Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, men med mindre mellemtonen er en dome eller kommer med sin egen plastspand, skal den jo have et separat kabinet!
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var lige præcis det jeg tænkte, Jazzman. At mellemtonen (hvis det er S45'eren med 3-vejs system) skal have sit eget kabinet. Men det lyder til, dysterland, at du har 2-vejs-versionen
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
ja, men med mindre mellemtonen er en dome eller kommer med sin egen plastspand, skal den jo have et separat kabinet! |
|
|
Det kommer vel an på - hvis den ikke har sit eget kabinet i originalhøjttaleren, er det vel ikke nødvendigt? __________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 15 Februar 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
jazzman skrev:
ja, men med mindre mellemtonen er en dome eller kommer med sin egen
plastspand, skal den jo have et separat kabinet! |
|
|
Det kommer vel an på - hvis den ikke har sit eget kabinet i originalhøjttaleren, er det vel ikke nødvendigt? |
|
|
Det har den helt sikkert. Ellers ville det være en fejlkonstruktion, og B&O vidste godt hvad de gjorde.
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte på, dysterland... om du har en tegning af pladen med mål på de enkelte dele der skal skæres ud? Det er lidt ringe
kvalitet og nogle steder kan jeg ikke se om det er "3", "6" eller "8" der står ^^
Har du link til en side med tydeligere tegning? :)
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet et link til den fulde tegning i artiklen nu __________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2011 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt  Det er meget bedre kvali nu! Nu kan jeg begynde at tegne op
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 21 Februar 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på Troels Gravesens "blackcone" project. Han brugte gl. SEAS 21TV-LG enheder til hans resonnanz kasser. Man kan finde ældgamle kabinetter med disse enheder for 30kr! (det gav undertegnede i genbrug). Som han påpeger er disse enheder også velegnede til horn. 17TV er også velegnet til horn, her vil jeg anbefale Martin Kings TQWT konstruktion, så behøver man ikke at gætte eller eksperimentere. Det fungerer bare! Disse oldsager lammetæver bare mange nyere fuldtoner, hvis man vel at mærke kører 2 vejs!
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu kommet i gang med at skære lidt selv. Jeg købte en MDF plade på 16 mm fordi Østerbro Tømmerhandel ligger ca. 100
meter fra mig (så en ven kunne hjælpe mig med at slæbe den hjem til lejligheden.
Der blev tegnet op i kælderen og savet ud. Jeg kunne heller ikke save lige, selvom jeg har en stiksav med en laser linje foran.
Så det betyder at pladerne nu er op til 2-3 mm skæve nogle steder. Jeg tror nu godt jeg kan redde den med noget savsmuld
og lim.
Her er alle pladerne udskåret
Kassen samles så småt
Flere billeder hvor flere plader kommer på lidt efter lidt. Tog bare billeder undervejs fordi limen skulle tørre.
Det var virkelig svært at få pladerne til at sidde som de skulle så der er nok millimeterfejl flere steder.
Jeg smed lige den sidste plade løst ovenpå den færdige kasse og satte enheden til at spille fra en tripath forstærker. Den
sidder ikke engang fast endnu og bassen er virkelig kraftig. Grunden til at jeg ikke lige har banket den sidste plade på er pga.
jeg mangler noget dæmpende vat til de steder hvor der mangler, og jeg regner da også med, at lyden bliver endnu kraftigere
når jeg får det gjort. Det kan i hvert fald spille min kælder godt op.
Jeg er faktisk lidt overrasket over hvor store og tunge de her. Jeg tror hellere jeg vil lave en boombox til festivalbrug. Men
med denne løsning kan man faktisk få en smule stereolyd. Jeg mangler nok også bare at afprøve dem udenfor. Desuden skal
jeg lave en til. Puha!
|
Til top |
|
|
dysterland Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt - det er helt sikkert en del kønnere med MDF
Men MDF er også tungt - jeg lavede sidste år en "boombox" i MDF til festival - og den blev også tung __________________ HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er det. Spån er vist ikke så slemt. Men jeg regner også med at bygge min næste festival boombox af støbeplader. Det er
superstærkt materiale og ikke så tungt igen.
Men seriøst. Jeg blev OVERRASKET over hvor langt tid det tager at samle skidtet. Desuden er det virkelig mange plader der skal i
én enkelt box
|
Til top |
|
|