dem med tunge tallerkner er. Høj gangkonstans, men vigtigst er de spiller godt, flydende ophæng er bedre en fast plint. Anytime.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Mange tak kontrast..lige det jeg have brug for at hører!!!

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Mik112 skrev:

Nemlig. Du svarede nærmest på et evt. spørgsmål om hvorfor denne teknik er ikke-eksisterende nu om dage! Men fede afspillere var de da - dengang  

Selvfølgelig var Beogram 8000 IKKE styret af netfrekvensen, joker i ?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 April 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
hva er så inerti??

Inerti er vel det samme som gangkonstans, dvs. at tallerknen kan holde sig selv i gang i lang tid efter motoren er slukket.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Hallo

Rolig nu! Du har været heldig at få megen respons og hurtige svar, men det her er altså ikke et computer-site hvor folk sidder konstant standby i en evig hungren efter at score tåbelige points...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Jo, dem med tunge tallerkner er. Høj gangkonstans, men vigtigst er de spiller godt, flydende ophæng er bedre en fast plint. Anytime.

Absolut ikke enig!

Det grelle eksempel er et flydende ophæng der ikke er optimalt justeret. Derudover kan man sjældent tale om at den ene teknik er den anden overlegen - på nogle punkter, ja, men underlegen på andre.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Gracias Kim... nu forstår je også det... jo længere inerti jo bedre? jo bedre leje? osv osv..

Pink var de ikk netfrekvensafhængig?

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

hej kurt.. ok.. hva er så inerti??

Hej krenzel.. igen igen tak for dit godt besvarede indlæg!!! ok hvordan for man den gamle op(thrustplate) ...kan man for oven af eller ska man have bunden af.. det er expert i varde.. folk siger de har meget forstand på Thorens?? Jamen er den færdig må jeg jo bare købe en ny!!! grr!!!

Ja min har bladfjerdre!! ved godt det med den justering!! Det tager TID!!!!

Mik112 hvorfor ska jeg passe på wow og flutter?? har en "lille" ide om du tager lidt pis på mig

Jeg kan da ikke tage p*s på dig; hvorfor tror du det'

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum