Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: cassettebåndoptager igen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 25
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Ja den forstod jeg heller ikke.Man kan da godt optage nogle gange uden forringelse. 

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juli 2011 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Overspilles = ny optagelse oven på en eksisterende optagelse.

Signal/støj forholdet forringes ved hver optagelse/overspilning/indspilning. (Beviseligt, søg på bla. www)

Båndfabrikanterne opgav også selv tal for tab af signal/støj forhold for hver indspilning/overspilning på båndet, her kan man også se forskellen på båndkvaliteten, samt for Norm, CrO2 og Metal bånd.

Faktisk er der også et slid på båndet ved alm. afspilning på båndet, dette påvirker også signal/støj forholdet, men dog i langt mindre grad.

Samtidigt er der også opbevaring af bånd der påvirker båndet, her er temperatur og fugtighed vigtige parametre.

Derfor køber jeg aldrig brugte bånd, men kun nye og NOS bånd. Er stødt på for mange brugte bånd med lidt krøller, lydudfald og afsmitning af båndrester.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med kassetebånd siden 1987 eller noget er at de er noget mere holdbare end cd'r uanset om det er officiele eller cdr. Lp'r vinder for mest holdbare.

For det meste har det været optage bånd skaffet et eller andet sted i tidens løb og for det meste optaget en gang for at have en kopi af ens ynglings musik da man ikke havde begyndt på cd mediet eller kun havde maks 4-5 lp'r.

Desværre så var kvaliteten af båndoptagere ringe genem tiden og ved overgang til Beocords i 2003 så kunne jeg godt høre vældig forskel på hvordan det var optaget dengang især da jeg fandt ud af at en Beocord 9000 kan altså optage suverænt uanset bånd!

Jeg fandt et '80r type Maxell Ur 90 type 1 med D.R.I fra efterskole tiden. Nej det var ikke optaget godt så Dealing with it på LP overspillet over. Jeg har lyttet til det fornyligt. Få lydudfald men en optagelse der kan skrues op for og nydes.

Beocord 9000 er solgt men Beocords der iorden optager lige så suverænt.

Der findes en storheds tid inden for kassete bånd som er '85-'95 cirka og de er de mest eftertragtede med type IV de dyreste som altid.

En ordentlig båndoptager er et ultimo hvis du skal have noget ud af bånd.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Juli 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Overspilles = ny optagelse oven på en eksisterende optagelse.

Signal/støj forholdet forringes ved hver optagelse/overspilning/indspilning. (Beviseligt, søg på bla. www)

Nåda -  jamen så er jeg da glad for min PR99 ikke kan gå på nettet :)

mine casettemaskiner (Pioneer CT799 eller Denon DM-R44HX måler ikke ringere fordi jeg spoler båndet tilbage og foretager en fornyet test

Så lige den der, er vist lidt søgt.

De fleste båndmaskiner har bedre slettedæmpning end signal/støj forhold.

Gorm skrev:

Båndfabrikanterne opgav også selv tal for tab af signal/støj forhold for hver indspilning/overspilning på båndet, her kan man også se forskellen på båndkvaliteten, samt for Norm, CrO2 og Metal bånd.

Hvem gjorde det ? Jeg kan ikke finde den oplysning :  hverken AGFA, BASF, Skotch, Ampex, Maxell, TDK, Denon skriver noget, der kan minde om det du skriver.

En af de tilbageværende yderst proffessionelle leverandører af medier, RMGI, skriver intet :

http://www.rmgi.eu/pdf/RMGI_SM_911.pdf

Hvad mener du med "forskellen på båndkvaliteten ?"

Gorm skrev:

Faktisk er der også et slid på båndet ved alm. afspilning på båndet, dette påvirker også signal/støj forholdet, men dog i langt mindre grad.

Det er så til dels korrekt - men igen - er du rar at forklare de uvidende masser, om lige hvorfor en ny indspilning på båndet skulle slide på det, eller forringe båndet i en sådan grad, at signalstøjforholdet på en efterfølgende indspilning skulle være ringere end på de foregående indspilninger.

Eller finde bare en eneste henvisning til denne påstand på nettet - om nogen burde AES have et white-Paper om emnet :)

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil da hvert fald påstå at overspilning af gamle bånd ikke forringer båndets præstationsevne sønderligt. Man opnår stadig en
ganske udemærket kvalitet, afhængigt at båndets stand. Et krombånd har det med at miste et par dB i løbet af årene, men det
er jo kun fordi de magnetiske partikler stille og roligt afmagnetiserer. Man kan sagtens optage ovenpå den gamle optagelse og
endda få et langt bedre signal/støjforhold. Kan så sent som i går konstatere at min fars 20 år gamle Type II bånd har mistet 4-6
dB, afspillet på samme maskine som de blev optaget på.

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg bestilt et nyt sæt gummi-bælter til min Nakamichi lx3 som har stået gemt væk i mange år.
Jeg ved ikke lige om det er det der er galt med den.

Når man trykker play så slår den til, men hopper fra igen. Og den kan vist heller ikke spole.

Sådan et bæltesæt koster ca 130 kr incl porto, så det er jo ikke nogen herregård hvis det ikke er det der er galt.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Mange Nakamichimodeller havde et problem med et mellemhjul. Det betød at der var dårlig eller ingen opsamling af båndet hvilket fik maskinen til at stoppe efter få sek.

http://www.eslabs.com/Sales/PartSales.htm

http://www.eslabs.com/idler_2.htm

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hej ning.

Eller også er det den lille pære som sidder ved auto shut-off. Hvis den er i stykker, laver den ikke de pulser som skal fortælle sensoren, at nu kører vi sgu. Så derfor slår den fra igen så hurtigt. Jeg har selv prøvet problemet. Det er en 12V. Prøv at lirke hele fronten af LX-3, så kan du se en rem som går fra højre aksel ned til et lille hjul som sidder ved pæren. Prøv at sætte en fx lommelygte til at lyse ved hjulet, tryk så på play, så er jeg næsten sikker på bæstet kører. Det er en måde at prøve sig frem.

good luck

Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Ok det vil jeg da prøve inden jeg begynder at rode med gummiringene.
Nu skriver du lirke....Er fronten lige sådan til at tage af?

oink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Med lirke mener jeg med stor forsigtighed. Du skal først have løsnet 3-4 skruer i bunden af frontpladen. Der sidder også 3-4 skruer i toppen af frontpladen, disse kommer frem når du har taget hele chassiet af.  Pøj pøj.

mvh

Til top Vis oink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af oink

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg prøvet at tage fronten af. Den omtalte pære, kan man se hvis den virker?,(altså burde den lyse når man trykker play) for det gør den ikke. Har prøvet det med lygten, men det hjælper ikke rigtigt.

Det skal siges at den brede gummirem var hoppet af, troede lige at jeg havde fundet fejlen da, men fik den manøvret på igen, men uden resultat.

Hvor meget skal man skille ad for at skifte de remme? Det ser umiddelbart noget vanskeligt ud, er der chance for at der er en anvisning med de remme jeg har på vej?

stig42
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2010
Sendt: 13 Juli 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en Beocord 5500 til 800 KR. til mit B&O 5500 stereo anlæg

det er de bedste pænge jeg har givet ud til mit stereo anlæg

undskyld jeg siger det men det er en skide god båndoptager

den er købt i radio & tv eksperten i Odense

Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Jeg gav 200kr. for min i en lokal genbrugs butik.

Den fejlede intet så den kom med hjem.

Den fejler stadig intet og er sat til side da jeg har fået en Beocord 6500 nr.2 istedet.

Men sådan en Beocord spiller fantastisk og er en kvalitets båndoptager der fortjener at blive brugt.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

stig42
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2010
Sendt: 14 Juli 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Ja det har du ret i en Beocord spiller fantastisk

tillykke med din Beocord 6500

Til top Vis stig42's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stig42

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Beocord 5500 er en dejlig båndoptager til afspilning, og Auto-Reverse + Music search funktion gør den meget logisk og simpel at
bruge. Auto-reverse giver en helt anden måde at bruge båndoptageren, begge båndsider bliver jo næsten som ét lineært stykke

BeoHammer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2011 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jeg var så heldig i dag at støde på sådan et par 2-pack TDK MA90'ere fra ca. 1992. Ved kassen spurgte jeg hvad de kostede,
hun stod og stenede i 10 sekunders tid før hun sagde at jeg kunne få dem for en 10'er. Lækkert fund når man tager metalbånds
skyhøje priser i betragtning!

Her er et billede af samlingen af bånd som jeg på et eller andet tidspunkt vil optage på, og de ligger altså i 3 lag i hver
papkasse:

Jens H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2011 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har de sidste års tid kørt med en fin gammel Piomeer CT-F850. Spiller godt - og ser fin ud sammen med min Luxman-
forstærjer

MEN den har udviklet en modvilje mod at afspille metal-bånd. Den får dem kørt skævt ind over tonehovedet og krøller dem i
processen. Det er ikke alle mine metalbånd den har problemer, men det bliver værre og værre. Det hjælper ikke at spole dem
igennem først.

Alle andre bånd spiller den fint... er der nogen der har et bud på hvad der min kunne være galt? Jeg tænker at det kan være
noget med at de er tungere at trække, men er ikke sikker...

Cheers
Til top Vis Jens H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens H

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 December 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Måske er det statisk elektrisitet, der gør det. Eller også er kassette skallen lidt skæv, som den er blevet over tid. Trykpuden kan også være skæv i fjederen.

Jens H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2011 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Måske er det statisk elektrisitet, der gør det. Eller også er kassette skallen lidt skæv, som den er blevet
over tid. Trykpuden kan også være skæv i fjederen.

Statisk elektricitet er et interessant bud (!) idet den som sagt meget målrettet kun smadrer metalbånd: hvordan fjerner man
det?
Til top Vis Jens H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens H

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 December 2011 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jens H skrev:
allanowich skrev:
Måske er det statisk elektrisitet, der gør det. Eller også er kassette skallen lidt skæv, som den er blevet
over tid. Trykpuden kan også være skæv i fjederen.

Statisk elektricitet er et interessant bud (!) idet den som sagt meget målrettet kun smadrer metalbånd: hvordan fjerner man
det?
En antistat pistol til lp'er kunne være vejen frem eller du kunne prøve at lægge båndene i et fugtigt ikke vådt viskestykke i 2 minutter. Man kunne også lægge den på en metal flade, som kabinettet på forforstærken eller båndoptageren selv, så det bliver ledt til stel. En lp, som er statisk opladet, kan man føre hen til huset på armen og derved lede det til stel. Så forsvinder det statiske som regel.  

<< Forrige Side af 25 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes