Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lyse områder på LCD skærm. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
T_Mackenhauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Har lige et spørgsmål som jeg håber på, om der er én eller flere, som kan svare på.

Jeg har en ca. 2 år gammel LCD skærm (KDL-40V2000) kanon god skærm. Har været meget glad for den indtil videre, men der er indenfor det sidste halve til hele år opstået nogle områder på skærmen der er lysere, når der vises mørke/sorte billeder.

Når man har mørk/sort baggrund, så er der især i højre side af skærmen nogle områder der viser lysere plomager. Venstre side fejler intet.

Det er faktisk blevet mere og mere synligt med tiden.

Fejler billedet noget??? Synes ikke det burde være normalt?

Til top Vis T_Mackenhauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T_Mackenhauer

MartinT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan ikke svare på dit spørgsmål men har noget ala samme problem. Jeg har dog en sprit ny Philips 42" lcd skærm. Det er også ved mørke/sorte billeder at der er områder på skærmen som er lysere end andre. Det er som om det lyse områder danner en ellipse i centrum af billedet og at det er lysest ude i siderne af denne ellipse.

Spørgsmålet er ligesom ovenfor om billedet/tv'et fejler noget. Regner med at se det an da jeg har 30 dages returret. Jeg kan godt leve med dette lys hvis det ikke bliver mere, men hvis det er en decideret fejl i tv'et vil jeg selvf. have det ombyttet. Hvad tror i?

Til top Vis MartinT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MartinT

CarstenH
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Frederiksberg (Bøjes Radio)

Bruger siden: 28 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Tja, så kunne i bare købe plasma for at få ordenligt sort ! ;)

Men kan ikke svare dig på hvad problemmet er, med lige den fejl der. Eneste du kan gøre er jo som sådan at sende den til service :)
Til top Vis CarstenH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarstenH

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

CarstenH skrev:

Men kan ikke svare dig på hvad problemmet er, med lige den fejl der. Eneste du kan gøre er jo som sådan at sende den til service :)

Eller et Samsung F-serie LCD - der leverer bedre kontrast/sortniveau end plasma

Det er bare ikke særligt relevant - det er til gengæld relevant at sende TV'et til service, som du også skriver - for det er helt klart en fejl!

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

T_Mackenhauer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Synes bare jeg før har set symptomerne på andre fladskærme.

Det kunne jo godt være noget som "kunne" forekomme.

Er der ikke andre som døjer med nogenlunde samme problemer? Vil gerne hører fra andre som evt. ved hvad det kunne slyldes og om det er en fejl i skærmen? 

Til top Vis T_Mackenhauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T_Mackenhauer

CarstenH
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Frederiksberg (Bøjes Radio)

Bruger siden: 28 August 2007
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

CarstenH skrev:

Det er bare ikke særligt relevant - det er til gengæld relevant at sende TV'et til service, som du også skriver - for det er helt klart en fejl!

Må squ sige, Samsung F-Serie er nok den mest irreterrende LCD skærm at se på, jeg får ligefrem ondt i øjne af at glo på en tilpasset af denne model. Og nej Pioneer gør det bedre ;)
Til top Vis CarstenH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarstenH

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Det er det vi ofte referer til som inhomogen baggrundsbelysning på panelet, når vi tester Tv på Flatpanels.dk. På engelsksprogede sider kaldes det ofte bleeding eller clouding.

Kort sagt er det fordi panelet er presset en smule for hårdt mod baggrundsbelysningskilden der oplyser paneler. Det er et meget almindeligt forekommende problem på LCD skærme - specielt de store modeller (tommemæssigt).

Det kan reduceres ved at sænke lysstyrken eller brightness som det ind i mellem hedder i menuen, men derudover kan man ikke selv gøre så meget ved fejlen. Det er heller ikke alle producenter der anerkender det som en fejl.

En inhomogen baggrundsbelysning kan f.eks. se sådan her ud: http://www.flatpanels.dk/billeder/belysning1.jpg

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

CarstenH skrev:

Det gør den langt fra. Desuden er det med en dynamisk kontrastfunktion, og hvis det er noget man billiger i længden hjemme i stuen, så tror jeg såmænd man hører til den gruppe på omkring 5-10 % af befolkningen, der ikke hellere ser det slået fra.

Ingen tvivl om, at F9 serien fra Samsung præsterer ganske fin sortgengivelse, men hvis vi skal ind på plasma mod LCD, så må man nødvendigvis bruge en værdig reference. På Flatpanels benytter vi Pioneer 508XD som reference, og der er nu stadig et pænt spring mellem de to skærmes gengivelse af sort - og specielt shadow detail.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
kaso skrev:

CarstenH skrev:

Det gør den langt fra. Desuden er det med en dynamisk kontrastfunktion, og hvis det er noget man billiger i længden hjemme i stuen, så tror jeg såmænd man hører til den gruppe på omkring 5-10 % af befolkningen, der ikke hellere ser det slået fra.

Ingen tvivl om, at F9 serien fra Samsung præsterer ganske fin sortgengivelse, men hvis vi skal ind på plasma mod LCD, så må man nødvendigvis bruge en værdig reference. På Flatpanels benytter vi Pioneer 508XD som reference, og der er nu stadig et pænt spring mellem de to skærmes gengivelse af sort - og specielt shadow detail.

F-serien er noget anderledes end de øvrige LCD ikraft af at den kører med LED-belysning, der reguleres i mange små områder uafhængig af hinanden. De øvrige (Samsung) modeller kører med dynamisk kontrast, hvor belysningen reguleres på hele billedet - og det er ganske rigtigt ubrugeligt.

Om resultatet er bedre eller dårligere end den pågældende Pioneer-model, skal jeg lade være usagt - pointen var også mere, at "ordentlig sort" skam findes i LCD - og endda bedre end mange plasma. Iflg. tests, jeg har læst, leverer den faktisk sortniveau på højde med eller bedre end deres Pioneerreference - men jeg kan ikke huske den aktuelle model. Shadow detail tror jeg stadig er til Pioneers fordel - men det var jo sådan set heller ikke det jeg kommenterede

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er godt klar over, at den benytter local dimming systemet, men det ændrer stadig ikke på, at der er tale om en dynamisk kontrastfunktion. Alt der reguleres på panelet i forhold til billedmaterialet, er dynamisk, og det er ikke det man søger i en skærm, da det har den meget uheldige effekt, at det ofte regulerer på gammaforløbet - og det er en ret stor synd i billedsammenhæng.

Jeg er nok blandt de få der har fulgt disse systemer lige siden de så dagens første stråler og jeg har set utallige præsentationer i løbet af prototypeudviklingerne, men jeg er altså ikke overbevist.
Du skal tænke på, at der ikke placeres en LED bag hver subpixel - faktisk uendeligt langt fra, og det betyder, at et dimming system ikke kun vil virke på det område som det er hensigten at forbedre, men også det omkringliggende område (pixels).
Hvis der derimod var en LED for _hver_ pixel, som kan styres individuelt, så snakker vi samme sprog, men her har vi vist allerede bevæget os over til OLED.

Men ja, vi er da enige i, at dyb sort findes på LCD paneler. Jeg anmelder jo selv LCD monitors ind i mellem, der er baseret på samme LCD paneltyper, som dem der findes i LCD-TV. Her ser jeg - på semi-prof grafikerskærme - ofte sortgengivelser, der langt overstiger f.eks. Panasonic sortgengivelse på deres nyeste plasmagenerationer. At LCD-TV producenterne ikke formår at opnå samme sortgengivelse uden dynamiske funktioner, kan så undre noget, men det bekræfter blot, at man fokuserer på andre ting end kun at forbedre billede, f.eks. salget - og hvem kan bebrejde dem?

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jamen - så er vi da helt enige!

Svjh. er de bedste LED/LCD opdelt i 96 zoner idag - og der er da heldigvis lidt flere pixels at gøre godt med

Det bliver så spændende, om det bliver en forfining af denne teknologi, der vinder frem - eller noget helt 3.  OLED har været fremhævet mange gange, men det kniber åbenbart med produktionsmodningen, og flere andre teknologier er døde under fødslen.

Nå - pyt - jeg står alligevel ikke lige foran en udskiftning - det kan være det perfekte alternativ er kommet i mellemtiden - i 70" til ½ pris af nutidens 32"

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Svjh. er de bedste LED/LCD opdelt i 96 zoner idag - og der er da heldigvis lidt flere pixels at gøre godt med

ellers ville man godt nok kunne få en kedelig 46"

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Det bliver så spændende, om det bliver en forfining af denne teknologi, der vinder frem - eller noget helt 3.  OLED har været fremhævet mange gange, men det kniber åbenbart med produktionsmodningen, og flere andre teknologier er døde under fødslen.

Ja desværre døde SED, men set i et større perspektiv, så gør det for min skyld egentlig ikke så meget, da plasmapanelerne efter da er kommet stærkt efter det forspring, som SED havde. SED har altid kun stået til at overtage for plasma, så det har aldrig kunnet vinde frem som en dominerende panelteknologi.
SED havde også ret klare forretningsmæssige svagheder i min mening. Dels var produktionen ikke fleksibel nok, dels var selve panelstrukturen alt for ufleksibel. At kun et par få producenter stod bag teknologien har jeg også hele tiden betragtet som en stor akilleshæl.

Jeg er dog stadig overbevist om, at OLED har potentialet til at komme frem. De er så småt ved at skubbe til magtfaktoren, LCD, i de små tommestørrelser, og det er herfra man erobrer mellem-segmentet og senere hen kan gå ind i de store Tv segmenter.
Produktionsmæssigt er der nogle forhindringer, men i praksis kan LCD fabrikkerne godt omarrangeres til at producere OLED ved nogle indgreb og det er en ret stor force. Dertil kommer også, at OLED kan produceres ved en ink-jet teknologi, der så at sige "printer" panelerne. Den er stadig ikke helt moden, men den kan vise sig at blive ret effektiv ifølge panel fabrikanterne.
Det er stadig OLED jeg sætter mit kryds ved, som den næste store panelteknologi. Forcen ligger også i, at selvom f.eks. Sony trækker sig ud af denne teknologi, så står der en række på over 10-20 andre store elektronikgiganter klar i kulissen med deres OLED forskning, der ikke er forfærdelig mange år bagefter.

Men det bliver spændende at følge. Det synes jeg hvert fald

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
kaso skrev:

ellers ville man godt nok kunne få en kedelig 46"

Ja - det vil sætte begrebet "pixelering" i et helt nyt perspektiv

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Helt enig - og samtidig giver det jo altid grobund for nye diskussion om fordele og ulemper ved de forskellige teknologier - og OLED viser sig jo sikkert også at have "børnesygdomme" ligesom plasma og LCD ......

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

kaso skrev:

Ja desværre døde SED, men set i et større perspektiv, så gør det for min skyld egentlig ikke så meget, da plasmapanelerne efter da er kommet stærkt efter det forspring, som SED havde. SED har altid kun stået til at overtage for plasma, så det har aldrig kunnet vinde frem som en dominerende panelteknologi.
SED havde også ret klare forretningsmæssige svagheder i min mening. Dels var produktionen ikke fleksibel nok, dels var selve panelstrukturen alt for ufleksibel. At kun et par få producenter stod bag teknologien har jeg også hele tiden betragtet som en stor akilleshæl.

Jeg er dog stadig overbevist om, at OLED har potentialet til at komme frem. De er så småt ved at skubbe til magtfaktoren, LCD, i de små tommestørrelser, og det er herfra man erobrer mellem-segmentet og senere hen kan gå ind i de store Tv segmenter.
Produktionsmæssigt er der nogle forhindringer, men i praksis kan LCD fabrikkerne godt omarrangeres til at producere OLED ved nogle indgreb og det er en ret stor force. Dertil kommer også, at OLED kan produceres ved en ink-jet teknologi, der så at sige "printer" panelerne. Den er stadig ikke helt moden, men den kan vise sig at blive ret effektiv ifølge panel fabrikanterne.
Det er stadig OLED jeg sætter mit kryds ved, som den næste store panelteknologi. Forcen ligger også i, at selvom f.eks. Sony trækker sig ud af denne teknologi, så står der en række på over 10-20 andre store elektronikgiganter klar i kulissen med deres OLED forskning, der ikke er forfærdelig mange år bagefter.

men hvad er den store force ved OLED frem for LCD/Plasma?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Rasmus kan evt. tilføje, men dét der oftest nævnes er større farvespekter og meget høj kontrast. I begge tilfælde ikke noget der giver en nævneværdig gevinst i forhold til de bedste plasma-tv. Hvis der skal være reelle forbedringer, er vi ude i noget med at det skal være fri for dithering osv, samt at opbygningen gør det muligt at undgå nogen form for "filter" foran selve dét der skaber billedet, hvilket kan give en mere direkte, realistisk gengivelse (i forhold til f.eks. plasma-tv med en ekstra glasplade foran). Det er ikke noget der lige kan sættes tal på, men som imho er ret afgørende for helhedsoplevelsen. Udover disse ting, så er "problemet" med enhver ny teknologi, inkl. OLED, at de fleste tv i praksis ikke leverer dén kvalitet selve panelet ville være i stand til. Der er store begrænsninger i signalbehandlingen og producentens vilje til at fokusere på egentlig ydelse. Hvis vi taler om markedets bedste billede, og ikke hvilken teknologi der er mindst ringe til X kroner, så ligger begrænsningerne ikke i panel-teknologierne efter min mening. Hvis signalbehandlingen ikke er i stand til at levere et godt billede til panelet, så kan du forbedre panelet i det uendelige, uden at få et godt billede. Derfor vil vi aldrig se en panel-teknologi der er så meget bedre end de nuværende, at billedkvaliteten _per definition_ vil være bedre end markedets bedste plasma, eller markedets bedste LCD for den sags skyld.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:

Hvis vi taler om markedets bedste billede, og ikke hvilken teknologi der er mindst ringe til X kroner, så ligger begrænsningerne ikke i panel-teknologierne efter min mening. Hvis signalbehandlingen ikke er i stand til at levere et godt billede til panelet, så kan du forbedre panelet i det uendelige, uden at få et godt billede. Derfor vil vi aldrig se en panel-teknologi der er så meget bedre end de nuværende, at billedkvaliteten _per definition_ vil være bedre end markedets bedste plasma, eller markedets bedste LCD for den sags skyld.

Jeg er af samme holdning, hvis vi snakker de gode plasma eller de gode LCD paneler, men der er også en lang række paneler, der simpelthen ikke giver særlig meget at arbejde med. De er typisk fra de lidt nyere og billigere panelproducenter.

Det er nok lidt ligesom dansk fodbold. Det er ikke nødvendigvis topniveauet der fejler noget, men nok nærmere bundniveauet der skal hæves.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:
Det er nok lidt ligesom dansk fodbold. Det er ikke nødvendigvis topniveauet der fejler noget, men nok nærmere bundniveauet der skal hæves.

jeg går ud fra du ikke har set landskampe det sidste års tid??

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Sendt: 19 Februar 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Rasmus Larsen skrev:

jeg går ud fra du ikke har set landskampe det sidste års tid??

Haha. Nej, der er ikke meget at råbe hurra for på den front

Nej, jeg tænkte nu mere på SAS Ligaen, hvor FCK repræsenterer det jeg kalder topniveauet

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes