Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin hj2 skrev:
Hvad angår mine højttalere så gav de skæve plader flere problemer da fronterne skulle på, jeg har igen valgt at fræse 1mm af for at få det helt lige, jeg satte en styreskinne på hver side af højttaleren og vupti -nu er det helt lige og slutter tæt uden brug af spartelmasse. |
|
|
Det er sgu solidt arbejde - well done Det bekræfter mig i min mistanke om at det ikke er min tålmodighed beskåret at lave sådan noget. Jeg overvejede da også at få en snedker til at lave kabinettet, men indså at også det at lave al indmaden nok ville drille mig for meget 
Ser virkelig godt ud, og med en flot finér ovenpå bliver den lige så flot som en kommerciel højttaler af den non-billige slags.
Men du må snart være ved at gå ud af dit gode skind efter at få lyttet til dem 
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er plads vil jeg gerne give mit besyv med. Jeg synes det der rigtig godt ud det du har lavet end til nu. Jeg kan specielt godt lide din opfindsomhed mht. brug af overfræseren. Jeg havde samme problem i sommer da jeg byggede mine kabinetter og endte med at bruge sandpapir og en slibbeklods. Godt gået 
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 89
|
Sendt: 13 Oktober 2010 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal I have, også tak for tilbudet til Seba. Jeg har selv en 8W AudioNote Conqueror som nu har samlet støv i over 1 år fordi den ikke kunne spille på mine nuværende højttalere -man lærer noget om følsomhed når der kun er 8W at gøre godt med. Jep, jeg er meget spændt på at høre det færdige resultat, men intet hastværk. Var på Finerkontoret idag, det var sq en oplevelse kan kun anbefales at tage derned, de havde en kæmpe hal fyldt med finer i alle mulige variatione.
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin hj2 skrev:
Tak skal I have, også tak for tilbudet til Seba. Jeg har selv en 8W AudioNote Conqueror som nu har samlet støv i over 1 år fordi den ikke kunne spille på mine nuværende højttalere -man lærer noget om følsomhed når der kun er 8W at gøre godt med. Jep, jeg er meget spændt på at høre det færdige resultat, men intet hastværk. Var på Finerkontoret idag, det var sq en oplevelse kan kun anbefales at tage derned, de havde en kæmpe hal fyldt med finer i alle mulige variatione.
|
|
|
Ja det er en rigtig finerdame hende Tove Hvilken finer købte du?
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
spændende selvbyg
bliver spændende at høre, hvordan de lyder når de er spillet til... __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
martin hj2 skrev:
|
|
|
Ja det er en rigtig finerdame hende Tove Hvilken finer købte du?
m@dsen
|
|
|
Mahogni 0,6mm, skåret så man kan se årene, havde planlagt at bruge kirsebær men det her er mindst lige så flot og så havde de stykker på 105*100 cm så skal jeg ikke sætte det sammen selv Der kommer et par billeder af det snart
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gik grusomt galt med fineren   Jeg havde købt Mahogni der var "samlet" med en tynd tråd på bagsiden, men da jeg gav det strygejern skrumpede det  og lavede en sprække på 1 mm lige midt i frontpladen. Det er ret svært at tage finer af igen skal jeg hilse og sige, det rev en pæn del MDF med som jeg nu har spartlet op. Jeg har efterfølgende testet lidt og det skrumper ca 3% når jeg varmer det op. Jeg har byttet Mahognien til Kirsebær som jeg faktisk hellere ville have og nu har jeg taget mig den tid det tager at lave de samlinger og lime det med pres og trælim.  
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 06 November 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot finerarbejde må jeg sige! De bliver flotte. Jeg ved godt at Troels anbefaler "Baltic Birch", men selv en professionel møbelsnedker har svært ved at undgå at det yderste finerlag flosser lidt. Mine kabinetter blev da rimeligt pæne, men det kostede også 7,5K "jyde dollar". Det kan gøres billigere og pænere. Jeg glæder mig til at høre din oplevelse at lyden fra et par DTQWT sammenlignet med hvad du har haft før!
mvh
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 06 November 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
er lige nød til at skrive det her .. det ser ud til at din højtaler bliver langt bedre end denne tråd, så når du når så langt vil jeg gerne høre den ..
Nilas
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tal tak Hullevad, Men det er virkelig også et stort arbejde, jeg forstår godt at Troels Gravesen ikke laver det på denne måde for det tager nok 10 gange så lang tid som det ville hvis man havde fået en snedker til at lave dem i Krydsfiner som ham. priboj: -Forstår ikke helt "bedre end denne tråd" ?? Brændte min overfræser af i går, så var lige et smut i Harald nyborg efter en ny til 878,- ÆV! Mangler kun af finere toppladerne nu  -nu er jeg osgå ved at være godt spændt på at høre dem. Jeg leger med tanken om at lave nogle fødder som dem på Sonus Faber Cremona, altså lave en 5-6mm metalramme til spikes, men er ikke sikker på om det vil blive pænt? mest for det visuelle, jeg har valgt ikke at lave nogle sorte striber, nogen der ved hvor man kan få nogle meget store spikes ?
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 09 November 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troels kan selv lave kabinetter, han er en ørn til det. Jeg måtte give 7,5kkr for mine inklusive en prof. industrilakering. Det tog snedkeren +40 timer at lave kabinetterne, så ikke nogen høj timeløn når man trækker materialer fra. Hvis du skal have lavet en ramme til spikes vil jeg foreslå at du får laserskåret i aluminium. Men det er ikke en billig fornøjelse. Troels valgte en islags løsning, hvor bøsningerne blev limet med epoxy. "Fødderne og bøsninger" fåes i Bauhaus for en slik. Det holder godt nok, med lidt forsigtighed. Alternativt kunne man bruge et vinkelbeslag med påsvejset bøsning til spikes, men det skal nok laves specielt. Jeg har ikke set noget der kunne bruges i byggemarked.
mvh
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 09 November 2010 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2010 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input. Jeg har også tænkt at få lakeret mine hos en professionel, jeg kan ikke lave det pænt -har prøvet før. Hullevad: Har du nogle billeder/en tårdaf dine højttalere?
Jeg talte med en lokal smed idag han mener at kunne lave det for 8-900 kr det synes jeg er ok, men skal lige lave en skabelon og sætte DTQWT´en oven på, de er jo lidt mere bastante end Cremonaerne
Godt input med Nebula, der skal jo bare være et meget større hul i bunden men de er pæne.
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er finer arbejdet ved at være færdigt  Et par steder er limen slået igennem fordi der var for meget pres på skruetvingerne, men ellers er det gået godt: samlinger og hjørner er fine og der er ingen buler. Jeg brugte en del skruer til at fiksere de enkelte plader under limningen af kabinettet, jeg lod flere af dem sidde -DET var en fejl!! det kostede et helt nyt pro-fræsejern og en hel del bøvl, fordi jeg ikka havde tænkt på at hullerne til bas-enhederne gik næsten helt ud til kanten  men det er klaret uden at det kan ses. Jeg prøver det med de fødder -smeden er sat i gang.
Det var lidt af en udfordring med de skrå kanter men jeg lavede denne form 
...og det gik godt (pyh!)
Det her var sjovt at fræse
Nu begynder det da at ligne en højttaler

sidste side limes på -klar i morgen
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
Sendt: 15 November 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan Martin.
Godt du ikke gik kold i det selvom det ikke gik med strygejern.
Kan du undgå lommer med pres-metoden. Går ud fra der skal lidt mere lim til.
vh.
Anders
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 15 November 2010 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Respekt, Martin! Jeg var gået kold for længst...
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 15 November 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser s.. godt ud
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal mere til før jeg går kold Det er jo et sjovt projekt og jeg arbejder typisk et par timer hver aften når ungerne er lagt i seng og så er det jo ikke noget problem at sætte det i pres til dagen efter.
Det tager max 30 min pr side at komme lim på og sætte det i pres, så arbejdstiden er faktisk langt mindre end strygejern-modellen så vidt jeg kan se. Jeg kom lim på med en limspartel fra silvan, kun på højttaleren ikke på fineren. Jeg har dog "primet" MDF-enderne 15 min før limning bare ved at smøre lim på med en finger da det suger mere end fladerne.
- Og nej der er ingen lommer
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 15 November 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
står de så ikke efterhånden også spilleklare? Glæder mig til at høre dit review af dem :)
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
står de så ikke efterhånden også spilleklare? Glæder mig til at høre dit review af dem :) |
|
|
Slibe, Slibe, Slibe, Slibe,Slibe, Slibe........ og så lak -der går lige et par uger mere.
|
Til top |
|
|