Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Antennekabel - både radio og tv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djkoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 30 November 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Nu har jeg ikke beskæftiget mig med antennesignaler før, andet end lige at trække et kabel fra stikdåsen i væggen og over til fjernsynet. Selvfølgelig bare sat sammen med billige stik fra silvan/bilka etc...

Har selvfølgelig fundet ud af at det IKKE er en optimal løsning, da man mister alt for meget signal på den måde.

Vi får antennesignal via den lokale antenneforening. Her kommer et kabel ind i kælderen til "1. antenneboks". Her er er der så et radio og tv udgang i som vanligt.

Mit spørgsmål er nu:
Er der både radio og tv signal i et antennekabel?   Det er der jo fra "vejen" og ind til første boks. Er der så et "dele-filter" i den første antenneboks i kælderen, så man fremover skal trække 2 kabler videre for hhv. radio/tv...

Jeg skal nemlig have trukket kabel gennem det meste af kælderen, og vil gerne have både radio og tv. Skal jeg så trække 2 kabler - et fra radiostikket, og et fra tv. Eller kan jeg "bare trække et kabel fra f.eks. radiostikket, hvor jeg i enden sætter en fordeler, og alt efter om jeg skal bruge radio el. tv signal, så monterer jeg bare et han/hun stik?

Håber meget på jeres ekspertise...

Mvh.
Lars

Til top Vis djkoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af djkoch Besøg djkoch's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 November 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge sløjfedåser TD263 og en slutdåse TD260.

http://eldanmark.dk/antenne_materialer/udtagsdaaser_antenne_ satellit/td_263_d_1011_da.html

http://eldanmark.dk/antenne_materialer/udtagsdaaser_antenne_ satellit/td_260_d_1010_da.html

D.v.s. at du trækker kun et kabel mellem dåserne. Kablet monteres ikke i stikkene, men bag i dåserne så stikkene er ledige til tilslutning af radio og tv.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

djkoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 November 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Super - tak for svaret.

Skal lige høre... Kan man i teorien koble sit Tv i "radio" stikket i antenneboksen, hvis man bare skiftede stikket?... altså er der både radio og tv signal hver stik? Håber I forstår spørgsmålet :-)

Til top Vis djkoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af djkoch Besøg djkoch's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 November 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Ja måske. Tvsignalet er dæmpet i radioudtaget og omvendt. Der vil altså stadig være noget signal tilbage, men om det nok afhænger af hvor kraftigt signal du får ind i huset og hvor meget ekstra du sætter op.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 November 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

jeg prøvede at der ved et uheld var blevet byttet om på stikkene i den første dåse og det resulterede i så meget sne på skærmen at man næsten intet kunne se
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 December 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

ja, det er faktisk muligt at høre radio på tv'et hvis man bytter rundt på nogle stik, man kan naturligvis ikke se tv på radioen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes