| Forfatter |
|
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe good luck
Ej så svært kan det vel ikke være at få dem skåret ud og lime sammen?Har du et bud på prisen for mdf?
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke det lander i 5-800 for et sæt. Påtænker, at fronten skal være ædeltræ af en slags. Selve kabinettet er intet problem - det er de to pipes og forstærkningen, der kommer til at sætte min skærekasse på prøve  __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
jazzman skrev:
En Lowther´s mellemtone og diskant vil lyde ens i lige brede kabinetter, seba.
På den måde er bredbåndsenheder "specifikke konstruktioner" - mellemtone og diskant er jo fastlagt. Whizzerconen
er et mekanisk delefilter. |
|
|
Altså har du ikke hørt lowther i Troels kabinetter!
Jeg kan berette om at PM6a ændrer sound ret så radikalt afhængigt af kabinettets størrelse og udformning - så der udtaler
du dig mod bedre vidende.
Whizzeren skal væk og erstattes af en egnet diskant imo,men i emnets ånd er det jo op til Virious.. |
|
|
En PM6 lyder ens over 1kHz uanset kabinet (for en given bredde), og jeg har hørt den i flere forskellige.
Hvorfor skulle den ikke det? Bagladehorn slipper ikke megen 2kHz igennem tragten.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Mon ikke det lander i 5-800 for et sæt.Påtænker, at fronten skal være ædeltræ af en slags.
Selve kabinettet er intet problem - det er de to pipes og forstærkningen, der kommer til at sætte min skærekasse
på prøve  |
|
|
Er der ikke livliner i omgangskredsen?
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Maj 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
seba skrev:
jazzman skrev:
En Lowther´s mellemtone og diskant vil lyde ens i lige brede kabinetter, seba. På den måde er bredbåndsenheder "specifikke konstruktioner" - mellemtone og diskant er jo fastlagt. Whizzerconen er et mekanisk delefilter. |
|
|
Altså har du ikke hørt lowther i Troels kabinetter! Jeg kan berette om at PM6a ændrer sound ret så radikalt afhængigt af kabinettets størrelse og udformning - så der udtaler du dig mod bedre vidende. Whizzeren skal væk og erstattes af en egnet diskant imo,men i emnets ånd er det jo op til Virious.. |
|
|
En PM6 lyder ens over 1kHz uanset kabinet (for en given bredde), og jeg har hørt den i flere forskellige. Hvorfor skulle den ikke det? Bagladehorn slipper ikke megen 2kHz igennem tragten.
|
|
|
Pga forskellig belastning fra ladekammer (og jeg har hørt mange)
Over 1 khz? - Det har jeg lissom ikk fokuseret så voldsomt på,men lowtheren skriger mere eller mindre afhængigt af belastningen fra ladekammeret,hvilket folk der har oplevet flere forskellige sikkert gerne skriver under på.
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fyr de Lowter enheder af Jeppe - Go the full monty og hold dig til Troels konstruktion/enheder. Det er en utrolig velafbalanceret ht han har skruet sammen!
Og du behøver naturligvis ikke at kommentere mit indlæg Seba/Slowon, da du garanteret ikke har hørt DTQWT.
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 954
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
Fyr de Lowter enheder af Jeppe - Go the full monty og hold dig til Troels konstruktion/enheder. Det er en utrolig velafbalanceret ht han har skruet sammen!
Og du behøver naturligvis ikke at kommentere mit indlæg Seba/Slowon, da du garanteret ikke har hørt DTQWT. |
|
|
Spot on...
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
- men nu HAR trådstarter jo de to PM6! Så mener jeg det logiske må være en DTQWT til at aflaste dem i bassen.
Hvordan med den åbne baffel, Virious? Prøvede du det?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejede selv at bygge DTQWT, men måtte indse at jeg nok ikke havde tålmodigheden og selvtilliden til det 
Jeg havde også en fuldtone-enhed i tankerne, men var ikke sikker på at det kunne virke (og Troels ville ikke hjælpe med en afvigende konstruktion), så jeg ville gerne sikre mig at skulle det ikke virke, så kunne jeg altid lave "standard" modellen.
Planen her var så at have en enhedsbaffel i baflen, så kabinettet er fuldt genanvendeligt - altså en udskæring der pladsmæssigt kan huse begge muligheder, og så to særskilte plader som passer ind i udskæringen. Hermed er det muligt, hvis ikke fuldtone-enheden giver et tilfredsstillende resultat, at eftermontere diskant/mellemtone.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
virious skrev:
Mon ikke det lander i 5-800 for et sæt.Påtænker, at fronten skal være ædeltræ af en slags.
Selve kabinettet er intet problem - det er de to pipes og forstærkningen, der kommer til at sætte min skærekasse
på prøve  |
|
|
Er der ikke livliner i omgangskredsen? |
|
|
Det håber jeg, ellers må jeg finde en snedker. __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
Og du behøver naturligvis ikke at kommentere mit indlæg Seba/Slowon, da du garanteret ikke har hørt DTQWT. |
|
|
Vil prøve med Lowther først. Hvordan klarede du de drilske snit? Flotte kabinetter du har snittet, iøvrigt! /Jeppe __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
- men nu HAR trådstarter jo de to PM6! Så mener jeg det logiske må være en DTQWT til at aflaste dem i bassen.
Hvordan med den åbne baffel, Virious? Prøvede du det? |
|
|
Den åbne baffel spiller lystigt, absolut en konstruktion jeg snildt kunne leve med. Men det er jo altid sjovt at prøve noget nyt og den åbne baffel er noget af en øjebæ. Lowtheren SKAL aflastes i bunden i mine ører, ellers dur det bare ikke. Måske i TQWT, men så hellere bygge DTQWT kabinettet og prøve uden basserne. /Jeppe __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Jeg overvejede selv at bygge DTQWT, men måtte indse at jeg nok ikke havde tålmodigheden og selvtilliden til det 
Jeg havde også en fuldtone-enhed i tankerne, men var ikke sikker på at det kunne virke (og Troels ville ikke hjælpe med en afvigende konstruktion), så jeg ville gerne sikre mig at skulle det ikke virke, så kunne jeg altid lave "standard" modellen.
Planen her var så at have en enhedsbaffel i baflen, så kabinettet er fuldt genanvendeligt - altså en udskæring der pladsmæssigt kan huse begge muligheder, og så to særskilte plader som passer ind i udskæringen. Hermed er det muligt, hvis ikke fuldtone-enheden giver et tilfredsstillende resultat, at eftermontere diskant/mellemtone. |
|
|
Fuldstændig samme tanke jeg har gjort mig! /Jeppe __________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
Fyr de Lowter enheder af Jeppe - Go the full monty og hold dig til Troels konstruktion/enheder. Det er en utrolig velafbalanceret ht han har skruet sammen! Og du behøver naturligvis ikke at kommentere mit indlæg Seba/Slowon, da du garanteret ikke har hørt DTQWT. |
|
|
Jeg hørte DTQWT før Troels publicerede sit projekt.
Iøvrigt et utroligt ignorant indlæg af dig som forventet,da du ikke aner hvordan lowtherne lyder i kabinetterne - og virious ligger op til brugen af sine enheder i netop disse kabinetter.
Hvem fik du til at bygge for dig og hvad gav du for kabinetterne??
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
quad skrev:
Fyr de Lowter enheder af Jeppe - Go the full monty og hold dig til Troels konstruktion/enheder. Det er en utrolig velafbalanceret ht han har skruet sammen! Og du behøver naturligvis ikke at kommentere mit indlæg Seba/Slowon, da du garanteret ikke har hørt DTQWT. |
|
|
Jeg hørte DTQWT før Troels publicerede sit projekt. |
|
|
Hvor?
seba skrev:
| Iøvrigt et utroligt ignorant indlæg af dig som forventet, da du ikke aner hvordan lowtherne lyder i kabinetterne - og virious ligger op til brugen af sine enheder i netop disse kabinetter. |
|
|
Jeg vil bestride din påstand om ladekammerets altdominerende indflydelse på Lowther lyden. Enheden har et meget tydeligt akustisk fingeraftryk, som det anvendte kabinet kun delvist kan ændre. Det kan være at dine ører hører totalt forskellige systemer, afh. af hvilket kabinet PM6 sidder i, men jeg kan altså genkende enhedens lyd på tværs af kabinetter, og det tiltror jeg også andre konstruktører. Disse betragtninger gælder iøvrigt for en hvilken som helst mellemtone.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
To sider af samme sag..!
Jeg kan kende lowtheren i forskellige kabinetter,men hører nemt forskellen på kabinetternes indflydelse på lowtheren - ikke mindst når man som her støtter lowtheren med andre basenheder.
Det er 12-13 år siden Tommy Hørning legede med princippet i mange varianter 
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
#seba
Interessant at vide du har hørt DTQWT hos Hørning for 12-13 år siden, når nu en del af snakken går på Troels´s mellemtone og Audax diskanten, i forhold til Lowther....
Tænker ikke Troels ventede 12-13 år med at ligge mellemtonen i handlen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er en DTQWT ikke noget Troels Gravesen har opfundet, men et princip, der har eksisteret i mange år.
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
| Til top |
|
| |
svendborg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
#virious
:-) Korrekt, min pointe var mere møntet på enhederne som jeg forstår snakken går på.
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 19 Maj 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
quad skrev:
|
|
Vil prøve med Lowther først. Hvordan klarede du de drilske snit? Flotte kabinetter du har snittet, iøvrigt!/Jeppe |
|
|
De er såmænd ikke så drilske igen, med en ordenlig rundsav kommer du langt.
seba skrev:
quad skrev:
| Fyr de Lowter enheder af Jeppe - Go the full monty og hold dig til Troels konstruktion/enheder. Det er en utrolig velafbalanceret ht han har skruet sammen! Og du behøver naturligvis ikke at kommentere mit indlæg Seba/Slowon, da du garanteret ikke har hørt DTQWT. |
|
|
Jeg hørte DTQWT før Troels publicerede sit projekt.
Iøvrigt et utroligt ignorant indlæg af dig som forventet,da du ikke aner hvordan lowtherne lyder i kabinetterne - og virious ligger op til brugen af sine enheder i netop disse kabinetter.
Hvem fik du til at bygge for dig og hvad gav du for kabinetterne?? |
|
|
Seba/Slowon - Hop i havet. __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |