Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 02:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Martins DTQWT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Denne højttaler er jo set et par gange før, det er Troels Gravesens DTQWT som jeg har drømt om at bygge i et par år. Den har en følsomhed på 95db og skal spille sammen med min 8W SET. Jeg synes selv det er sjovt at hvordan andre griber sådan et projekt an so here we go :

og TAK til Anse for at invitere mig ud og høre på hans :-) det var meget overbevisende.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm

Jeg planlægger at komme kirsebærfiner på til sidst så jeg så ingen grund til at save det i 45 grader smig som Troels Gravesen har gjort, det hele bliver også lettere af at jeg kan bruge skruer mange steder så det ikke "skrider" i den våde lim.

Her er kabinetterne, jeg fik dem savet hos Silvan som hævdede at de kunne save det præsist .....det kunne de så ikke :-( Det er kun ca 1 mm det er skævt men det kommer til at give en masse bøvl. Jeg skulle bare have købt pladerne og savet det selv det var blevet billigere og bedre.

Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

En rammesav som de har hos Silvan kan lave sindssygt præcise snit. Men man skal seføli indstille den ordentligt!

Håber, du kan fixe det - og glæd dig - det er en fantastisk højttaler.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

martin hj2 skrev:
Her er kabinetterne, jeg fik dem savet hos Silvan som hævdede at de kunne save det præsist .....det kunne de så ikke :-( Det er kun ca 1 mm det er skævt men det kommer til at give en masse bøvl.

Heldige asen... Jeg skulle for sjov lige lave et par TQWT med en fuldtoneenhed og fik også skåret MDF hos Silvan... En af pladerne havde en forskel på 3 mm mellem top og bund - de andre var mere præcise. Det underlige er at der ikke blev stillet på målene imens.

For i øvrigt lover Silvan vist kun 1 mm præcision, så det er egentlig ok hvad du har fået. Man bør faktisk få det savet 1 mm for meget for at have lidt at give af.

God fornøjelse med resten! Det var egentlig meningen at jeg ville have lavet XL-modellen med 12" bagpå, men indså efter mit prøvebyg at TQWT at det nok ikke er mig beskåret at have tålmodigheden til det. Plus at jeg blev nervøs for at følsomheden måske var for meget ift. det næsten uundgåelige brum ifm. rør  Til SET og lignende lav-watts forstærkere må de siges at være temmelig perfekte rent teknisk.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Yehaaaa så er du igang Martin.

Tak for sidst, var hyggeligt du kom forbi og sjovt at høre dem på en mindre forstærker og du har ret det er knageme en god højtaler.

Glæder mig til at se hvordan det går med projektet og måske høre dem hos dig.

Hvad gør du mht. filter?

Mk1. eller 2 versionen?

Nogen herinde som har hørt mk. 2?

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Er det også en dynamisk højttaler, eller kan den kun brænde gummi ?

Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

hvad mener JAV? Tror du det er en discohøjjtaler? Hvad med at læse om konstruktionen på Troels´s hjemmeside?

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

brum fra rør er kun et spørgsmål om dovenskab eller uvidenhed!

gravesens version af dtqw er blandt markedets mest dynamiske - bare trist med den dome!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

gravesens version af dtqw er blandt markedets mest dynamiske - bare trist med den dome!

Hej Seba.

Nu har jeg selv den højtaler og syntes virkelig domen gør det godt i waveguiden. Med en følsomhed på 95 db. spiller den jo højt med blot 3-4 watt og dynamik bliver serveret med fuld skrue.

Hvad har du af dårlige erfaringer med den?

mvh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
hvad mener JAV? Tror du det er en discohøjjtaler? Hvad med at læse om konstruktionen på Troels´s hjemmeside?

Du havde nu ikke behøvet at komme med et hjernedødt svar. Jeg har læst om konstruktionen, men siden jeg var interesseret i at vide til højttalerens dynamik, vurderede jeg, at jeg ville komme længst med at spørge folk om deres erfaringer dertil.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

Huh? Hvis det er en kommentar til min kommentar, så har jeg tidligere haft en rørforstærker der havde en smule brum og støj. Med "et spørgsmål om dovenskab eller uvidenhed" antager jeg at du adresserer rørforstærker-konstruktørerne. Det kan godt være det kan konstrueres til at være uden brum, men faktum er at min tidligere rørforstærkere havde det, og jeg har mange steder læst at det er hvad der kan forventes - ikke meget, men lidt er der. Hvis du kan konstruere uden er det da meget fint og godt for dig, så kan du kalde andres konstruktioner for et resultat af dovenskab eller uvidenhed - men sådanne produkter sælges altså, og lyder stadig godt.

Heldigvis er det ikke et issue for mig nu - de forstærkere jeg har fået håndbygget har ikke antydningen af det, så en DTQWT ville sikkert køre fint hos mig også.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

JAV. skrev:

jazzman skrev:

Du havde nu ikke behøvet at komme med et hjernedødt svar. Jeg har læst om konstruktionen, men siden jeg var interesseret i at vide til højttalerens dynamik, vurderede jeg, at jeg ville komme længst med at spørge folk om deres erfaringer dertil.

Hvis du efterspørger folk om deres erfaringer til højttalernes dynamik kunne du måske formulere det lidt mere præcist end "eller kan den kun brænde gummi"... Jeg opfattede det også som en dum(smart) kommentar, så hvis jazzman's svar var hjernedødt, så var dit spørgsmål i hvert fald ikke på et højere niveau.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

JAV: Hvad angår cerebral kapacitet henviser jeg til ovenstående post. Jeg har hørt dem adskillige gange. De spiller efter min
mening særdeles godt. Og seba, diskanten er i verdensklasse. Den har noget krop, man ikke finder hos små domer eller bånd,
og er samtidig ultra-detaljeret uden at være skarp.

JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
JAV. skrev:

jazzman skrev:

Hvis du efterspørger folk om deres erfaringer til højttalernes dynamik kunne du måske formulere det lidt mere præcist end "eller kan den kun brænde gummi"... Jeg opfattede det også som en dum(smart) kommentar, så hvis jazzman's svar var hjernedødt, så var dit spørgsmål i hvert fald ikke på et højere niveau.

Jeg beklager, hvis mit spørgsmål virkede smartass-like. Det var ikke meningen. Men jeg spørger jo konkret, om den er dynamisk. Det er vel ikke så upræcist ?? Måske var "brænde gummi" en tand for Brian.. Men bevares..

Jeg skal nok holde kaje nu, før tråden dør.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Godt ord igen. Den ER dynamisk! 8" mellemtonen kombineret med den store 38mm dome er genialt. Der arbejdes med store
membranarealer; enhederne "cruiser" ved høje lydtryk og det hele virker aldeles ubesværet.

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det ser da ud til at der er en vis interesse omkring DTQWT   Godt at høre folks mening er positiv når man nu bygger alle ledige timer i døgnet.

Lige mht Silvan: Jeg spurgte dem "kan i save det her præsist? det må ikke afvige med 1mm" Det kan vores snedker var svaret, en lidt ældre gut der gik meget op i det men deres maskinel har åbenbart sin begrænsning.

Jeg brugte en hel aften sammen med en af mine venner på at regne ud hvad vi skulle gøre ved de skævheder. Denne højttaler har 3 sider og 6 interne paneler som ikke var lige høje og når den sidste side blev sat på var det helt tydeligt, at vi var nødt til at gøre noget ved det, muligvis kunne man spænde den side så hårdt til at det blev tæt, men det ville man så kunne se når lyset rammer lakken på den færdige højttaler så det var udelukket. Det ene interne panel var 1 mm højere i den ene ende end den anden, hjørnerne med reflektorene var helt tossede (se billeder senere)

Vi endte med enten at køre hele molivitten til en snedker for at høvle 1mm af på en eller anden stor maskine eller lave en slibeklods på 1*1 m og så bevæge højttaleren hen over den da jeg fandt på at fiksere overfræseren på vægen og så bevæge højttaleren under den - virkede perfekt ! alle sider er nu 241 mm

Før:

Efter:

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

spændende  jeg følger lige med.

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Det er vist svært at se fidusen på de billeder, så der kommer lige et videoklip af fræsningen, husk det er højttaleren der bevæges. Fræseren står stille

http://www.youtube.com/watch?v=_BCyKeoG-LA

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
JAV: Hvad angår cerebral kapacitet henviser jeg til ovenstående post. Jeg har hørt dem adskillige gange. De spiller efter min
mening særdeles godt. Og seba, diskanten er i verdensklasse. Den har noget krop, man ikke finder hos små domer eller bånd,
og er samtidig ultra-detaljeret uden at være skarp.

verdensklasse? - ja måske blandt domer..ultradetaljeret? afhænger af hvad man har som reference...luftig og udstrakt er den ikke - til gengæld rasler den som stort set alle andre domer!!jeg bifalder dog kompromisset,idet den lidt dovne lukkede lyd fra øvre mellemtone passer fint med den store dome,der i mangel af magnetstyrke,assisteres af en svag hornladning.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Domer rasler ikke, seba. Der må sidde noget løst i dit øre. Hvis de raslede, kunne man måle og påvise det, og det er ikke sket.

Måske har du vænnet dig til nogle mellemtonehorns gjalden i øvre mellemtone. Så er jeg enig i, at det lyder anderledes her.
Magnetstyrke har isoleret set aldrig korreleret til lydkvalitet. Hornladningen er lavet for at opnå et match i direktivitet ved
delefrekvensen.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

seba skrev:

jazzman skrev:
JAV: Hvad angår cerebral kapacitet henviser jeg til ovenstående post. Jeg har hørt dem
adskillige gange. De spiller efter min mening særdeles godt. Og seba, diskanten er i verdensklasse. Den har noget krop, man
ikke finder hos små domer eller bånd, og er samtidig ultra-detaljeret uden at være skarp.

verdensklasse? - ja måske blandt domer..ultradetaljeret? afhænger af hvad man har som reference...luftig og udstrakt er
den ikke - til gengæld rasler den som stort set alle andre domer!!jeg bifalder dog kompromisset,idet den lidt dovne lukkede
lyd fra øvre mellemtone passer fint med den store dome,der i mangel af magnetstyrke,assisteres af en svag
hornladning.

Hvad mener du med at den tasler?

Må jeg spørge hvad I der har bygget højttaleren har måtte slippe i materialer?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes