| Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 08 Juni 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
jan_stevns skrev:
|
Selv om DAT bånd stadig bruges til data-backup - er det langtfra alle typer DDS bånd der kan køre i en DAT til lyd - og der kan være længe mellem DDS1 og DDS2 båndene , hvis man skal bruge dem - de gamle 2Gb eller 4/8Gb plejer at virke |
|
|
Fint, altså jeg kender intet til båndene, så hvad er det for nogen som man skal undgå. Jeg regnede med at det var som med brændbare CDer at alle kunne bruges til musik.
|
|
|
Man plejer at kunne få fat på audio 60 og 90 - men DDS og DDS2 databånd kører da fint i mine Sony'er - DDS3 og 4 virker ikke
Det siges at 120meter bånd er for tynde, og maskinerne ikke kan lide dem, jeg har nu ikke haft problemer . __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der da sket lidt. Har fået en 2 hoveders NAK og selvom den er fin, så er den ikke sej nok til at blive nævnt hér :-)
Jeg har også fået en Onkyo Integra R1 for en hund med en tilhørende bærepose af gode chromebånd og endda enkelte metal-
bånd. Sweet!
Men Onkyoen (der i fin stand) har en kedelig tendens til indimellem at krølle båndet. Den starter heller ikke ligepå, men lyder
nærmest som en pladespiller der bliver startet op med nålen i pladen. Skal den det?
Tænker de to ting måsk hænger sammen. Nogen ideer?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tingene hører næppe sammen - opstartsproblemet er vel blot en capstanrem, eller motoren.
Det andet kan være trykrullen, eller opsamlingen der er for højt, så båndet trækkes skævt __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
tingene hører næppe sammen - opstartsproblemet er vel blot en capstanrem, eller motoren.
Det andet kan være trykrullen, eller opsamlingen der er for højt, så båndet trækkes skævt |
|
|
Hmmm... fedt! Jeg elsker at skille ting ad.  Kender du et sted hvor man som glad amatør kan få lidt info om hvordan man
fikser sådan nogle ting?
Tak!
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
747DK skrev:
Sjov tråd det varmer mit hjerte at der stadig er nogle der kan falde for båndoptagerens charme.. det er også et imponerende stykke mekanik. og hvem elsker ikke et svinghjul på størelse med en møllesten jeg har haft et utal af båndoptagere jo tungere jo bedre..
Min mening om den.. en gang overhysterisk mekanik hvor alt kan gå galt.. derfor den store udskiftning.
men når det så funker og alt klapper så lyder det fantastisk.
jeg er nu glad for ikke at være låst til den idag.
Den dag i dag ejer jeg en Denon drm 600 købt på et markede for 30 kr og den er som ny. super køb
jeg ved det ikke er en af slagskibene men det er en gedin enkel maskine der får det bedste ud af båndene og lyder rigtigt godt.
jeg er iden heldige situation at jeg stadig her hele min båndsamling. med en masse p3 live og fra det hedengangne rockland.
mine optagelse på BASF Chrome maxima II er kommet igennem tiden uden tegn på slid overhovedet. lyder stadig super.. vi taler trods alt om over 15 år. og de har været udsat for lidt af hvert
QXL er efter min mening absolut det billigste sted at købe en god båndoptager. der ryger masser af fine maskiner for 2-300.
En lille advarsel til dem der får blod på tanden.
en båndoptager er fyldt med gummiremme or trykhjul der ældes. og de har heller ikke godt af at så i lang tid ubrugt. så de flotte 70-80er maskiner er faktisk altid et renoveringsprojekt og det bliver rigtigt dyrt på et værksted.. men lækre er de enig
hvis jeg skal anbefale en maskine er det nok Denon DRM 800 to motors dual kapstan 3 tonehovder og ry for at være en rigtig slider jeg kender en der i ti år brugte den som det eneste medie bortset fra radio. aldrig nogle problemer.
Borset fra de nævnte i tråden kan jeg også anbefale at kigge efter Akai og Teac der har lavet nogel virkeligt seriøse modeller som altid har været lidt overset i danmark.
|
|
|
Har netop en DRM-800 stående, som blev købt i midt-80'erne. Virker stadig som ny. Spiller også rigtig godt med Denon metalbånd. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg tror - måske - at jeg har fikset båndkrølleriet. Den ene gummirulle var møgbeskidt, så den har fået den store rensning nu.
Ang. rem: jeg tog låget af og det forekommer mig at remmen virker ret løs/slap - hvor stram skal den mærke?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du uden problemer kan skubbe remmen sideværts på svinghjulet er den for slap.
Hvor stram den skal være, er svært at beskrive, men trykker man meget blødt midt mellem svinghjul og pulley'en på motoren , skal den ikke give sig ret meget. De remme bliver slappe over tid. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hvis du uden problemer kan skubbe remmen sideværts på svinghjulet er den for slap.
Hvor stram den skal være, er svært at beskrive, men trykker man meget blødt midt mellem svinghjul og pulley'en på
motoren , skal den ikke give sig ret meget. De remme bliver slappe over tid. |
|
|
Tjah. Så trænger den nok til at blive skiftet. Er der nogen der kender en billig fagmand i københavn, der evt. kan klare det?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det plejer ikke at være raketvidenskab at skifte en rem - mange klarer det vist selv - men jeg ved søreme ikke om man kan få rem-kit's til Onkyo
Synes bestemt du skrev Onkyo Integra R1 - den hedder da vist noget andet ?? __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Det plejer ikke at være raketvidenskab at skifte en rem - mange klarer det vist selv - men jeg
ved søreme ikke om man kan få rem-kit's til Onkyo
Synes bestemt du skrev Onkyo Integra R1 - den hedder da vist noget andet ?? |
|
|
Jeps: der står Integra R1 på maskinen, men TA-207 på brugsanvisningen.
Har tænkt samme tanke (at gøre det selv), men jeg har ikke megen erfaring med den slags udover lidt rengøring af
tonehoveder - og laserhoveder på CD-afspillere. Omvendt kan man jo ofte finde gode instruktioner på youtube og nettet i
øvrigt.
Først skal jeg dog have hittet en rem så. Der er en del remsæt til Onkyo på ebay, men lige umiddelbart nogen til min
maskine, så det kræver lige lidt mere søgning.
/ J.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Integra R1 er model-serien - og som du skriver TA-207 er modellen.
(Den er en smule omtalt hist og pist) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten:
Med alt den her snak om gode kassettebåndoptagere, spolebåndoptagere og DAT'ere, glemmer vi så ikke lidt
stereovideoen. Jeg har i hvert fald lavet nogle fine optagelser på sådan én for snart mange år siden!
Det var en Akai som jeg desværre hældte et glas vand i
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 01 August 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
"glemmer den" er vist så meget sagt, den har nok aldrig været særligt meget anvendt som "båndoptager", selvom systemet jo fungerer temmeligt godt.
Jeg kørte i mange år med en JVC-HR5500, der som en af de få, havde manuel volumecontrol - mest da Starsat radio, og MusicBox kørte på tossekassen - der ligger godtnok tonsvis af god musik på de bånd :)

Med S-VHS bånd var der egentligt aldrig dropout - heller ikke på longplay (6 timer/bånd) - det passede jo fint til nattens musik __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 02 August 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når C120 båndene ikke fungerede var det fordi de "fyldte for meget" på spolerne. Der kom ligesom for megen luft imellem lagene, efterhånden som disse blev brugt.
Derfor! __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Når C120 båndene ikke fungerede var det fordi de "fyldte for meget" på spolerne. Der kom ligesom for megen luft imellem lagene, efterhånden som disse blev brugt.
Derfor!
|
|
|
Åeh - det var da en "anderledes" forklaring  __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 02 August 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne har måske interesse for nogen. Det skulle være en suveræn båndopt. De var rigtig dyre ved introen, men de faldt hurtigt i pris.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=161208
Det er muligt at købe nye bånd på Ebay for 5 - 10 kr pr stk. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| Denne har måske interesse for nogen. Det skulle være en suveræn båndopt. De var rigtig dyre ved introen, men de faldt hurtigt i pris.
Det er muligt at købe nye bånd på Ebay for 5 - 10 kr pr stk. |
|
|
Har du hørt sådan en DCC spille ? De er efter min ydmyge mening ikke bedre end en god minidisc - ATRAC S, gør et bedre stykke arbejde med at smide uhørbar lyd væk, og minidiscs er meget nemmere at skaffe sig - købevarer i flere butikker.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hermann. skrev:
| Denne har måske interesse for nogen. Det skulle være en suveræn båndopt. De var rigtig dyre ved introen, men de faldt hurtigt i pris.
Det er muligt at købe nye bånd på Ebay for 5 - 10 kr pr stk. |
|
|
Har du hørt sådan en DCC spille ? De er efter min ydmyge mening ikke bedre end en god minidisc - ATRAC S, gør et bedre stykke arbejde med at smide uhørbar lyd væk, og minidiscs er meget nemmere at skaffe sig - købevarer i flere butikker. |
|
|
Det er da muligvis rigtigt, men Minidiscen slog vel egentlig heller ikke an. Jeg hørte en i 90erne, men om den er bedre end spolebånd ved jeg ikke. Men ligesom jeg prøvede en DAT fornylig, var der måske nogen der kunne tænke sig at prøve systemet. Alle båndmaskiner og minidisc er vel forældede idag, CDen har udkonkurreret dem alle. Og det har da været ekstremt praktisk at al musik har ligget på det samme format i de sidste 20 år. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2010 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
| Jeg hørte en i 90erne, men om den er bedre end spolebånd ved jeg ikke. Men ligesom jeg prøvede en DAT fornylig, var der måske nogen der kunne tænke sig at prøve systemet. Alle båndmaskiner og minidisc er vel forældede idag, CDen har udkonkurreret dem alle. Og det har da været ekstremt praktisk at al musik har ligget på det samme format i de sidste 20 år. |
|
|
Minidisc'en er ikke bedre end spolebånd - langtfra - om den er bedre end den evolution Philips og Matshuta havde beregnet , er tvivlsomt.
Men .... nu snakker vi om noget der kan optage, så cd'en passer ikke rigtigt ind her. Der er ikke mange der har cd-optagere __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2010 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Hermann. skrev:
| Jeg hørte en i 90erne, men om den er bedre end spolebånd ved jeg ikke. Men ligesom jeg prøvede en DAT fornylig, var der måske nogen der kunne tænke sig at prøve systemet. Alle båndmaskiner og minidisc er vel forældede idag, CDen har udkonkurreret dem alle. Og det har da været ekstremt praktisk at al musik har ligget på det samme format i de sidste 20 år. |
|
|
Minidisc'en er ikke bedre end spolebånd - langtfra - om den er bedre end den evolution Philips og Matshuta havde beregnet , er tvivlsomt.
Men .... nu snakker vi om noget der kan optage, så cd'en passer ikke rigtigt ind her. Der er ikke mange der har cd-optagere |
|
|
Den smule optagelse jeg har foretaget de sidste 15 år har været kørt over PCen og ud på brændbare CDer. Men jeg kopierer heller ikke fra radioen. Jeg skrottede min båndopt. i 94, og har aldrig savnet den. Når jeg skrev i denne tråd var det fordi jeg byttede mig til en DAT (og det kunne lige så godt have været en DCC, det er helt tilfældigt.) Og det var da en interessant maskine, der virkede absolut perfekt, men jeg har solgt den igen, for jeg ville aldrig få den brugt til andet end eksperimeteren.
Men det er muligt at kopiere fra en CD eller DAB tuner med digital udgang digitalt over til båndmaskinen, ligegyldigt om det er DCC eller DAT, og det må vel give en bedre lyd. Den tuner jeg har, har digitale output, og sådan noget er der da sikkert nogen der synes ville være brugbart og sjovt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |