Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 07:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Bananstik? Nødvendighed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 November 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er forholdsvis newbie .. og har lige nu kig på at opgradere mine "elektriker" højtalerkabler til noget lidt bedre.

I den forbindelse ser jeg at flere bruger bananstik til at tilslutte kabler mellem højtalere og receiver.

Men hvor vigtigt er disse "bananer" ? Hvad er fordelen ved dem, i forhold til at "bare" skruge kobberet fast i terminalerne?

Mit udstyr:

Sony STR-DB830

2 stk KEF Q35.2

Til top Vis JitH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JitH

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 November 2008 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

du kan sagtens skrue den fast - men er du som en del andre her på sitet til at man prøver lidt af hvert i højtalere så er det en forden med banan stik da du så har sikret dig alle corene er med og ikke stritter ud...

Ud over det så er det også lidt religion betegnet - nogle synes de ska være der og andre synes det er pjat.

Jeg har på banan på min fronter, center og subs.

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Tak for svar

Ok, men der burde så ikke være nogen lydmæssig fordel i at bruge bananer?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

der burde ikke...

men om der er det ved jeg ikke - men du har styr på forbindelserne - dvs de løsner sig ikke sådan lige når de er skruet fast i et stik du har stået med i hånden og kan spænde korrekt..

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 04 November 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

JitH skrev:

Men hvor vigtigt er disse "bananer" ? Hvad er fordelen ved dem, i forhold til at "bare" skruge kobberet fast i terminalerne?

Ud over den nemmere montering bruger man også bananstik eller hestesko for at undgå det afisoleret kobberet koridere og skaber dårlig forbindelse.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 November 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Bananstik er jo bare et ekstra led som lyden skal igennem, så skulle det give noget burde det være negativt.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 04 November 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Bananstik er jo bare et ekstra led som lyden skal igennem, så skulle det give noget burde det være negativt.

Ja, der er for og i mod. Hvis jeg kunne finde et godt kabel der ikke var termineret, ville jeg vælge det da man sjælendt har brug for den nemme montering, og bare kan holde øje ned om kobbert koridere.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 November 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

En ordenlig terminering slipper ikke luft indtil kabler, hvilket medfører mindre oxydering over tid.

Alternativt kan man jo bare klippe 5-8 cm. af højtalerkablerne engang hvert 2. år...

JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

Jeg har droppet ideen om banastik eller lign. Da mit behov ikke er til det

Og det med at skulle klippe en stump ledning af hvert 2. år måske.. det er da til at leve med, hvis det bliver aktuelt

HADSEL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2006
Sendt: 05 November 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at bananstik (og spader) ændrer lyden og kan give kontaktproblemer. På de højtalerkabler jeg har haft (minus et enkelt), har jeg derfor kørt uden stik og kan stramme kablet godt fast i terminalen. Korroderede kabelender har aldrig været et problem for mig, evt. kan du bruge et meget fint sandpapir. Jeg kører pt. med Anticable en tynd, stiv og lakkeret kobbertråd. Dette er af og til udbudt i KSB til 3-400 kr. Kan du leve med, at kablet "svæver frit i luften" med en afstand fra gulv og mellem hver tråd, så ville jeg gi' kablet en chanse. Lyden er detaljeret og lidt rå med dyb og stram bass.

Til top Vis HADSEL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HADSEL

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 November 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Ja, bananer behøver du kun at bruge, hvis det er nødvendigt. Mange avancerede kabler er for tykke eller umulige at håndtere til at komme i skrueklemmer, og færdiglavede kabler ser nok også for ufærdige ud til at man vil fremstille dem med de blottede metal-dele strittende ud. Desuden kan man jo på visse termineringssystemer skrue yder-enden af, så der kan skiftes mellem bananer, gafler eller pins, alt efter forstærkernes og højttalernes tilslutninger.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hvis man køber et færdigtermineret kabel med bananstik bør det være lavet så det er en lufttæt samling, dvs. der er crimpet plastmateriale e.l. udenpå samlingen så intet af kablet er udsat for luften. Det kan naturligvis også laves som DIY.

Tager man bare et af de billige bananstik og skruer kablet fast heri mister man fordelen ved bananstik, medmindre man udfører denne crimpning. Det må endda anses for at være en ringere løsning, idet der - som tidligere nævnt - er endnu et led lyden skal igennem. Og jeg mener at man sagtens kan skrue kablet lige så fast i en højttalerterminal, forudsat at denne naturligvis ikke er i stykker.

Fordelen ved bananstik er at man hurtigt kan sætte kablet til og fra. Har man ikke det behov bør man lade være, har man behovet kan man overveje det. Jeg levede i lang tid uden i min hjemmebiograf, men blev til sidst træt når jeg skulle et eller andet med anlægget, at jeg så skulle skrue kablerne til og fra. At kablet så stadig irrer lever jeg med - den side af sagen har ikke ændret sig, men det er noget nemmere at håndtere kablerne, specielt hvis f.eks. receiveren står på nederste hylde

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Hvis man køber et færdigtermineret kabel med bananstik bør det være lavet så det er en lufttæt samling, dvs. der er crimpet plastmateriale e.l. udenpå samlingen så intet af kablet er udsat for luften. Det kan naturligvis også laves som DIY.

Tager man bare et af de billige bananstik og skruer kablet fast heri mister man fordelen ved bananstik, medmindre man udfører denne crimpning. Det må endda anses for at være en ringere løsning, idet der - som tidligere nævnt - er endnu et led lyden skal igennem. Og jeg mener at man sagtens kan skrue kablet lige så fast i en højttalerterminal, forudsat at denne naturligvis ikke er i stykker.

Fordelen ved bananstik er at man hurtigt kan sætte kablet til og fra. Har man ikke det behov bør man lade være, har man behovet kan man overveje det. Jeg levede i lang tid uden i min hjemmebiograf, men blev til sidst træt når jeg skulle et eller andet med anlægget, at jeg så skulle skrue kablerne til og fra. At kablet så stadig irrer lever jeg med - den side af sagen har ikke ændret sig, men det er noget nemmere at håndtere kablerne, specielt hvis f.eks. receiveren står på nederste hylde

Tjae. Mine er nu loddet på. Kablerne er søvbelagte og i øvrigt fortinnede i enderne og stikkene er nogle meget tynde bananrør der er guldbelagt.

Jeg har selv gjort det for ikke at ødelægge 2-3 cm. af enden hver gang jeg skal fedte med de dumme skrueterminaler på både højtaler og forstærker.

Som en bonus forgår kablerne i øvrigt heller ikke og det er langt nemmere at koble til og fra (men helt ærligt -- hvor ofte gør man den slags??)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 November 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Tjae. Mine er nu loddet på. Kablerne er søvbelagte og i øvrigt fortinnede i enderne og stikkene er nogle meget tynde bananrør der er guldbelagt.

Det duer naturligvis lige så godt, hvis alt det barlagte kabel er fortinnet

KimHRasmussen skrev:
Som en bonus forgår kablerne i øvrigt heller ikke og det er langt nemmere at koble til og fra (men helt ærligt -- hvor ofte gør man den slags??)

Langt oftere end man tror... Jeg har mange gange sagt det samme, og har så været ude i at den ene eller anden ommøblering e.l. har gjort det nødvendigt. Det sjove er dog, at så snart kablet er termineret, så foregår der ingen ommøblering e.l. i meeeeget lang tid derefter

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Tager man bare et af de billige bananstik og skruer kablet fast heri mister man fordelen ved bananstik, medmindre man udfører denne crimpning. Det må endda anses for at være en ringere løsning, idet der - som tidligere nævnt - er endnu et led lyden skal igennem.

nu skal jeg jo ikke gøre mig specielt klog på bananstik. Men jeg tror sgu ikke det gør den helt store forskel på det gennemsnitlige anlæg hvorvidt termineringen er lufttæt eller ej og det giver en teoretisk ulempe at skulle igennem et ekstra led. Der må være ting i de flestes setup hvor man noget hurtigere kan gå hen og pege på noget der giver en større forskel.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 November 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
Wymax skrev:
Tager man bare et af de billige bananstik og skruer kablet fast heri mister man fordelen ved bananstik, medmindre man udfører denne crimpning. Det må endda anses for at være en ringere løsning, idet der - som tidligere nævnt - er endnu et led lyden skal igennem.

nu skal jeg jo ikke gøre mig specielt klog på bananstik. Men jeg tror sgu ikke det gør den helt store forskel på det gennemsnitlige anlæg hvorvidt termineringen er lufttæt eller ej og det giver en teoretisk ulempe at skulle igennem et ekstra led.

Med lufttæt tænkte jeg ikke på lydkvalitet men derimod at en af fordelene ved f.eks. bananer kunne være at undgå den jævnlige omterminering, skulle kablet irre. Men jeg er enig i at den med det ekstra led er teoretisk i de fleste tilfælde.

brasch skrev:
Der må være ting i de flestes setup hvor man noget hurtigere kan gå hen og pege på noget der giver en større forskel.

Den tese tages jævnligt op, men hvorfor glemme de små ting selv om der er større forskelle andre steder?

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

KimHRasmussen skrev:

Man kan bare fortinne det??? Damn... !!! Of course!

Har lige foræret min Pioneer VSX-1015 til min søster+svoger, der heldigvis kun (stadig) har to højtalere. Ellers havde jeg godt nok smidt nogle bananer på. Magen til besvær det er at sætte kabler på med 7 sæt skrueteminaler !!

Wymax skrev:

KimHRasmussen skrev:

Langt oftere end man tror... Jeg har mange gange sagt det samme, og har så været ude i at den ene eller anden ommøblering e.l. har gjort det nødvendigt. Det sjove er dog, at så snart kablet er termineret, så foregår der ingen ommøblering e.l. i meeeeget lang tid derefter

Der må være en murphys Hi-Fi lov... ;)

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 November 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Supra-kabel er fortinnet, så hvis det lydmæssigt passer dig, kan du jo bruge det uden bananstik.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 November 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Wymax skrev:

Man kan bare fortinne det??? Damn... !!! Of course!

Det gjorde f.eks. Expert vist nok i de gamle dage når de solgte Monster kabler. Man skal dog bare huske at man ikke må fortinne kablet og så skrue det fast i en højttalerterminal eller et bananstik med skruefastgøring - så bliver kontakten ikke god, og det var netop det problem man havde med Expert's terminering. Har man stik der loddes på går det hele af sig selv - tinnet løber som regel ud over alt det bare kabel (bare der er nok tin), og så er en eventuel crimpstrømpe kun af kosmestisk betydning.

KimHRasmussen skrev:

Wymax skrev:

Der må være en murphys Hi-Fi lov... ;)

Den mand kommer bare overalt

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 13 November 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:

Det er glimrende når bare man lige husker at fjerne guldet hvor man lodder.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes