| Forfatter |
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har planer om at bygge et sæt af Troels Gravesens DTQWT, dog med en Lowther PM6A i stedet for hans bas-mellemtone og diskant.
Hvor meget bør jeg spekulere i pipens vinkel, længde mv?
Håber der er en, der har et par bevingede ord at sige om dette projekt?
/Jeppe
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder egnetligt som en rigtig god ide.
Dem ville jeg meget gerne høre på et tidspunkt.
Følger tråden og mon ikke der er en del meninger om denne konstellation.
vh.
Anders
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det synes jeg også selv  Hørning bruger det samme princip, så det kan lade sig gøre, blot et spørgsmål om hvordan. /Jeppe
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber at der kommer lidt billeder op her når du kommer igang, og gerne med lidt teknisk information hvis du får gravet noget spændende op.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du allerede har Lowther enhederne, er det et godt projekt.
Hvis du skal ud og købe enheder, vil jeg antage at du kommer af med flere penge for 2 x PM6A end for 2 x TG 8" + Audax
diskant. Og der kan Lowther ikke være med. Den kombination, Troels er kommet frem til, med den specialudviklede
langfiber-papir-Seas + stor Audax dome spiller fantastisk godt. Jeg har hørt dem. Jeg har også hørt PM6A.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Hvis du allerede har Lowther enhederne, er det et godt projekt.
Hvis du skal ud og købe enheder, vil jeg antage at du kommer af med flere penge for 2 x PM6A end for 2 x TG 8" + Audax diskant. Og der kan Lowther ikke være med. Den kombination, Troels er kommet frem til, med den specialudviklede langfiber-papir-Seas + stor Audax dome spiller fantastisk godt. Jeg har hørt dem. Jeg har også hørt PM6A. |
|
|
Har du hørt lowther i DTQWT med tilsvarende diskant?
Ellers holder sammenligningen jo ingen steder!!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
Ellers holder sammenligningen jo ingen steder!! |
|
|
Hvad mener du med "Lowther i dtqwt med tilsvarende diskant", seba? Virious vil køre PM6 full-range.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et sæt PM6a'ere, som i mine ører spiller fremragende.
Mit største problem består i at få pipen(tuben om man vil) regnet "om", så den passer til Lowtheren. Nogen, der kan være behjælpelig med et par hints?
/Jeppe
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virious, du vil lave Dtqwt med ekstra basser, ikke? Eller "bare" TQWT med PM6A alene?
Jeg vil umiddelbart mene at du kan bruge TQWT kabinettet uændret. Men en hastig mock-up af 19mm spån
kan aldrig skade.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Virious, du vil lave Dtqwt med ekstra basser, ikke? Eller "bare" TQWT med PM6A alene?
Jeg vil umiddelbart mene at du kan bruge TQWT kabinettet uændret. Men en hastig mock-up af 19mm spån
kan aldrig skade. |
|
|
Se, det var et godt spørgsmål! De gange jeg har prøvet PM6a'eren uden støtte i bunden, har den lydt forfærdeligt. Hvis jeg kan bruge TQWT rimelig uændret, kan jeg så også bruge DTQWT'en uændret? Tak for svarene, iøvrigt! De er meget værdsat. /Jeppe __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
seba skrev:
Ellers holder sammenligningen jo ingen steder!! |
|
|
Hvad mener du med "Lowther i dtqwt med tilsvarende diskant", seba? Virious vil køre PM6 full-range. |
|
|
Mit spørgsmål handler ikke om Virious,men om din sammenligning mellem en lowther og en specifik højtalerkonstruktion!!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Lowther´s mellemtone og diskant vil lyde ens i lige brede kabinetter, seba. På den måde er bredbåndsenheder
"specifikke konstruktioner" - mellemtone og diskant er jo fastlagt. Whizzerconen er et mekanisk delefilter.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
jazzman skrev:
kan aldrig skade. |
|
|
Se, det var et godt spørgsmål! De gange jeg har prøvet PM6a'eren uden støtte i bunden,
har den lydt forfærdeligt. Hvis jeg kan bruge TQWT rimelig uændret, kan jeg så også bruge DTQWT'en uændret?
Tak for svarene, iøvrigt! De er meget værdsat./Jeppe |
|
|
Det er jeg næsten sikker på at du kan - altså bruge DTQWT uændret. Men send da Troels en mail. Han vil have
et kvalificeret bud, er jeg sikker på.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
virious skrev:
jazzman skrev:
kan aldrig skade. |
|
|
Se, det var et godt spørgsmål! De gange jeg har prøvet PM6a'eren uden støtte i bunden,
har den lydt forfærdeligt. Hvis jeg kan bruge TQWT rimelig uændret, kan jeg så også bruge DTQWT'en uændret?
Tak for svarene, iøvrigt! De er meget værdsat./Jeppe |
|
|
Det er jeg næsten sikker på at du kan - altså bruge DTQWT uændret. Men send da Troels en mail. Han vil have
et kvalificeret bud, er jeg sikker på. |
|
|
Det er gjort, jeg har fået et regneark af ham til beregning af pipen, men det er nu noget kryptisk at få til at stemme 100% i min verden. __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
En Lowther´s mellemtone og diskant vil lyde ens i lige brede kabinetter, seba. På den måde er bredbåndsenheder "specifikke konstruktioner" - mellemtone og diskant er jo fastlagt. Whizzerconen er et mekanisk delefilter. |
|
|
Altså har du ikke hørt lowther i Troels kabinetter!
Jeg kan berette om at PM6a ændrer sound ret så radikalt afhængigt af kabinettets størrelse og udformning - så der udtaler du dig mod bedre vidende.
Whizzeren skal væk og erstattes af en egnet diskant imo,men i emnets ånd er det jo op til Virious..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må indrømme, jeg ikke er klar til at skære whizzeren af (endnu!), men det er jo ikke problematisk bare at snitte et hul i fronten til en diskant.
Kabinetterne, som Troels har lavet, lader til at være afstemt til en Fs omkring 40, hvor Lowtherens Fs er ca. 62.
Min tanke er så samtidig, til en start, at lave bas-delen aktiv så det er muligt at kompensere for Lowtherens noget spinkle væsen i bunden.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du selv skriver Virious - er Hørnings hybridhorn bygget på samme læst som Gravesens,og det er altså ikke mere indviklet end man selv gør det.
Jeg er så sikker på et godt resultat,at jeg tilbyder dig at købe kabinetterne hvis du bliver utilfreds!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med andre ord er den indvendige opbygning ikke super kritisk? Egentlig må det blot betyde, at Lowtheren har mulighed for at spille dybere i Gravesens kabinet, end man reelt ville tune den til? Dog er ideen vel, at man tuner den til enhedens Fs, for at dæmpe denne frekvens... Jeg er forvirret
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver vel ristet af teoristerne for at sige dette - men efter at ha set Hørnings kontra troels indeni,har jeg ikke den mindste tvivl om det vil gå godt.
Iøvrigt er der en på ksb som sælger 4 stk 10" indkøbt til formålet..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er eneste problematik sådan set, at det ikke er verdens nemmeste konstruktion at bygge med alle de lede snit!
|
| Til top |
|
| |