| Forfatter |
|
missbyg Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen :-)
Jeg er den lykkelig ejer af en Panasoni TH-42PX80.
Mit problem er dog, at jeg ikke kan få det til at vise digitalt tv.
Jeg har købt en digital stue-antenne - en Thomson Antd120, som jeg har sluttet til.
Men nu er billedet endnu dårligere end da jeg kørte med antennen, der sidder ovenpå huset (som er analog).
Nogen der har haft samme problem og som ved, hvad man kan gøre?
Alle forslag modtages gerne :-)
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu siger du "endnu dårligere". Er du sikker på at du kører digitalt? Modsat analogt så er billedet enten perfekt eller decideret "i stykker", hvor billedet stopper/hakker og ligner mosaik.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal tilslutte antennen til en DVB-T tuner. Hvis din skærm har den indbygget, skal du vælge at se TV fra DVB-T tuneren. Hvis ikke den har en DVB-T inbygget, skal du lige have købt en, og sætte den til.
|
| Til top |
|
| |
missbyg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg sætter den til at søge på digitalt signal, finder den ingenting.
Den går derfor over og søger på analog i stedet for og her finder den så DR1 og TV2, men de er som sagt endnu dårligere end med den "gamle" antenne.
Der skulle være indbygget dvb-t i den :-)
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke bare bruge din normale antenne til at modtage dine DVB-T kanaler med? Så burde du få samme gode modtagekvalitet, bare digitalt.. Tror ikke sådan en stueantenne, kan hamle op med en tagantenne..
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
missbyg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er bare, at den antenne der sidder på taget ikke er en digital men analog antenne....
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, prøv at sætte den gamle tagantenne til og søg digitalt igen. Jeg bruger selv en stueantenne til DVB-T, og første søgning fandt jeg heller ikke noget på. Jeg gjorde så det at jeg søgte analogt, hvorefter jeg med en af de analoge kanaler den fandt, lavede den gamle manøvre, hvor man farer rundt i stuen efter den bedste modtagelse. Når den bedste position til analogt TV var fundet lod jeg den søge digitalt, og voila! så fandt den de 4-5 danske digitale kanaler.
EDIT: En antenne er en antenne - den kan fange både analoge og digitale signaler. Prøv nu bare :)
|
| Til top |
|
| |
missbyg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg prøvet igen. Synes ikke jeg kan fange noget ordentligt analog signal med stueantennen - og dermed vil den heller ikke finde nogle digitale. Skal man bare blive ved med at prøve, selvom antennen står det samme sted?
Kan godt se forskel på, hvor antennen står, men det er åbenbart bare ikke nok 
|
| Til top |
|
| |
missbyg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu fandt den endelig nogle digitale programmer takket være Brian321s forslag :-)
Nu er problemet bare, at jeg er nødt til at stå med antennen i hånden i 1,5 m højde ca. 50 cm væk fra tv'et - mindre godt 
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
missbyg skrev:
Nu fandt den endelig nogle digitale programmer takket være Brian321s forslag :-)
Nu er problemet bare, at jeg er nødt til at stå med antennen i hånden i 1,5 m højde ca. 50 cm væk fra tv'et - mindre godt  |
|
|
Har du prøvet din tagantenne som jeg foreslog? Selvom den ikke er digital(hva filan er en digital antenne?).. Så burde det virke.. Mine svigerforældre, bruger med succes deres alm tagantenne og fanger glædeligt en 15-20 kanaler alt efter vejret.. Og det er på DVB-T nettet ude midt på landet.. __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
missbyg Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har faktisk lige prøvet med tagantennen igen nu. Det lader ikke til at det virker desværre. Måske skal man bare blive ved med at søge - kan det hjælpe eller får man bare samme resultat hver gang?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
En digital antenne = en UHF antenne. De fleste steder skal den vendes 90 grader om den lange akse og drejes mod sendermasten. Da tagantenner er retningsfølsomme er det held, hvis man kan modtage signaler.
Jeg bruger selv en aktiv stueantenne der står lige bag fjernsynet. Når der er signal er kvaliteten optimal uanset antennetype. Dårligt signal giver hakkende billede, ikke grynet, skygger eller andet som kendes fra analog TV.
|
| Til top |
|
| |
missbyg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har det mon noget at sige, at der står "passiv" på min Thomson antenne?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
missbyg skrev:
| Har det mon noget at sige, at der står "passiv" på min Thomson antenne? |
|
|
Det betyder blot at den ikke skal bruge strøm. Jeg har købr min i Føtex for 150 - 200 kr. og den kræver strøm. Det kan min DVB-T tuner heldigvis levere, ellers skal der en strømadapter på.
jeg kunne dog også modtage blot med en stump kabel i antenneindgangen.
|
| Til top |
|
| |
missbyg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æv æv - træls jeg ikke kan få det til at virke uden at jeg skal stå og holde antennen i en akavet stilling :-)
Kan det have noget med beliggenheden at gøre? Jeg bor ellers kun 300 m fra hvor de sender TV-MidtVest :-)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre kan du nok ikke modtage digitale signaler med en stue-antenne, hvis du bor langt fra masten, eller bor i byen, blandt boligblokke.
Jeg bor på 1. sal i Nordvest i Kbh, og har ikke langt til Gladsaxe-masten derfra, men en stueantenne fanger overhovedet ingenting. Min gamle arbejdsplads lå kun et par km. fra masten, og ret frit. Her kunne jeg få glimrende modtagelse med nøjagtig samme stueantenne, også en passiv type, som i øvrigt var indkøbt som analog UHF-antenne. Men den gjorde det fint. En kammesjuk på Østerbro er så heldig at deres ejendom har egen analog antenne på taget, og han modtager perfekt digital TV på den med en DVBT-boks. Jeg har selv TDC/Yousee kabel-TV, og her duer en DVBT-boks jo ikke til noget som helst, kun en boks til kabel-brug. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
klogesen skrev:
|
Desværre kan du nok ikke modtage digitale signaler med en stue-antenne, hvis du bor langt fra masten, eller bor i byen, blandt boligblokke. |
|
|
Det er så det jeg kan, og jeg har rimeligt langt til en mast, men det er få centimeter der gør forskellen på signal og ikke signal.
|
| Til top |
|
| |
missbyg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror bare jeg er uheldig med hvor jeg bor 
Kan godt fange signal, men så skal jeg stå med antennen i hånden 
Der er også over 60 km til den nærmeste mast, kan jeg se ud fra det link du sendte, Kjeldsen.
Dog er det ikke så tæt bebygget, hvor jeg bor....
Nogle der kender nogle billige steder, hvor man kan få digitalt tv enten via parabol, kabel-tv eller bredbåndstv?
Bor i Holstebro, så det skal helst kunne virke der 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|