Nå... har jo lovet lidt flere billeder...
Torben var jo så venlig at medbringe hifi-revyen fra 1985, hvor kummefryserne er omtalt:

- og her selve enheden:

Hvad bliver det næste, har man spurgt ???
Tjah.. øvertst på listen står eget hus, primært for at få plads til disse:

- damn... de er for cool :-)
Nå - men udviklingen i Casa Erla er jo gået stærkt, og som det fremgår af tidligere indlæg spiller kummefryserne lige p.t. ikke alene, men suppleres af ægte l**tehorn på toppen:

Driverne er TAD 4001, læberne er beskrevet tidligere i tråden...
Læberne blev hjemkøbt af goto på ebay i Holland - tusind tak for hjælpen, en rigtig hifi-buddy

Driverne blev købt af senser - tak for en fin handel, de er fandme for fede

Goto og senser kom jo så forbi og installerede skidtet... det blev til en rigtig hyggelig aften, med en masse musik, eksperiemteren med filtre og introduktion til ny og spændende musik - udover at kunne noget med horn og rør, så har ham goto en fantastisk god samg og sikker hånd når det gælder gode optagelser og dejlig musik - hvilket jo desværre ikke er en naturlig kombination idag.
I tell you this! Katrine Madsen! Endnu et must goto har introduceret mig for...
Nå - men der blev nørdet... i første omgang knaldede vi bare mit billige nyindkøbte delefilter ind og delte ved 1KHz:

- de to NAD'er trak basserne, mens min Lectron drev hornene... udemærket kombo, specielt til prisen :-)
Nå - men goto havde jo medbragt nogle stumper til at dele passivt, bare så jeg lige kunne prøve... det er jo problemet med den mand... det er lissom narko: første gang er det gratis, og så er du hooked!

- de passive filtre hookes op...

- her fornemmer man måske både størrelsen på driverne og på filter-komponenterne... det er ikke standardkomponenter fra den nærmeste elektronik-pusher...

- Passivt filter og driver - vi lod det elektroniske filter håndtere bassen, så det var kun kondenstaorerne der blev koblet ind - de skar så alt under 1KHz fra til hornene...

- et billede mere af filteret...

- da TAD'erne har en følsomhed på 112db (!) var det jo nødvendigt at dæmpe dem - goto havde venligst medbragt et par potmetre til at klare den side af sagen....

- goto justerer output til hornene...
Og hvad gav den passive filtrering så ?
Altså, hvis jeg før syntes hornene åbnede lyden og rummet op, så blev det bare endnu tydeligere nu. Det var tale om en klar forbedring - perspektivet som brok påpeger ikke er mit anlæg stærke side, kom pludselig frem... så deeeet....
-oOo-
Som sagt var det en rigtig hyggelig aften, og der blev lyttet til meget dejlig musik.
Mht. lyden vil jeg henvise til broks meget fine - men ubarmhjertige - beskrivelse tidligere her i tråden...
Siden har jeg eksperimenteret med at dele ved 750Hz istedet for 1KHz - og det synes umiddelbart at rette en del op på den lidt gumpetunge bas, som brok er inde på.
Ganske kort har jeg også prøvet at smide hornene ovenpå de små køleskabe - og wauw! Det er en kombi der virkelig vil frem

Jeg tror det er mit rum der er for småt til at SRM'erne virkelig kan folde sig ud... på mange måder lyder de federe end DC-6000, men bassen bliver desværre noget anstrengt...
Mht. forstærkning er Lectronen afgjort alt for kraftig til hornene, og den lider derudover desværre som stort set alle rørforstærkere af, at den har en smule "grundstøj" - og lige i røven af 112db følsomme horn, bliver denne grundstøj vildt hørbar...
Jeg overvejer derfor som næste udviddelse, før et hus med plads til Westminster, en lille rørfætter til at drive hornene. Der er flere kandidater på banen, i mange prisklasser... men jeg tror jeg vil starte med at prøve den lille iTube fra Fatman - en rørforstærker som egentlig er lavet til Apple iPod, men som skulle lyde ret så overbevisende og som er til at købe for et overskueligt beløb.
Meget er blevet bedre, og faktisk er det svært at sige der er noget der er virkelig dårligt, synes jeg selv - men det skal åbenbart bare aldrig stoppe! Der er stadig liiiiige detaljer der kan gøres bedre, og jeg har efterhånden indstillet mig på, at mit setup er et "work in progress"!
Hvor tingene ender er svært at sige... men der arbejdes på sagen, so stay tuned for the next episode of sh*tty horns and scum tubes... and fridges...
/erla