Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HDMI Splitter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kan anbefale en HDMI splitter ?? - Gerne en 1:4 (altså 1 input 4 output), men også 1:2 har interesse! Skal bruge en sådan, da mit nye Geforce9400 MB kun understøtter een skærm via dvi/hdmi

Jeg ville helst have en model, hvor een skærm er "master" for EDID, som denne fra Gefen: http://www.kvmshop.dk/product.asp?product=27904. Men da jeg allerede har en Gefen detective, der jo som bekendt altid er tændt og melder EDID ind, og alle skærmene der skal tilsluttes understøtter 1080p@24,50+60hz, så burde en billigere splitter vel reelt virke!

Jeg har kun kendskab til Gefens produkter (gode med også temmelig dyre), og det samme kan siges om Octava (som mig bekendt end ikke markedsføres herhjemme), så hvis nogen kendte nogle gode og måske en smule biligere splittere, så sig endelig til!

Har btw. forsøgt at få info om Lindys 1:4 splitter, men der er intet på deres site, der beskriver virkemåden.

/Miagi

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har denne .(Hovedswitcher til HTPC og extendere) Den skulle kunne dække de flestes behov.....Koster dog en 3000kr.....Men det er en bargain for den flex du får... Den kan splitte og switche imellem alle inputs til alle output afhængig eller uafhængigt.. Jeg har også denne (Lokal Switch til mit kontor) som har lidt mindre flex men koster også det halve...

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

livingcinema.nl er desværre nede pt., men jeg kan se ud fra dit link, at det er en Octava 4x4 HDMI Matrix Router du anbefaler... 

Det er faktisk ikke uinteressant! - Jeg havde slet ikke overvejet en Matrix Router, da jeg blot formodede, at det var for dyrt og problemfyldt! Men hvis man kan få denne Octava 4x4 til 3000,-, og du ikke har haft problemer med den, så har du absolut ret.. det er sgu et bargain, og ville faktisk både løse nuværende problemstilling, plus tilføje en hel del flere muligheder...  takker for anbefalingen!

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 August 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Har ingen ide om hvad edid er(kan slet ikke se det nævnt på dit link), men lindsy har da en fin HDMI 1.3b 4vejs splitter med (ca?) samme specs som den gefen du linker til selv: http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_split ter/lindy_hdmi_13b_aktiv_forstaerker_splitter_1_til_4_2948_d a.html

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Yeps.. det var faktisk den Lindy enhed, som jeg forgæves har forsøgt at finde uddybende info omkring.. altså dens virkemåde!

EDID = Extended display identification data, Er en VESA standard, der gør det muligt for (eksempelvis) en PC, at vide hvilke formater det tilsluttede tv/monitor understøtter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_display_identification _data

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Miagi skrev:

livingcinema.nl er desværre nede pt., men jeg kan se ud fra dit link, at det er en Octava 4x4 HDMI Matrix Router du anbefaler... 

Det er faktisk ikke uinteressant! - Jeg havde slet ikke overvejet en Matrix Router, da jeg blot formodede, at det var for dyrt og problemfyldt! Men hvis man kan få denne Octava 4x4 til 3000,-, og du ikke har haft problemer med den, så har du absolut ret.. det er sgu et bargain, og ville faktisk både løse nuværende problemstilling, plus tilføje en hel del flere muligheder...  takker for anbefalingen!

FIY, jeg har ingen problemer med nogen af Switcherne. Livingcinema er i øvrigt en fremragende butik, med god service og hurtig levering(havde den 2 dage efter betalingen)

Jeg blev i øvrigt venligt forklaret af Livingcinema at man har ingået en aftale om ikke at annoncere med Octaven til under de priser du kan se på Octavas hjemmeside. Jeg fik den til 450€ da jeg købte den(der stod den til 500€)

Men køb i det mindste den 4x2 jeg også linker til fremfor en splitter alene. Det er altså dejligt at kunne route lidt rundt, oven i at kunne splitte...

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Patriarken: den ddu linker til er jo en 4 input 2 output, han skulle bruge 4 output

miagi: "One very important thing about a splitter is EDID management. If you don't know what this is... well, you need to in order to use HDMI splitters successfully.

Short course in EDID: every source reads the EDID of every sink to understand what it supports and will tailor the transmission to supported audio and video formats. A "splitter" is actually a multiport repeater with duplicator function (per the HDMI specs). "So what" I hear you ask...

Let's say you have a 1x4 HDMI "splitter". In this example, you have 4 sinks and one source. When the source reads the EDID, which EDID does the splitter pass back to the source? The answer is "it depends". On what? The splitter implementation - because the HDMI spec does not specifically state what it should do. And there is the problem.

In short, read the fine print very very carefully of how the splitter supports the selection of EDID from the multiple sinks. Some have a specific port that is used preferentially. Some have a button that can select a port. Some send all of the EDID results to the source and leave it up to the source to decide - which is undefined behaviour in the spec and won't get you the necessarily best result. Some don't do this at all and mess it up as a result."

hugget fra følgende forum: http://www.hometheatershack.com/forums/system-setup-connecti on/12305-installation-hdmi-splitters.html

Det stiller selvfølgelig flere spørgsmål end det svarer

Derudover ser det ud til at nogle af gefens produkter heller ikke gør det helt rigtigt http://forum.gefen.com/topic.asp?TOPIC_ID=3745

Xantech har et 1:4 produkt der gør det rigtigt (ifølge manualen) http://www.xantech.com/files/manuals/47_XAN-HDMI13-1X4.pdf

så er spørgsmålet bare hvor sådan en fætter kan fås.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Miagi skrev:

[....] men også 1:2 har interesse! Skal bruge en sådan, da mit nye Geforce9400 MB kun understøtter een skærm via dvi/hdmi

Ney_ skrev:

Patriarken: den ddu linker til er jo en 4 input 2 output, han skulle bruge 4 output

Njae, tror jeg ikke. Jeg nævner løsninger kronologisk ift hans spørgsmål.

EDID, er ikke så vigtigt med matrix switchers som det er med splitters. Jeg har ikke oplevet et eneste problem med de 6 skærmenheder jeg har på outputs på mine switchers. 4x2'eren er daisychained på en af Octava outputs.. Jeg kan i øvrigt også køre alm pc opløsninger igennem dem.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 August 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er der nogen der har kendskab til en splitter som SAMTIDIG kan køre fuld hdmi dvs. både lyd og billede på det ene output og kun hd-lyd på det andet output? Svjv. findes det ikke...
Skal bruges til at doble hdmi-udgang på ps3 til hhv. ss-receiver og fladtv med alm. lyd og billede.

mvh. Per.
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:
Hej.

Er der nogen der har kendskab til en splitter som SAMTIDIG kan køre fuld hdmi dvs. både lyd og billede på det ene output og kun hd-lyd på det andet output? Svjv. findes det ikke...
Skal bruges til at doble hdmi-udgang på ps3 til hhv. ss-receiver og fladtv med alm. lyd og billede.

mvh. Per.

Ja her

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kom desværre aldrig længere mht splitter / matrix router indkøb, da jeg pludselig fik brug for at revidere mit setup og behov.

Nu er jeg så klar igen, og har et spørgsmål vedr. "matrix router". - Jeg har følgende setup:

1 - HTPC med HDMI ud (incl audio fra Asus Xonar)

2 - PS3 med HDMI ud (incl audio)

A - TV m. 1080P - HDMI (stereo)

B - TV m. 1080P - HDMI

C - Projektor 1080p HDMI

D - Preamp (Lyd ind via HDMI - 7.1)

Normal brug ville være Source= 1, destination = B,C;D

Altså Billede til TV, Billed til Projektor og lyd til hjemmebio forstærker, alt sammen splittet ud fra HTPC´en.. det burde IMHO virke, hvis blot Matrix routeren har lidt intelligens på EDID siden.

Mit spørgsmål er følgende: Er det muligt at få HTPC + Matrix routere løsningen til at fungere således, at når der tændes for destination A (source fortsat = 1), at der så vil blive sendt stereo lyd ud ?? - Altså reelt skal HTPC´en vel registrere en ny EDID, der skal enable transcode af oprindelig lydspor til stereo, da tv´et ikke understøtter surroundformater..

Er det overhovedet muligt ??

Mvh /Miagi

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg endelig (efter 1½ mdr ventetid pga restordre) leveret min Octava HDMX-44  

Den fungerer aldeles fremragende til 1080p!!  Jeg kan nu få min HTPC (1920x1080) vist på min monitor , 2 tv´s og projektor...  helt genialt), men desværre har jeg nogle issues med min workstation (PC) opløsningen på denne:1920x1200 giver problemer...  min monitor (24" HP 2408), viser billedet i blink (en smule gnidret), og herefter melder den blot om forkert opløsning på input og går i "sleep mode"!

Jeg er klar over, at HDMX-44 kun er garanteret til 1080P 1.3, men havde fået indtryk af, at folk med succes havde kørt 1920x1200 igennem den..

Kan nogen af/bekræfte dette ??

/Miagi

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Miagi skrev:

Så fik jeg endelig (efter 1½ mdr ventetid pga restordre) leveret min Octava HDMX-44  

Den fungerer aldeles fremragende til 1080p!!  Jeg kan nu få min HTPC (1920x1080) vist på min monitor , 2 tv´s og projektor...  helt genialt), men desværre har jeg nogle issues med min workstation (PC) opløsningen på denne:1920x1200 giver problemer...  min monitor (24" HP 2408), viser billedet i blink (en smule gnidret), og herefter melder den blot om forkert opløsning på input og går i "sleep mode"!

Jeg er klar over, at HDMX-44 kun er garanteret til 1080P 1.3, men havde fået indtryk af, at folk med succes havde kørt 1920x1200 igennem den..

Kan nogen af/bekræfte dette ??

/Miagi

Skal ikke kunne udtale mig om din splitter, men mange pc'er har problemer med at output signalet ikke er skide højt og derfor sætter større krav til kablerne end med mange andre enheder. Jeg kunne forestille mig dette var endnu mere udtalt ved højere opløsninger.

Min pc gjorde noget lignende på 2-3 lakridskabler ved 1080p, men stoppede da der kom et lidt bedre kabel på, så du kan måske prøve at se om der er nogle af dine kabler din pc er glader for end andre. Det er ihvertfald rimelig nemt at prøve.

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2010 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Fik aldrig skrevet tilbage, at jeg skam fik HDMX-44´eren til at acceptere 1920x1200 Skulle såmend blot opsættes til at læse EDID

Så efter at have benyttet den i godt en måned, vil jeg gerne på det varmeste anbefale Octava HDMX-44, hvis man har brug for at "route" lidt rundt
med HDMI signalerne!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes