Hej jeg fandt en side med nogle transistorer og en kondensator og et 12V relæ.
og det prøvede jeg at bygge, der stod at det skulle kunne give noget forsinkelse justerbart efter hvor stor en kondenastor man sætter på. jeg ætsede et print der pasede til kredsløbet og montere de forskellige transitorer. men endte bare op med at relæet klappe i med det samme. og kløede mig lidt i nakken. det var samlet korrekt efter det simple diagram.
men så kom jeg til at tænke på at det skal bruges som et slags trykknap system, fra der bliver trykket på knappen skal det gå ud og være koblet fra indtil man slipper knappen + x antal sek.. og det var da nemt med en kondensatorer og dobblet 12V omskifter relæ. kondensatoren kan holde relæet klappet i nogle sekunder. men jeg skal have ca 3 sek ved 12V og 3300uf holder mit relæ i ca 3 sek inden skifer tilbage.
og den du har postet her tror jeg godt jeg kan baks sammen, og justerbart med potmeter ville være det aller bedste. den kan være god til mange formål. men dog er det ikke til 230V det er til 12Vdc så ingen ensretter og trafo og strømforsyning.
men hvorfor siger du heller bruge relæ end transistor ? er de ikke lige så pålidelig.
men tak for hjælpen..
|