Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 05:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Trækvognsanlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fjaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 06:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nå, nu har jeg kigget Rubenn og MortenJ's indlæg igennem, og jeg har helt klart fået noget inspiration.

Jeg vil som så mange også lave et roskilde anlæg, og nu vil jeg bare samle mine spørgsmål - og forhåbentligt svar - i én tråd, så andre eventuelt får glæde af en, der er nybegynder.

Jeg har valgt bestilt både en TA2020 og TA2024, så jeg kan sælge den ene og bruge den anden eller bruge begge, hvis jeg bliver glad for at do it myself.

Her er et af mine mange spørgsmål. Begge ovennævnte forstærkere har kun to udgange til højttalere, men jeg ser, at MortenJ og Rubenn slutter minimum to piezo'er og to subwoofere til. Hvordan er det muligt? Er dette meget bedre end to fuldtone højttalere?

Er der nogen her, der vil være behjælpelig med at lave en god indkøbsliste over de ting, mit anlæg skal bruge?

Mit anlæg skal være på en trækvogn og behøver ikke at være let. Det skal gerne være energieffektivt, så jeg ikke skal bruge guld på adskillige dyre batterier.

UPDATE 9/6-2010:

Nu har jeg valgt at investere i nogle fuldtonehøjttalere med disse specifikationer:

Højttalersæt 3-vejs fuldtoneenhed 8" - 200mm.
Tekniske data: 250W i 4 ohm.
Indbygningsdybde: 130 mm.
SPL: 94 dB.
Frekvensområde: 32-22000 Hz.
30 oz. magnet.
Vægt: 3kg.

De kan ses her

Jeg har bestilt både en TA2024 og en TA2020. Jeg har endnu ikke bestemt mig for hvilken amp, jeg vil bruge. Det ser dog ud til, at TA2020 bredt er foretrukket.

Jeg har også købt denne trækvogn, som jeg vil placere anlægget på.

Jeg overvejer at bruge krydsfiner, men er der nogen her, der kan fortælle mig, hvad priserne er for sådan noget træ?

Til top Vis fjaes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fjaes

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

hmm... det bliver et omfattende svar, hvis hele teorien omkring højttaler-opbygning skal forklares. jeg vil foreslå dig at kigge denne indsigtsartikel igennem, som handler om højttalerbygning.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1616&zoneid=2

du har ret i at man godt kan bruge en fuldtone højttalerenhed til sin ghettoblaster. man opnår samme resultat ved at benytte to enheder, hhv en diskant og en bas/mellemtone, såkaldte fler-vejs højttalere (ofte 2- eller 3-vejs). det kræver bare et delefilter, når man benytter flere enheder. ser du på en fuldtone-enhed til biler, så vil du opdage, at de ofte består af enten 2 eller 3 små enheder pr højttaler.

forstærkerne består af to kanaler, en til højre og en til venstre side, såkaldt stereo. hver kanal kan kun trække en højttaler, men hver højttaler kan som nævnt ovenfor godt bestå af flere enheder. 41hz laver dog en forstærker med 4 kanaler, så man kan benytte 4 højttalere. men disse forstærkere skal man selv samle ved at lodde alle komponenterne på en printplade, som ikke kan anbefales til en nybegynder.

håber det gav et overblik.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

fjaes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej vibe,

Tak for svaret! Jeg har købt to fuldtoneenheder nu.

Jeg vil opdatere den her tråd løbende. Det bliver et betydeligt mindre avanceret anlæg end det, jeg har set de andre lave, så den her tråd er primært for nybegyndere. Der vil komme billeder, så snart jeg har noget at tage billeder af :).

Til top Vis fjaes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fjaes

Mathew
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

fjaes skrev:
Hej vibe,

Tak for svaret! Jeg har kшbt to fuldtoneenheder nu.

Jeg vil opdatere den her trеd lшbende. Det bliver et betydeligt mindre avanceret anlжg end det, jeg har set de andre lave, sе den her trеd er primжrt for nybegyndere. Der vil komme billeder, sе snart jeg har noget at tage billeder af :).

Lyder godt. Overvejer meget selv at lave et lignende anlæg til båden. Det skal bare spille lidt musik i båden, ikke lave hele stranden om til beach-party.
Til top Vis Mathew's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathew

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes