Forfatter |
|
Jan Eskildsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 698
|
Sendt: 18 December 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tråden handler om nogle højttalere, som trådstarter er ved at bygge. Hvis man vil diskutere Thorhauges forstærkere kan man oprette en tråd til det. Det er et spændende højttalerprojekt, og det lyder så tilpas interessant, også efter at have studeret TG's side, at jeg håber at
kunne komme til at høre sådan et par en dag. Når de bliver færdige og sneen er smeltet
__________________ "There's no substitute for experience".
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 89
|
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle der har fulgt med. Så er det vist på høje tid med en opdatering: Jeg fik højttalerne hjem fra maleren mellem jul og nytår, lakeringen er IKKE blevet god :-( lakken sætter sig efter årene i træet selv om de nu har fået 5-7 lag lak med mellemslibning. Jeg laver nogle bedre fødder til dem senere og lakeringen skal laves om på et tidspunkt, ØV ØV ØV hvor er det surt at bruge over 1 måned på den lakering for at ende med noget der skal laves om. Nu var min tålmodighed imidlertid brugt op, nu VILLE jeg høre hvad det var jeg havde bygget, så de blev samlet og sat til d. 1/1. de har vel, i skrivende stund, spillet ca 50-60 timer. Dette er en meget stor opgradering af mit system, for ikke bare har jeg fået nye højttalere, det er også første gang jeg bruger min 8W SET (AudioNote Conqueror) og første gang min Audionote M3 forforstærker ikke bliver brugt sammen med en integreret forstærker. Først og fremmest - der er ingen problemer overhovedet med bassen, jeg havde regnet med at den ville blive tynd og blød som en uundgåelig byttehandel mod at få en smooth og klar diskant/mellemtone, men det synes jeg altså ikke er tilfældet, Jeg hører 90% klassisk dvs. bas er de dybe instrumenter i et symphoni orkster, de spiller med imponerende lighed af hvordan det lyder rigtigt. Jeg havde hænderne helt oppe i luften til overturen fra Verdis "La forza del destino", 7 min inde kommer det et par brag på nogle meget store trommer og her kan man høre det er skind der bliver slået på, jeg har hørt den overture hundredevis af gange og aldrig lagt mærke til det før. Diskanten er meget naturlig at høre på, jeg får ikke længere lyst til at skrue ned når sopranerne synger høje toner med meget volumen fordi de bliver "skreetchy" og skærer i ørene, det hele lyder meget mere smooth. Jeg tror ikke jeg kan imponere folk med dyb, stram bas men det væsentlige her, er at de lyder imponerende naturligt. Jeg har været til over 50 live koncerter/operaer og jeg synes jeg er kommet meget tæt på hvordan instrumenterne og stemmerne bliver gengivet, så alt i alt er jeg rigtig glad for mit nye set-up og jeg har brugt næsten hver eneste aften på at høre musik i mindst en time -MEN!!!! der er stadig rigtig rigtig langt til det lyder som en koncertsal, hold da kæ.. hvor mit rum giver problemer jeg har stort set intet perspektiv og jeg kan ikke skrue ret højt op før rummer "tager over" og det hele bare lyder af h.. til. så jeg er ved at bygge er par diffusere og læse om akustik.    
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser nydeligt ud, og fedt de er blevet så gode  Må vi se billeder af rummet. Kan være nogle her på forummet kan byde ind med gode råd.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med de næsten færdige speakers. Lakken ser nu ellers rigtig flot ud på billederne. Kan det ikke bare være en charme
at der er lidt kupering i? Træsorten virker også rigtig lækker! Hvad er det nu det er for noget?
Hvordan kan du ellers beskrive bassen? Det der transmission line må gøre et eller andet? og 2 gange ti tommer er jo ikke lidt
membran!. Lyder stemmer ikke nice med den store otte tommer der laver næsten det hele?
Og så lige en sidste ting? Kan de spille højt uden at forvrænge? Jeg er bekymret for ottetommerenhedens arbejdsområde. Er
den ikke det første i højttaleren der bliver overbelastet?
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes virkelig de er flotte! Et nærbillede af lak-rillerne ville være fint.
martin hj2 skrev:
Jeg havde hænderne helt oppe i luften til overturen fra Verdis "La forza del destino", 7 min inde kommer
det et par brag på nogle meget store trommer |
|
|
Pauker?
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dine højttalere! Det har været en sej kamp at få dem færdige, godt at du er tilfreds med dem. Dit rum ser noget bart ud, så det må være forklaringen på at du får for mange stående bølger. Rummet går "i selvsving" ved høje lydtryk når der ikke er nok "dæmpe materiale".(polster møbler, tæpper osv.) DTQWT mk2 er MEGET afslørende, hvis du har problemer med dybde perspektiv eller perspektiv i det hele taget er forklaringen den, at en almindelig CD maskine ikke yder dit setup retfærdighed. Diskanten lyder garanteret også lettere digital! Man skal op i astronomiske summer (EMM Labs, Lindemann Audio osv.) før der kommer rigtigt hul igennem (75-200kkr). Det duer, har jeg ladet mig fortælle. Et godt analog setup koster selvfølgeligt også en slags penge. (fra 12kkr og LANGT op). Efter min mening at foretrække når klassisk musik udgør 90% af din lytning. Klassiske plader koster næsten ingen ting (3 plader for en flad tier, uspillede boxset for en tyver (genbrug Vejle)). En god pickup holder i 1-2000 timer og den kan man selv skifte.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er sq blevet rigtig flotte! Tillykke herfra!
|
Til top |
|
|
DYILars Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser godt ud mester! Helt ærligt; det er jo stadig finer, der er lakkeret - så det er vel OK man kan se lidt årestruktur i lakken? Hvis det var mig, der havde fået sådan et resultat ud af DIY, så ville jeg vist være tilfreds... Det ser ihvertfald helt kanon ud på billederne! Glæd dig til du har fået nogle absorbenter og ellers tillykke!
__________________ Den må godt brænde, bare den ikke ryger hele tiden!
|
Til top |
|
|
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tillykke, de ser for lækre ud og ang. lakken så tror jeg du er gået i selvsving. De ser super flotte ud. Hvad med at vådslibe dem der hvor du synes der er ujævnheder.
Dit set up lyder helt sikkert godt men som allerede nævnt afslørende.
Og hvor det fedt at se vinylen ovre bagved med Poul Bangs og Steen Vig.....den svinger helt sindsygt. Jeg mener ikke Steen Vig lever mere desværre, men jeg er ikke sikker.
Jeg kunne godt overveje at bygge dem selv og lakere dem hvide.
God weekend
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2011 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de rosede ord. Jeg skal nok komme med nogle nær billeder af lakken, det er jo meningen at det skal være en helt plan glat side så lyset reflekteres ensartet i den og det er ikke gået efter planen, men det er ikke helt til at se på billederne.
Thuekay: Rummer er ca. 3.10 * 3.80 m og lidt pakket med skrivebord gæsteseng der står op af væggen og et arkivskab (det er konens pris for at jeg kan have rummet til gear )
Klypstefan: Det er amerikansk kirsebær. Jeg vil mene de kan spille meget højt uden forvrængning -det er rummet der giver problemer. mht bas Det lyder meget naturtro og dybere end jeg troede muligt med 8Watt. bedste beskrivelse jeg kan give er at der måske mangler et par DB i det dybeste område men til gengæld sidder den lige i skabet ift naturlig gengivelse. Jeg har ikke hørbare problemer med boomy, rungende bas. Stemme gengivelse = Supergod men det er jo mest mellemtone.
Hullevad : Jeg er helt enig mht den CD spiller, jeg tror (håber) også problemet er at der er så meget hul igennem at manglerne ved setup´et bliver tydeligere .....men det er der ikke lige økonomi til p.t. mit analog setup lyder ofte bedre, det er en DIY kopi af en Teknifi Tiny-tube og en Rega Planar. Jeg tror jeg vil eksperimentere lidt med forskellige DAC´s. mht de klassiske plader, ja de koster ikke noget, men der er laaangt mellem gode opera indspilninger desværre.
High Sky: Den Paul Banks LP bruger jeg som refference, den er sindsygt godt indspillet og det er umuligt at holde højre fod i ro når den er på. Jeg mener en af mine bekendte har været til koncert med ham inden for de sidste par år.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 23 Januar 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Martin! Du har ret i din betragtning vdr. klassiske plader, der er langt mellem de gode indspilninger. Jeg har prøvet at sammenligne forskellige årgange og er kommet til den konklusion at indspilninger lavet med rør baseret skæreudstyr (EL156) er de bedste som udgangspunkt. Selvfølgeligt er der smuttere i mellem, ikke alle lydteknikere er lige gode. Jeg synes at indspilninger fra 70erne (67-80?) lyder bedst. Hvilken pu har du på din plov? MM pu kan være særdeles gode, men der er langt i mellem snapsene. Oven i købet kan lyden være afhængig af belastningen. "Normalen" på de 47k passer næsten aldrig, for at kunne beregne korrekt belastning skal man måle kabel fra pu til indgang i din Tiny Tube. Ellers er der ikke andet at gøre end at eksperimenter! Troels har lavet en geni streg med DTQWT, der er utroligt meget hul igennem. De afslører nådes løst fejl i anlægget. Det skal man nu ikke laste ham for!
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Hej Martin! Du har ret i din betragtning vdr. klassiske plader, der er langt mellem de gode indspilninger. Jeg har prøvet at sammenligne forskellige årgange og er kommet til den konklusion at indspilninger lavet med rør baseret skæreudstyr (EL156) er de bedste som udgangspunkt. Selvfølgeligt er der smuttere i mellem, ikke alle lydteknikere er lige gode. Jeg synes at indspilninger fra 70erne (67-80?) lyder bedst. Hvilken pu har du på din plov? MM pu kan være særdeles gode, men der er langt i mellem snapsene. Oven i købet kan lyden være afhængig af belastningen. "Normalen" på de 47k passer næsten aldrig, for at kunne beregne korrekt belastning skal man måle kabel fra pu til indgang i din Tiny Tube. Ellers er der ikke andet at gøre end at eksperimenter! Troels har lavet en geni streg med DTQWT, der er utroligt meget hul igennem. De afslører nådes løst fejl i anlægget. Det skal man nu ikke laste ham for!
|
|
|
Hej Hullevad,
Det er en MC til ca 700 kr fra Lydbutikken og den er +5år så den trænger helt sikkert til en opgradering. forslag er meget velkomne i prisklassen 2-3000 kr. God info omkring de skæringer, men det er da ikke noget de skriver på coveret, er det? Jeg må nok erkende at jeg hører mest på CD´er, jeg har simpelthen mere musik og ting jeg bedre kan lide på CD, så jeg tænker at min næste HIFI-køb bliver en opgradering af min CD spiller, Jeg har set lidt på Lyngdorf CD1 hvis man kan finde en brugt. men lige p.t. føler jeg mig overbevist om at hver 100 kr brugt på akustik er bedre brugt end 1000 kr. på nyt grej så det arbejder jeg lidt viddere på nu. Tror måske jeg laver en tråd under akustik. Hvis du har nogle titler på gode opera indspilninger vil jeg MEGET gerne have en mail. Jeg har prøvet at søge på nettet men har ikke haft det store held med at finde noget.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 24 Januar 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drottningsholm Slotsorkester indspilningen af Figaros Bryllup på L´Oiseau-Lyre er fantastisk.
|
Til top |
|
|
danp Udelukket fra forum

Dan holder en pause!
Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 07 Februar 2011 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Martin
Jeg går selv og overvejer et par DTQWT. Spændende konstruktion, som får mange rosende ord med på vejen.
Jeg er dog ikke helt sikker på at DTQWT er den rigtige, da jeg i min stue spiller på tværs. På den led er der kun 3.65m ( og 5,6m på den lange led ). Nu er DTQWT meget dyb og har bagudrettede enheder, så den kræver meget plads i dybden. For at få plads til den vil jeg have ca 20cm til væggen bag højttaleren og det er jo ikke meget. Jeg vil derfor spørge dig hvordan du oplever virkningen af højttalernes placering i forhold til bagvæggen? Er 20cm simpelt hen for lidt?
MVH Dan
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 09 Februar 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey martin.. Jeg spottede lige din tråd her og læste den igennem... og HOLD DA OP. Det er godt nok nogle flotte højttalere. Jeg
ville være pavestolt af at have bygget sådan som ser så professionelt ud på nogle lidt grumsede billeder. Desværre kan jeg kun
drømme om at gå i gang med sådan et projekt, da jeg endnu ikke er i nærheden af den snilde og erfaring det kræver at bygge
sådan et sæt højttalere der. Godt gået!
Og så lige tid til et spørgsmål:
Jeg er stadig nybegynder og derfor har jeg ikke liiiige læst om de her kabinetter. Men mit spørgsmål er nu alligevel... hvor munder
åbningen ud henne? Jeg synes ikke jeg kan se det på billederne? Er det nedenunder? :)
Undskyld mit dumme spørgsmål. Endnu en gang flot flot arbejde. Thumbs up.
|
Til top |
|
|
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
Sendt: 10 Februar 2011 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rubennn skrev:
Hey martin.. Jeg spottede lige din tråd her og læste den igennem... og HOLD DA OP. Det er godt nok
nogle flotte højttalere. Jeg
ville være pavestolt af at have bygget sådan som ser så professionelt ud på nogle lidt grumsede billeder. Desværre kan jeg
kun
drømme om at gå i gang med sådan et projekt, da jeg endnu ikke er i nærheden af den snilde og erfaring det kræver at
bygge
sådan et sæt højttalere der. Godt gået!
Og så lige tid til et spørgsmål:
Jeg er stadig nybegynder og derfor har jeg ikke liiiige læst om de her kabinetter. Men mit spørgsmål er nu alligevel... hvor
munder
åbningen ud henne? Jeg synes ikke jeg kan se det på billederne? Er det nedenunder? :)
Undskyld mit dumme spørgsmål. Endnu en gang flot flot arbejde. Thumbs up. |
|
|
Ja den munder ud i bunden :)
DTQWT
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 20 Februar 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej har ikke været på et stykke tid, har bygget og hørt musik :-) @ danp : Mit rum er mindre, men jeg har også gjort en del ud af min akustik, Troels Gravesen skriver min 20 cm til bagvæg, jeg har ca 40 cm. Jeg har ikke problemer med bulder-bas, det er måske fordi jeg spiller på et par 8W SET der ikke er berømte for at have meget bund, men kombinationen lyder i hvert fald godt. @ Rubennn : Takker  Det er bare med at læse på Troels Side, som rskriver linker til - Happy Building!  Mht min elendige akustik, så har jeg lavet en tråd til min løsning på det problem :  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=88474
|
Til top |
|
|
Thomas Geil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med højttalerne.......... flot arb. ;-)
Jeg har hørt et sæt magen til, og det er altså noget der dur.
Er spændt på at se om der er dæmpe materiale nok med når jeg bestiller hos Janzen :-)
Mvh Thomas __________________ DIY SUB.....Hypex/Peerless
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rum kan give (mindst) to typer problemer - reflektioner, og resonanser. Det sidste er såkaldte stående bølger, der optræder mellem paralelle flader. Disse resonanser ligger i bassen, med den højeste resonans mellem gulv/loft, omkr. 70 Hz eller så. De bekæmpes bedst ved en kombination af korrekt placering af højtalerne, + resonansdæmpere, placeret i hjørnerne.
Reflektioner dæmpes af brudte flader - f.eks. med møbler, gardiner, tæpper, reoler, evt. suppleret med decideret dæmpemateriale på bare flader.
En indsats for at forbedre rummets egenskaber kan nemt forbedre lyden mindst ligeså meget som et bedre anlæg, og ofte til en betydeligt lavere pris!
|
Til top |
|
|
martin hj2 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Geil skrev:
Tillykke med højttalerne.......... flot arb. ;-)
Jeg har hørt et sæt magen til, og det er altså noget der dur. Er spændt på at se om der er dæmpe materiale nok med når jeg bestiller hos Janzen :-)
Mvh Thomas |
|
|
Det er der Efter jeg havde problemer med mængden, skrev Jantzen til Troels G. han svarede, at der var flere der ikke havde nok og nu leverer Jantzen 2 plader mere med i sættet. Du skriver bare hvis der er noget jeg kan hjælpe med når du kommer igang, det er nogle rigtig fede højttalere.
Martin
|
Til top |
|
|