Emne: DIY bil/hifi forstærker, info? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er begyndt at kede mig lidt, så vil høre om der er nogen der ved hvor jeg kan finde nogle informationer om hvordan jeg
designer min egen effektforstærker fra ende til anden? Planen er at jeg vil lave en effektforstærker til min bil, så jeg skal
også bruge en DC-DC konverter så jeg kan komme over de 12V.
Sidste år gennemførte jeg HTX med elektronik på A niveau, og er pt i lære som eventteknikker, så jeg har en del
baggrundsviden. Vi har detsværre bare ikke arbejdet specifikt med audioforstærkerkredsløb, så jeg mangler noget viden på
det område før jeg kan gå igang.
Der ud over hvor for jeg fat i komponenterne til at bygge forstærkeren?
Jeg er altså ikke ude efter et DIY kit, men mere en generel model for hvordan forstærkeren er bygget op, og en model for
hvordan jeg beregner kravende til de forskellige komponenter for at imødekomme mine mål.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vedr. beregning af komponenter osv. til forstærker - når du ikke vil købe et kit, eller have en færdig konstruktion: Så er det et vidt begreb. Det afhænger af hvilken forstærker type osv. du vil bygge, og hvilken effekt du vil have. Hvis du ikke har en megen stor viden om elektronik, kommer du godt nok på arbejde, f.eks. når du skal designe, beregne og bygge DC-DC konverterne der skal øge forsyningsspændingerne fra batterierne til forstærkerne. (Forsyningsspæningen skal øges, hvis du skal have høje udgangseffekter). Så du skal vide en del om design af swicth mode forsyninger, for at lave en god konverter, som ikke "brænder af". Det er absolut ikke et projekt for nybegyndere. Men set fra et andet synspunkt, det er meget lærerigt - og du har da efter hvad jeg kan forstå, også lidt teknisk baggrund at starte på. Så bare på med vanten.
Måske kan du få lidt tip til at starte på her: http://valveaudio.tripod.com/Membuatsendiri.htm
Hvis du vil lave en forstærker selv, så er det letteste jo at købe nogle af de færdige ICér der er lavet til formålet, hvor man kan opnå en effekt på f.eks 22W pr. kanal uden selv at skulle rode med design af switchmode forsyninger. Men det er jo så næsten som at købe et kit, da komponenternes værdier fremgår af datablade / applications notes.
Skal du have højere effekter som f.eks 100W - så er det meget mere avancerede konstruktioner hvor der jo anvendes anvendes switchmode forsyninger for at forøge spændingerne, da der ellers ikke er spænding nok til at effektmodulerne.
Men at designe en auto forstærker selv fra bunden af, er et særdeles lærerigt projekt. Jeg lærte selv at bygge switchmode forsyninger på denne måde.
Kig i denne tråd for køb af komponenter:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81870&P N=1
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder netop og læser på den side du linker til. Det er bare mega irraterende at næsten alle illustrationerne han bruger er i
så lav opløsning at det er svært at se hvad der er hvad. Endtil videre er jeg 99% med på hvad han skriver, det er lidt sent så
læser det nok igen i morgen.
Min plan er lidt alt efter hvordyre komponenterne ender med at blive, at lave en forstærker på en 150W i 4 ohm, og så lave to
af dem til min sub med dobbelt spole.
Det burde ikke være noget problem at køre to forstærkere over samme SMPS vel? eller skal jeg lave en til hver? den ene skal
selvfølgelig være kraftig nok til at håndtere begge forstærkere.
Lige et lille spørgsmål, det negative feedback signal han snakker om, er det det negative signal i et ballanceret system, eller er
det stel på et ubalanceret system?
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 22 Juni 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Jeg sidder netop og læser på den side du linker til. Det er bare mega irraterende at næsten alle
illustrationerne han bruger er i
så lav opløsning at det er svært at se hvad der er hvad. Endtil videre er jeg 99% med på hvad han skriver, det er lidt sent så
læser det nok igen i morgen.
Min plan er lidt alt efter hvordyre komponenterne ender med at blive, at lave en forstærker på en 150W i 4 ohm, og så lave
to
af dem til min sub med dobbelt spole.
Det burde ikke være noget problem at køre to forstærkere over samme SMPS vel? eller skal jeg lave en til hver? den ene
skal
selvfølgelig være kraftig nok til at håndtere begge forstærkere.
Lige et lille spørgsmål, det negative feedback signal han snakker om, er det det negative signal i et ballanceret system, eller
er
det stel på et ubalanceret system? |
|
|
Uden at have læst det går jeg ud fra han mener modkoblingen, hvad mener du med balanceret? Iøvrigt finder jeg det
morsomt at han bare lige "dimensionerer" en dc-dc konverter. Det er en videnskab at lave en ordentlig dc-dc konverter. Jeg
har selv lige lavet en i et semesterprojekt på IHA (Elektronik 4 sem.) og jeg kan da fortælle at alene de overvejelser og
beregninger der blev foretaget for at dimensionere spole og transformator kernerne korrekt (så de ikke går i mætning osv.
osv. osv. osv.) er meget mere omfattende end hele hans artikel om hvordan man bygger en forstærker.
Bare det at lave en dc-dc konverter fra bunden kræver stor indsigt i elektronik og fysik, regulerings teknik, ikke ideelle
egenskaber for komponenter, elektromagnetiske felter, HF teknik
og EMC krav plus meget andet. Det er altså ikke noget du er udrustet til fra HTX (beklager).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, jeg kan ikke rigtigt finde nogle ordentlige guids til at lave en DC-DC konverter, jeg stoler ikke helt på hans håndtegning
hvor jeg ikke kan læse halvdelen af de værdier der står.
Så er der nogen der ved hvor jeg kan finde kits eller færdigtbyggede DC-DC konvertere fra 12V og og til mere end +-30V?
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 24 Juni 2010 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig efter datablade på DC-DC konvertere på f.x. RS. Der er meget at lære
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian Jense skrev:
Hmm, jeg kan ikke rigtigt finde nogle ordentlige guids til at lave en DC-DC konverter, jeg stoler ikke helt på hans håndtegning hvor jeg ikke kan læse halvdelen af de værdier der står.
Så er der nogen der ved hvor jeg kan finde kits eller færdigtbyggede DC-DC konvertere fra 12V og og til mere end +-30V? |
|
|
Diagrammerne på hans side er kun til info, for at beskrive funktionsmåden sammen med teksten. Du kan ikke direkte bygge det han viser.
Var det ikke meningen du skulle lære at designe / bygge det selv ?. Det havde jeg da forstået på dit første indlæg. Hvis ja - så har du mange mange timers viden du skal have lært, inden for rigtig mange områder. Det når du ikke at lære på en sommer. 
Hvis ikke du vil læse bøger, studere og lave forsøg, og er indstillet på at bruge mange timer for at lære tingene til dit projekt, så har du brug for færdig udviklede konstruktioner eller kits.
MEN: Her er et link til en tråd på et andet forum, hvor der er en der har lavet en 120W / 240W autoforstærker. Der er diagrammer, komponentliste og printudlæg til både forstærkerdel og SMPS supply, beskyttelses kredsløb osv.. Alt hvad du har brug for. Du skal være registreret bruger på forummet, for at kunne se filerne (diagrammer osv), men det er gratis at registere sig.
http://www.diyaudio.com/forums/car-audio/57857-finished-car- amplifier-schematic-pcb-based-kenwood-kac-716-a.html
Du kan selvfølgelige "bare" bygge konstruktionen, men der er også den mulighed, at du kan bruge den til selvstudie for at lære hvordan sådan noget er konstrueret.
Note: Forstærkerdelen i en auto forstærker, er der ikke noget specielt ved. Men der er jo tusindevis af forskellige konstruktioner og måder de bliver lavet på. Det er hovedsageligt strømforsyningen der er problematisk. SMPS forsyninger er svære at designe korrekt, og få til at køre uden de brænder af, trafoer /spoler går i mætning osv. Især når du er ude i både at arbejde med øgning af spænding og brug at meget store effekter og strømme som du gør i en autoforstærker. Du skal også vide en del om korrekt udlægning af print af hensyn til EMC, strømme, leder kapaciteter og induktioner m.m. Der er så utrolig mange ting der kan gå galt når man roder med smps design. Men der er intressant at lære. 
En bog der kan anbefales, for at lære SMPS design er: Switchmode Power Supply Handbook af Keith Billings. 2 andre bøger kan være Practical Switching Power Supply Design og Power Supply Cookbook - begge af Marty Brown.
Design af Audio forstærkere - prøv f.eks. bogen: The Audio Power Amplifier Design Handbook af Douglas Self.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juni 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været så heldig at finde en DC-DC forsyning som ser ud til at kunne levere det jeg skal bruge, så jeg kun skal bygge
selve forstærkerdelen, som sådan set også er den jeg er interesseret i.
Med hensyn til den forsyning jeg har fundet, så levere den ± 24-35V, og kan levere den strøm jeg skal bruge da den let kan
udvides til at levere flere ampere så jeg kan få hvad jeg skal bruge.
Forstærkeren kommer til at skulle drive en dobbeltspolet sub på 350W, hvor hver spole køre i 4 ohm, de bliver
serieforbundet så jeg kan nøjes med en kanal i 8 ohm. Jeg regner ikke med at min forstærker skal levere så meget, da jeg
aldrig spiller så højt alligevel.
Jeg har læst en del om de forskellige forstærkertyper, men jeg vil gerne vide hvilken type det er nettet at få til at lyde godt?
Jeg tænker bare, A klasse er nok den letteste at bygge, men da de er ret ineffektive, eller rettere bruger 100% effekt hele
tiden, vil det jo tage rimeligt hårdt på de forholdvis begrænset energiresurser i bilen.
Er det noget AB klasse(push pull) vi er ude i som den bedste løsning?
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|