Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Højttaler eller forstærker ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

En sjov tanke fra mig... Hvad vill man få mest ud af ???  højttaler til ca . 10000 kr. med en forstærker og cd afspiller til ca. 50000 kr. eller højttaler til ca. 50000 kr. og forstærker og cd afspiller til ca. 10000 kr. Lad os se hvordsan tråden udvikler sig :-)

Det bliver nok først rigtigt sjovt når jeg begynder at blande kabler ind i det, men lad os nu glemme dem i første omgang...

I bund og grund vil jeg gerne vide om jeg skal købe mine drømme højttaler eller drømme forstærker først :-)

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Den dyre højttaler vil give den bedste lyd. Selvom den fortjener forstærker for mere end 5000kr, vil
dens gode egenskaber slå igennem. Der er meget mere potentiel gevinst i højttaleren.

Når du en dag har købt BÅDE dyr ht og dyr forstærker, kan du jo prøve at stille to anlæg op:
dyr h + billig f mod  billig h + dyr f      og så fortælle os hvad du bedst kunne lide!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg nævnte ikke CD-spillen, som er forældet. Sats på netværksharddisk + Sonos eller iTunes + DAC

Mikkel262
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Spørger bare af interesse, hvad er dine drømme højtalere.? :D
Til top Vis Mikkel262's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel262

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Højttaleren har klart den største effekt på den samlede lyd fra et Hifi-anlæg - ingen tvivl om det. Derfor vil jeg mene, at du skal sørge for at dine højttalere er af bedste kvalitet i forhold til din lydsmag. Selvbyg/gode enheder/brugt/nyt - alt er i spil - men læg kræfterne i højttalerne og evt. i akustikken. Resten er ikke nær så betydende for den samlede lyd. Jeg vil tillade mig at vægte HT på 60-70% af den samlede lyd på HT/akustikken. Jeg synes i øvrigt, at det er en rigtig dårlig ide at bruge penge som et kvalitetsmåleparameter.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne forestille mig at noget af baggrunden for tråden skyldes den overtro, der trives på H4A, ud fra hvilken man
får dårligere lyd fra et anlæg, hvis man skifter til dyre højttalere uden samtidig at købe en dyr forstærker.

Og som fred skriver ovenfor: pris er ikke nødvendigvis afgørende.

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Jeg nævnte ikke CD-spillen, som er forældet. Sats på netværksharddisk + Sonos eller iTunes + DAC

Hej

Den er ikke forældet.

For nogle måske men langtfra for andre.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Dårlige højttaler kan spille lige så godt med god forstærker og cdafspiller som omvent.

Lydkilden er lige så vigtigt som alt det andet.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Sirhish, her er en af dem der har lært lektien:

jesper ø j skrev:
Dårlige højttaler kan spille lige så godt med god forstærker og cdafspiller som omvent. Lydkilden er lige så vigtigt som alt det andet.

Men selvfølgelig er alt ikke lige vigtigt. Jeg henviser til mit lille eksperiment:
Sammenlign dyr f+billig h med billig f+dyr h - og kom så tilbage. Jeg har gjort det.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Jeg synes i øvrigt, at det er en rigtig dårlig ide at bruge penge som et kvalitetsmåleparameter.

Vel talt!!!

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
fredmarantz skrev:
Jeg synes i øvrigt, at det er en rigtig dårlig ide at bruge penge som et kvalitetsmåleparameter.

Vel talt!!!

Ja til dels, men jeg tror ikke det er svært at finde hi-fi grej til 60000 kr. (cd-afspiller, kabler,  forstærker og højttalerder) der lyde bedre end hi-fi grej til 10000 kr.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på, om det til 10.000 må være brugt - eller DIY

Hvis man bygger et par knaldgode højttalere og sætter dem godt i et akustisk velegnet rum - og køber noget elektronik - en god brugt forstærker til et par tusinde og en CD-spiller samt en god grammofon eller en alm. god tuner, så er man saftsusemig kommet langt - dette tror jeg kan gøres for fx 10.000.

Nu var det jo dig, som sagde "60.000" og "10.000". disse tal kommer ikke herfra. hvis du gennemlæser mit tidligere indlæg, så tror jeg, at du får fat i, hvad jeg mener.

Vh

Freddy

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

De 60000 kr. må for den sags skyld også gerne være brugt eller DIY...

men jo dyrt er ikke altid ligmed godt

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Jeg troede også højttaleren var der hvor man vandt mest, så jeg skiftede dem ud først, og fik nogle der afslørede den manglende kvalitet i
forstærkeren - så var jeg et par dage nød til at skifte forstærkeren ud.

Så det er ikke altid bare en god idé at købe dyre/gode højttalere - de kan simpelthen blive for afslørende overfor fejl i resten af kæden.

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke enig med flertallet om at højtaleren bør være den bedste/dyreste. Som abel også skriver så bliver forstærker og cdafspillerens fejl og mangler afsløret og desuden kan de heller ikke yde en sådan højtaler retfærdighed.

Som forsøg har vi prøvet flere gange at koble forstærkere forforstærkere og cd afspiller til 100.000kr pr. del sammen med 2-vejs højtalere til 10-20000kr. eller de gamle Quad ESL57 og jeg har været meget overrasket over hvor meget vellyd der var gemt i billige højttalere. Mange af de fejl som højtaleren har med det billige grej forsvandt med det dyre. Detaljeringsgraden på de billige højtalere overraskede mig også med en +100000kr. cd koblet for.

Og nej, jeg ville ikke selv sammensætte et anlæg på denne måde som jeg har beskrevet. Men jeg ville godt bruge flere penge på elektronik end på højtalere i mit anlæg.   

Til top Vis xrdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xrdt

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

xrdt skrev:
Som forsøg har vi prøvet flere gange at koble forstærkere forforstærkere og cd afspiller til 100.000kr pr. del sammen med 2-vejs højtalere til 10-20000kr. eller de gamle Quad ESL57 og jeg har været meget overrasket over hvor meget vellyd der var gemt i billige højttalere. 

Nu er ESL57 nok en af de mest afslørende højttalere man kan få. Men da den kom frem, blev den  da fint drevet af en Quad 303 som ved Miles Davis ikke er nogen High-end model!

Men jeg kan da bestemt følge xrdt - da jeg skiftede CD-spille, faldt kæben ned. Det var en enorm forbedring, langt udover hvad jeg havde forventet. Men det er en forbedring på en anden måde - så i virkeligheden er det måske et spørgsmål om, hvilke aspekter vi hver især vægter højest. Min vægt ligger bare på ht-delen, når vi kommer op på et vist niveau på elektronikken  - hvor jeg bestemt vægter signalkilder højt, jeg har CD til 15kkr og grammo til 30kkr - og en forstærker til, arj, det kan jeg altså slet ikke få mig til at skrive, men den var BILLIG

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

xrdt skrev:
Som forsøg har vi prøvet flere gange at koble forstærkere forforstærkere og cd afspiller til 100.000kr pr. del sammen med 2-vejs højtalere til 10-20000kr. eller de gamle Quad ESL57 og jeg har været meget overrasket over hvor meget vellyd der var gemt i billige højttalere. 

Nu er ESL57 nok en af de mest afslørende højttalere man kan få. Men da den kom frem, blev den  da fint drevet af en Quad 303 som ved Miles Davis ikke er nogen High-end model!

Men jeg kan da bestemt følge xrdt - da jeg skiftede CD-spille, faldt kæben ned. Det var en enorm forbedring, langt udover hvad jeg havde forventet. Men det er en forbedring på en anden måde - så i virkeligheden er det måske et spørgsmål om, hvilke aspekter vi hver især vægter højest. Min vægt ligger bare på ht-delen, når vi kommer op på et vist niveau på elektronikken  - hvor jeg bestemt vægter signalkilder højt, jeg har CD til 15kkr og grammo til 30kkr - og en forstærker til, arj, det kan jeg altså slet ikke få mig til at skrive, men den var BILLIG

Hvilken afspiller skiftede du fra og til?

Sammenlignede iøvrigt dac-magic og sony es505 forleden og der var så meget forskel, at man skulle tro man skiftede højtalere. Sonyen en smule hård, men med kant og nerve. Dacmagic meget harmonisk, og lidt fløde efter min mening.

Mht. selve tråden så vægter jeg højtalere højest.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

anse skrev:
Hvilken afspiller skiftede du fra og til?

Sony XA3es -> Sony SCD555es  (fik den til 1/3 af listepris, hvilket jeg også fik grammo´en til, så den reelle udgift har ikke været så stor)

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Det er umuligt at svare på. Hvis du ønsker relativt dyb bas, og høje lydtryk mest på højtallere.
Hvis du kan leve med en lille stander prut, så mest på forstærkere og lydkilde.
Men efter min mening for man mest ud af første forslag.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

abel skrev:
Jeg troede også højttaleren var der hvor man vandt mest, så jeg skiftede dem ud først, og fik nogle der afslørede den manglende kvalitet i
forstærkeren - så var jeg et par dage nød til at skifte forstærkeren ud.

Så det er ikke altid bare en god idé at købe dyre/gode højttalere - de kan simpelthen blive for afslørende overfor fejl i resten af kæden.

En "god" højttaler behøver ikke være såkaldt "afslørende" - den skal blot gengive musik på en fin og naturtro måde. En god højttaler er altså ikke nødvendigvis udstyret med et "auditivt elektronmikroskop", men med en evne til at formidle musik og tale, så det er en sand fornøjelse for lytteren. Hvis en højttaler bliver "for afslørende", så hører den jo ikke hjemme i et musikanlæg til hjemmefronten - men i et lydlaboratorium eller et pladesstudie. (medmindre man elsker at sidde og "kigge i mikroskop" i stedet for at nyde udsigten.)

Vh

Freddy

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum