Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Martins DTQWT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 November 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

det ser bedre og bedre ud , håber stadig at høre dem en dag

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 November 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

SÅ er det slut med slibe arbejdet - De er sendt til lakering i morges.

priboj skrev:

Hej Priboj, det skal vi nok finde ud af, det kunne være rigtig fedt hvis du ville tage din CD/DAC/LP spiller under armen, for det er det svageste punkt i mit setup efter det her.

Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2010 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

ÆV!! Min maler har fået revet et stykke af finéren af. Nu har jeg taget den ene med hjem for at reparere den, så går der nok en uges tid mere.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Sendt: 27 November 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Man får jo næsten tårer i øjnene af alle dine kvababbelser, du må gennemgå en del i dit følesesregister....

Håber dog at alt ender lykkeligt for dig.

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 November 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

martin hj2 skrev:

SÅ er det slut med slibe arbejdet - De er sendt til lakering i morges.

priboj skrev:

Hej Priboj, det skal vi nok finde ud af, det kunne være rigtig fedt hvis du ville tage din CD/DAC/LP spiller under armen, for det er det svageste punkt i mit setup efter det her.

hvis du har et ok drev så tager jeg da gerne min lille rør dac med

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej igen, til de der har fulgt tråden vil jeg blot sige at jeg stadig er i gang   Det lakerings arbejde er meget meget tidskrævende, fineren sugede 4 lag lak i sig så man stadig kunne se træstrukturene oven på, selv om det var slebet HELT plant før lakering. Efter det 4 lag begyndte de at få en anelse mælke-farve og min maler (der ikke længere kan holde en fornuftig timeløn på det her) sagde han gerne ville give dem 5 gang, men jeg troede ikke det ville hjælpe på den ujævne overflade, så nu har jeg igen taget dem med hjem igen og er ved at give dem 2 tynde lag lak og så slibe dem helt lige før maleren får lov til at give sidste lak med en sprøjte. Nu har det taget så lang tid, at det er lige meget om der går 1 eller 2 uger mere.

Et billede af den stump der røg af (og blev væk) jeg har fået lappet det så man næsten ikke kan se det.

Jeg har jo haft masser af tid, så jeg har solgt nogle komponeter, et par hovedtelefoner og et par enheder jeg ikke brugte til noget, og så synes jeg lige så godt jeg kunne fyre den helt af med det samme og sætte et par Duelund kobber folie cap´s  ind i signalvejen -Så sku der være hul igennem

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 December 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

nice. Hvornår tror du du de bliver færdige?

Der er i øvrigt en ting der undre mig ved denne højttaler; hvorfor spiller mellemtonen både bas og mellemtone? kommer man ikke
hurtigt til at overbelaste den? Og burde de 2 titommer ikke være rigeligt membranareal til bassen?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Good point, men det er faktisk ikke en mellemtone -det er en bas/mellemtone, den bruges bla. i TQWT modellen uden de 2 10" basser, der kun spiller meget lave frekvenser. Højttalerne er primært designet til at spille på lav watt rør forstærkere. Du kan se Troels Gravesens side for detaljer, det er meget udførligt beskrevet.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Har læst hans side mange gange :)

Men selvom det er en bas/mellemtone, skal enheden jo stadig arbejde mere, end hvis man blot satte den til at
spille
mellemtone. En bas/mellemtone-enhed, har det jo fint med kun at spille mellemtone :)

Tænker at der må være nogle lydmæssige fordele ved denne løsning. Ellers ville troels vel ikke have gjort sådan.
Jeg
kan bare ikke lige se fordelene? Hvis den kun skulle spille mellemtone, ville den vel kunne spille højere og mindre
forvrænget ved højt lytteniveau.

Tilføjelse:

Hvad er det egentlig for nogle mælkepletter højttalerne har fået efter lakering?

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 December 2010 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Vedr. belastbarhed.

Højtalerens drifteffekt er 1 watt=94/95 db (ægte). og med 30-40 watt har man regulært diskoteks niveau. Jeg er ikke i tvivl om den kan håndtere et par hundrede watt, men så er man langt over smertegrænsen og tpt ved 120 db.

Jeg spiller pt. på en Thorhage triode amp med 17 watt og den driver dem med en autoritet, så man tror det er løgn. Mon ikke den fornuftige impedans samt faseforløbet spiller ind her.

Jo det er virkelig en imponerende højtaler, som spiller en anderledes bas en de fleste er vant til.

Min bedste sammenligning er den bas man hører til udendørs livekoncerter, stram og med hug i. Ingen flæskebass her.

Stemmer som Leonard Cochens står fantastisk, dybt og har en tyngde som man ikke hører fra små mellemtone enheder.

Diskanten gør ikke det store væsen ud af sig hvilket må siges at være positivt.

Mht. fligen, så ville jeg skære en firkant ud og erstatte den med en anden hvor årene matcher. Jeg har prøvet det på en anden højtaler og det er muligt at få det næsten usynligt.

God arbejdslyst og snart tilspilningslyst:)

Ps. til dem som har DTQWT og TQWT, så kan jeg anbefale at massere den indvendige spider samt kantophæng på basenhedere. Har nok brugt 1/2 times tid pr. enhed på blødgøring. Dette skal selvfølgelig gøres forsigtigt, men det er virkelig noget det batter.

vh.

Anders

vh.

Anders 

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget spændende :)..

mener i træarbejdet noget man selv kan udføre uden særlig erfaring?

Tilføjelse: Jeg har en rimelig strømstærk forstærker. Vil det være fuldstændig åndsvagt at bygge denne højttaler? Er der
andre højttalere, der ikke er designet med henblik på høj følsomhed, der ville være mere oplagt når nu jeg har rigeligt med
strøm til rådighed?
Som jeg forstår det ud fra læsningen på troels side, er den høje følsomhed en del af højttaleres lydmæssige egenskaber!

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår dog stadig ikke fordelene ved at ja8008 enheden skal spille både bas og mellem.

Dette er fra troels side om denne højttaler:

In many ways life gets easier when we make big speakers. We have more drivers, bigger drivers and distortion may all
of a sudden be reduced significantly as none of the drivers have to move much to produce high sound levels, and we don't
have to rely on drivers being capable of large cone excursions either. We may all have experienced a 6" driver being driven
to high SPLs and doing its best to pump air in order to produce deep bass notes - and at the same time trying to produce a
smooth upper midrange/lower treble, the 640-2560 Hz range. It's not an ideal situation but a compromise most of us have
experienced and as long as we don't push a "six + one" too hard, things go well.

I DTQWT er det jo lige præcis dette der sker - bare med en otte tommer der skal klare en masse. Men troels er jo bestemt
ikke en dum konstruktør. Det er derfor jeg tænker at der er noget mening med "galskaben". Jeg kan bare ikke gennemskue
hvad meningen er. Hvorfor er det ikke bare en almindelig trevejshøjttaler.

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 17 December 2010 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

Kunne det ikke tænkes, at qua den lave driftseffekt, skal enheden ikke arbejde så meget, for at afgive relativt høje lydtryk.
Jeg mener at mindre membranudsving = mindre forvrængning og opbrydning.

Fakta er, at den spiller fænomenalt, især mellemtonen er meget homogen.

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2010 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Der er 2 væsentlige grunde til at Troels DTQWT er konstrueret som de er.
Da bas-mellemtonen og de 2 10" spiller i samme horn minimeres membran udsving.
Back EMF er meget lav, grundet det lille udsving.
De fleste hifi nuts fatter ikke at en spole som bevæger sig i et magnetfelt genererer et ulineært signal som sendes tilbage til forstærkeren. Jo mere en enhed står og "pumper", jo værre bliver problemet.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

mht bas/mellemtonen så er der jo også den detalje at signalet ikke skal igennem mere end en spole, jo mindre jo bedre, efter min overbevisning.

@ Klypstefan: Det var svært at få lige, men jeg har bekrevet mine erfaringer ret grundigt mht træarbejdet. Det sværeste er klart finer arbejdet og det spiller de jo ikke hverken bedre eller dårligere af. Det var ikke mælkefarvede pletter, det var fordi der var så meget lak på at man begyndte ikke at kunne se klart igennem

@anse: Jeg planlægger at gøre dem BI-Amp klar så jeg kan sætte min 350W Thuleforstærker til at trække de to basser, hvis 8w 300b ikke er stramme nok, det havde du erfaringer med ikke?

NEJ hvor jeg glæder mig til at de kan spille

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 December 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

kiggede lige   

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:
Kunne det ikke tænkes, at qua den lave driftseffekt, skal enheden ikke arbejde så meget, for at afgive relativt høje lydtryk.
Jeg mener at mindre membranudsving = mindre forvrængning og opbrydning.

Fakta er, at den spiller fænomenalt, især mellemtonen er meget homogen.

Uanset følsomheden, skal membranen vel bevæge sig samme afsand for at generere et givent lydtryk. selvfølgelig forudsat membranerne har samme størrelse. Men lyden er vist anderledes fra højttalere med høj følsomhed da membranen ofte er let og derfor kan bevæge sig rigtig hurtigt :)

hullevad skrev:
De fleste hifi nuts fatter ikke at en spole som bevæger sig i et magnetfelt genererer et ulineært signal som sendes tilbage til forstærkeren. Jo mere en eevænhed står og "pumper", jo værre bliver problemet.

Hejsa :) Nej det vidste jeg heller ikke :).. Er det negatigt med sådan et signal?

martin hj2 skrev:

mht bas/mellemtonen så er der jo også den detalje at signalet ikke skal igennem mere end en spole, jo mindre jo bedre, efter min overbevisning. Det har du selvfølgelig helt ret i :). Mindre farvet lyd. Måske er det også nødvendigt for at opretholde den høje følsomhed. Man tabel vel lidt ved at sende igennem en kondensator.

@ Klypstefan: Det var svært at få lige, men jeg har bekrevet mine erfaringer ret grundigt mht træarbejdet. Det sværeste er klart finer arbejdet og det spiller de jo ikke hverken bedre eller dårligere af. Det var ikke mælkefarvede pletter, det var fordi der var så meget lak på at man begyndte ikke at kunne se klart igennem.

Ok :) Jeg tænker at jeg vil bygge i noget flot X-finer, og så bare bruge det som overflade. Så slipper man jo for alt besværet med at klistre finer på.

@anse: Jeg planlægger at gøre dem BI-Amp klar så jeg kan sætte min 350W Thuleforstærker til at trække de to basser, hvis 8w 300b ikke er stramme nok, det havde du erfaringer med ikke?

NEJ hvor jeg glæder mig til at de kan spille

Det kan jeg godt forstå. Glæder mig også til at høre hvad du skriver om dem. (det har jeg vist skrevet én gang tidligere i tråden, men skriver det lige igen alligevel :)

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 December 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

anse skrev:

Jeg spiller pt. på en Thorhage triode amp med 17 watt og den driver dem med en autoritet, så man tror det er løgn. Mon ikke den fornuftige impedans samt faseforløbet spiller ind her.

vh.

Anders 

hva er det for en triode amp thorhauge har lavet?
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Sendt: 18 December 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:
anse skrev:

vh.

Anders 

hva er det for en triode amp thorhauge har lavet?

Den er sølvfarvet:) men den skal ikke diskuteres her.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 18 December 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

spurgte af nysgerrighed da thorhauge mig bekendt ingen triode amps har i sit program...
ønskede bestemt ikke at diskutere farven her!

Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes