| Forfatter |
|
Oleziba Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 10 December 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, og tak fordi du vil læse mit første indlæg...
Jeg skal afsted på en tur til Kroatien med sejlbåd, hvor vi skal sejle 50-60 rundt (alle unge mennesker). I den forbindelse vil jeg gerne have et stort lydanlæg med. Jeg er inspireret af, at nogle amerikanere havde taget en generator + 2x500 watts højttallere med sidst.
Min løsning behøver ikke være så vild, da jeg helst ikke vil slæbe med for 50 kg. Jeg tænker, at jeg vil medbringe et 2.1 surround system, med 2 sattelit højttalere + en sub. Det skulle kunne spille helt fint (max 400 watt).
En løsning er at køre det via 12v systemet på båden (mens denne er tændt). Jeg aner bare ikke om båden producerer nok strøm, samt om batteriet bliver drænet for hurtigt. Normalt skal man jo passe meget på dette.
En anden løsning er at medbringe en generator. Dog bruger disse en del benzin (4 liter for 6 timer), som skal medbringes + den er tung at tage med fly osv + den larmer (ca. 57db - aner ikke hvor højt det er.
Er der nogen kyndige, der kan hjælpe mid med dette lidt specielle problem. Jeg vil jo gerne kunne spille MAX hele tiden, også med båden slukket.
Tak for Jeres svar allerede nu!
|
| Til top |
|
| |
Oleziba Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede dette var en let spørgsmål for kloge elektronikhoveder, men det er måske ikke tilfældet. Kan det virkelig passe at der ikke er nogen, der ved noget om det her. Det minder vel meget om et festivalanlæg/bilanlæg
|
| Til top |
|
| |
el_serpiente Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et festival anlæg er oftest et bil anlæg der kører på et bilbatterier. Det kan spille længe og koster ikke det store.
Fordelen ved et bilbatteri er at det kan oplades sammen med de andre batterier på båden.
Tag
en tur i Thamsen eller find en bilkirkegård og rip en bil. Derefter
skrug nogle træplader sammen til en kasse eller installer det permanent
i båden.
Ellers kan du vel bare købe en ghettoblasterne (eller hvad det er de hedder nu til dags "boombox").
|
| Til top |
|
| |
Oleziba Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, har overvejet en boomblaster, men det kan nok ikke spille i niveau med hvad jeg forestiller mig. Min egen båd er fuldt udstyret med bass osv., dette er til en lejebåd i Kroatien, så de er nok ikke glade for for meget skrueri:)
Kan man lade bilbatteriet op på båden? Så kan man vel køre det direkte fra 1v udgangen? Dertil forestiller jeg mig bare at køre et logitech 2.1 anlæg, som sikkert spiller mere end højt nok. Men det er blot om det kan lade sig gære...
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
evt. tjek de her tråde.  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75720&K W=festival+anl%E6g http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54805&K W=roskilde+festival&PN=0&TPN=6
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 11 December 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmmm. den ser smart ud. Men det var nu også lidt for at bygge selv, hvis jeg skulle anskaffe mig sådan et monster
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
Oleziba Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 14 December 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den lader når du sætter den til 230V (se billederne, der er en Charge-on/off knap ved siden af 230V stikket)
|
| Til top |
|
| |
Oleziba Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 December 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man sikkert godt, hvis man fifler lidt med den. Jeg tror at den er lavet til at oplade fra et 230V stik.
|
| Til top |
|
| |
Oleziba Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
¨Jeg har sådan en omformer fra 12v til 230v, så det er vel ikke det store problem. Men jeg antager blot, at den mindst trækker ligeså meget som et logitech system, og så kan man vel ligeså godt have en af disse?
|
| Til top |
|
| |
Oleziba Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har besluttet mig for at købe http://www.edbpriser.dk/Product/Details.... og en omformer, der kan generer 300 watt via bådens batteri 12v - 230v. Spørgsmålet er så, om de 300 watt er nok til at drive anlægget. Der stå maks udgangseffekt på 400 watt på højttalere og 120 på sub. Det er 520 i alt så vidt jeg ved, men er det ikke regnet forkert ud? Kan man overhovedet spille med sættet og er begrænsningen på volumen eller på funktionaliteten? Det ville jop være noget så åndssvagt at tage det med og så stå der med omformer og anlæg uden at kunne bruge det:)
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du skal kigge på er strømforbruget (og ikke en MEGET optimistisk opgivelse af udgangseffekten )
Jeg skal ikke trætte dig med for meget teknisk ævl, men udgangseffekten er sikkert målt efter PMPO der svarer til at sælge elastik i metermål (og i øvrigt er udgangseffekten vist "kun" 200w efter hvad jeg kan se på nettet)
Jeg tror umiddelbart at en 12-230v konverter på 300w er fint, men prøv at se hvad der står på højttaleren vedr. strømforbruget.
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Oleziba Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Meier,
Det er godt du kan sætte en ukyndig som mig på plads:) Jeg gik faktisk ikke ud fra at udgangseffekt var lig strømforbrug, men watt=watt var alt jeg gik efter. Så må jeg hellere få købt en eller anden form for anlæg og forsøge mig ad. Jeg kan vel teste systemet på bilen, for at se om det virker?
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep - en bil har formentligt samme batteri som en båd - blot med lidt færre Atimer.
|
| Til top |
|
| |