Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 10:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Rock-kælderen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Efter et besøg af Lennart, som var så venlig at tilbringe en aften med at eksperimentere og måle i mit kælderbeliggende lytterum, har jeg nok brug for lidt råd omkring muligheder. Jeg har læst en masse omkring absorbering, diffusering, behandling af efterklang, positionering af højtalere, vinkling mm. Bl.a. fra tråde herinde.

Rummets dimensioner er:
Højde: 2,06 m (ja, desværre ret lavt til loftet)
Bredde: 5,29 m
Dybde: 4,16 m

Ser nogenlunde således ud (bemærk de to opbevaringsrum, der skal nok gøres noget ved disse, for de kan godt spille med):

Indgangen til kælderen ligger i venstre side, men er ikke tegnet på, fordi den bliver lukket med en 60 mm lyddør (og den virker, så jeg ikke generer resten af huset!).

Kælderen er beklædt med gulvtæppe og loftet er spartlet og malet (samme som væggene). Lige. p.t er rummet ikke helt fyldt op, men jeg sat en mængde papkasser ind (specielt i hjørnerne), så efterklangen er nogenlunde. Her skal jeg gøre mere, men afventer at vi får flyttet nogle flere ting derned.

Nørd har været så venlig også at plotte kælderen og beregne stående bølger, og de passer meget godt med, hvad Lennart og jeg fandt ud af; at jeg har en peak omkring 42-44 hz og et par dyk omkring 100 og 160 hz.

Første måling med een højtaler fra lytteposition:

Efterklangstiden var nogenlunde uden dog at være prangende:

P.t. spiller jeg på den korte led, jeg har også prøvet at spille på den lange led, men det lød helt forfærdeligt. Har også prøvet diagonalt (inspireret af en HiFi-kammi), det var bedre, men der manglede fuldstændig bas (formentlig pga. stående bølger, styrken varierede kraftigt afhængig af placering), og toppen var heller ikke specielt god. At spille på den korte led fungerer klart bedst (indtil jeg prøver de andre ting af én gang til :o) ).

Sammen med Lennart forsøgte vi med puder på guld, loft, sidevægge mm. men ingen af tingene havde nogen dramatisk effekt.

Med dæmpning på gulv:

Gav en lidt mere jævn kurve (især opadtil), og det mindskede de voldsomme dyk.

Ud over rummets dimensioner er et af de konstaterede problemer, at reflektionen fra gulv og loft ramme stort set samtidigt, fordi rummet er så lavloftet. Det skal jeg arbejde noget med.

En andet udfordring er dæmpning af rummet i det hele taget.

Men en vej kunne også være at kigge mere på diffusering, da rummet på mig virker lidt "dødt" - toppen virker ikke specielt livlig (men om det skyldes anlæg/ht, rum eller en kombination kan være lidt svær at vurdere).

Lige nu eksperimenterer jeg meget med højtalerplacering og vinkling (for hold da helt op, det har meget at sige!). Højtalerne er basrefleks og skal stå lidt ude i rummet. Har i en periode haft dem stående lige på væggen uden toe-in efter at have haft dem vinklet mod lytteposition i længere tid. Synes, det breder lydbilledet ret meget ud (måske for meget). Lige nu spiller de med en anelse toe-in, men ikke meget. Hvis de bliver vinklet for meget, har jeg en oplevelse af, at især mellemtonen bliver for pågående, og at lydbilledet bliver hakket lidt op, så der kun er "sider" og "midte".

I forhold til de to tilstødende opbevaringsrum så er planen at sy nogle tunge gardiner, som skal hænge fra gulv til loft, når jeg lytter musik. Har leget med selvbestaltede mekanismer til blokering af dørene, og det hjælper.

Enhver hjælpsom tanke vil bliver påskønnet!

Mange hilsner,
Rasmus
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hey Rasmus!
Melder mig lige på tråden - så jeg kan følge lidt med på siddelinjen :)

Vil da lige supplere med at dine højtalere er 2-vejs basrefleks -
nærmere betegnet

Amphion Prio 620:

just for the record :)
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes