Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 10:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Højttalerplacering og naboer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige flyttet i lejlighed og vil gerne holde mig bare nogen lunde gode venner med mine naboer. Nu er spørgsmålet så. Min
stue er lavet således at på den ene side af stuen er en væg ud til gang og badeværelse, og på den anden side af stuen er
vægen ind til naboen.

Jeg har nu to følgende muligheder:
A: Højttalerne placeres op ad vægen ud mod gangen, og peger over mod vægen ind til naboen. Her er højttaleren længst væk
fra naboen, men spiller direkte ind mod naboen.

B: Højttalerne placeres op ad vægen ind til naboen, og peger over mod vægen ud til gangen. Her er højttaleren tættest på
naboen, men spiller væk fra naboen

Så hvad vil være den mest nabo venlige løsning? og gør det i det hele taget nogen forskel?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Det er sådan set ligegyldigt, så længe højttalerne ikke hænger direkte på væggen. Lyd er energi og sætter vægge/gulve i vibration alligevel. Jo ældre bygningen er, jo værre høres det meste af toneområdet i gennem bygningen til naboerne.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Herhjemme høres det mest gennem væggen hvis højttalerne peger imod denne! uanset om basrefleksen er front eller bag.
Måske blot et tilfælde i rummets form, men sådan opleves det her :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Hej!

Stil først højtalerne på fliser... det tager den værste tunge bas, som vandrer i gulve og vægge. Afprøv så forskellige opstillinger, hvor du tager naboen på råd.

Bas har "lange" lydbølger, og vandrer derfor længere, så begge opstillinger kan give problemer, og samtidig være den bedste. Det afhænger af stuens bredde kontra hvor naboen har sin stue.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Hej Christian,

Kender godt problemet :O)

Den bedste højtalerplacering i din situation er den hvor du er tilfreds ved laveste mulige lydstyrke!

Dette kan du opnå ved at placere din lytteposition relativt tæt på dine højtalere.

Det næste du skal tænke over er at det typisk er bas naboer generes af og den vandrer igennem gulv/vægge som
vibrationer du reelt har en chance for at blokere med afkobling eventuelt via en sandkasse eller en meget meget meget
tung flise.

Dit rum har som alle rum forskellige room-nodes som er voldsomme peak og dip's i bassens naturlige frekvensgang.
Derfor skal du være opmærksom på når du placerer din lytteposition ikke at gøre dette i et bas "dyk". Dette vil bevirke at
"boogie-faktoren" i din lyd forsvinder og hvad gør man så, jo man skruer da op for at få noget "gang i den". og så har vi balladen.

Derfor:

1: Sæt bastung musik på og gå rund i din stue og lyt hvor bassen er mest jævn/ren/dynamisk/nyanceret. Det er din
lytteposition.

2: Placer dine højtalere så tæt på denne position som muligt.

3: Da du nu har flyttet dine højtalere bør du justere din lytteposition med 5cm frem og tilbage af gangen, lyt efter
bassen igen.

4: Introducer afkobling til gulv og juster igen på lytteposition.

I min stue har jeg sat en kæmpe pladereol op af væggen ind til naboen, ca 4000 LP'er, det hjælper på både akustik og
dæmper ind til henne.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

som min stue ser ud nu, så er det en vinkel stue, hvor der er vinduer op ad den ene langside, og min sofa op ad den anden
langside, de to sider er ca 4,5m lange. I den vinkel ende står min seng, hvor der er sat en Ikea reol op i vinklen, for at dele
rummet op, højttalerne står så op ad reolen og en af de korte vinkler i stuen. I kan se på billedet hvordan stuen ser ud.

Mellemtone og diskant lyder helt fantastisk, men der mangler nogle frekvenser i bassen, omvendt er der de helt dybe toner
som runger. Især i michael simpsons elektronisk blaa, hvor der er en tone i bassen som står meget ud, i forhold til resen af
bas gangen.

Vil det eventuelt hjælpe på bas situationen hvis jeg bytter om på min sofa og anlægget?

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Juni 2012 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Din venstre højtaler vil nok have meget svært ved at lave noget som helst dybbas som den står der midt i rummet, dog er det rigtigt godt hvis man
kan lide stående bølger

Prøv at bytte om på sofa og anlæg og lyt dig frem...

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2012 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
som min stue ser ud nu, så er det en vinkel stue, hvor der er vinduer op ad den ene langside,
og min sofa op ad den anden
langside, de to sider er ca 4,5m lange. I den vinkel ende står min seng, hvor der er sat en Ikea reol op i vinklen, for at
dele
rummet op, højttalerne står så op ad reolen og en af de korte vinkler i stuen. I kan se på billedet hvordan stuen ser ud.

Mellemtone og diskant lyder helt fantastisk, men der mangler nogle frekvenser i bassen, omvendt er der de helt dybe
toner
som runger. Især i michael simpsons elektronisk blaa, hvor der er en tone i bassen som står meget ud, i forhold til resen
af
bas gangen.

Vil det eventuelt hjælpe på bas situationen hvis jeg bytter om på min sofa og anlægget?

Det du beskriver med bassens ujævnhed er netop problemet med forkert placering af din lytteposition og dernæst din
højtalerposition.

Prøv at flytte rundt på tingene, du kunne sætte dine højtalere der hvor du skriver 4,5 på din tegning og så side med
"hjørnet" i ryggen så har du ihvertfald en symetrisk opstilling, men om det hjælper på dit naboproblem det kan man jo
ikke sige før du reelt prøver at flytte rundt på noget........

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lige prøvet at spejlvende "stuen" altså bytte om på sofa og TV/højttalere, men jeg syntes ikke umidlbart at jeg kan
høre nogen forskel. Så hvad kan jeg eventuelt så prøve for at udligne de peaks og dale jeg har i basområdet?

Jeg kan desværre ikke rykke anlæget ud i enderne af min vinkel stue, da min seng står i den ene ende, og jeg har en dør ud
til køkkenet i den anden ende

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at den dybe bas høres væsentlig højere, når man har hovedet nær væggene. Så vidt jeg ved er den bedste
lytteposition at du står i centerposition af højttalerne, mens din afstand til det centrum er samme afstand som der er mellem
højttalerne selv.
Eks:

Hvis du stiller dig der, hvordan er bassen så?
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Som jeg umidlbart ser det, så virker min reol som bagvæg til min venstre højttaler, det forklare også hvorfor jeg ikke kan
høre den store forskel, når jeg bytter om på sofa og anlæg.

Der er helt sikkert mere bund når jeg sidder i min sofa, helt op ad vægen, end når jeg går rundt i stuen. Jeg har som sådan
rigeligt med dyb bund, det er mere det der ligger i hvad jeg vil tro er 60-80hz jeg mangler. Mine højttalere har muligheden for
at smide +3dB på bassen, men det hæver også bare den dybe bund, så den begynder at runge, så det er ikke fordi
højttalerne mangler bund, det er mere en udfasning jeg kæmper mod lige nu.

Bare lige til info så er det dynaudio Focus 110A på dynaudios stand 3, med spikes mod trægulvet, og gummidudder mod
højttalerne.

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Prøv at skifte dine gummidudder ud med 3 små træklodser til hver HT, det kan måske give mere kontrol på bas-frekvenserne.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2012 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

hvordan gik det da prøvede min fremgangsmåde precist som beskrevet?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene, at det er hele din stue som er lidt uheldig formet. Du har de fleste problemer i 100-400hz området. Din stue ville være helt firkantet, hvis ikke hjørnet var der, og det er dette,  + den smalle del af stuen, der er problemet. Det er ikke mange kvatrat meter du har til rådighed og så den form den har. Du kunne egentligt godt bruge en equalizer.  

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juni 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hej.

Sørg for at dæmpe dit rum fornuftigt.
Gulvtæppe fra væg til væg, lidt bløde møbler, og hvad der nu skal til på væggen.

Sørg for at HT står på en flise, og gerne med spikes under HT imod flisen.

Sæt så det hele op så det giver en god lyd.
Nu kan du spille uden at genere nogen nævneværdigt, hvis altså din lejlighed er nogen lunde normal.

Jeg bor selv i lejlighed, enda i beton, så jeg VED det kan lade sig gøre :)

Held og lykke.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2012 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Hej.

Sørg for at dæmpe dit rum fornuftigt.
Gulvtæppe fra væg til væg, lidt bløde møbler, og hvad der nu skal til på væggen.

Sørg for at HT står på en flise, og gerne med spikes under HT imod flisen.

Sæt så det hele op så det giver en god lyd.
Nu kan du spille uden at genere nogen nævneværdigt, hvis altså din lejlighed er nogen lunde normal.

Jeg bor selv i lejlighed, enda i beton, så jeg VED det kan lade sig gøre :)

Held og lykke.

Øhhh, jeg tror du har misset problemet, det er bassen der volder kvaler og ikke mellemtone/diskant. Det du øjensynligt vil opnå er at dæmpe alt andet end problemet.

Når man bor i beton skal man være rigtig glad, det transmiterer nemlig meget dårligere end det mange i ældre boliger bor i. Mange almindelige boliger har gips, træ, puds og andre lydgennemtrængelige materialer.

Det andet problem for vores ven er at han ikke vil gøre hvad der skal til for at løse dette, nemlig afsøge akustiken i lytterummet grundigt (ud med møbler og frit spil) for at finde de steder hvor bassen er mindst ringe og så se hvordan han kan få indretning til at fungere. Men hvis det er et "kvik-Fix" man søger i bassen ja så skal man lede længe og grundigt :O)

mvh. Asger

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes