Hej alle, jeg har bygget 6 stk QRD-7 diffusere og det har forbedret lyden i mit rum mere markant end noget andet tweak/grej jeg har nogensinde haft fat i.
Jeg har et meget lille lytterum (3,2*3,5 m) jeg har for nylig bygget et par DTQWT højttalere og da de var færdige stod det krystal klart, at det ikke længere var grejet der var problemet, men rummet de spillede i. Det var ganske enkelt ikke behageligt at lytte til musik herinde, et perspektiv-løst, rodet indtryk med flere høje toner der skar i ørene. Disse diffusere har kostet lige under 150 kr. pr. stk, altså en total omkostning på 900 kr og har (sammen med 6 m2 skumplader) haft
afgørende indflydelse på musikoplevelsen i mit rum. Så afgørende, at det er gået fra, at hovedoplevelsen var irritation til at det nu er behageligt og afslappet. Det er da en forskel der er værd, at tale om for kr. 900.- ikke?
Men det kræver man har et lytterum eller en meget, meget forstående kvinde

se selv.
Jeg har brugt en designer fundet på nettet. Jeg er næsten sikker på det hed QRDUDE, men linket er i skrivende stund nede.(http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm) Diffuserne er 122 cm høje svarende til en standard plade højde, de er lavet i 6mm MDF og jeg har selv savet dem ud, jeg har prøvet med forskellige lim typer, men det er helt klart lettest, at bruge varme limpistol, da det tørrer på få sek og man så kan arbejde videre med det samme, jeg har brugt trælim til sidst når bunden i de dybeste rum skulle sættes i. De er samlet og fotograferet med fronten ned, det er altså bagsiden man kan se. Til slut har de fået en flaske allroundskum på bagsiden for at stabilisere og lime ekstra godt sammen (ingen billeder desværre) Jeg har brugt ca 2,5-3 timer pr stk på den to første og ca 1,5 time pr stk på de sidste fire, der var det bare samlebåndsarbejde.

stykkerne skåret ud.

første hjørne samles

En afstandsklods for at få den rigtige højde på rummet

Så limes den på

Check

Bare en dråbe, så siddder det fast nok

2 af skillerum bruges som afstandsklods, disse skillerum er limet på som det sidste med trælim.

Afstandsklodsen på igen

Konstruktionen vendt på hovedet

De sidste skillerum limes med trælim.

Jeg havde oprindelig tænkt mig at betrække dem med hvidt stof, men jeg synes faktisk meget godt om dem nu ....man er vel entusiast, ikke