Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos Upgrade - Guide (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 December 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

UPDATE - Har lagt en guide længere nede som følger den fra nettet:)

Hej Alle

Jeg har ledt en del tråde igennem for at finde en guide til hvordan man fjerner wifi boardet fra en ZP90.

Det skulle jo forbedre det digitale output?

Sportsguitarist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 December 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Det er omtalt i en gammel artikel fra High Fidelity, det ligger kopieret ind i indlægget på Hifisentralen.no her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?PHPSESSID=b15792 uadh9puv158ktifusva6&topic=22007.msg589844#msg589844

Forklaringen synes dog at manlge et par detaljer, men mon ikke det giver sig selv, nå du kommer så vidt. Hvis du er i Århus, skal jeg gerne hjælpe, jeg har adgang til jordede faciliteter osv.
Til top Vis Sportsguitarist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sportsguitarist

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 December 2011 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

ovenstående link brugte jeg til at frakoble de tre coaxstik fra wifiboardet. Det er nemt, det kræver en lille skruetrækker under stikkene til at få limen
til at krakkelerer, hvis de er limede som mine var.

Gert volk afmonterede selve boardet for mig. Det kan jeg, udfra delene som jeg nu har fået tilbage, se at det kunne jeg sagtens have gjort selv, hvis
jeg kunne have identificeret boardet fra start af. Jeg var i tvivl om det var hele den øverste printplade... Det var det ikke men det sidder på den
øverste printplade. Der er et billede af det i den førnævnte artikel. Det er den blanke ting på et lille board. Det er den som de tre førnævnte coaxstik
er placeret på. De er så er så vidt jeg kan se på delene fæstet med 2 skruer. Løsner du dem er boardet lige til at tage ud.

Der er 3 tråde i hver sit hjørne af apparatet selve antenerne, mine er blevet afmonterede og som jeg ser det kan de blive siddende eftersom de er
frakoblede, samtidig med du frakobler stikkene. Det så for mig ud som der skulle bruges en særlig kort, eller bare særlig :) skruetrækker til at fjerne
dem, eller også at den øverste printplade skulle løftes, hvilket er over min sengetid, så jeg må hellere stoppe nu

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Er guiden selve artikel?

Synes ikke jeg kan finde det?

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

En simpel upgrade til en passiv Sonos ZP90 er afkobling af wifi boardet.

Dette betyder, at den skal være kablet med routeren eller en switch, men lyden skulle blive væsentligt bedre fra digital udgangen efterfølgende. Om det praktisk lyder bedre må i selv teste, men det er gratis så hvorfor skulle de mange tilhængere lyve?:)

STEP 1

Vend bunden i vejret på boksen. I hvert hjørne fjernes det blå bundlag forsigtigt med en flad skruetrækker. Under sidder i hvert hjørne en stjerne-skrue. De 4 skruer fjernes og låget kan tages af ved at trække det lodret fra bunden. Det sidder en ledning fra bund til top så gør det forsigtigt.

STEP 2

Wifi boardet sidder forbundet med 3 kabler. De er limet fast i de øverste hjørne hvor der peges me skruetrækkeren. Der er lim som først skal løsnes med en varm skruetrækker eller lign. Derefter kan man løfte kablerne af boardet. Derefter kan boardet fjernes forsigtigt tilbage så det kommer fri som på billedet. Der sidder to limklatter hvor boardet er fæstnet som kan tages med skruetrækkeren.

Selve boardet er limet i bunden til resten af pladerne, men træk til og det kommer af. Efterfølgende skal ledningerne skærmes i enderne med tape så de ikke laver ballade.

Her ses ZP90 efter boardet er fjernet. Den sorte plet er den lille pude der er limet på boardet. Derfor kan den være lidt tricky at fjerne til sidst efter stik osv er løsnet.

Boardet efter det er helt fjernet.

Håber det kan bruges. Er ikke ekspert så kan kun tricket fordi jeg har studeret nettet og prøvet mig frem. Tager logisk nok ikke ansvar for andres sonos bokse!:)

HELD OG LYKKE

Kom gerne med info om lydforbedring

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 December 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Er der nogen forklaring på værdien af helt at fjerne wifi-boardet, i modsætning til blot at frakoble det?

Mvh

Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

BrianC skrev:

Er der nogen forklaring på værdien af helt at fjerne wifi-boardet, i modsætning til blot at frakoble det?

Mvh

Brian

De udenlandske boards jeg er faldet over har folk fjernet det. Uanset hvad skader det ikke at fjerne det helt:)

Om der er en praktisk forklaring er vel samme snak som kabler osv - Her koster det bare ikke noget!

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Sendt: 20 December 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:
BrianC skrev:

Mvh

Brian

De udenlandske boards jeg er faldet over har folk fjernet det. Uanset hvad skader det ikke at fjerne det helt:)

Om der er en praktisk forklaring er vel samme snak som kabler osv - Her koster det bare ikke noget!

Da jeg var soldat og vi "legede" med radioer, var det vigtigt, at man tilpassede radioens output til størrelsen af antennen for ikke at overbelaste kredsløbet. Jeg kan forestille mig, at wifi-printet kan tage skade, hvis man frakobler antennerne uden at fjerne printet.
Desuden vil der være mindre belastning (og dermed mindre støj) på ZP90'erens strømforsyning, hvis man fjerner printet.

En tilføjelse: Da jeg fjernede printet, brugte jeg en varmepistol til at blødgøre limen - så risikerer man ikke at hive de små komponenter i stykker.
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2011 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

@ SuckyBoyfriends
Et flot inlæg og god beskrivelse   specielt du har lagt billeder ved
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:
@ SuckyBoyfriends

Tak for det - Synes den er god:)

Får snart besøg af en ven med normal sonos så vi kan A/B teste

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2011 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Kanon guide

Og controlleren, virker den stadig ?

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 December 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

Darwin skrev:
@ SuckyBoyfriends

Tak for det - Synes den er god:)

Får snart besøg af en ven med normal sonos så vi kan A/B teste

jeg er spænden på at høre om forskelden ;-) og jeres oplevelse

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Fasen skrev:

Kanon guide

Og controlleren, virker den stadig ?

Jeg skal have opdateret min sonos boks før jeg kan bruge den.. Kom i min iver til at opdatere controlleren på min iphone og har ikke fået mit bestilte internet hjem til endnu

Er spændt på forskellen.. Har i dag fået en processor hvor små forskelle burde ku høres:)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes