Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Erla’s natmad - køleskabe og kummefrysere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 20
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Hej erla.

Nøj, hvor er der lang tid til onsdag!

Hvis ikke lyden er blevet ringere, må den jo efterhånden være god

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

De er faengalme flotte de læber (mangler måske lidt kirsebærrødt) - glæder mig til at høre dem...
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Kysser de læber lige så godt som de ser ud? 

Jeg vil våge den påstand at man ikke kan påstå at de matcher køleskabene godt.... men hvad, hvis bare lyden er der - Det er jo ikke de fantastiske 5 eller bo bedre det her.

Tillykke med dem.

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

jeg troede at de Tannoy var fuldtoneenheder? skal du så ikke også lave et nyt delefilter?

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

De' flot'!

Er der trut i dem?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Cyber-Frog skrev:

Jeg vil våge den påstand at man ikke kan påstå at de matcher køleskabene godt.... men hvad, hvis bare lyden er der - Det er jo ikke de fantastiske 5 eller bo bedre det her.

Tillykke med dem.

Takker

Visuelt matcher de måske ikke heeeelt kummefrysernes 70'er finér - men lydmæssigt synes jeg de passer ret godt sammen, og mht. udseende af anlægget er jeg jo nok allerede for længst nået derud hvor der ikke længere er noget håb - men jeg kan heldigvis selv godt leve med det

/erla
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
jeg troede at de Tannoy var fuldtoneenheder? skal du så ikke også lave et nyt delefilter?

Tannoy'erne er fuldtoner på den måde at forstå, at der sidder et diskanthorn indeni bassen - så i praksis er der to af hinanden uafhængige enheder i hver 15"er.

Jo - jeg skal ha' noget delefilter ind, så jeg skærer toppen væk fra Tannoy'erne og bunden væk fra hornene.

Jeg bruger lige p.t. et billigt elektronisk delefilter, der filtrerer signalet på linie-niveau. Dvs. ud af min forforstærker, ind i delefilteret, og fra delefilteret til to sæt effektforstærkere - et til hornene og et til bunden.

Og i den forbindelse må jeg lige gøre opmærksom på, at man aldrig kan ha' for mange NAD effektforstærkere - der kommer en dag i enhver mands liv, hvor man liiige står og mangler en effektforstærker til slige eksperimenter, og der kunne jeg så heldigvis grave et par 912'ere frem. De er så blevet brokoblet og fungerer som monoblokke på 90 watt hver.

Lectron rørfætteren trækker hornene og NAD'erne bunden... dvs. jeg bytter lidt rundt og eksperimenterer, fordi Lectronen - som alle rørforstærkere - har en smule grundstøj, der bliver særdeles hørbart ved late-night-listening, når hornene smides lige i røven af den - hornene har en følsomhed på 112db, såååå .... der kommer rimelig meget lyd ud af dem

/erla
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

De' flot'!

Er der trut i dem?

Taaarrkk

Ja, er du sindsyg der er trut i dem

112db følsomhed... det er noget der rykker - men det er der jo så meget der gør (CV, Gale m.fl) - det fede er klangen i dem. Det er jo ikke fordi de indbyggede horn i Tannoy'erne lyder dårligt - faktisk lyder de meget overbevisende - men der er lige en kende mere smoothness over TAD'erne.

Det er på en gang en blødere top, og en mellemtone / top med mere smæk og punch i.... der er virkelig smæl i en tromme nu, men samtidigt lyder stemmer og f.eks. klaver ekstremt nærværende og lyttevenlige uden nogen form for anstrengelse.

Vi er klart ude i marginaler - det er bestemt kun en marginal forbedring jeg har opnået - men det er en forbedring. Om det så er pengene værd, hvis man stiller det op som forbedring i % og prisforøgelse i % for systemet som helhed, det kan man jo naturligvis diskutere... prisforøgelsen er jo nem nok at gøre op, den er på godt 200% - kvalitetsforøgelsen af lydgengivelsen er straks sværere at måle og sætte en eksakt værdi på

Men indtil videre er jeg godt tilfreds

/erla

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

tillykke med dine nye ehvervelser.. det må jeg da hører næste gang at jeg kommer forbi kbh:-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Cyber-Frog skrev:

Tillykke med dem.

Takker

Visuelt matcher de måske ikke heeeelt kummefrysernes 70'er finér - men lydmæssigt synes jeg de passer ret godt sammen, og mht. udseende af anlægget er jeg jo nok allerede for længst nået derud hvor der ikke længere er noget håb - men jeg kan heldigvis selv godt leve med det

/erla

Det er også det vigtigste at man selv kan det.
Hvis bare musikken lyder som man ønsker, eller ihvertfald derhen ad, så er det jo perfekt.

Mit Setup

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
tillykke med dine nye ehvervelser.. det må jeg da hører næste gang at jeg kommer forbi kbh:-)

MVH
Don

Tak skal du ha'

Ja - dem må du da høre... og husk nu tøsebørnene næste gang

/erla

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

don dario skrev:

MVH
Don
Tak skal du ha' Ja - dem må du da høre... og husk nu tøsebørnene næste gang /erla

Nårh ja sorry... dem glemte jeg sidst. det var kun en træt gammel og tvær mand:-)

Hvordan er i forhold til de tannoy 6000??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Hej erla.

Tak for sidst.

For hulan, hvor er de store, de kummefrysere der !

Og læbehornene er bare flotte live. Og TAD-driverne er i sig selv et imponerende skue. Følsomheden er 112 dB, hvilket medfører en ganske unik dynamik, og det uanset hvilken forstærker der anvendes. Og dog…

Da jeg ankom, skulle der straks dehydreres i den dertil indrettede potte på toilettet. Allerede der slog det mig, at bassen var anderledes, end jeg huskede den fra køleskabene, som jeg efterhånden har et godt lydmæssigt indtryk af. Her var mere fylde, og samtidig lidt dybere bund, men også en smule mindre punch? Hmm…

Dette indtryk holdt sig hele aftenen. SRM-15 går en anelse dybere, har mere fylde i de nedre registre, men lyder samtidig en smule mindre kontrolleret, eller mindre tight, om man vil. Læbehornene med samt drivere var sat til et par NAD effektfiduser, og erlas Lectron JH-50 pumpede løs på basserne. Via et elektroniks delefilter deltes der ved ca 1 KHz.

Hold da op! Var min første tanke. Her var meget af den lyd, jeg for en måneds tid siden hørte på et sæt svinedyre og vældigt fint afstemte hornsystemer.

Senere byttede vi om på forstærkerne, så Lectron’en trak hornene, og NAD’erne svang bunden. Forskellen var til at tage og føle på, både hvad det gode og det mindre gode angår. Mere herom længere nede.

Jeg syntes, erla havde lagt hornenes niveau en anelse for højt. Måske det bare er mine ører, men det faldt, for mig, rigtig godt på plads, da han justerede en anelse på delefiltret. Uanset minimale niveauforskelle, kan de der læbehorn altså noget lækkert: Der er dømt live-lyd, hul igennem, formidabel udklingning, og en naturlighed, som er ret sjælden.

Og Lectron'en på toppen er killer! Selvom den suser/brummer for meget til lave niveauer, er det tydeligt, at den forstærker er bygget rigtigt! Hvad udklingning, sammenhæng og tonalitet angår, er den meget meget tæt på det bedste jeg har hørt til menneskepenge.

Samtidigt er hornene så afslørende, at en halvgammel indspilning med Dire Straits, Love over Gold, næsten går hen og bliver tyndbenet at høre på, men dog uden at det musikalske forsvinder eller mangler, for det gør det absolut ikke.

Vi hørte en masse fed musik. Uanset genre og lydtryk, var indtrykket det samme: Uhyre detaljeret, sammenhængende, med en udpræget live-fornemmelse, selv på de mest inkarnerede studieoptagelser, og samtidig et ubesværet, letflydende panorama med fantastisk dynamik. Perspektiv og dybde i lydbilledet bliver på forunderlig vis ligegyldige begreber, når musikken spiller som den gjorde i aftes.

Netop disse parametre er ikke Casa Erlas stærke side, men det er ikke noget der trækker fra i min bog.

Vi prøvede kortvarigt at give hornene en 2 minutters udvisning. Det er hævet over enhver tvivl, at kummefryserne i sig selv er fremragende højttalere, om end måske knapt på højde med køleskabene i den dybe ende, trods disses lidenhed. Men, med de der lækre læber til at varetage toppen fra 1000 Hz og op, er det en helt anden lydgengiver.

Om forbedringerne, inkl. et måske kommende passivt delefilter og en watt-arm af en rørfætter til toppen er pengene værd, kan kun indehaveren afgøre. Men de er der, det er sikkert.

Mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Hej brok,

Selvtak for sidst og tak for de fine ord

/erla

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Det ser dælme godt ud, godt at se et entlig lytterum fyldt op med godt "gammel" udstyr! 

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

The Sandman skrev:
Det ser dælme godt ud, godt at se et entlig lytterum fyldt op med godt "gammel" udstyr! 

Tak skal du ha' - ja det er noget gammelt skrammel! Men det lyder nu ikke så ringe endda.

/erla

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Juni 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Nå... har jo lovet lidt flere billeder...

Torben var jo så venlig at medbringe hifi-revyen fra 1985, hvor kummefryserne er omtalt:

- og her selve enheden:

Hvad bliver det næste, har man spurgt ???

Tjah.. øvertst på listen står eget hus, primært for at få plads til disse:

- damn... de er for cool :-)

Nå - men udviklingen i Casa Erla er jo gået stærkt, og som det fremgår af tidligere indlæg spiller kummefryserne lige p.t. ikke alene, men suppleres af ægte l**tehorn på toppen:

Driverne er TAD 4001, læberne er beskrevet tidligere i tråden...

Læberne blev hjemkøbt af goto på ebay i Holland - tusind tak for hjælpen, en rigtig hifi-buddy

Driverne blev købt af senser - tak for en fin handel, de er fandme for fede

Goto og senser kom jo så forbi og installerede skidtet... det blev til en rigtig hyggelig aften, med en masse musik, eksperiemteren med filtre og introduktion til ny og spændende musik - udover at kunne noget med horn og rør, så har ham goto en fantastisk god samg og sikker hånd når det gælder gode optagelser og dejlig musik - hvilket jo desværre ikke er en naturlig kombination idag.

I tell you this! Katrine Madsen! Endnu et must goto har introduceret mig for...

Nå - men der blev nørdet... i første omgang knaldede vi bare mit billige nyindkøbte delefilter ind og delte ved 1KHz:

- de to NAD'er trak basserne, mens min Lectron drev hornene... udemærket kombo, specielt til prisen :-)

Nå - men goto havde jo medbragt nogle stumper til at dele passivt, bare så jeg lige kunne prøve... det er jo problemet med den mand... det er lissom narko: første gang er det gratis, og så er du hooked!

- de passive filtre hookes op...

- her fornemmer man måske både størrelsen på driverne og på filter-komponenterne... det er ikke standardkomponenter fra den nærmeste elektronik-pusher...

- Passivt filter og driver - vi lod det elektroniske filter håndtere bassen, så det var kun kondenstaorerne der blev koblet ind - de skar så alt under 1KHz fra til hornene...

- et billede mere af filteret...

- da TAD'erne har en følsomhed på 112db (!) var det jo nødvendigt at dæmpe dem - goto havde venligst medbragt et par potmetre til at klare den side af sagen....

- goto justerer output til hornene...

Og hvad gav den passive filtrering så ?

Altså, hvis jeg før syntes hornene åbnede lyden og rummet op, så blev det bare endnu tydeligere nu. Det var tale om en klar forbedring - perspektivet som brok påpeger ikke er mit anlæg stærke side, kom pludselig frem... så deeeet....

-oOo-

Som sagt var det en rigtig hyggelig aften, og der blev lyttet til meget dejlig musik.

Mht. lyden vil jeg henvise til broks meget fine - men ubarmhjertige - beskrivelse tidligere her i tråden...

Siden har jeg eksperimenteret med at dele ved 750Hz istedet for 1KHz - og det synes umiddelbart at rette en del op på den lidt gumpetunge bas, som brok er inde på.

Ganske kort har jeg også prøvet at smide hornene ovenpå de små køleskabe - og wauw! Det er en kombi der virkelig vil frem

Jeg tror det er mit rum der er for småt til at SRM'erne virkelig kan folde sig ud... på mange måder lyder de federe end DC-6000, men bassen bliver desværre noget anstrengt...

Mht. forstærkning er Lectronen afgjort alt for kraftig til hornene, og den lider derudover desværre som stort set alle rørforstærkere af, at den har en smule "grundstøj" - og lige i røven af 112db følsomme horn, bliver denne grundstøj vildt hørbar...

Jeg overvejer derfor som næste udviddelse, før et hus med plads til Westminster, en lille rørfætter til at drive hornene. Der er flere kandidater på banen, i mange prisklasser... men jeg tror jeg vil starte med at prøve den lille iTube fra Fatman - en rørforstærker som egentlig er lavet til Apple iPod, men som skulle lyde ret så overbevisende og som er til at købe for et overskueligt beløb.

Meget er blevet bedre, og faktisk er det svært at sige der er noget der er virkelig dårligt, synes jeg selv - men det skal åbenbart bare aldrig stoppe! Der er stadig liiiiige detaljer der kan gøres bedre, og jeg har efterhånden indstillet mig på, at mit setup er et "work in progress"!

Hvor tingene ender er svært at sige... men der arbejdes på sagen, so stay tuned for the next episode of sh*tty horns and scum tubes... and fridges...

/erla

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Juli 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over 2 løse Tannoy Gold enheder i den blå avis, så nu kan jeg skifte den enhed hvor diskanten er gået i det ene køleskab

Et par billeder:

Begge enheder kostede 2K - den ene er gået i basen, men det er stadig en fin pris for den ene der fungerer... og de to enheder jeg så har, hvor hhv. bas og diskant er gået, kan muligvis fusioneres til en fungerende enhed, der bare skal ha' et kabinet - så er der 5.0 surround med Tannoy 15" hele vejen rundt - YEEEHHHAAAAAA !

/erla

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
så er der 5.0 surround med Tannoy 15" hele vejen rundt - YEEEHHHAAAAAA !

/erla

Pure evil

Mit Setup

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 04 Juli 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Respekt her fra, fedt setup :) Husk at der ind i mellem er plademesse i nørrebro hallen, så kan det være du kan finde flere guldkorn til din "nye" samling!

<< Forrige Side af 20 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes