Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 10:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Rummet larmer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 December 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Står med et færdigt setup som spiller fantastisk og skal nu videre til rummet som laver problemer.

Fakta:

Højtaler: B&W800D - Står på hjul og filtmåtte. Står en halv meter fra sidevægge og en meter fra bagvæggen
Forstærker - Classé CA401 + Parasound C1 pre. kilde: Sonos

RUMMET:

længde: 5 meter
bredde: 5,6 meter
højde: ca. 3,8 meter

Front + bagvæg er gibs væg til nabo med ca 50 cm luft+isolering bagved.
gulv er epoxy (som i fabrikshaller og værksteder)

Udfordringer:

Jeg har (med iphone og øre) målt følgende: normal niveau ca. 45DB ved måling

40 HZ: peak som er på ca. 49 db

50 HZ: dyk som er på ca. 43 db (ikke noget slemt)

70 HZ: Kæmpe peak som er på 54-55 db

Muligheder:

Højtalerne kan flyttet tættere på sidevæg men ikke længere væk

Højtalere kan flyttet frem og tilbage fra bagvæg

flytbare basstraps kan sættes i hjørner

Alle andre ideer er velkomne!

Begrænsninger:

Jeg kan justere bass og diskant i DB og justere hvor boost eller fald kan starte. (virker gennemtængt i manualen og ikke en billig bas/diskant justering). dvs. Kan jeg fjerne peaks kan jeg løfte og sænke hele bas-niveuet ind bagefter digitalt.

Ingen yderligere digital EQ

Loft kan jeg ikke gøre noget ved (vil ødelægge hele designet i lejigheden)

Bonus tanker

Prøvede en rum beregner på nettet hvor man taster mål ind som også fortæler at der vil være peak ved 39 HZ og 79 HZ. Iphone virker ganske fint og jeg kan med mine øre sagtens høre de peaks min telefon fanger. Går jeg ud midt i rummet forsvinder begge peaks. laver en målling rundt i rummet og lægger ind som excel i morgen.

Lidt billeder og tegning:

Håber der er nogle kloge hoveder der vil hjælpe med rummet da jeg er helt grøn med akoustik.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 December 2011 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej  Sucky.

Jeg har et rimeligt kvalificeret svar til dine problemer. Du oplever stående bølger, som bliver reflekteret fra hjørnerne i dit rum, hvor væg og loft mødes. Hvor ved jeg det fra?  Fordi jeg har selv oplevet problemerne.

Det Du gør, i alle 4 hjørner hvor loft/væg mødes, der bryder du samlinger med absorbenter. Da dine vægge er hvide, vil det være mest diskret at lave rammerne hvide med hvidt stof. Jeg har lavet en guide af super nemme absorbenter hvis du er interesseret i dem. De dæmper fra 500 hz og op, så vidt jeg husker. Nu vil du Så sikkert sige det ikke her du har et problem, men jo det har du, det er dog sværer at hører når du har en bass der ikke er liniær.

Om du kan li det eller ej, så er løsningen på dit problem Diffusion. Der skal placeres bagved begge din fronter. Har Du mulighed, så gerne i første refelktion på sidevæggen, det vil give godt, da du har en kort afstand dertil. Bagvæggen diffuseres også, her skal du gerne diffusere rimelig dybt. Alternativ, i hjørnerne fra gulvet op ca 1 m op i højden bag din højttalere, placere du nogle store hjørne diffusere.
JA  diffusere. Ikke absorbere, vi skal ikek kvæle energien i dit rum. Det skal være let flydende med en efterklangstid der er forholdvis lav.

Har Du nogle spørgsmål så sig til. jeg skal selv snart i gang med at diffusere størstedelen af min stue. Jeg kan ikke li stående bølger eller et dødt rum. :-)
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2011 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

NAD:

Tusind tak for dit svar. Har tjekket din tråd og det ser rigtig fedt ud.. Din tanke om stereo først og derefter surround er lige efter min bog:)

Omkring absorbere, diffusere og bass traps har jeg læst at de kan laves til at dæmpe bestemte frekvenser som jeg er ude efter?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 30 December 2011 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Dit problem skyldes nok også, at dit rum hvor ht står, er helt kvadratisk set ud fra din tegning. Det er ikke godt. Og så har du nogle vinkler i stuen + den smallere gang i den ene side. Prøv at rykke dine B&W'ere ud fra hjørner/vinkler og se om det ikke giver lidt at arbejde videre med.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2011 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Alene hjemme så nu kommer målingerne:)

Som i kan se på målingerne er problemet helt klart sofaen står for tæt på væggen. Vil næsten mene at jeg faktisk har en fordel af, at stille højtaleren op af bagvæggen i forhold til mållingen?

Hvis vi antager at konen ALDRIG går med til at flytte sofaen:

Kan man fjerne peaks ved 40 hz og 70 hz uden at sænke hele niveauet?

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Dit problem skyldes nok også, at dit rum hvor ht står, er helt kvadratisk set ud fra din tegning. Det er ikke godt. Og så har du nogle vinkler i stuen + den smallere gang i den ene side. Prøv at rykke dine B&W'ere ud fra hjørner/vinkler og se om det ikke giver lidt at arbejde videre med.

Mit rum er næsten kvadratisk men højtalerne er en meter fra bagvæg. Venstre er 1,5 meter fra sidevæg og højre er kun 0,5 meter fra sidevæg

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2011 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Inden nogen forvirrer mere omkring diffusion og absorbtion:
http://www.realtraps.com/howto.htm

Har du problemer i de lave frekvenser, bør du have absorbenter tæt ved eller i overgangen mellem f.eks. 2 vægge, eller overgangen mellem væg og loft eller væg og gulv.
Har du derimod problemer med at reflekterende flader ødelægger dit stereoperspektiv og din evne til at bestemme hvor lyden kommer fra, skal du dæmpe eller sætte diffusorer op på nærmeste reflekterende flade. Om det skal være det ene eller det andet, afhænger af hvor lydt rummet er generelt. Har du f.eks. bløde tæpper, store kraftige møbler og andet der kan suge energi, giver det måske ikke mening at dæmpe yderligere, og så bør valget falde på en diffusor.

På Realtraps hjemmeside, findes desuden et par demonstrationsvideo'er der giver masser af idéer til at gøre stuen mere HiFi venlig:
http://www.realtraps.com/videos.htm

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Der findes mere kone venlig løsninger end absobere,

http://www.realsoundlab.com/products/hardware/

Det er dog væsentligt at bide mærke i at den løsning kun kan ændre frekvens gangen og ikke efterklangen i rummet.

Den virker til ug og modsat mange af de andre løsninger der findes har du her mulighed for at manipulere resultat efter måling hvis det ikke falder 100% i din smag

Hvis du bor på sjælland kan jeg godt snuppe min under armen så vi kan prøvet det i dit set op. Jeg benytter selv min sammen med Edge pre og cd afspiller samt et sæt aktive adam audio højttalere og den falder ikke igennem

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2011 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Vincent. skrev:

Der findes mere kone venlig løsninger end absobere,

http://www.realsoundlab.com/products/hardware/

Det er dog væsentligt at bide mærke i at den løsning kun kan ændre frekvens gangen og ikke efterklangen i rummet.

Den virker til ug og modsat mange af de andre løsninger der findes har du her mulighed for at manipulere resultat efter måling hvis det ikke falder 100% i din smag

Hvis du bor på sjælland kan jeg godt snuppe min under armen så vi kan prøvet det i dit set op. Jeg benytter selv min sammen med Edge pre og cd afspiller samt et sæt aktive adam audio højttalere og den falder ikke igennem

Det kunne være kanon fedt.. Har din digital ind og ud?

tænker det er bedst at holde signalet digitalt så længe så muligt?

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Sendt: 30 December 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Ja den kan også køre digitalt, men da det er en professionel enhed sker det i aes ebu. Jeg skal lige se hvad muligheder er for konvertering. Er det SP Dif du køre i digitalt domæne?

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2011 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

NAD:

Tusind tak for dit svar. Har tjekket din tråd og det ser rigtig fedt ud.. Din tanke om stereo først og derefter surround er lige efter min bog:)

Omkring absorbere, diffusere og bass traps har jeg læst at de kan laves til at dæmpe bestemte frekvenser som jeg er ude efter?

Det er ved at være halv gamle billeder af mit rum, men det så godt ud. Dengang havde jeg surround. og derfor var min dæmpning placeret i øre/diskant-mellemtone højde. Nu når rummet bruges det til stereo, kræver det som sagt ikke at kvæle rummet, men at forhindre de stærke reflektioner fra specielt hjørner i rummet. Jeg påtænker at søndag vil være en mulighed for mig at tage lidt billeder af hvordan det hele er placeret nu. Dog er det kun prøve opstilling så du må lige bærer over med lidt skønhedsfejl. Bass traps absorbere op igennem hele frekvenzområdet, så du skal være lidt forpasselig med ikke at have for meget dæmpning. Om de kan laves til bestemt frekvens, der må jeg være et svar skyldig

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 December 2011 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Hvad angår dine problemer ved lave frekvenser er dæmpning, som tidligere nævnt, den eneste vej frem. Det er korrekt at
diffusionsabsorbenter er mest effektive i hjørner, men det er langt fra sikkert at denne type absorbent kan dæmpe
tilstrækkeligt.

Alternativet er membranabsorbenter konstrueret til at virke i området omkring de problematiske frekvenser. Dette kræver
desværre overfladeareal - meget, hvis problemet er alvorligt.

Bemærk endvidere, uagtet hvad du ellers måtte høre, at lave frekvenser ikke i praksis kan overdæmpes, hvorimod øvre
mellemtone og diskant kan.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hej Sucky :-)

Jeg har fået taget lidt billeder af den de panler jeg har sat op, hvor de bryder de rette vinkler.
Som sagt, hvis de bliver lavet hvide, vil de være MEGET mere anonyme.
Jeg har så valgt at lade mine være en del af designet på stuen. Det er en smagsag hvad man er til.

Billederne er i mit link i underskriften, på side 7. Der mangler dog stadigt 2 absorbere der skal op i hjørnerne, så alle 4 hjørner er brudt.
kan allerede sige nu at efterklangstiden er er lavere, men rummet har stadigt en mængde energi. Og her skal jeg have lavet diffusere som kan få spredt den samlede energi rundt i hele rummet.

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

Kan forstår du ikke har tæppe på gulvet?, det tror jeg ville være godt at have. Ellers hvis rummet er ok at tale og være i så kan alle "rum problemer" som regel relateres til fejlkonstrueret hi-fi så-som basreflex, eller for dårligt udstyr, typisk for svage effektforstækere, eller en ubalance i lyden.

Med diverse dæmpning kan man evt gøre lyden mere præcis men man kan ikke fjerne grundlæggende konstruktionsproblemer, kun dæmpe symptomerne.

højtaleropstilling i forhold til hjørner/sidevæg og bagvæg kan være vigtig, da det direkte påvirker frekvensgangen, Dette regneark (port_calc) fortæller fint om det som skal passe sammen room-gain og højtalerens frekvensgang, således at der ikke kommer peaks/forstærkning så tingene gå i sving.

Vil man prøve at dæmpe så synes jeg denne løsning en såkaldt Slam-absorbent ser god ud (har ikke selv prøvet den da jeg ikke har "rum-problemer") og man kan selv lave den for et rimeligt beløb.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Er det en app du har hentet til din Iphone, så du kan foretage ovenstående målinger??? (beklager min manglende iphone viden). Kunne nemmerlig godt tænke mig at foretage samme forsøg her.

Mvh Thor

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 02 Januar 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Kan godt forstå stuen larmer noget, da rummet er næsten bart og der er vist også et stort glas parti i venstre side, når man sitter i sofaen. Det må faktisk runge noget. Der er også en del flutter ekko. Det kan man høre ved at klappe højt i rummets hjørner. Så snerre det  sammen med udklingningen af lyden fra klappet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes