Opdatering nederst på siden 30/3/2010Hej alle sammen! Så er det vist på tide at jeg viser min lille hjemmebio frem

Jeg har desværre ikke nok værelser til at have et dedikeret bio-rum, så derfor bruger jeg, som så mange andre, min stue. Synes selv at jeg er kommet ganske heldigt igennem det, og har fået bygget en okay (i mine øjne) hjemmebiograft op, der ikke er alt for frembrusende i stuen. Så bliver fruen i huset nok også mindre happy
Hvis vi starter med udstyret:
LCD-TV: Toshiba 42" LCD XV635D- Et tv i den billigere klasse. Købt i computercity. Er rigtig glad for TV'et, og synes at både lyd og billed er helt kanon i forhold til prisen. Dog halter det noget bag på softwaren, da ting som kanalsortering er fuldstændigt latterligt lavet.
Surroundreciever: Yamaha RX-V450- Købt på tilbud i Elgiganten, og er rigtig glad for den. Den gør det godt på alle fronter, og har ikke noget at brokke mig over.
Blueray-afspiller: Samsung BD-P3600
En rigtig lækker BR afspiller fra Samsung. Lækkert highgloss design, med touchknapper på toppen. Den har decoder med alle de nye formater og 7,1 analog udgange, hvilket gør at min gamle Yamaha kan klare DTS Master Audio

Front HT: Cerwin Vega S-1- Hvad er der at sige om de legendariske S-1 modeller fra 1970'erne?
Bagerste HT: Eltax Concept Mini- Nogle af Eltax' billige modeller. Gør det ganske udemærket som baghøjttalere, ser pæne ud, og har den rigtige størrelse.
Center: Dali Ikon Vocal 1- En rigtig lækker centerhøjttaler hvis størrelse og design passer perfekt ind i min stue.. Og så er lyden helt kanon! En hørbar opdatering af anlægget!
Kabler:- Clicktronic blå HDMI kabel fra DVD til TV (købt ved danskdatasalg)
- Clicktronic blå Toslink kabel fra TV til Surroundreciever (købt ved danskdatasalg)
Kablerne fra Clicktronic havde jeg ingen erfaring med, men de føles altså rigtig lækre at have i hænderne. Virker som god kvalitet, og har ikke noget at klage over endnu.
- Argon coaxial kabel fra DVD til Surroundreciever (købt ved Hifiklubben)
- Lydkabel til S-1 er et kabel fra min kære fader, der blev købt engang i 70'erne. Ligner noget Audioscan. Finder lige ud af det præcise navn :) Men det er ret specielt!
- Kabler til baghøjttalerne er fra Biltema (de har så mange gode ting!)
- kablet til center er Van den Hul - Snowline
Billeder!:

Har fået indkøbt en kabelbakke, skal lige have savet lidt, inden den kommer på plads.

Mums.

Yamaha RX-V450 og Samsung DVD-1080P9

Lidt pynt på væggen

Eltax Concept Mini på Vogel-beslag.

Mine DVD-skabe fra IKEA

OPDATERING 4/3 2010Så er det vist på tide at komme med en lille opdatering, da jeg netop har færdiggjort mit mediecenter!
Har længe gået og haft drømme om en form for mediecenter, men har ikke helt haft de store ideer til hvordan. Ville jo gerne lave noget der er en smule anderledes, uden at det koster en million. Svaret kom, af alle steder, i Go' Morgen DK. De har en gang om ugen besøg af en gadget-gut, der fremviser en masse ting.. Nogle er endda spændende! Hvilket også gælder for det gratis mediecenter program Boxee, som han havde med i programmet for lidt tid siden.
Her er hvad jeg har gjort

:
1. Downloadede og installerede Boxee på min stationær computer. PC'en står på mit kontor, lige på den anden side af den væg TV'et hænger på.
2. Indkøbte 5m HDMI kabel og borede et hul! Kablet går imellem min computers DVI port (der i mit tilfælde tillader at sende billede OG 5,1 lyd ud gennem grafikkortet ved hjælp af en adapter), gennem væggen og ind til mit TV's HDMI port nr.3

3. Skulle jo også bruge en fjernbetjening, og der er en trådløs mus jo et glimrende valg.. Men ikke glimrende nok! Derfor hentede jeg Boxee Remote Application til min iPhone, så den kan bruges til fjernbetjening.
4. Så skal computeren bare være tænd, Boxee køre, TV'et på HDMI nr. 3, og så kan jeg f.eks. forsvinde ind i TopGears nørdede verden. Programmer afspiller stort set alt! filer som f.eks. ogg, mkv og iso er intet problem.
her er lidt billeder af det hele:

Sådan ser boxee ud.
- Photo, music og video er forbundet til de tilsvarende mapper på computeren.
- TV-shows er diverse gratis shows på nettet (kun fra U.S and A mener jeg)
- Apps er ting som flikr og youtube.
- Files er adgangen til harddisken/e på computeren.
- DVD/CD siger næsten sig selv...

Her er Remote app'en til iPhone.

Sådan ser det ud på TV'et

Andre ting der er sket:

Har fået sat kabelbakken op, samt at der er dukket en Wii op også! Det nips der står på bordet har fruen henkastet der.. UDEN tilladelse

Har indkøbt mig en musik-dvd som jeg mener alle bør eje! Simpelthen så kanon underholdning:

Infernal - Electric Caberat (Live fra Skanderbord 2007) Blev sendt på DR HD forleden. 150kr i stereo-studio.
Håber De har nydt forstillingen :) Skriv endelig din mening, eventuelle spørgsmål, eller bare noget helt tilfældigt!

Jesper J.