Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: YouSee radio inteferens / sus (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Snessa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Der er sus når jeg modtager DR Klassik fra YouSee, men ikke når jeg modtager Tysk Klassik Radio.

Jeg bor i Osted og har netværksnummer 250/251. Jeg har nok lokaliseret problemet til, at på netværk 250/251 bliver DR Klassisk udsendt på 103.9MHz. Når jeg trækker antennestikket ud, går Nova FM klart igennem. Nu er det sådan at Nova FM udsendes fra Midtsjælland (Næstved ?) nøjagtig på samme frekvens, altså 103.9MHz, så jeg formoder, at mine FM modtagere har lidt problem med at selektere DR Klassisk fra YouSee. Jeg finder det uheldigt, at YouSee har valgt at transmittere DR Klassik på samme frekvens som Radio Nova sender på fra Sydsjælland. På Radio Nova's dækningskort, kan man se, at denne sender dækker næsten hele Sjælland, hvorfor jeg formoder, at den er temmelig kraftig.

Jeg har prøvet DR Klassik på fire forskellige radioer, både på første sal og i stueetagen. Der er sus på alle radioer, på en enket noget mere end de andre og en af dem har en anelse mindre sus end de to andre. Det tilskriver jeg alder og dermed afstemningsystem. En radio er 30 år med drejehjulafsteming og AFC, der kan slås fra. En anden er en 5 år gammel, med automatisk stationsindstilling. Men alle har sus.

Ovenstående får mig til stille følgende spørgsmål:

1. Er der andre, der har problemer med forstyrrelse af "almindelige" sendere på den YouSee frekvend din favorit sender ligger på.
  2. Er der nogle regulativer, der beskriver, hvordan man faslægger frekvenserne i kabelradio i forhold til "luft" radiofrekvenser
  3. Hvad gør man? Formodentlig vil YouSee ikke flytte på deres frekvens for DR Radio. Er der specielt "gode" coax-kabler fra vægudtaget til radioens antenneindgang, der kan minimere problemet.
  4. Kan det komme på tale, at udskifte hele husets antennekabling? Huset er fra 2001 og trådet med 7mm. coax.

Erfaringer modtages gerne.

Med venlig hilsen

Til top Vis Snessa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snessa

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke bruge en " rigtig " antenne, den giver langt bedre lyd end kabelradio. Ellers må du kontakte DR´s støjtjeneste, det er gratis.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Snessa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Hej, 

nej det kan jeg ikke, da DR Klassisk ikke sendes over FM. Og det er heller ikke løsning på det generelle problem, jeg ser i, at YouSee sender DR Klassik via kabel på samme frekvens, som en kraftig sender.

Jeg stiller mig også tvivlende overfor om DR's støjtjeneste vil involvere sig i, at YouSee har valgt at sende på samme frekvens som Radio Nova. Radio Nova er en (næsten) landsdækkende som den 5. FM-kanal, men det er da et forsøg værd at kontakte støjtjenesten. Det vil jeg prøve i morgen mandag.

Mvh

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hvis du sørger for at hele din installation er godt afskærmet (dobbeltskærmede kabler, skærmede fordelere, stikdåser m.m.) og tilslutter din radio med et godt skærmet kabel med skærmede stik, burde du kunne modtage uden støj. Men hvis problemet allerede opstår et sted i YouSee's kabelnet kan du jo ikke gøre noget...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det er da rigtigt nok, jeg tog fejl af P2 musik. Som mcs_5 siger ellers er der kun tilbage at klage til DR´s støjtjeneste.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

har ført hørt at der ikker er nok signal fra YouSee der for denne skide sus der fra, men der er også mange led der skal paseres før du får dit signal, det gør det jo heller ikke bedre når der er mange antene forstærker, stik forbinelser og dårlige strømforsyninger signalet lige skal pasere før du modtager dit signal

har været med til en test på luft antene og kabel signal og der vandt klart luft antenen men det er jo lidt svært når du kun kan modtag kanalerne fra kabel forbinelsen/YouSee

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hvad med modtage DR klassisk, sendes dette ikke via DAB signalerne? At man selv prøver DAB direkte? I må undskylde mige, men nogen Antenneforeninger har faktisk fravalgt DAB, af hvilke årsager man nu er kommet med.

Hvad så hvis Du kobler til Mono, hvis dette overhovedet er muligt!

http://www.dr.dk/dab/

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
men nogen Antenneforeninger har faktisk fravalgt DAB

Det er da logisk de har det. DAB ligger jo (i Danmark) i den høje ende af bånd 3, der typisk bruges til TV kanaler i fællesantenner og på kabel TV. Hvis du spørger flertallet af medlemmerne i en antenneforening om de vil:

1) undvære nogle TV-kanaler for at få DAB med
2) bruge en formue på nyt udstyr for at flytte TV-kanaler fra DAB området
3) undvære DAB

tror jeg de fleste vil vælge mulighed 3...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Snessa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Nu er vi vist ved at være lidt væk fra mit oprindelige problem omkring indstråling fra en en kraftig sender (NoveFM på 103.9 MHz) på den frekvens hvor YouTube transmitterer DR Klassisk.

Forslag om at modtage DR Klassik via DAB fra antenne eller modtage den fra YouSee på digital kanal 716 fjerner jo ikke inteferensen fra de ældre radio'er jeg har, som ikke har DAB indbygget.

Nu har jeg ikke for alle radioprogrammer, YouSee leverer, trukket antennestikket ud for at høre, om der på disse frekvenser ligger en "almindelig" transmitteret radio, der evt. kunne inteferere. Det gør der måske, men har ikke benærket nogen støj på andre frekvenser endnu.

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes