| Forfatter |
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 10 Juni 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! En ven og jeg er gået i gang med at lave en transportabel højttaler til årets Roskilde Festival. Vi besluttede at det var nemmest at skille et sæt gamle højttalere ad og så genbruge alle enhederne + delefilter og terminaler. Så undgår vi alt det bøvl med fx at lodde. (det er ikke vores stærke side!) Vi har købt denne forstærkerHøjttaleren vi har splittet ad er en Dansound 80er højttaler, som vel nærmest er en discount udgave af 80er Jamo højttalere. Men der er god pondus i og de er lette at drive. Vi har 2x 10" bas, 2x 5" mellemtone og en 2x 3" diskant samt 2x delefilter + 2x klemmeterminaler. Det hele er samlet med ledninger og skal bare samles i en højttaler. Ud fra målene på de originale højttalere har vi regnet ud at de hver især er på 53 liter. Men vi ved ikke helt hvor stor vores højttaler skal være... Vi har kigget på Rubenn's højttaler for at få lidt inspiration (godt arbejde Rubenn!) og tænker at vores skal være noget lignende i udformningen...  Men i modsætning til Rubenn's højttaler, skal vi have plads til både bas, mellemtone og diskant. Derfor tænker vi at fronten skal være større. Men vi er faktisk meget i tvivl om hvor mange liter højttaleren i det hele taget skal være? De originale er jo på 53 liter hver. Hvordan påvirker det lyden hvis vi sætter enhederne i et kabinet med mindre rumfang? Evt. et forslag til hvor mange liter de kunne være på..?  Er der nogle der kan hjælpe os lidt her?
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
bumper lige en gang..
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange liter? Lige så mange som der var før da enhederne sad i de gamle højtallere. Simpelt sagt kommer der mindre bas
hvis i laver kasserne mindre. Hvis det er bassrefleks kasser. så brug samme størrelse port(e) ellers skal i også til at regne på det
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Hvor mange liter? Lige så mange som der var før da enhederne sad i de gamle højtallere. Simpelt sagt kommer der mindre bas
hvis i laver kasserne mindre. Hvis det er bassrefleks kasser. så brug samme størrelse port(e) ellers skal i også til at regne på det |
|
|
Hej Casper.. Tak for svaret! Ja, lydmæssigt kan jeg godt se, at det ville være optimalt med det originale liter-mål. Problemet er bare, at det bliver for træls i længden, at slæbe på en højttaler på over 100 liter på en festival.. Derfor er det at jeg fisker efter, om nogle har en idé til et kompromis mellem størrelse og mobilitet - uden at vi mister for meget af lyden. Jeg ved godt det måske er et lidt svært spørgsmål at besvare, da det jo afhænger meget af enhederne, men alligevel. Men jeg tænker at det måske ikke gør noget at højttalerens respons i de dybere frekvenser bliver formindsket? Da det vel også betyder, at vores forstærker skal arbejde mindre, for at spille højere? Da den jo ikke skal bruge kræfter på at forstærke de helt dybe toner.. Og ang. basrefleks - så nej, der sidder ikke basrefleks i de originale højttalere. Men vi har dog overvejet om det ville være en god idé at bygge ind i roskilde-højttaleren, for at få lidt mere ydelse i bassen? I så fald, hvordan finder vi ud af hvor store basrefleks-rørene skal være? Mvh. Christian
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 12 Juni 2010 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i har de gamle kabinetter, så prøv at formindske rumfanget - alt kan bruges: Mursten, bøger, sandposer etc..
Prøv så at lytte til forskellen.
Hvis i vil bygge basrefleks, så skal i have fat i T/S-data på enheden. Derefter bruger i et program til at simulere højttaleren og vupti - alt til en "ny" højttaler. Det er bare ikke så nemt i virkeligheden, da jeg tvivler på at i kan finde T/S-data på bassen, men prøv at skriv hvad den hedder/typenr.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nemmeste er at holde boksen lukket. Det giver mindre dyb bas, men basniveauet længere oppe i frekvens bliver kraftigere, da Q-værdien stiger. Bassen bliver så osse mindre præcis, men det er prisen for det mindre volumen. Det vil være glimrende til festivalbrug, tror jeg - I vil ikke savne den dybe bas, og det højere Q vil sikre et pænt niveau i øvre bas til 'fri luft' brug .
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men kræver det ikke også fler "kræfter" af forstærkeren ved brug af lukket kabinet? Man er vel også ude efter at et festival anlæg skal kunne spille "langt på literen"  Eller tager jeg fejl?
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: "Men kræver det ikke også fler "kræfter" af forstærkeren ved brug af
lukket kabinet?"
Ved samme nedre grænsefrekvens & boksstørrelse, jo - men det er et valg der træffes FØR valg af enheder, og det valg har I jo truffet. Det er & bliver højtalerens følsomhed/effektivitet, der er afgørende i denne sammenhæng (osse m.h.t. 'langt på literen'), og det kan I ikke ændre når først enhederne er valgt.
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 14 Juni 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|