Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til fejlsøgning på delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

For en god håndfuld år siden byggede jeg mig et sæt dejlige højttaler med selvbyggede 3-vejs 12dB delefiltre. Nu er diskanten på den ene højttaler pludselig holdt op med at sige et kvæk. Jeg har prøvet at bytte rundt på højttalerkablerne for at se, om det skulle være noget i den ene kanal på forstærkeren, der skulle være stået af, men det var ikke tilfældet. I første omgang satsede jeg på, at selve diskantenheden var røget og skiftede den, men det hjalp intet. Derefter gik jeg igang med det, jeg i virkeligheden skulle have begyndt med; at måle lidt på delefiltret med mit multimeter. Lodningerne lader ikke til at fejle noget, og jeg kan ikke måle nogen usædvanelig modstand i hverken kondensatoren eller spolen (selv efter jeg huskede at lodde diskantenheden fra igen ).

Nu står jeg rimelig meget på bar bund, så jeg kunne godt bruge nogle gode råd/trix til, hvordan man finder synderen i et deffekt delefilter, uden at skulle bruge sofistikeret måleudstyr.

På forhånd tak

Til top Vis Killingbeans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Killingbeans Besøg Killingbeans's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

har du et diagram over delefiltret

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Det er bare den simpleste udgave med 4 spoler, 4 kondensatorer og intet andet
Til top Vis Killingbeans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Killingbeans Besøg Killingbeans's Websted

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hvis man antager at diskanten er OK og at der ikke er en løs forbindelse i delefiltret, må enten kondensatoren være afbrudt eller spolen kortsluttet. Hvis kondensatoren er en elektrolyt kan den være tørret ud, så værdien er blevet for lille. Det er ikke så sandsynligt at spolen er kortsluttet, medmindre højttaleren har været overbelastet.

Du kan prøve (kortvarigt!) at kortslutte kondensatoren for at høre om der så kommer lyd i diskanten. Hvis du sætter dit multimeter til at måle AC kan du måle om der er signal forskellige steder i delefiltret.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:
Det er ikke så sandsynligt at spolen er kortsluttet, medmindre højttaleren har været overbelastet.

Jeg kom i tanke om, at der på et tidspunkt var en smuk pige, som stod og manglede et sæt højttalere til en fest, hvorefter mine forplantningsorganer lavede en master override og lukkede min hjerne 100% ned. Jeg tror den stakkels højttaler fik lige lovligt mange tæsk af en ikke alt for high end forstærker. Da jeg loddede spolen af, opdagede jeg at epoxylimen som jeg i sin tid havde limet den fast med var gået i opløsning, og plastrullen som tråden var viklet om var revnet på alle leder og kanter. Den har nok haft det lidt varmt

Efter jeg skiftede spolen og fik smidt en plade på spilleren, lød det igen som en drøm... for en kort bemærkning. Men så holdt hele højttaleren op med sige andet end lidt ubehagelige skratlyde. Suk...

Efter jeg havde brugt lidt tid på at kigge stift ud i luften og mumle: "No, no, no... no, no... noooo...", fik jeg tændt for CD-afspilleren og konstaterede at det lød fuldstændig som det skulle. Den "døde højttaler" var heldigvis bare en dårlig forbindelse mellem cartridge og tonearmen. Puha... der var godt nok lige et par sekunder, hvor jeg svedte volsomt

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Har oplevet præcis det, du siger på et par B&W højttalere engang. Check den spole, der sidder parallelt over diskanten, den er garanteret kortsluttet :-)

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jep, det var også det, jeg skrev i mit forrige indlæg. Det bare godt være jeg fik fortalt hændelsesforløbet lidt for meget i datid

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes