Emne: cassettebåndoptager igen ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kim B S Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 05 Februar 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
redfox skrev:
Hej Kim,
Jammen den er skam heller ikke dårlig, den spiller fint nok, men du skulle unde dig selv at få en stor Pioneer ct-91a-/93/95
f.eks. Men der er mange andre også. De spiller altså noget bedre. Jeg troede, at med Denons største maskine, er den hellige
grav velbevaret, men ak, det er ligesom med cd-afspillere: de er vidt forskellige.
Jeg drønede lige i kælderen, og hev mine gamle Denon'er frem, der er en DRS-640 (med vandret skuffe), den har kun 2
hoveder, men er ellers ret magen til både uden på og inden i. Så har jeg en 700a, som også er en klassisk 3 hoveders med
frontlåge, men kun 1 kapstan, og endelig en DRM-650s, med dolby S, men som er en lille maskine, og ikke så god som jeg
troede. DRS-810 er den eneste som ikke har plastikkabinet.
Man kan jo spørge sig selv, hvorfor man gemmer alt det, men de er jo meget rare at have, hvis noget går i stykker. Og når
der så en sjælden gang kommer en kammerat og spørger, om jeg har en kassettebåndoptager, så kan man give ham een ;)
Sony'en røg med på arbejde. En enkelt Beocord står stadig i kælderen en 5500. De gamle 8004 og 9000 er ude. Men lidt
ærgerligt, da de var bedre end alle dem jeg har idag, lige undtagen Pioneeren, som godt kan være lidt med sammen med
Beocord 9000. Så er der alle de små indbyggede kassettespillere i mine gamle B&O anlæg som Ouverture m.fl. og de er ikke
noget at skrive hjem om. Det er dyrt bras, men min viv kan lide dem. Hun skal bare ikke tage mine gode bånd i dem
Dælme nej, nu er det snart tid til et superdeck! Så må vi se hvad det bliver. I mellemtiden vil jeg se hvad jeg kan få ud af
drs-810'eren
Kom frit frem Tandberg!
3 hoveders stereohlsen,
Jacques.
|
|
|
Hej Jacques.
Da jeg efterhånden kun meget sjældent spiller bånd, tror jeg ikke at jeg gider at bruge penge på flere
kassettebåndoptagere. Som andre lydkilder har jeg også mange andre komponenter i mine anlæg, og har ikke købt et
eneste bånd siden firserne. __________________ MVH. Kim B S.
Mit Hi-Fi
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 663
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim, helt iorden, jeg lytter også mest LP og CD. Jeg tænker bare at få den ultimative sidste kassette. ;)
Så nu har jeg besluttet mig, jeg ryder ud i det hele. det kommer på dba.
God søndag.
Jacques.
|
| Til top |
|
| |
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv er jeg gået mere over til Beocord 6500. Har 2 stk velfungerende i mit komplete Beosystem 6500.
Beocord 9000 står stille og venter på om jeg får palisander BM8000 serviceret nok engang.
Hvis båndene er en god kvalitet optager Beocord 6500 fornuftigt nok. Det skal dog siges at de bånd Beocord 9000 har optaget på type 4 TDK MA-XG er rimelig overbevisende i lyden. Sålænge det er sådan så bruger jeg bånd endnu.
|
| Til top |
|
| |
Kim B S Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
redfox skrev:
Hej Kim, helt iorden, jeg lytter også mest LP og CD. Jeg tænker bare at få den ultimative sidste kassette. ;)
Så nu har jeg besluttet mig, jeg ryder ud i det hele. det kommer på dba.
God søndag.
Jacques. |
|
|
Hej Jacques.
Det kunne jeg måske også godt finde på, men tror du at det er muligt at sælge en Kassettebåndoptager? Det er jo ikke lige
frem det der er mest brugt mere.
god søndag til dig også. __________________ MVH. Kim B S.
Mit Hi-Fi
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim,
Ja, det tror jeg. Men så skal den være "lækker", d.v.s. enten meget gammel og sjov, lidt nyere, men stadig meget gammel, med blå floucerende peakmetre, eller nyere endnu, hvor 3 hoveder, masser af motorer, minimum dolby b, gerne c og s, samt være en liebhavermodel, så¨som store Pioneer, Nakamichi, Tandberg, Revox eller andet.
Jeg satser på en Tandberg tcd-3014a (eller uden a), og beholder så een til at spole med (servicearbejde).
Det er faktisk rystende, hvor godt et kassettebånd kan lyde. Jeg er overrasket, efter så mange år. Man tager et nyt bånd, optimerer maskinen til lige netop det bånd, sætter sin lækre klassiske jazz, strygere, blues, ??? LP på, og optager så efter alle kunstens regler.
Prøv så at høre den mod din cd. Det kan godt være, at man får sig en overraskelse.
Gamle cd-maskiner som vel at mærke er attraktive, så som Denon 3560, Teac VRDS, Audio Recearch, Copland, BOW og mange flere koster stadig penge. jeg forudser, at d vil opnå kult samler status i løbet af nogle år, specielt da der ikke produceres helt så mange som for år tilbage, og mange mennesker er ligeglade med god lyd, bare det kan være i en tændstiksæske.
Det er allerede sket for kassettebåndoptagere, og det er ved at være nu, hvis man skal have en god een, og en ekstra til reservedele.
Prøv at se på hvor mange penge et TDK MA-R eller MA-XG koster? De er blevet mindre formuer værd. Desværre, for jeg ville meget gerne have en ordentlig stak.
På mit arbejde har vi en stor flok børn, som leger x-faktor, scenen er din o.s.v. De vil meget gerne have en båndoptager med mikrofon til , så de kan optage deres sang. Det gør vi i hvert fald.
Og ja, men man skal have god tid, hvis den skal sælges.
Men det er blevet svært at finde en god een, så det er ved at være tid.
Lad mig høre hvad du finder ud af.
Din Denon lyder jo fint, og du bør nok genmme den i bogreolen, som reserve.
De store fede kassetter som Dragon, ZX-9, ZX-7, 700ZXL, 1000ZXL, TCD-3014, TCD-304a, B-215, A-720, Beocord 9000, CT-91a, CT93, CT-95, og andre er sarte, fordi de har så megen mekanik og elektronik, som alt sammen er ved at blive halv- eller helgammelt, men alt kan renoveres, det er nok sværere med tonehoveder. Men der er stadig steder i ind og udland, hvor det burde kunne lade sig gøre.
Prøv at spørge om en laser som f.eks. Sony KSS-181a. Av, den er sjælden, udgået, og meget dyr hvis man finder een.
Det er faktisk det samme. Det er superlækre maskiner som, når de virker, får engle til at synge, og hårene i nakken til at rejse sig, men det er også som en italiensk elskerinde, de kan være besværige og temperamentsfulde. Regelmæssig tlc er nok en god idé. Lidt ligesom gamle italienske motorcykler (som jeg selv har).
Ud over det nævnt, er der også hyggelighedsfaktoren, ved at sætte en LP eller et optimeret kassettebånd på. Det er altså noget andet end at råbe "spil" til sin mp3 eller noget i lommen.
Hvem gider tænde en HD eller en PC for at høre god musik? Nej, vel?
Stereohilsen,
Jacques
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
redfox skrev:
Det er faktisk rystende, hvor godt et kassettebånd kan lyde. Jeg er overrasket, efter så mange år. Man tager et nyt bånd,
optimerer maskinen til lige netop det bånd, sætter sin lækre klassiske jazz, strygere, blues, ??? LP på, og optager så efter
alle kunstens regler.
Prøv så at høre den mod din cd. Det kan godt være, at man får sig en overraskelse. |
|
|
Præcist! Jeg skal ikke fremføre mig som verden mest kritiske audiofile, men især klassisk musik synes jeg lyder virkeligt
godt på bånd. Jeg savner ikke frekvensområder, jeg synes ikke båndsus'en er værd at skrive hjem om men til gengæld er
jeg helt vild med den bånd-tekstur (i mangel af bedre udtryk) som båndet giver lyden.
Den generelle holdning er vist at præ-indspillede kassetter ikke lyder ligeså godt som hjemme optagelser og det passer
måske. Ikke desto mindre har jeg købt flere fantastisk lydende indspildninger til et par kr. i diverse genbrugsbikse.
Kassettebånd blev måske nok ofte anvendt lidt uambitiøst af "pøblen", men mediet fejler i mine øre ikke noget. Tværtimod
er det en fornøjelse at lytte til under de rigtige forudsætninger.
Min "nye" Denon DR-M44HX spiller forresten skønt og uden at have foretaget en direkte sammenligning tror jeg den slår min
gamle "kæreste" DRM-740 med et par båndmeter.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens,
Den 44 har jeg læst skulle være god. Min DRM-700a er lige så god i lyden som min DRS-810, men det er på gamle optagleser, ikke lavet på den. Jeg har stadig til gode at lave nogle gode optagelser på DRS-810'en. Det komm er snart.
Stereohilsen,
Jacques
|
| Til top |
|
| |
Jens H Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
redfox skrev:
Hej Jens,
Den 44 har jeg læst skulle være god. Min DRM-700a er lige så god i lyden som min DRS-810, men det er på gamle optagleser,
ikke lavet på den. Jeg har stadig til gode at lave nogle gode optagelser på DRS-810'en. Det komm er snart.
Stereohilsen,
Jacques  |
|
|
Jeg overvejer stadigvæk om jeg skal gå i kast med de træsider. De kunne være superfedt, men jeg mangler noget at fræse
med. Det kunne jeg dog nok låne mig fem til, hvis jeg sprugte lidt omkring.
vh/ Jens
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 06 Februar 2011 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger hverken dolby b eller c - med en god maskine som studer og revox vil jeg hellere have autentisk båndsus end dolby komprimering - ude over studer og revox har jeg oså en denon drm4 men den er pludseligt begyndt at spille alt for hurtigt - ak ak
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| jeg bruger hverken dolby b eller c - med en god maskine som studer og revox vil jeg hellere have autentisk båndsus end dolby komprimering - ude over studer og revox har jeg oså en denon drm4 men den er pludseligt begyndt at spille alt for hurtigt - ak ak
|
|
|
Jeg er også endt med at optage uden Dolby B eller C, efter nøjagtig samme forskrift og ellers gå efter gode bånd. Her er man landet på TDK MA-serien og næsten alle udgaver af Maxell XLII-S. Det er stadig en måbende affære at lave gode optagelser på de efterhånden 20-30 år gamle bånd fra Maxell.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger I så automatiske justerende kassettebåndoptagere, eller er det helt manuelt a la K-04 og Tcd-3014(+a)?
Jeg er gået i chock over priserne på gode båndoptagere. De koster nemt 6000 og opefter for Tandberg, Luxman, nakamichi.. Argh!
Jeg har forhørt mig lidt rundt omlring, og det er ikke muligt at få reservedele, undtagen remme. Det koster så tyosik 3000 at få renoveret en sådan kassette, som man skal lægge oven i prisen, når den dør.
Derfor: Ville I betale 6000-7000 for en sådan?
Stereohilsen, nu i prischock,
Jacques.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 Februar 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
en studer eller revox kan du få til mellem 1500 og 3000 og få serviceret så den er 100% som ny specifikationsmæssigt - der er også reservedele til dem Specielt Tandbergs sidste high End maskiner blev produceret i et lille antal kort før de gik rabundus hvorfor reservedele er svære at skaffe Luxman fik andre til at lave deres grej - det går så ok med forstærkerene men er sværere med kassettemaskinerne Jeg ville satse på studer, revox, denon eller pioneer som de mest sansynlige at kunne få serviceret prøv i øvrigt at se denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=68757&K W=stafet
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Kim B S Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2011 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jacques.
Der er ingen tvivl om at jeg vil beholde min Denon DRS-810, da det er den bedste af de båndoptagere jeg har. der er faktisk
heller ikke rigtig noget særlig slitage på den af betydning. Og jeg skal jo også have noget jeg kan spille mine bånd på, da jeg
har en stor skuffe der er hel fuld af kassettebånd. Den gamle Denon DR-M3 er lidt mere slidt, men er også blevet brugt meget,
så den er nok ikke så salgbar. Min Beocord 4500 er næsten som ny, så den kunne måske godt sælges til et mindre beløb. Jeg
har faktisk lige set en som var til salg for 895 kr. Jeg synes måske nok at det er i overkanten, men den kostede alligevel 5000
kr. da den var ny. Det har jeg heldigvis ikke givet. __________________ MVH. Kim B S.
Mit Hi-Fi
|
| Til top |
|
| |
StarKnight Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
| Sendt: 08 Februar 2011 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
redfox skrev:
Bruger I så automatiske justerende kassettebåndoptagere, eller er det helt manuelt a la K-04 og Tcd-3014(+a)?
Jeg er gået i chock over priserne på gode båndoptagere. De koster nemt 6000 og opefter for Tandberg, Luxman, nakamichi.. Argh!
Jeg har forhørt mig lidt rundt omlring, og det er ikke muligt at få reservedele, undtagen remme. Det koster så tyosik 3000 at få renoveret en sådan kassette, som man skal lægge oven i prisen, når den dør.
Derfor: Ville I betale 6000-7000 for en sådan?
Stereohilsen, nu i prischock,
Jacques. |
|
|
Den maskine jeg bruger, en Studer A-721, har automatisk kalibrering. Ja, det er ikke mere automatisk end at man da lige skal trykke på en knap først, men det fungerer fint. Jeg gav en bondegård + urtehave for maskinen. Den ser meget brugt ud, men der er absolut intet i vejen med den. Jeg har siden skiftet backlight på displayet og før eller siden skal jeg have fat i Villadsen og have fat i et par nye knapper. Alt i alt har det været dyrt, meget dyrt, men for hulen, den er på nippet til at optage bedre på kassettebånd, end min Revox B77 MK-II spolebåndoptager kan optage på spolebånd. Jeg fik neglet en Sony WM-D6C Walkman. Selv den, optager og afspiller fantastisk. Hvis man kunne tænke sig at træde de første skridt ud i kassettebåndoptagerverdenen, var Sony'en et godt bud. De kan findes til relativt få penge, men sørg for at de virker, for de defekte har med sandsynlighed været sat til en forkert 6V DC adapter, da polerne er omvendte. En chip brænder da af og den er ikke til at redde.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2011 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej starknight,
Urtehaven har jeg, men bondegården? Nej, desværre. Men en Studermaskine må da være et billede værd, så lad os endelig se et billede af dyret. Er den sort?
Stereohilsen,
Redfox
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 10 Marts 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| jeg bruger hverken dolby b eller c - med en god maskine som studer og revox vil jeg hellere have autentisk båndsus end dolby komprimering - ude over studer og revox har jeg oså en denon drm4 men den er pludseligt begyndt at spille alt for hurtigt - ak ak |
|
|
Når Du skriver den kører for hurtigt, er det da fordi der mangler tryk mellem Kapstan og gummitrykrullen, således det er båndopsamlingen der "Trækker båndet". At Trykrullen inklusiv holderen måske går imod noget således rullen "Ligesom ikke helt" hviler imod Kapstan'en!
Hvormange kender standarden for Casettebåndene, at det ikke "Var ganske tilladt" øge båndets hastighed for opnå noget bedre? Jeg ved der er regler men korrekte ordlyd og hvorhenne samme står er en anden sag. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Walkman... ja, jeg har da en Sony DD2 liggende. Den spiller faktisk udmærket, og kan trække 2 sæt ørepropper, da den har to batterier = okay spilletid.
Stereoholsen,
Redfox
|
| Til top |
|
| |
kuno Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 10 Marts 2011 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg optager på metalbånd , kassette er pt en Sony K990es.Efterfølgende afspiller jeg fra en Phillips 18bit dcc 730 , derfra via coax ud til en converter
Det lyder godt & kanon igen at lave mix tape til hyggebrug.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 10 Marts 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Hvormange kender standarden for Casettebåndene, at det ikke "Var ganske tilladt" øge båndets hastighed for opnå noget bedre? Jeg ved der er regler men korrekte ordlyd og hvorhenne samme står er en anden sag.
|
|
|
Der er ikke mange der kender International standard IEC 60094-7:
hastigheden ligger ganske fast : 4.78cm/sec
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 10 Marts 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| ligger ganske fast : 4.78cm/sec |
|
|
4,75 cm/sek enkelte semi profesionelle kørte med 9,5 cm/sek. 'Nogle få, fx den største Technics og et par Nakamichier havde pitch kontrol (+-5% eller så).
Jo det var tider :-) __________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|