| Forfatter |
|
Dazz89 Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Ligesom så mange andre leger mine kammerater og jeg med ideen om at bygge et anlæg til Roskilde festivalen. Jeg ønsker hjælp til at finde nogle direkte produkter eller links hvor jeg kan få hjælp.
Budgettet er på omkring 5000 kr. hvilket ikke lyder lavt, men vi ønsker at lave et BIG ASS anlæg ;)
Mine spørgsmål er så: - Hvordan kan vi sætte mange højtalere sammen? (Vi har tænkte os at få fat i så mange højtalere som muligt) - Hvordan kan vi lave anlægget så det ikke løber tør for strøm efter få timers spilletid?
Som sagt må I meget gerne komme med navne eller links på produkter som fx kan koble mange højtalere sammen eller hjælpe på batteriniveauet.
Tak for hjælpen :)
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vælg højttalerenheder med højest mulig følsomhed, og lav det som eet stort bashorn.
Højere følsomhed = lavere effektforbrug = længere batteri-tid.
Benyt iPod eller MP3 afspiller som signalkilde, og undgå autoradio med CD-afspillere ( motorer bruger meget strøm). NB: en standard autoradio trækker 1A i tomgangsstørm - det er NO-GO hvis man vil have lang batteritid.
|
| Til top |
|
| |
Dazz89 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan bygger jeg et basshorn?
Vi har tænkt os bare at sætte en masse forskellige højtalere sammen. Kan man godt sætte dem allesammen sammen med nogle kronemuffere og fyrer dem i en kasse? Kvaliteten behøver ikke være den bedste.
Tak for tippet om at undgå autoradio.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej og velkommen til forummet.
der er oprette en del gode tråde omkring festival anlæg. prøv evt at søg på [roskilde] herinde i selvbyg forummet. så burde der dukke en del brugbare tråde op.
generelt er mange glade for forstærkere fra 41hz.com, da de er små, effektive og strømbesparende og så kører de på 12 volt, så man kan benytte bil- eller andre batterier. og så gælder det om, som nævnt ovenfor, at finde nogle effektive højttalere, dvs højttalere med høj følsomhed (måles i db). følsomheden skal gerne være over 90 db.
"grisen" er nok et af de mest kendte anlæg herinde fra.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 16 April 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søg på 12 volt og klasse t eller klasse d og roskilde i forummet. Der er masser. Og hold jer til ebay forhandlere fremfor 41Hz, hvis I vil spare penge og det ikke er et mål i sig selv at samle forstærkeren fra grunden. Der er masser af info som de andre skriver. Hvis I har tænkt jer at spille højt, så skal det være et mål i sig selv at det lyder ordentligt - I er jo ikke de eneste, den dårlige lyd går ud over...
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til 5000kr kan du lave et anlæg magen til vores "gamle". vi lavede 2 af disse højtallere http://www.billfitzmaurice.com/DR280.htmlDe er rigeligt effektive til at en bilradio kan drive dem til høje niveauer! klart bedre lyd og meget højere niveau end en kasse med en masse bil enheder. som du ser uendeligt mange af på diverse festivaller. Hvis du vælger modellen mindre bliver det IKKE billigere, den eneste forskel er størrelsen på højtalleren og hvor dybt den spiller. Vi brugte et 60A batteri og det kunne anlægget spille på hele festivallen... vi spillede maks af hvad radioen kunne før den forvringede for meget. Samlet kommer vognen til at blive ca 61x122x80. når der skal være plads til 2 af de højtallere, en radio og et batteri. I kan jo evt lave højtallerne så de er til at tage af, så kan i også bruge dem resten af året som fest højtallere. (Hvilket jeg har gjort) Det skal lige siges at det kræver ret meget arbejde at bygge de højtallere! så vær sikker på i kan overskue det inden i køber delene Det billigste sted at købe delene er på http://www.bluearan.co.uk/
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan lyder disse højttalere egentligt? Jeg har med stor fornøjelse læst om Bill's højttalere, men jeg har aldrig hørt dem..
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
|
Hvordan lyder disse højttalere egentligt? Jeg har med stor fornøjelse læst om Bill's højttalere, men jeg har aldrig hørt dem..
Hilsen Thomas
|
|
|
Så skulle du tage en tur på Roskilde festival og hører en masse lækker live musik og så kan du lige komme forbi campen og hører sådan 2 sataner 
Altså man kan godt høre at det er piezo enheder pga den lidt metaliske klang de har, men de er faktisk tæmmet utrolig godt i DR280'erne Vi bruger dem med en "melded array" hvilket er en fancy måde at sige, at vi bruger den version hvor piezoerne skyder ind foran hinanden
|
| Til top |
|
| |
Dazz89 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Maj 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for alle de gode råd :D
To af dem der skal være med til at bygge anlægget har intet at lave en måned op til festivalen, så der burde være tid nok til at få bygget det.
Har du (CasperCU) et billede af hvordan jeres anlæg så ud?
|
| Til top |
|
| |
Dazz89 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi leger lidt med ideen om at bygge to af disse: http://www.billfitzmaurice.com/DR280.htmlKøbe en tripath 2024 eller lignende: http://cgi.ebay.co.uk/HI-FI-Class-T-Amp-Amplifier-Tripath-TA 2024-chip-Power-/180510755017?cmd=ViewItem&pt=UK_AudioTV Electronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item2a074788c9 Og så bruge denne lille fætter fra tripath til bil batteriet: http://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20610 Så har vi allerede 3 bilbatterier. Det burde være nok til 8 dages spilletid? Er der noget som mangler? evt. kommentar til det kommer til at fungere? På forhånd tak :D
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dazz89 skrev:
Mange tak for alle de gode råd :D
To af dem der skal være med til at bygge anlægget har intet at lave en måned op til festivalen, så der burde være tid nok til at få bygget det.
Har du (CasperCU) et billede af hvordan jeres anlæg så ud?
|
|
|
Desværre kan jeg ikke finde min oplader til kamera batteriet (mega irriterende! og ved bare jeg finder den samme dag som jeg bestiller en ny )
Dazz89 skrev:
Vi leger lidt med ideen om at bygge to af disse: http://www.billfitzmaurice.com/DR280.html
Købe en tripath 2024 eller lignende: http://cgi.ebay.co.uk/HI-FI-Class-T-Amp-Amplifier-Tripath-TA 2024-chip-Power-/180510755017?cmd=ViewItem&pt=UK_AudioTV Electronics_HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item2a074788c9
Og så bruge denne lille fætter fra tripath til bil batteriet: http://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20610
Så har vi allerede 3 bilbatterier. Det burde være nok til 8 dages spilletid?
Er der noget som mangler? evt. kommentar til det kommer til at fungere?
På forhånd tak :D
|
|
|
Det ville være rigeligt effektivt til at spille hele festivallen. Vi brugte en gammel radio som blev så varm at man kunne brænde sig på displayet, så vil gætte på den var MEGET ineffektiv og vi klarede os med kun et 60Ah batteri. så i skulle helt klart kunne klare jer med det 
|
| Til top |
|
| |
Dazz89 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
|
Desværre kan jeg ikke finde min oplader til kamera batteriet (mega irriterende! og ved bare jeg finder den samme dag som jeg bestiller en ny ) |
|
|
Typisk!  Skal der egentlig bruges andre ting som fx spole mellem højtaler og forstærker? Lover at tage et par billeder af hvordan anlægget kommer til at udforme sig
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja er det ikke altid sådan Var det i hvertfald med min bærbar oplader, fandt den 2 dagen efter jeg havde modtaget en ny med posten 
Ja det skal der. en spole, en kondensator og evt en modstand. Det står alt sammen i den dokumentation du modtager når du køber planerne. Skal dog siges at jeg har modificeret det en lille smule. så synes jeg det passer bedre til min smag. Plus at jeg har lavet en knap som kan omgå en ekstra modstand, der er sat i serie med diskantfilteret. For hvis du spiller i et helt åbent miljø, så er der mindre bas og derfor er det rart at kunne dæmpe diskanten lidt så det hele passer sammen 
Det lyder godt 
|
| Til top |
|
| |
Dazz89 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lille opdate. Så er tripathen og planerne for højtalerne købt. Der skal mere til, end lille forventet, at bygge de højtalerer, men tjekkede lige woofer'en, og den har en følsomhed på 99,9, hvilket er meget nice!  Tripathen kostede kun 246 kr. fra UK med strømforsyning til! (Drop Hong kong/China! du slipper for tolden ved at få sendt den fra UK.)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 Juni 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er hornet, der gør højtaleren rigtig effektiv - et frontladet horn skulle gerne nå pænt over 100 dB/W/m i følsomhed.
Effektivitet er altid vigtigt, men hvor vi taler begrænset effekt og batteriforsyning, forøges betydningen af denne faktor dramatisk. Man må så blot se i øjnene, at frontladede horn der kan give bare noget bas, vil være større og mere komplekse at lave end en forvokset ghettoblaster... 
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2010 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dazz89 skrev:
Lille opdate.
Så er tripathen og planerne for højtalerne købt.
Der skal mere til, end lille forventet, at bygge de højtalerer, men tjekkede lige woofer'en, og den har en følsomhed på 99,9, hvilket er meget nice! 
Tripathen kostede kun 246 kr. fra UK med strømforsyning til! (Drop Hong kong/China! du slipper for tolden ved at få sendt den fra UK.) 
|
|
|
Vi vil se billeder 
Jeg kan sku ikke lade være med at tænke på 4 horn rundt om et lejrbål.... hvis hornet nærmer sig 108dB, så kan man jo få 120dB med 16Watt......
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Dazz89 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er meget ked af at skulle skuffe, men vi når ikke at få bygget de to DR280. Jeg ville så gerne have bygget dem, men de andre var ikke lige så friske på ideen som jeg!  Så det må blive til næste festival at det skal gå fuldstændig amok med anlæg! MEN! I stedet for har vi investeret i et gel-batteri på 160 amp (2000 kr.) og en hurtig lader til (1500 kr.), som kan lade det op på 11 timer. I forvejen havde vi 2 6x9 " højtaler og en blaupunkt bilforstærker, som vi bruger igen i år. Ydermere har vi købt 2 6x9 " højtaler mere og så har vi haft købt en tripath 2024. De to gamle 6x9 " højtaler bliver seriekoblet og permanent tilsluttet til balupunkt forstærkeren. De to nye 6x9 " højtaler seriekobles også, og tilsluttes en smart dims hvor vi kan skifte mellem at bruge tripathen om dagen, og blaupunkten om natten når den skal have hele armen. grunden til de skal seriekobles skyldes at balupunkten også kun har 2 kanaler. Mit spørgsmål er så om det kommer til at betyde noget at de to nye 6x9 " højtaler tilsluttes tripathen?
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dazz89 skrev:
| De to gamle 6x9 " højtaler bliver seriekoblet og permanent tilsluttet til balupunkt forstærkeren. De to nye 6x9 " højtaler seriekobles også, og tilsluttes en smart dims hvor vi kan skifte mellem at bruge tripathen om dagen, og blaupunkten om natten når den skal have hele armen. |
|
|
Hmm Det her forstår jeg simpelthen slet ikke....?
Mener du at du har koblet de gamle HT på blaupunkt forstærkeren (altså een til højre og een til venstre)? Så vil du koble yderligere et sæt til? Altså en seriekobling, hvor forstærkeren "ser" den dobbelte impedans.
Så langt så godt - hvis jeg altså har gættet rigtigt?
Nu vil du koble en forstærker´mere ind: Blaupunkt til 2 stk HT - de gamle. Tripath til 2 stk HT - de nye Det kan sagtens lade sig gøre med en simpel splitning af signalet 
Men måske var det en anden løsning du taler om? Hvad er det for en "dims" du taler om? Du vil måske bruge den ene forstærker om dagen og den anden om aftenen? Fortæl, fortæl 
Hilsen Thomas PS - fik du min PM ang. tegninger?
|
| Til top |
|
| |
Dazz89 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet at tegne det i paint  haha.. Meningen er at man kan bruge den dims til at skifte mellem at de øverste højtalerer er sat til tripathen eller blaupunkten.
|
| Til top |
|
| |
Dazz89 Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juni 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|