Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 08:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forstærker til metal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cpt. Weirdo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 December 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Godformiddag derude

Jeg leger med tanken om at købe mig et stereoanlæg når pengene er til det.
Nu er jeg meget glad for metal i alle afskygninger (død, black, doom, power, symfonisk, progressivt), og jeg kan ikke lade være med at spekulere over, om nogle mærker eller specifikke modeller er bedre til metal end andre?
Vi snakker i prislejet op til 3500, gerne under.

Derudover har jeg tænkt på, om det var muligt at købe en surroundforstærker/receiver og, hedder det biwire eller brokoble?, så man får en meget strømstærk forstærker?

Edit: I øvrigt, ville man kunne bruge en PS3 som CD-afspiller, eller er den så elendig at det vil ødelægge det hele?

Ps: Er der ikke et board, hvor man kan spørge om forslag til hele setups?
Til top Vis Cpt. Weirdo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpt. Weirdo

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har flyttet den til kategorien "andet".

I så billige surroundforstærkere, giver det som regel ingen fordel at biampe, selv hvis den er bygget til det. Den tager nemlig
strømmen fra samme strømforsyning, og så giver det samme effekt. Generelt får du langt mere for pengene når du kun har to
højttalere, hvis du køber en stereoforstærker.

Har du højttalere allerede, eller har du kigget på nogen?
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

En brugt lyngdorf eller Tact (det samme, men de skiftede navn fra Tact til lyngdorf). Men du skal nok op på 5-6000 kroner. De er utroligt gode til at adskille kompleks musik, så det ikke roder sammen. Personligt slapper jeg derfor mere af, af at lytte til sådan en forstærker, da jeg ikke skal koncentrere mig så meget om at høre hvad guitaren, bassen og trommerne laver.

Når det er sagt, er der større forskel på højttalere end forstærkere.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

I så billige surroundforstærkere, giver det som regel ingen fordel at biampe, selv hvis den er bygget til det. Den tager nemlig
strømmen fra samme strømforsyning, og så giver det samme effekt. Generelt får du langt mere for pengene når du kun har to
højttalere, hvis du køber en stereoforstærker.

Har du højttalere allerede, eller har du kigget på nogen?

Der findes surroundforstækere der parallelkobler deres udganstrin i stereo mode. Dermed fås ikke flere watt, men en forstærker der er mere stabil i lave impedanser. Det kan være en fordel med 4 ohm højttaler, men næppe nogen hørbar effekt på 8 ohms højttaler (selvom der altid vil være undtagelser) 

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 December 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

det blir ikke nemt at finde et samlet setup til under 3500 er jeg bange for
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

Cpt. Weirdo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Mange tak :)

Mit indlæg fik vist lidt mange spørgsmål på én gang, det beklager jeg

Så ved jeg da at jeg skal holde mig til ren stereo :)

Jeg har kigget lidt på højttalere, men ikke låst mig fast på noget. Det eneste jeg er sikker på er, at det skal være gulvhøjttalere. Godt nok har jeg et lille værelse, men som den uhelbredelige teenager jeg er, vil jeg gerne have meget lyd

@Kjeldsen:
Jeg vil have meget svært ved at købe brugt, fordi jeg er så vild med fornemmelsen af at åbne en papkasse og hive noget nyt op af æsken. Der skal være en meget stor gevinst før jeg vil tænke i brugtbaner...

@Blackfrancis - det var nu maks 3500 for forstærkeren alene, hele sættet må godt koste 8000-10000, men det er også absolut maks :)

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 07 December 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være nyt vil jeg anbefale en NAD326BEE til ca. 3300 Min personlige erfaring er at metal kræver der er lidt styr på enhederne, og vil tro det er svært at få mere kontrol end en NAD i det prisleje.

På højtalersiden vil jeg dog virkelig anbefale brugt. Jeg har set mange pæne sæt B&W DM604 S3 til mellem 5 og 6k her på det sidste, og syntes selv de er ganske glimrende til metal.

Som nyt ville jeg anbefale at kigge på B&W DM683, Monitor Audio RX 6 og DSL R55. Men de er lidt over budget

edit: ps3'en kan godt bruges som cd-afspiller, det ville dog være en væsentlig opgradering at investere i en ekstern Digital til Analog Converter (DAC) til den. Men du kan jo starte med ps3'en, og så opgradere med en DAC på et senere tidspunkt. Det vil også give lidt mere luft i budgettet til nogle ordenlige komponenter til at starte med.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 07 December 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Cpt. Weirdo skrev:
Mastervol skrev:

Mange tak :)

Mit indlæg fik vist lidt mange spørgsmål på én gang, det beklager jeg

Så ved jeg da at jeg skal holde mig til ren stereo :)

Jeg har kigget lidt på højttalere, men ikke låst mig fast på noget. Det eneste jeg er sikker på er, at det skal være gulvhøjttalere. Godt nok har jeg et lille værelse, men som den uhelbredelige teenager jeg er, vil jeg gerne have meget lyd

@Kjeldsen:
Jeg vil have meget svært ved at købe brugt, fordi jeg er så vild med fornemmelsen af at åbne en papkasse og hive noget nyt op af æsken. Der skal være en meget stor gevinst før jeg vil tænke i brugtbaner...

@Blackfrancis - det var nu maks 3500 for forstærkeren alene, hele sættet må godt koste 8000-10000, men det er også absolut maks :)

Jeg forstår og anerkender, at det er en bedre følelse at "hive noget nyt op af æsken" end komme hjem med en brugt forstærker, der mest af alt trænger til en støvklud

Når det er sagt, mener jeg, at du med dit budget bør overveje brugtmarkedet kraftigt; der vil du kunne finde langt mere vellyd for pengene end ved at købe nyt.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Cpt. Weirdo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Hvis det skal være nyt vil jeg anbefale en NAD326BEE til ca. 3300 Min personlige erfaring er at metal kræver der er lidt styr på enhederne, og vil tro det er svært at få mere kontrol end en NAD i det prisleje.

På højtalersiden vil jeg dog virkelig anbefale brugt. Jeg har set mange pæne sæt B&W DM604 S3 til mellem 5 og 6k her på det sidste, og syntes selv de er ganske glimrende til metal.

Som nyt ville jeg anbefale at kigge på B&W DM683, Monitor Audio RX 6 og DSL R55. Men de er lidt over budget

edit: ps3'en kan godt bruges som cd-afspiller, det ville dog være en væsentlig opgradering at investere i en ekstern Digital til Analog Converter (DAC) til den. Men du kan jo starte med ps3'en, og så opgradere med en DAC på et senere tidspunkt. Det vil også give lidt mere luft i budgettet til nogle ordenlige komponenter til at starte med.

Jeg har heller ingen PS3 endnu, det var bare om man kunne bruge sådan én i stedet for en separat CD-afspiller, da den jo kan bruges som harddiskafspiller også, og samtidig får jeg så både konsol og musik

Jeg er ude efter et komplet anlæg, dvs forstærker, højttalere og CDafspiller, gerne med mulighed for at afspille min store digitale musiksamling :)
Dine forslag lyder rigtigt gode, omend en aaaaaanelse dyre.
Samlet forslag til 8000?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 December 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Cpt. Weirdo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

Lidt ældre tråde om højttalere

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65453http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75560

Det er desværre højttalere der ligger langt over mit budget - jeg har hverken 15 eller 20k at bruge :(
Ellers mange tak...

Hvis jeg nu skulle lave en maxvalueformoney-løsninger, der gerne må være brugt, hvad er vi så ude i? forstærker, højttalere og CD-afspiller?
Og en lignende løsning, hvor alt bare skal være nyt?

I øvrigt er det smadderfedt at I ikke blot har så godt styr på jeres sager, men også er hurtige til at svare -

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Forstærker

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63503274

Højttaler

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63266318

eller

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63359641

Samlet kan du få delene til under 10.000, og jeg garanterer dig for det blæser ethvert nyt anlæg til samme pris længere væk en trommehinderne til en Manowar koncert.

Cpt. Weirdo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Forstærker

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63503274

Højttaler

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63266318

eller

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63359641

Samlet kan du få delene til under 10.000, og jeg garanterer dig for det blæser ethvert nyt anlæg til samme pris længere væk en trommehinderne til en Manowar koncert.

Sådan!
Nu vil jeg slide hårdt i det og se om jeg kan få skaffet pengene, så må vi se hvad jeg ender op med :D
Indtil da vil jeg fortsætte som spøgelse her på sitet

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 07 December 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Hrm lad os se om vi ka holde os under 8k

Højtalere: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63299630

Forforstærker + effekt: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63570804 (forforstærkeren kan nok fås bedre men så er der lidt til senere opgradering, samt der kan anskaffes en effekt mere til brokobling så der er lidt mere effekt at spille med)

Cd-spille: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63136892 (ka være der er bedre kup at finde brugt, er ikke så meget inde i hvad de bedste brugte  cd-spiller er for tiden)

Så er der 500kr til overs, så ka du få for ca 400kr højtalerkabel 100kr til signalkabel (hvilket man kommer forholdsvis langt med brugt eller hos av-cables)

edit: ps det første sæt jbl og tact'en ser dælme lækre ud, så jeg ville nok smide et par kilo mere og gå den vej

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

Cd-spille: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63136892 (ka være der er bedre kup at finde brugt, er ikke så meget inde i hvad de bedste brugte  cd-spiller er for tiden)

500 kr bør nok være 150 kroner.

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 December 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Begge JBL højttalere er lækre og 4412 er en rigtig studio monitor, så den spiller skarpt og kontant. 240 Ti giver nok mere lytteglæde i den lange løb,
den er lavet til hjemmebrug. Jeg ville gå efter 240 Ti og en TACT og din PS3, så har du et kanon system.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 07 December 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Mastervol skrev:
Jeg har flyttet den til kategorien "andet". I så billige surroundforstærkere, giver det
som regel ingen fordel at biampe, selv hvis den er bygget til det. Den tager nemlig strømmen fra samme strømforsyning, og så
giver det samme effekt. Generelt får du langt mere for pengene når du kun har to højttalere, hvis du køber en
stereoforstærker. Har du højttalere allerede, eller har du kigget på nogen?

Der findes surroundforstækere der parallelkobler deres udganstrin i stereo mode. Dermed fås ikke flere watt, men en
forstærker der er mere stabil i lave impedanser. Det kan være en fordel med 4 ohm højttaler, men næppe nogen hørbar effekt
på 8 ohms højttaler (selvom der altid vil være undtagelser) 

Ja, det kan være en fordel, men der findes mig bekendt stereoforstærkere der gør det samme med deres A og B udgange. Så
der er stadig ingen grund til gå efter en surroundforstærker til den pris.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Kjeldsen skrev:

Mastervol skrev:
Jeg har flyttet den til kategorien "andet". I så billige surroundforstærkere, giver det
som regel ingen fordel at biampe, selv hvis den er bygget til det. Den tager nemlig strømmen fra samme strømforsyning, og så
giver det samme effekt. Generelt får du langt mere for pengene når du kun har to højttalere, hvis du køber en
stereoforstærker. Har du højttalere allerede, eller har du kigget på nogen?

Der findes surroundforstækere der parallelkobler deres udganstrin i stereo mode. Dermed fås ikke flere watt, men en
forstærker der er mere stabil i lave impedanser. Det kan være en fordel med 4 ohm højttaler, men næppe nogen hørbar effekt
på 8 ohms højttaler (selvom der altid vil være undtagelser) 

Ja, det kan være en fordel, men der findes mig bekendt stereoforstærkere der gør det samme med deres A og B udgange. Så
der er stadig ingen grund til gå efter en surroundforstærker til den pris.

A og B udgang koblet i parallel giver bedre kontrol ved lave impedanser, da det ikke er flere udgangstrin der kobles, men blot en simpel splitning af signalet. Når det er sagt er jeg enig i at, man ikke skal ud i surroundforstærker. En almindelig forstærker kan sagtens være stabil i 2 ohm.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes