Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Biamping contra Biwiring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luxmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.

Jeg vil gerne høre jer om der er en mærkbar lydkvalitetsforskel på Biwiring og Biamping,jeg påtænker at købe to stk Nad C 272 Effekttrin til mine Dali Evidence 470, er Biamping pengene værd for et ekstra Effekttrin ?

Ser frem til at høre jeres svar.

Til top Vis Luxmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luxmann

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du vil få svært ved at opleve en forskel som vil retfærdiggøre den merpris du har betalt.

Jeg ville hellere købe ét godt forstærkertrin end to knap så gode.

Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

sound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Enig med Madhouse

Du får næsten samme lydmæssige egenskaber som med èn C272, blot med mere power.
Til top Vis sound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sound

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Rent klang / lyd mæssigt er der ikke meget at hente!... man høre ikke umidelbart nogen støre forskel, ved bi amping..

MEN! der hvor man begynder at kunne høre og mærke det.. er ved at der klart bliver mere ro og kontrol over hele lydbilledet..

Især bassen strammes op og bliver mere velkontroleret.. her er det mest markant..

Men også i mellemtoner opleves der noget.. her der det mere ro og overblik samt frigjorthed..

I den øverste top sker der sjældent noget hørbart, med mindre din forstærker virklig har været på tungt "overarbejde" før biampingen..

Grunden til man kan opleve dette er at der frigøres en masse kraft overskud til diskant og mellemtone, ved at bassen der er den der tager hårdest på forstærkeren, får helt sin egen forstærker...

Jo svære og vanskligere ( tungere) højtalerne er at trække jo mere markant vil dette opleves.. ekstremt let trukkende og effektive højtalere høre man ikke den store forskel på som regel... ( kun hvis man så fyre godt op og forstærkeren ikke har så meget at give af!!..)....

Men generelt og som en tommefinger regel så er der mere at hente ved bi amping end biwiring...  man får mere kontrol og styr på det hele..  ( det siger jo næsten sig selv!!).. og bi wiring følger jo nødvendigvis med!..

Her kan det også give mere ro i lydbilledet og en fornæmmelse af mere hul igennem.. når bassen køres for sig selv i eget kabel...

Man får klart et renere og mere stabilt lydbillede...

Og bassen kommer der mere konrol og styr over samt bedre neuancering her!... alt dette vil selvfølgelig ved biamping forstærkes betydeligt!!..

Jeg vil nødig leve uden!!

Har selv 120W. på toppen ( diskant & mellemtone ) og på bassen fra 200 Hz. og ned efter, har jeg 480W. og det kan høres og mærkes!.. 

Der er klart mere headroom og mere kontrol med begge effekttrin end der er med kun det ene!..  ( selv om 480W trinet faktisk gør jobbet ganske fornemt alene, hvilket jeg har prøvet!!.. det skulle da også være underligt om andet!... men 120 W trinet er lidt mere fin kornet og musikalsk i lyden!...sååå.  )

Det korte og det lange er at jeg klart vil anbefale bi amping!!!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

enig med miju, og så forlanger det altså forstækerens levetid betydeligt, og du vil aldrig være nødsaget til at bekymre dig om spidsbelastning

Luxmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svarene-det ender nok med Biamping, men jeg tror nok at jeg dropper tanken om Nad, jeg er i øjeblikket svært interesseret i Thule PA 150 !!, så to styks af dem må kunne gøre det !!!!
Til top Vis Luxmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luxmann

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

En lille bi ting er at med to forstærkere og eks. en to vejs højtaler.. får man foruden biampingens fordele, hvad angår kontrol mm. muligheden for at eksperimentere med aktiv drift / deling.. 

Altså at afmontere det "passive" delefilter og bruge et aktivt delefilter, eks. de LcAudio laver..  :

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=13&PHPSESSID= 7edb72 2f657bc5283e826e0f3a5c50af  

og  :  http://www.lcaudio.dk/index.php?page=14

samt  :  http://www.lcaudio.dk/index.php?page=27

http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#3

Det kan give store fordele lydmæssigt!!..

I et 2½ vejs system kan man vælge at gøre dette mellem bas & mellemtone, og droppe filter delen til bassen..  her får man så et "rigtigt" 3 vejs syetem, men med store lydmæssige fordele!!.. ( i forhold til før og et 3 vejs "passivt" delt system )

Selv 3 vejs systemer der i sig selv allerede har passiv deling mellem bas & mid, kan nyde godt af at istedet få aktiv deling i stedet ...

mvh.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Har selv 120W. på toppen ( diskant & mellemtone ) og på bassen fra 200 Hz. og ned efter, har jeg 480W. og det kan høres og mærkes!..

Hejsa miju!

Hvordan har du håndteret niveauforskellene - medmindre du altså kører med aktivt delefilter...?

Med Skt. Hans hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Night fly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Luxmann skrev:
Jeg takker for svarene-det ender nok med Biamping, men jeg tror nok at jeg dropper tanken om Nad, jeg er i øjeblikket svært interesseret i Thule PA 150 !!, så to styks af dem må kunne gøre det !!!!

Gør for Guds skyld ikke det, før du har hørt et Holfi Power 8 effekttrin!

Thule mangler - efter min mening - simpelthen strøm! Hvis du ser på differencen i effektopgivelsen i 8 og 4 ohm, ser du at Thule ikke engang er tæt på at fordoble effekten. Jeg har selv hørt begge dele, og Holfi har reelt langt flere kræfter - læs:strømstyrke -selvom effekten 'kun' er opgivet til 100watt per kanal. Dertil lyder Holfi power 8 betydeligt sjovere, letflydende og dynamisk. Thule mangler simpelthen dynamik og fylde, efter min mening.

Troelskn har haft spændt en Thule magen til foran et par Vienna Acoustics Strauss, og han har solgt Thulen nu, fordi den simpelthen mangler kræfter..

Du kan finde brugte Holfi Power 8 på denblåavis.dk  til 6000,- stykket brugt, og jeg tør væde en kasse bajere på , at du vil synes bedre om den end om Thule!

'I'm Lester the Nightfly,..'
Til top Vis Night fly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Night fly

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Ghammel & Suhr]
miju skrev:

Har selv 120W. på toppen ( diskant & mellemtone ) og på bassen fra 200 Hz. og ned efter, har jeg 480W. og det kan høres og mærkes!..

Hejsa miju!

Hvordan har du håndteret niveauforskellene - medmindre du altså kører med aktivt delefilter...?

Med Skt. Hans hilsen
G&S

Der er ikke nogen niveau forskel da der er kompenceret for dette i den equalizering der er indbygget i netop denne 480W "bas forstærker"

Indgangs følsomheden mm. er matchet så begge trin udstyres ens eller rettere giver samme w output, ved en given udstyring fra pre.

Jeg køre med et TheEnd Millenium  XP - dual mono 120 W. effekttrin. der træker diskant & mid.

Og et til TheEnd Millenium trin næsten magen til, der så er "brokoblet" ( rettere opbygget med 4 x 120W moduler, 2 stk pr. side der så er brokoblet  til 480W. ) til bas systemet..

Her er der equalizering på 3 db. fra 40 til 20 Hz. så niveauet i bassen er - 6  db. i stedet for til 9 db. uden eq.

Dette kræver en del effekt... ( mindst 240W.  ) jeg har nu det dobbelte... så der er lidt at give af!... ( bassystemet klare 300W. )

Det passer nok også godt med at ved ca. 90% udstyring / opskruen på pre. "bunder" basserne mekanisk!.. (men så er det så højt at det er ganske uudholdeligt at høre på!! selv ved 80% er det ikke rart!.. selv om det her er ganske rent!!....)

mvh.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hej Bi-amping ville jeg gerne prøve, men mine nye HT har kun et sæt terminaler Cry

Det er rigtigt at Jeg har solgt min Thule PA150B, jeg var på udkig efter noget bedre og kraftigere. VA Strauss er kendt for at trække selv stærke forstærkere i knæ, der var ingen problemer med effekten ved moderate lytte niveauer, men den blev varm når jeg skruede op. Det betød at den slog fra på termosikringen.

Thulen lever 250+@4ohm og det er sku' meget godt. Jeg ved ikke hvilke højttalere du har men kan du lide lyden synes jeg bare du skal prøve det. Hver forstærker skal jo trække det halve, og det betyder en del. Lyt til holfi'en og se om det er noget for dig.

Live21 brændte en holfi forstærker af, bogstavligt ! med VA strauss så det er ikke en god sammenligning.

Night fly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Hej Bi-amping ville jeg gerne prøve, men mine nye HT har kun et sæt terminaler Cry

Det er rigtigt at Jeg har solgt min Thule PA150B, jeg var på udkig efter noget bedre og kraftigere. VA Strauss er kendt for at trække selv stærke forstærkere i knæ, der var ingen problemer med effekten ved moderate lytte niveauer, men den blev varm når jeg skruede op. Det betød at den slog fra på termosikringen.

Thulen lever 250+@4ohm og det er sku' meget godt. Jeg ved ikke hvilke højttalere du har men kan du lide lyden synes jeg bare du skal prøve det. Hver forstærker skal jo trække det halve, og det betyder en del. Lyt til holfi'en og se om det er noget for dig.

Live21 brændte en holfi forstærker af, bogstavligt ! med VA strauss så det er ikke en god sammenligning.

Hej troelskn,

Med hensyn til kvaliteten af min sammenligning: Jeg har citeret hvad du selv har skrevet i en anden tråd, og håber ikke jeg har fejlciteret dig. Min opfattelse er, at du giver udtryk for manglende strøm i din thule amp, og min entydige erfaring med holfi er at det er solidt bygget og veldimensioneret, og jeg har med en enkelt undtagelse heller aldrig hørt andet, endsige læst andet i en anmeldelse.

Jeg har med sympati hørt Live21's beretning, og hælder til stadighed mod at tro der må være tale om en kortslutning. jeg har selv prøvelyttet store højttalere - B&W803'ere inklusive - der efter hvad jeg har hørt må vætre mindst lige så 'sultne' som strauss - ved selv meget høje lytteniveauer, med min gamle holfi integra 8 ae, uden problemer. Og efter min erfaring er der som sagt reelt mere strøm i Holfi end i thule. I øvrigt har jeg aldrig før hørt om noget lignende ske med en holfi (har I?) samtidig er der subjektivt mere spark i lyden fra holfi . Tror det må have at gøre med fraværet af (global) modkobling i holfi (på linje med Densen, Pathos o.a.)

Testen af strauss her på sitet -som bla. har været årsag til at den er blevet kendt - er i følge Ronin (anmelderen) foretaget med en Pathos Logos på 2x110 watt  i 8 ohm, som  fordobles i 4 ohm. Det minder faktisk meget om en holfi power 8, og det samme kan sige om ladekapaciteten. Ronin vurderer endvidere, at den kunne spille fint med lillebror Classic One på 2x70w/8ohm.

'I'm Lester the Nightfly,..'
Til top Vis Night fly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Night fly

D328
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008
Sendt: 22 December 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej ... Af ren nysgerrighed! Hvordan sætter man de to forstærkere sammen? Og med hvilket kabel?

Hvordan holder de styr på hvem der spiller hvad?

Jeg har selv en Lyngdorf SDAI 2175 og en SDA2175. Begge opgivet til 2 gange 200watt 8ohm og 2 gange 375 4ohm.  Jeg overvejer at bi-amping nummeret med mit sæt Jamo Concert 8..

Mvh Mikkel  
Til top Vis D328's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D328

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

D328 skrev:
Hej ... Af ren nysgerrighed! Hvordan sætter man de to forstærkere sammen? Og med hvilket kabel?

Hvordan holder de styr på hvem der spiller hvad?

Jeg har selv en Lyngdorf SDAI 2175 og en SDA2175. Begge opgivet til 2 gange 200watt 8ohm og 2 gange 375 4ohm.  Jeg overvejer at bi-amping nummeret med mit sæt Jamo Concert 8..

Mvh Mikkel  

Hej Mikkel!

På din SDAI2175(int. forst.) har du en udgang -"PRE OUT" - til et ekstra effekttrin. Via denne udgang tilslutter du din SDA2175(effekttrin) til stikkene "ANALOG INPUT". Jeg vil anbefale at du benytter balancerede kabler, da Lyngdorf forstærkerne er balancerede konstruktioner. På SDA2175 er der bagpå en lille vippekontakt - den skal være i nedre position, når den skal køre balanceret.

Du skal så bruge 2 sæt højtalerkabler. Det ene sæt skal gå fra fra højtalerterminalerne på SDAI2175 til basterminalerne (de nederste terminaler på højtalerne). Det andet sæt skal så gå fra højtalerterminalerne på SDA2175 til mellemtone/diskant-terminalerne (de øverste terminaler på højtalerne). Husk at holde styr på + & -, ellers vil det komme til at lyde helt forkert!

Selve fordelingen af bas og mellemtone/diskant sker stadig i din højtaler. Her sørger delefilteret for at basserne kun modtager de dybeste toner, og omvendt med mellemtone/diskant. 

Jeg håber det svarer på dit spørgsmål.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 23 December 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej Luxman,

Lige netop den kombinaton du har skrevet i dit emne er en kopi af mit eget anlæg - dog en c372+c272, men også dali evidence 470.

Jeg kører selv biamping og har stor glæde af det, jeg startede med kun at have min 372 på dem. men efter jeg har fået c272 koblet på er der en hørbar forskel om den så er pengene værd er jo op til en selv og vurdere, det er ikke fordi lyden bliver dobbelt så god . Men der hvor jeg virkelig mærker den store forskel er kontrollen over højtalerne og særligt hvis man skal spille lidt højt, jeg har endnu ikke oplevet at den begynder at forvrænge eller spille mislyde, fornemmer bare et kæmpe overskud når man spiller.

Til top Vis KennethDK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethDK1

KennethDK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Sendt: 23 December 2009 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

ser først nu det er en gammel tråd - ups - og god jul...
Til top Vis KennethDK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethDK1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes