| Forfatter |
|
Energie Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt være det er mig der er noob her, men et spil som fx Quake 3 ser da bedre ud i opløsningen 1920*1080 end 1024*768 ?
Og det samme med fx. skrivebordet..
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på hvor langt du sidder fra skærmen
|
| Til top |
|
| |
Energie Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Energie; du må jo selv om, om hvorvidt du vil følge rådene eller ej men lad nu vær' med at stirre dig fast på opløsningen.. Find en forretning og se de forskellige skærme i. Du finder ikke en skærm end den nævnte panasonic px80 der til prisen får flere roser med herfra, men hvis du absolut vil have full hd så skal du jo have en anden. Det er sgu ikke så svært.
Iøvrigt er dette emne diskuteret 1000 gange herinde før, så brug for syv s***n da søgemaskinen!
Iøvrigt, 3-4 meters afstand gør ingen forskel når det er 42". Man skal virkelig tæt på, og selv dér er jeg i tvivl om en positiv forskel der retfærdiggør en skærm i full hd
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Anderson skrev:
|
Men hvis du nu har meget lysindfald hvor tv'et står og ser tv i løbet af dagen ja så falmer Plasma i farverne da de ikke producere samme mængde lys som LCD gør.
|
|
|
Lige den del er ikke helt korrekt - en plasma-skærm, målt på candela (Cd/m2), har typisk dobbelt så stor lysstyrke som stort set en hvilken som helt LCD-skærm på markedet!!
LCD-skærmen er absolut lige så vattet ved direkte lys eller de slemme lysindfald - jeg har endnu ikke set nogen LCD-skærm brillere på det punkt, men det gælder nu stort set et hvilket som helst tv-apparat. Her var billedrørs-tv´ene heller ingen undtagelse!! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Mortus Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 263
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Mr. Anderson skrev:
|
Men hvis du nu har meget lysindfald hvor tv'et står og ser tv i løbet af dagen ja så falmer Plasma i farverne da de ikke producere samme mængde lys som LCD gør.
|
|
|
Lige den del er ikke helt korrekt - en plasma-skærm, målt på candela (Cd/m2), har typisk dobbelt så stor lysstyrke som stort set en hvilken som helt LCD-skærm på markedet!!
LCD-skærmen er absolut lige så vattet ved direkte lys eller de slemme lysindfald - jeg har endnu ikke set nogen LCD-skærm brillere på det punkt, men det gælder nu stort set et hvilket som helst tv-apparat. Her var billedrørs-tv´ene heller ingen undtagelse!!
|
|
|
Men selv om det måske ikke er helt rigtigt at plasma ligefrem falmer i farverne (?) så er det da rigtigt at lcd-skærme er mindre følsomme overfor sollys, pga selve skærmens overflade? Eller misforstår jeg noget her?
Det skal lige siges, at det er baseret på beskrivelser rundt omkring på nettet, samt egne erfaringer og forklaringer fra sælgere (af forholdsvis pålidelig karakter)
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 07 Juni 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mortus skrev:
Ronin skrev:
Mr. Anderson skrev:
|
|
|
|
LCD-skærmen er absolut lige så vattet ved direkte lys eller de slemme lysindfald - jeg har endnu ikke set nogen LCD-skærm brillere på det punkt, men det gælder nu stort set et hvilket som helst tv-apparat. Her var billedrørs-tv´ene heller ingen undtagelse!!
|
|
|
Men selv om det måske ikke er helt rigtigt at plasma ligefrem falmer i farverne (?) så er det da rigtigt at lcd-skærme er mindre følsomme overfor sollys, pga selve skærmens overflade? Eller misforstår jeg noget her?
Det skal lige siges, at det er baseret på beskrivelser rundt omkring på nettet, samt egne erfaringer og forklaringer fra sælgere (af forholdsvis pålidelig karakter)
|
|
|
Nej, det synes jeg ikke - hverken mat eller blank overfalde ændrer ret meget, uanset skærmtype. Er den mat, er billede bare en kedelig, grå tåge, og er den blank, kan man se alt genskin - det gælder på begge typer skærme. Vi har 18 forskellige apparater hængende i butikken, og ingen af dem vinder disciplinen med "udfordringen fra lys-indstråling".
Men typisk så tager man jo også sine forholdsregler når man vil se tv - de fleste hiver lige lamel-gardinet lidt for, eller noget i den retning, og samtidig er det de færreste der har direkte lys på apparatet, så problemet synes jeg ikke personligt bliver større end man gør det til. Jeg har en 42" plasma i stuen og en 32" LCD i soveværelset - problemet er det samme, men sådan var det også med det gode, gamle billedrørs-tv.
Intet af det kan dog hidse mig op, idet at jeg oftest ser tv på de tidspunkter hvor der ikke er så kraftig en indstråling af lys nogle steder fra. Almindelig dagslys anser jeg ikke som noget specielt problem!! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Mr. Anderson Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 08 Juni 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Mr. Anderson skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Hmm hov hehe, kun godt nogle ved nogle faks. Rettelse taget imod 
Hvad angår det med lysindfald, ja så er min erfaring stadigvæk at LCD skære bedst igennem, selvom Plasma har mere lydstyrke. Teknologierne er vel også anderledes udnøttet?
Om det er mat eller blank ja kan give dig ret i det du siger "Ronin" Det lidt platte forsøg på at minimere lysskær i Pana plasma er heller ikke helt vellykket efter min mening hehe. __________________ Min Bio
|
| Til top |
|
| |
Energie Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Til sagen: Køb et Panasonic PX-80 som det også før er blevet nævnt!
|
|
|
Host, MANGE gange 
|
| Til top |
|
| |
Energie Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ku være der var andre end det ..
|
| Til top |
|
| |
cktoft Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der ikke
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Energie skrev:
| Ku være der var andre end det .. |
|
|
Jeg vil også helt klart anbefale Panasonic PX 80. Det overgår alt andet i prisklassen med flere længder. Men du må selv ud at kigge på nogle forskellige modeller! __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu også selv foretrække et fullHD tv. De steder, hvor jeg har set det udstillet, med 1080P kilde (f.eks. BD eller HD) giver den ekstra opløsning i mine øjne markant løft i skarphed også på mindre skærme på længere afstand.
Jeg mener sagtens jeg vil kunne se forskel på en 40tommer skærm på 3-4 meter især ved cpuspil og pc brug, men jeg har nok også bedre øjne end gns :-)
Selvfølgelig er korrekt farve gengivelse godt sortniveau mm. også enormt vigtigt. Du skal bare vælge, hvad der er vigtigt for dig.
Blot min opfattelse... ikke den endegyldige sandhed...
|
| Til top |
|
| |

Lukket, eget ønske!
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
|
Jeg ville nu også selv foretrække et fullHD tv. De steder, hvor jeg har set det udstillet, med 1080P kilde (f.eks. BD eller HD) giver den ekstra opløsning i mine øjne markant løft i skarphed også på mindre skærme på længere afstand.
Jeg mener sagtens jeg vil kunne se forskel på en 40tommer skærm på 3-4 meter især ved cpuspil og pc brug, men jeg har nok også bedre øjne end gns :-)
Selvfølgelig er korrekt farve gengivelse godt sortniveau mm. også enormt vigtigt. Du skal bare vælge, hvad der er vigtigt for dig.
|
|
|
Det er helt hen i vejret. Det enkelte individ har ikke én ting han/hun sætter højest. Det er helheden i billedet, og det panasonic slår alle andre tv i prisklassen hvad netop angår det punkt.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
|
|
|
Det er direkte noget fis! I så fald har du bedre øjne end nogen anden. Du bør nok kigge nærmere på den her chart:  Køb nu bare det PX80... Billedkvalitet er ikke en subjektiv vurdering. Du vil ikke få andet svar herinde. Ellers så fix det 1080P LCD TV og nøjes med et TV der aldrig vil nå Panasonic eller Pioneer Plasma til sokkeholderne. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |

Lukket, eget ønske!
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Floe... Præcis det jeg prøver at sige, tak for dokumentationen
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 09 Juni 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
| Lige den del er ikke helt korrekt - en plasma-skærm, målt på candela (Cd/m2), har typisk dobbelt så stor lysstyrke som stort set en hvilken som helt LCD-skærm på markedet!! |
|
|
Jeg ved ikke hvor du har dét fra, for det er absolut ikke min erfaring. De fleste LCD-tv på markedet i dag kan levere væsentligt mere lys end plasmaerne. Om det er nødvendigt, det er en anden snak. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig Floe. God dokumentation.
Det er utroligt så blindet folk kan blive af alle de specifikationer. Men hvis de virkelig synes det - så kan jeg ikke forstå de bruger så meget tid om at sidde og debatere det. Så køb det. Det er jo en subjektiv holdning til det. Men FULL-HD... Du skal op i nogle helt andre størrelser.
|
| Til top |
|
| |