Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forstærker til roskilde-anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hej Nørder :D

Nogle drenge og jeg har i den sidste uges tid været i gang med et lille sjovt projekt til Roskilde (Billeder kommer i en DIY-tråd når jeg får taget mig sammen til det).

En af drengene har ofret sine højtalere fra et mini-anlæg (Jeg tror det er noget panasonic eller sådan, men det kan vel egentlig være det samme når det er i den klasse :P)
Det er en tre-vejs konstruktion med en okay bas-gengivelse, også selvom højtalerne spiller udenfor (testet med original forstærker).

Vi skal dog have købt en lille handy forstærker til at trække skidtet, og det vigtigste er at det ikke rigtig må koste noget.
Jeg har kigget på nogle af de små forstærkere fra sure-electronics, som jeg har læst positivt om, og som er meget billige.

Jeg er dog i tvivl om hvilken vi skal købe, da der er lidt forskellige muligheder selvom det skal være i den helt billige ende.

Jeg har kigget på 2x15 watt udgaven, 2x25 watt udgaven, og 2x100 watt udgaven.

Økonomien taler mest for en af de to små, og selv har jeg tænkt på 2x25 watt udgaven, da der prismæssigt er så lille forskel på dem, at man vel lige så godt kan tage den "bedste". Vil vi få meget mere ud af at købe den "store" model?

Indtil videre har projektet været gratis, og vi håbet også på at kunne finde et, om ikke gratis, så meget billigt bil-batteri, og så bruge en gammel sony-ericsson eller lignende som signalkilde.

Højtalerne er som sagt nogle skod-højtalere som dog er perfekte til bare at få tæsk og skabe noget musik mellem larmen og lyden af brækkende svenskere, men vil forstærkeren kunne få højtalerne til at spille op til et fornuftigt niveau? - jeg ved at det ville være dejligt hvis jeg gav nogle flere specifikationer omkring højtalerne, men der er ikke så meget at sige. "Basserne" er vidst nogle 5,25 eller 6,5 tommers, mellemtonerne er nogle 3-3,5 tommers, og så en random 0,5-1 tommers diskant.
Højtalerne bliver bygget ind i en trækvogn i sine originale kabinetter for at spare tid, for ikke at skulle kompensere for nogle underlige firkantede refleksporte i fronten, og fordi vi er p***e dovne :P

Vil forstærkeren være okay til formålet, eller skal vi gå et skridt op?
Og hvis der er nogle der har nogle generelle kommentarer til projektet er de selvfølgelig også velkomne til at skrive :)

På forhånd tak

PS. herunder er nogle links til e-bay aktioner, de er selvfølgelig kun midlertidige

2x15 watt: http://cgi.ebay.com/2-15-watt-4ohm-TA2024-D-class-Audio-Ampl ifier-Board-/370390975453?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDoma in_0&hash=item563d05c3dd
2x25 watt: http://cgi.ebay.com/2-25W-4-TPA3123-Class-D-Audio-Amplifier- Board-/380238376576?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&a mp;hash=item5887f92e80
2x100 watt: http://cgi.ebay.com/2-100W-4O-TK2050-Class-D-Audio-Amplifier -Board-improved-/350362582321?cmd=ViewItem&pt=LH_Default Domain_0&hash=item51933cbd31

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Er der slet ikke nogen der har noget input?

Jeg kan ikke se hvilke informationer der skulle udegå for at det skulle være til at svare på, men problemet er måske at mit første indlæg er for langt til at nogen gider læse det?

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juni 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:

Jeg kan ikke se hvilke informationer der skulle udegå for at det skulle være til at svare på, men problemet er måske at mit første indlæg er for langt til at nogen gider læse det?

Start selv med at søge lidt på "roskilde-anlæg" her på h4a, hvis du kan afse tid til det.

Ellers vent til du får alt på dit sølvfad.

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:

den-studerende skrev:

Start selv med at søge lidt på "roskilde-anlæg" her på h4a, hvis du kan afse tid til det.

Ellers vent til du får alt på dit sølvfad.

Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan se hvor du vil hen med din nedladende tone, jeg søger jo egentlig bare nogle svar, bl.a. omkring forstærkerne fra sure-electronics, som (hvis jeg søger på dem her) giver 2 hits, hvor et af dem er denne tråd, og den anden er en hvor de ikke snakker om andet end prisen på dem, og om, hvor velegnede de ville være til indbygning i HTPC.

Jeg har fulgt med i de fleste roskilde anlæg der har været herinde, da jeg trods alt har været bruger i nogle år efterhånden, og derfor ved jeg også at jeg ikke vil kunne finde direkte svar på det jeg spørger om i denne tråd.

Så hvis du ikke kan andet end at svine mig til på et fuldstændig falsk grundlag så mener jeg da at du enten burde tage og blive voksen, eller tage ned på det lokale værtshus og provokere nogle dér i stedet, det kan da være at det kunne lære dig at snakke pænt til andre mennesker :)

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Læs lige dit indlæg igen, jeg har her klippet lidt i det, men det bliver vist svært at svare seriøst på det

den-studerende skrev:
(Billeder kommer i en DIY-tråd når jeg får taget mig sammen til det).
(Jeg tror det er noget panasonic eller sådan, men det kan vel egentlig være det samme når det er i den klasse :P)
- jeg ved at det ville være dejligt hvis jeg gav nogle flere specifikationer omkring højtalerne, men der er ikke så meget at sige. "Basserne" er vidst nogle 5,25 eller 6,5 tommers, mellemtonerne er nogle 3-3,5 tommers, og så en random 0,5-1 tommers diskant.

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:

Så hvis du ikke kan andet end at svine mig til på et fuldstændig falsk grundlag så mener jeg da at du enten burde tage og blive voksen, eller tage ned på det lokale værtshus og provokere nogle dér i stedet, det kan da være at det kunne lære dig at snakke pænt til andre mennesker :)

Jeg kan da godt li at du sætter en smiley bag, i lige måde

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:

Læs lige dit indlæg igen, jeg har her klippet lidt i det, men det bliver vist svært at svare seriøst på det

den-studerende skrev:
(Jeg tror det er noget panasonic eller sådan, men det kan vel egentlig være det samme når det er i den klasse :P)
- jeg ved at det ville være dejligt hvis jeg gav nogle flere specifikationer omkring højtalerne, men der er ikke så meget at sige. "Basserne" er vidst nogle 5,25 eller 6,5 tommers, mellemtonerne er nogle 3-3,5 tommers, og så en random 0,5-1 tommers diskant.

Hvorfor skulle det være svært at svare seriøst på?
Højtalerne er jo som sagt fra et mini-anlæg, hvilket må betyde at de ikke behøver vildt meget effekt for at kunne spille højt, da forstærkerne i mini-anlæg som regel er rimelig tvivlsomme.
Derfor ved jeg at 25 watt sandsynligvis er rigeligt, og sikkert også mere end den originale forstærker giver, men derfor vil jeg da stadigvæk gerne vide om folk kunne forestille sig at det kan svare sig at smide en 4 gange så stor forstærker på.

Så jeg er bange for at du bliver nødt til at uddybe hvorfor det skulle være svært at svare seriøst på?

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:
James Rabundus skrev:

den-studerende skrev:

Højtalerne er jo som sagt fra et mini-anlæg, hvilket må betyde at de ikke behøver vildt meget effekt for at kunne spille højt, da forstærkerne i mini-anlæg som regel er rimelig tvivlsomme.
Derfor ved jeg at 25 watt sandsynligvis er rigeligt, og sikkert også mere end den originale forstærker giver, men derfor vil jeg da stadigvæk gerne vide om folk kunne forestille sig at det kan svare sig at smide en 4 gange så stor forstærker på.

Så jeg er bange for at du bliver nødt til at uddybe hvorfor det skulle være svært at svare seriøst på?

Det er skam ikke for at genere dig, men et svar kan da ikke blive et seriøst svar, men et gæt..., og hvis du har lyttet på disse enheder må du selv gætte på om de kan tåle noget mere saft.

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2010 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:
den-studerende skrev:
James Rabundus skrev:

den-studerende skrev:

Det er skam ikke for at genere dig, men et svar kan da ikke blive et seriøst svar, men et gæt..., og hvis du har lyttet på disse enheder må du selv gætte på om de kan tåle noget mere saft.

Tja, det har du sgu nok egentlig ret i :)

Så bliver det sgu nok bare 25 watt'eren.
Så mangler jeg bare en elektronikkyndig der ud fra billederne af den kan fortælle mig hvordan faen jeg smider et bilbatteri til den (der skal vel ikke nogen form for strømforsyning mellem de to?), og hvordan jeg evt skal gøre hvis vi vil have en simpel tænd/sluk knap på den :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes