Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 10:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Virker absorbere bag lærredet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at leje med lidt dæmpning af lokalet herhjemme og det giver jo ret store resultater at lege med akustikken. Jeg overvejer at købe nogle absorbere hjem for, at prøve at montere disse og evt. også nogle diffusere.

Stuen er kun 20-21 kvm, og vi bliver nok boende her lidt endnu, men jeg har ikke tænkt mig, at få en masse målt ud osv. Lokalet har lidt en "fjeder" effekt, hvis man fx klapper, så bliver det hængede som sådan en boiiiiiiinnnggggg lyd.

Jeg ville egentlig gerne have købt noget til væggen bag fronthøjttalerne, men kan det mon overhovedet betale sig, når lærredet fylder det meste?

Det skal siges, at jeg ikke lytter til musik.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2012 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Ret god beskrivelse af dit problem med den der "fjeder-lyd". Den kender vi vist alle og det betyder du har flutterekko i
diskant og melemtone. Det er heldigvis frekvenser du let kan dæmpe.

Helt praktisk kan du lave en gardinstand på de 3 sider af rummet som ikke er højtaler og lærred bærende. Her kan du så
hænge nogle gardiner, 3 stk. op som du når du ser film kan trække for og når du vil have lys kan trække fra.

Det vil helt sikkert kvæle det flutter ekko.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Helt praktisk kan du lave en gardinstand på de 3 sider af rummet som ikke er højtaler og lærred bærende. Her kan du så
hænge nogle gardiner, 3 stk. op som du når du ser film kan trække for og når du vil have lys kan trække fra.

Det vil helt sikkert kvæle det flutter ekko.

Hej Mercury.

Det lyder jo som en forholdvis billig løsning som hurtigt vil dække et stort areal, men som rummet er vil det nærmest være praktisk umuligt og samtidgt vil det se lidt tosset ud her hos os, at have sådan en klump gardin hængende. Når jeg ser jeg film har jeg i øvrigt 4 mørklægsgardiner oppe fra gulv til loft som dækker over 2 vinduer, 1 dør og over vores vatrineskabe (2 på hver sidevæg). Det dæmper en del i lokalet, men flutter bliver faktisk værre?  Det er som om, at det koncentrerer sig i toppen af væggen, hvor fronthøjttalerne står. Det kan sikker snyde ørerne utroligt meget. Står man og klapper i den ene hvor fronterne står, så er effekten lige sådan i den anden ende. Som du kan se hænger baghøjttalerne i hjørnerne, og jeg overvejede at montere en absorber midt på væggen afbilledet med papir.

Jeg har faktisk prøvet, at lave sådan en løsning engang (i en anden lejlighed), men det gav dog ikke den store effekt. Det var lavet med fleec, men det skulle nok have været noget tykkere, fx noget scene forhæng.

Jeg har overvejet, at købe nogle absorbere hjem fra GIK kender du evt. til dem og hvor effektive de er? Jeg har kigget lidt på deres room kit 1 som inspiration. Vi har dog ikke mulighed for, at have noget i hjørnerne, men man kunne jo købe nogle stykker hjem og eksperimentere med det, det kan næsten kun blive bedre.

Edit:

En vigtig ting som jeg har erfaret er i øvrigt, at fjerne sofabordet når der skal lyttes seriøst, det må have noget med reflektionerne at gøre. Det vil sikkert også være fornuftigt med et tæppe.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Maj 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Er det rigtig set at du ikke har noget tæppe på på gulvet overhovedet???

Et tæppe ville hjælpe på dette.

Når du har så tydeligt et ekko problem og det ligger i den øvre frekvensdel kunne du jo "diagnostisere dig lidt frem til hvor
en absorber kunne hænge, grin bare, men en dyne "spændt" ud af 2 kosteskafter vil give dig en god indikation af om du har
brug for dæmpning på bagvæggen som du indikerer med dit papir eller på sidevæggene. Hvis det er tilfældet kunne man jo
hænge nogle hyggelige lammeskind op. Hvis det hjælper mere at lægge dynen på gulvet, ja så gæt engang.....

Nej jeg kender ikke absorbere gra GIK og det billede du har sat på er jo med bass-traps og det er jo ikke der du har dit
problem!!!!!

Du er begavet med det enkleste af alle akustiske problemer og vær glad for det, det er billigt at løse med enkle og endda
smukke naturmidler.

Du skriver ikke noget om at du finder bassen meget ujævn, rungende eller manglende i din lytteposition, nok fordi du sidder
tæt på midterlinjen af rummet hvor dine room-nodes har minima, langs væggene og i hjørnerne har de maxima. Sålænge du
sidder hvor du gør så nøjes med at rette det problem du har og ikke et andet problem som GIK absorberne prøver at løse.

Tror du ikke din "bedre" halvdel ville være glad for nogle smukt indrammede, lækre og bløde skind?

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Når du har så tydeligt et ekko problem og det ligger i den øvre frekvensdel kunne du jo "diagnostisere dig lidt frem til hvor
en absorber kunne hænge, grin bare, men en dyne "spændt" ud af 2 kosteskafter vil give dig en god indikation af om du har
brug for dæmpning på bagvæggen som du indikerer med dit papir eller på sidevæggene. Hvis det er tilfældet kunne man jo
hænge nogle hyggelige lammeskind op. Hvis det hjælper mere at lægge dynen på gulvet, ja så gæt engang.....

Nej jeg kender ikke absorbere gra GIK og det billede du har sat på er jo med bass-traps og det er jo ikke der du har dit
problem!!!!!

Du er begavet med det enkleste af alle akustiske problemer og vær glad for det, det er billigt at løse med enkle og endda
smukke naturmidler.

Du skriver ikke noget om at du finder bassen meget ujævn, rungende eller manglende i din lytteposition, nok fordi du sidder
tæt på midterlinjen af rummet hvor dine room-nodes har minima, langs væggene og i hjørnerne har de maxima. Sålænge du
sidder hvor du gør så nøjes med at rette det problem du har og ikke et andet problem som GIK absorberne prøver at løse.

Tror du ikke din "bedre" halvdel ville være glad for nogle smukt indrammede, lækre og bløde skind?

mvh. Asger

Slet ingen tæpper overhovedet, det må jeg bare få købt. Det er jo en meget hurtig måde, at dække et stort reflekterende areal.

Jeg har faktisk prøvet, at have vores dyner inde i stuen (godt at hun først kom hjem da det var væk, hun ville have troet, at jeg havde mistet forstanden ). Jeg har dog ikke lige prøvet det på din måde, det vil jo være en god måde at "fejlsøge" på, hvis man kan kalde det det. Det vil jeg forsøge mig med. Det som jeg konstaterede var dog, at man rent faktisk hurtigt kan få dæmpet et lokale. Den lyd/lokale jeg ultimativt søger er ikke et totalt dødt lokale, så indtil videre er jeg da blevet så meget klogere, at man faktisk hurtigt kan opnå nogle væsentlige forbedringer på det punkt med selv små ændringer i et lokale.

Mht. til GIK er dem jeg ville købe er ikke deres basstraps, selvom det er dem der er flest af på billedet. Jeg vil montere en absorber på sidevæggen foran hver fronthøjttaler en i loftet foran fronten og fremfor den store basstrap på bagvæggen vil jeg blot sætte deres normale absorber op.

Jeg synes faktisk ikke, at jeg har de store problemer med bassen. Hvis man sætter sig på en stol og lytter helt nede ved bagvæggen, så får man en kraftig og hørbar bass, men i sofaen er den fin. Jeg går heller ikke helt bass-amok som nogen, så subwooferen er kun justeret til det niveau den bør være på.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Hej igen Asger

Fra ord til handling  Har lige købt dette lækre uldtæppe hos Garant i størrelsen 170*240 cm. Det hjælper allerede meget. Faktisk ret dumt af mig, at begynde at kigge efter de andre ting, FØR at der er kommet et tæppe i lokalet.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Maj 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

De refleksioner fra gulvet er kendte refleksioner, der er naturlige; og det er derfor ikke der, man skal sætte ind med dæmpning.

Men bagvæg og første refleksions på sidevæg samt loft, er steder der har stor betydning.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes