Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Fordel og ulempe ved rør og hybrid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Fordele ved en god rør forstærker er, at du nemmere kan eksperimentere med elektronikken, så som andre rør og visse andre komponenter. Rør har også den fordel, at hvis du skulle komme til at aflive et rør, tager dette rør som regel ikke alle de andre rør med i faldet. Men der er jo også den fine klang. Ulemperne er stort el forbrug og krav til højttalerne følsomhed, som bør være høj. Typisk 90-100db. Rør er som regel ret ligeglade med besværlige delefiltre, men højttalene bør ikke komme for meget under 4ohm, men skæve fase vinkler tager de som en mis.

Hvis der opstår en fejl i en transistor i en forstærker, som brænder en transistor eller et sæt i en af halvperioderne af, så ryger samlige transistorer som regel også. Så det bliver en større udskrivning på den konto.  

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:
Lige en ting til skal rør ikke også varme op længe inden de spiller som de skal?

mange rør effektforstærker skal stå minimun 1 time så er de klar til og høre musik på og det gæller også for transister grej, men mange effekt rør forstærker lyder bæst efter et par timer, men nogle rør forforstærker og cd´er og DAC´er med rør skal bruge længer tid, jeg kan sige at min cd AN med 1 rør skal minst stå i ca. 2½ time før den lyder godt, det er små rørene der tager længer tid i op varmningen en effekt forstærkerne gør, så en hybrid med små rør i skal lige stå noget længer

min Audio note P3 effektforstærker lød bæst efter et par timer men var til at holde ud og høre på efter en time, alt grej lyder godt efter 1 time så er det til at holde ud og høre på

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Fedt nok jeg får svar på rigtig mange rør spørgsmål her - tak

Men hvordan er det med levetid på rør? Og de blir de ringere med tiden ?
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Nilau...tror ikke du helt forstod tonen jeg skrev i ;).Znefi.... det tager ½-1 time før en typpisk røramp er gennemvarm, men
sammenlignet med en ordentlig trans forstærker er det jo ingen tid. Største ulempe er at man oftest ikke tænder en røramp for lige at høre musik en
halv time.Hvilken forstærker ser du på og hvad skal den drive ? ( hvis du stadig har et sæt Mirage M5si skal der jo nok lidt power til.Hvis du har mod
på at skrue lidt sammen selv er der en gør det selv hybrid på DIYaudio der kaldes moskito som har fået et par fine ord med på vejen ( bestående af et
rør-pre-byggesæt samt meget få x-tra komponenter.mht

Jeg har kigget meget foskelligt men ikke hørt noget endnu da jeg vil ha min grund viden på plads inden. Men jeg syns umidelbart en T.A.C 834 lyder
intrasant

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Levetiden på rør afhænger lidt af måden de anvendes på. I en forforstærker/cd/riaa og andre småsignals apparater, kan levetide nemt være 10-15 år ,fordi de ikke belastes særligt hårdt. I en effekt forstærker er levetiden noget kortere. Men også her kommer det lidt an på, hvor hårdt de køres i konstruktionene. Udnytter man rørets maximale effekt, er levetiden højst 2-3 år. Men kører man inden for deres liniære område mener jeg det er, ja så kan rørene køre i 6-8 år. Når rørene slides gennem årene bliver deres forstærkning dårligere og dårligere  og de generere mere støj og sus.

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

- Rør er det eneste rigtige til fx. en guitar-combo, og kan være det rigtige til visse orgeltyper. Til al anden musikformidlign er det spild af tid og penge.

Det eneste jeg kunne finde på og bruge et rør til, var som powerlampe...

/ JBLfan

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Levetiden på rør afhænger lidt af måden de anvendes på. I en forforstærker/cd/riaa og andre småsignals apparater, kan levetide nemt være 10-15 år ,fordi de ikke belastes særligt hårdt. I en effekt forstærker er levetiden noget kortere. Men også her kommer det lidt an på, hvor hårdt de køres i konstruktionene. Udnytter man rørets maximale effekt, er levetiden højst 2-3 år. Men kører man inden for deres liniære område mener jeg det er, ja så kan rørene køre i 6-8 år. Når rørene slides gennem årene bliver deres forstærkning dårligere og dårligere  og de generere mere støj og sus.

på udgangs rør bliver bassen mere og mere slap, diskanten bliver mere kedelig med tiden og mellemtonen mindre dynamisk men det er bassen det først går ud over, og man lægger ikke rigtig mærke til det for man vænner sig til lyden, men når man så får nye rør i så får man et føl over at man har kunne leve med den slappe bas og ikke fået nye rør noget før, disse rør har en leve tid fra 1 år og 10 år og det kommer meget and på hvor godt røret er og hvor meget man presser det

små rør bliver generelt kedelig og høre på med tiden, så man skal nok opdage det når de ikke virker mer, det samme gæller ensretter rør

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
det tager ½-1 time før en typpisk røramp er gennemvarm, men sammenlignet med en ordentlig trans forstærker er det jo ingen tid. Største ulempe er at man oftest ikke tænder en røramp for lige at høre musik en halv time.

Transistorforstærker spiller også bedre efter et par timers opvarmning.

Hvorfor tror folk at rørforstærker skal behandles som rådne æg ???

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

reenberg skrev:
det tager ½-1 time før en typpisk røramp er gennemvarm, men sammenlignet med en ordentlig trans
forstærker er det jo ingen tid. Største ulempe er at man oftest ikke tænder en røramp for lige at høre musik en halv time.

Transistorforstærker spiller også bedre efter et par timers opvarmning.

Hvorfor tror folk at rørforstærker skal behandles som rådne æg ???

Jeg ved at transister også har godt af at varme op medhensyn til luden men trode det vare mere med rør. Og jeg spørger kun for at blive klogere på
rør og der er mange fordomme som jeg vil ha be eller afkraftet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes