Emne: DIY RIAA preamp ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 18 December 2009 kl. 03:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg råprint og fik lavet print til strømforsyningen. Den ser sådan ud:

Nu mangler jeg så bare at få kabinetterne jeg har bestilt. Der skal nok komme billeder af det færdige projekt.
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

|
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig kassen til RIAA delen. Kassen til strømforsyningen er i restordre.
Men nu er RIAA delen da færdig. Den ser sådan ud:

Teksten m.m. er et stykke selvklæbende folie, som jeg har fået printet hos en kammerat som er skiltemaler. Det giver projektet et lidt mere færdigt udseende.

RIAA set fra stik siden. Fra venstre: Stik til strømforsyning. Line out (L/R) - Stel - Phono in (L/R)
Godt nyt år.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser rigtig spændende ud! Det er ligeved at jeg må prøve at bygge en selv.
Du skriver kulmodstande støjer mere end metalfilms - i hvilken forstand?
Tror du ikke at man kan slippe afsted med samme resultat ved blot at bruge en enkel men god op-amp?
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Ser rigtig spændende ud! Det er ligeved at jeg må prøve at bygge en selv.
Du skriver kulmodstande støjer mere end metalfilms - i hvilken forstand?
Tror du ikke at man kan slippe afsted med samme resultat ved blot at bruge en enkel men god op-amp? |
|
|
Med hensyn til støj i modstande, så er det ganske godt beskrevet på: http://www.planetanalog.com/features/multimedia/showArticle. jhtml?articleID=177105460
Jeg har prøvet en del forskellige opamps konstruktioner. Den ene af dem, kan du se i starten af tråden, hvor der blev brugt en enkelt low noise audio opamp i den almindelige standard konstruktion. Lyden i denne opamp konstruktion var da ganske ok, også med forskellige typer af opamps, men der var lidt for megen støj efter min mening, selv med dyre opamps.
Man kan sagtens bygge vedlydende støjsvage forstærkere med opamps, hvilke mange producenter gør. Men der er flere ting ved opamps som kan forværre signal / støjniveauet i en simpel konstruktion med opamp. Flicker støj er f.eks. en af dem. Skal du lave en god RIAA forstærker kommer du næsten aldrig uden om, også at skulle lave DC servo i kredsløbet. Du kan læse om opamps, støj osv på http://focus.ti.com/lit/ml/sloa082/sloa082.pdf
En af fordelene ved at bruge opamps, er at konstruktionerne kan blive simplere.
Der er flere fordele, ved at opbygge med diskrete komponenter. Man kan f.eks. optimere hver del i forstærkerens opbygning. Men opbygning med diskrete komponenter, kræver så til gengæld andre ting. Eks kan nævnes de forskellige halvleders egenskaber / tolerancer - som f.eks. transistorernes strømforstærkning. Især ved differintial forstærkere, kan det komme på tale at bruge udvalgte / matchede transistorer, for ikke at skabe ubalance i konstruktionen. Hvis man ikke har helt styr på komponentplaceringer, afkoblingskondensatorer , ledninger osv, kan konstruktionen i worstcase gå i selsving eller "bare" støje mere.
Mange producenter bruger iøvrigt både diskrete komponeter og opamps i deres forstærkere. Man bygger eks. selve indgangstrinnet med støjsvage diskrete transistorer / fets - og bygger så det efterfølgende forstærker trin med opams og der-tilhørende DC servo.
Generelt set, så kan man faktisk få en bedre opamp ved at bygge den med diskrete komponenter, end ved at bruge en færdig produceret opamp. Men der er jo så mange enkelte komponenter der skal beregnes og evt. matches. Konstruktionerne bliver mere komplicerede og lidt mere kritiske, men tilgengæld meget billigere. Læs evt. på: http://www.passdiy.com/pdf/diyopamp.pdf som giver en god forklaring og har en masse design tips. (Artiklen er skrevet af Nelson Pass - som er en af guruerne inden for high end audio design).
Ved støjsvage forstærkere som skal forstærket svage signaler, har støj i strømforsynijngen en del at sige. Derfor har jeg bygget gyratorer ind i forsyningen, udover at bruge regulatorer som er støjsvage i sig selv. En gyrator er kort fortalt en kunstig spole. Man inverterer kort fortalt, en kondensators funktion, så man ved hjælpe af en gyrator - kan få spoler med ekstreme store induktioner. Når gyratoren sidder i forsyningsledningen sammen med en elektrolyt, får man et LC led, som dæmper forsyningsstøj utrolig meget.
Den konstruktion som jeg er "endt" med, spiller rigtigt godt, er støjsvag og har en rigtig god åben og dynamisk lyd. (efter min mening). Jeg har også matchede alle transistorer /fets og udmålt komponenter - især i tilbagekoblingen der bestemmer RIAA kurven, og tilpasset kondensatorerne så RIAA kurven beregningsmæssigt følges inden for 0.1 db.
Konstruktionen opfylder mine krav og ønsker, og koster ikke forfærdentligt meget. Men den kan da forbedres, som alt andet, Man kan få transistorer /Fets der er endnu mere støjsvage (og dyrer ) og man kunne da evt. opdele forstærkere i flere optimerede forstærker trin, hvilket vil reducere støjen endnu mere, hvis man gør det korrekt. MAn kunne parallekoble transistorer /fets i det første forstærkertrin. Man kunne også opbygge en strømforsyningen med støjsvage Fets / transistorer - istedet for med spændingsregulatorer.
Low noise design af strømforsyninger til High end audio kan du læse om på: http://waltjung.org/Regs.html (Part 1 til part 3)
En god RIAA behøver ikke være dyr. Men producenterne tager godt nok ofte en sindsyg høj pris for deres produkter. Tag f.eks en Grado PH1 - som koster omkring 4500 kr i udsalg. Der sidder komponenter for et par hundrede kroner. Diagram på: http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_showpage.php?pic_id= 6466
Iøvrigt så synes jeg ikke denne Grado RIAA lyder særlig godt, og det gør det jo ikke bedre, at man tager så mange penge for et produkt.
Men du kan komme rigtig langt og få et godt resultat med en enkel opamp konstruktion. Hvis du får lyst til at bygge en konstruktionen med en enkelt opamp, så kan jeg hjælpe med PCB layout. Det har jeg stadig liggende, fra den første konstruktion som er nævnt i denne tråd.
Alt for denne gang.
|
Til top |
|
|
Sikots Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha et lækkert projekt!
Jeg var godt nok meget utilfreds med udseendet på din plastickasse til at starte på - men du har nu smidt det nyeste projekt i en rigtig fin metalkasse med et design som i høj grad er en pladespiller værdigt! FLOT!
Hele elektronikkunsten du har kendskab til, forstår jeg dog cirka intet af. Udregning af komponenter i forhold til hinanden og så videre, puha - der er jeg længe stået af!
Men det skulle ikke afholde mig fra at stjæle dit projekt og selv forsøge at lodde det sammen, så jeg må klart tilslutte mig den skare af folk som godt kunne tænke mig en opskrift. Indkøbsliste Print med faste baner At dine PDF'er er tilgængelige. De bliver ikke fundet nu :(
Lækkert projekt - jeg håber på, og glæder mig til, at komme igang med det selv! :)
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

|
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikots skrev:
Uha et lækkert projekt!
Jeg var godt nok meget utilfreds med udseendet på din plastickasse til at starte på - men du har nu smidt det nyeste projekt i en rigtig fin metalkasse med et design som i høj grad er en pladespiller værdigt! FLOT!
Hele elektronikkunsten du har kendskab til, forstår jeg dog cirka intet af. Udregning af komponenter i forhold til hinanden og så videre, puha - der er jeg længe stået af!
Men det skulle ikke afholde mig fra at stjæle dit projekt og selv forsøge at lodde det sammen, så jeg må klart tilslutte mig den skare af folk som godt kunne tænke mig en opskrift. Indkøbsliste Print med faste baner At dine PDF'er er tilgængelige. De bliver ikke fundet nu :(
Lækkert projekt - jeg håber på, og glæder mig til, at komme igang med det selv! :)
|
|
|
Tak for de rosende ord. Det første projekt i plastkassen, blev lavet for at se hvor langt jeg kunne komme med stumper jeg havde liggende. Det nyeste projekt her, har jeg brugt rigtigt megen tid på - både på mekanik og optimering af lyd.
PDFérne skal nok komme op igen. Jeg har lavet nogle små ændringer - (kunne ikke lade være - selv om det ikke behøves - den lød rigtigt godt i forvejen.). F.eks. har jeg nu anvendt japanske transistortyper, som er endnu mere støjsvage, så diagrammerne / print skal lige opdateres, før de bliver frigivet igen. Grundet de støjsvage transistorer jeg har fundet, er det ikke mere nødvendigt, at anvende gyratorer i strømforsyningen. Jeg har kunnet måle en ekstrem lille forskel, men ikke høre den.
De japanske transistorer er godt nok noget dyrere (men projektet er billigt), men forskellen er hørbar. Ja - som nævnt i tideligere indlæg, er der stadig muligheder for at forbedre projektet. Sådan er det jo med alle projekter. Men her er jeg kommet rigtigt langt. For at gøre det lettere for folk, som ønsker at bygge en kopi af mit projekt, vil jeg gerne samle de 2 kanaler på 1 print.
Så hvis du kan vente lidt skal jeg nok komme med komponentlister, print tegninger (enkeltsidet - for at gøre det let at lave) osv.
Hvis du vil have lavet folie med tekst til din boks (som jeg jo har lavet), så projektet ser mere færdigt ud, kan jeg sagtens hjælpe dig med at få kontakt til min kammerat, der har et enmands firma, hvis speciale er folier i enhvert art og har rigtig gode priser. Send min en privat besked hvis du skal have lavet sådan noget, så får du kontakt oplysningerne.(Vi må jo ikke reklamerer for firmaer i forum).
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
bdef
Jepp....næste project blir udskiftning af opamps i Cambridge dac´en og så måske batteriforsyning til min modificerede RIAA ! dejligt med lidt projecter ! 
MVH Frankie |
|
|
Er du kommet igang/videre med projektet? Billeder? Erfaringer?
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg svarer lige denne her, da jeg kan se tråden er gået i stå. Ved ikke om du har fået svaret andet steds fra.
kappen skrev:
Du skriver kulmodstande støjer mere end metalfilms - i hvilken forstand? |
|
|
Jeg kan ikke forklaringen på det, men alle komponenter støjer. Også modstande, hvis støj dog er meget lav. De støjer i forhold til dels temperaturen og dels modstandens værdi. Altså støjer en 1 Kohm mindre end en 10 kohm og ved 0 grader støjer de mere end ved 20 grader. Jeg vil dog ikke tillægge det noget i praksis. Ofte støjer der klart mere at bruge en 'forkert' opamp til sin konstruktion 
En helt anden ting er at kulfilmmodstande lyder mere musikalske og varme, end metalfilm. Er min egen overbevisning (Og hvis også det hidgangende Holfi's.
kappen skrev:
Tror du ikke at man kan slippe afsted med samme resultat ved blot at bruge en enkel men god op-amp? |
|
|
En opamp har typisk høj forstærkning ved lave frekvenser og aftager derefter ganske hurtigt. F.x. begynder en LM4562's open loop forstærkning allerede at aftage ved 3 Hz. De betyder at hvis din opamp har en båndbrede på 10 MHz (lyder af meget) så har den kun 500 ganges forstærkning ved 20 KHz og hvis din RIAA f.x. forstærker 32 gange ved 20KHz, så er der kun 16 gange i overskud til modkobling = højere forvrængning. Masser af teori. Håber det gavner nogle....
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|