Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: NAD 514 eller NAD T513 til cd-afspilning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JayJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2012
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2012 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Har først lige meldt mig på forummet men har læst lidt med hist og pist. Rigtig interessant forum her :-)

Jeg er ved at sætte mit anlæg op igen efter en flytning og er pludselig blevet i tvivl om hvorvidt jeg egentlig behøver at have både min NAD 514 cd-afspiller og min NAD T513 CD/DVD-afspiller stående.

514'eren er fra engang i slutningen af 90'erne. T513'eren er vel fra 2005-6, og selvom det selvfølgelig ikke er en dedikeret cd-afspiller, så har jeg i et par anmeldelser på nettet læst, at den i modsætning til mange andre dvd-afspillere skulle have en ok lydkvalitet ved cd-afspilning.

Men spørgsmålet er så, hvilken af afspillerne er bedst til cd-afspilning?

Til at starte med vil jeg benytte den analoge udgange på den afspiller jeg vælger, og dermed den i afspillerne indbyggede DAC.

Hvis jeg senere, som lidt er planen, får anskaffet mig en V-DAC fra Musical Fidelity, så går jeg ud fra at det i det tilfælde vil være ligegyldigt hvilken af de to afspillere der fodrer DAC'en? Eller kan der være forskel i hvor godt et digitalt signal de udsender?
Til top Vis JayJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JayJ

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skulle sætte dem begget til dit udstyr og lytte til med nogle udvalgte cd'er du kender til bunds. Sørg for, at der sidder det samme kabel på begge. Vælg den du synes svinger bedst. Senere køber du så nok en dac til at opgradere lyden. Den noget nyere dvd har sikkert et ok værk, samlignet med cd'eren.

Skulle mene det er et Sony løbeværk, der er i cd'eren.

JayJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar :-)

allanowich skrev:
Jeg synes du skulle sætte dem begget til dit udstyr og lytte til med nogle udvalgte cd'er du kender til bunds. Sørg for, at der sidder det samme kabel på begge. Vælg den du synes svinger bedst.

Jeps, det vil jeg helt sikkert prøve - vil bare lige have lidt andet input end mine ører :-)

allanowich skrev:
Senere køber du så nok en dac til at opgradere lyden. Den noget nyere dvd har sikkert et ok værk, samlignet med cd'eren.

Skulle mene det er et Sony løbeværk, der er i cd'eren.

Det er også lidt forskellen i alder der gør mig i tvivl. Hvis der ikke var så mange års forskel på dem, så ville jeg ikke være i tvivl om at den dedikerede cd-afspiller ville være bedst. Mener både cd-afspilleren og DVD-afspilleren kostede omkring 2000kr fra ny. Men der må jo alligevel være sket en del på de 7-8 år, så hvad NAD smed i en cd-afspiller i slutningen af 90'erne kunne de vel meget billigere smide med i en DVD-afspiller senere hen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Løbeværket er lidt andreledes på dvd'en, da der er to lasere i dvd'en - én til dvd og én til cd. Man prioriterer nok dvd'en mere i en dvd afspiller end cd'en, med mindre man lægger en del kontanter på disken på måske 6-10 tusinde for en dvd afspiller, hvis man ønsker høj lydkvalitet her.

Men din cd afspiller, hvis den kører som den skal uden nogen udfald pga slidt laser, så vælg denne og køb en separat dac senere. Skulle cd'en så om 2-3år sætte ud, køber du jo bare en god lidt nyere cd afspiller med de rette digitale udgange og fortsætter med din dac.

Men dvd'en og en god dac nu, ville også være en god løsning, da den jo er ret ny samlignet med cd afspilleren. Det vil kunne spille i flere år frem.

JayJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2012 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Men dvd'en og en god dac nu, ville også være en god løsning, da den jo er ret ny samlignet med cd afspilleren. Det vil kunne spille i flere år frem.

Tak for hjælpen - jeg tror det vil blive løsningen. Men jeg vil da lige prøve at høre de to imod hinanden over den analoge udgang for sjovs skyld.

Både cd-afspilleren og DVD-afspilleren har i øvrigt coax-digital udgang.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2012 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

....og selv tak. Ja, du skal da lige prøve at samligne. Så er du en oplevelse og erfaring rigere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes