Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Større lytter i Kenwood effekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hej folkens
Jeg har her for ganske nylig købt et komplet Kenwood L-1000-sæt, som er en lille 'drenge-drøm' der er gået i opfyldelse, med 15+ års forsinkelse. Jeg spiller med det på et sæt Avance Sig. 8 mkIII, hvilket efter min bedste overbevisning er et godt match. Virkelig hul igennem, og kontrol over det hele. Men jeg har jo også læst HF og om deres modding af netop dette sæt så jeg er lidt nysgerrig.
Effekten er fra barns ben af født med beskedne 2*22000uF, 50V og i HF-modificeringen gør de et nummer af at øge kapaciteten, for derved at opnå bedre dynamisk formåen i de nedre regioner. Hertil har jeg så et par spørgsmål:
1: De eksisterende 'dåser' i effekten er Ø:65mm og 105mm, jeg har så fundet ud at Rifa PEH200, 47000uF, 63V passer præcist i størrelsen.
2: Når kapaciteten øges, så skal man tage højde for at ensretteren kan følge med, og der er også nogle som er tilhænger af softstart, da der trækkes strøm ved tilslutning. Min har softstart og relæ-afbrydning etc, så dette burde ikke være noget problem?
Altså, kan jeg 'bare' skifte til nye Rifa-lytter uden problemer, og er der andre ting jeg skal højde for?
Sælger sagde sættet er købt i '95, så de har kun ca. 13 år på bagen, og de eksisterende lytter fejler derfor intet. Det spiller som det skal så der er reelt ingen grund til eller behov for at skifte lytterne, det er kun fordi jeg er ekstrem nysgerrig og er født med en enorm stor pilfinger. Så selvom jeg er glad for mit 'nye' køb, så ville det jo bare være fedt at kunne få endnu mere for pengene.

P.S.
Hvis der er en/nogen person(er) som ligger inde med HF nr 2, fra '94 og kan evt scanne artiklen ang. modding af L-1000C ville jeg sætte stor pris på det. Bibliotekerne har det ikke på lager mere lader det til.
Til top Vis skum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skum

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart kan jeg ikke så nogle problemer i at skifte til Rifa lytterne, med mindre de er med skrue terminaler, hvilket jeg tror de er.
Hvis det er blevet gjort før, og der ikke opstår problemer af fx, peak spikes ala mere strøm til forstærker-kredsløbet end det kan tåle?! Ja ved ved jeg.?.. så ser jeg ikke nogle problemer.

Hvad med at du evt. også satte større trafo sat i?
Og måske også beholde de gamle lyttere sammen med de nye?

Nu er jeg bestemt ikke ekspert inden for elektronik, men jeg har da lidt basis viden.
Lad os høre om der er nogen det har spottet evt. problemer.

Og husk at vende polerne på de nye lyttere rigtigt.

skum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Altså ja, Rifa'erne er med skrue terminaler, men det burde ikke være et problem eller hvad? Umiddelbart er den, effekten, bygget således at lytterne 'står op' fastspændt i et spændebånd. Rifa'erne vil således blive monteret på samme vis, da målene er de samme som de oprindelige, men med skrueterminalerne nederst. Der er masser af plads til at fastspænde, ledninger underneden dér.
Hvad skulle problemerne være med skruterminaler andet de fylder mere?
Trafo'erne bliver, ingen grund til at overdrive.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du hele sættet. Det må så være med forforstærkeren også ? Jeg har haft forforstærkeren og gennemførte de modifikationer som HF engang havde i deres blad. Desuden skiftede jeg alle phonobøs på bagsiden. Hele modifikationen forløb planmæssigt og kan lydmæssigt klart anbefales. Jeg husker at alle op-amps også blev skiftet. Der vil dog idag findes endnu bedre typer end HF skrev dengang.

Har du mod på det, kan det anbefales, da det rykker forforstærkeren flere klasser op.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Hvis du skifter lytterne i effektforstærkeren, bør du skifte ensretterne til noget større. Desuden vil et softstartkredsløb være at foretrække. Muligvis skal forbindelserne ændres til noget kraftigere.

skum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej igen, skruede låget af og fandt ud af hvilke ensrettere der er benyttet:

Googlede så derefter de påtrykte data, og kom frem til at der er tale om disse. Udfra data så er der tale om brokoblede typer på 200V og 15A, altså ikke voldsomt. Hvor meget større skal de andre/nye være? Så store så muligt eller hvad? Altså noget i retning af 600V og 35A eller er det overkill? En forklaring at størrelsen af ensretter kontra størrelsen/kapaciteten af ladelytter kunne være interessant at få fortalt af en kyndig person. evt links hvor det bliver beskrevet

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Sidst jeg byggede forstærker, brugte jeg akkurat samme lytter som dig. Købte en brokobling hos www.el-supply.dk 250V/25A som burde være rigeligt. Den koster 25 kroner, så det er ikke alverden. En 250V/50A koster 46 kroner om du vil overdimensionere. Et softstartkredsløb vil også være en fordel.

skum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Ok, men har du så een brokobling til begge lytter/kanaler eller en til hver? For jeg har een brokobling i hver side af min, dual mono hele vejen igennem. Så altså 2*200V/15A... Men ellers virker det som om det er rimelig meget ligetil til trods.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte en brokobling til hver kanal. Den var opbygget som dualmono. Tænkte ikke på at din Kenwood, selvfølgelig, er dualmono. Så du skal bruge 2.  250V/25A er rigeligt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes