Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: 3D i biografen? Holder det? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Som mange nok har læst har Cinemaxx fået indkøbt nyt udstyr - det betyder bl.a. at de nu viser filmen "Op" i 3D visning. Da jeg overvejer at tage ind og se den med min kæreste (mest fordi jeg elsker animerede film som op) ville jeg lige høre om der er nogen som allerede har set den i 3D versionen. For jeg er i tvivl om den er værd at se på den måde, eller om det bare er spild af penge.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Mvh

Nordost Blue heaven
Nordost Super flatline
Mit setup
Til top Vis Real_Zeke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Real_Zeke

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ind og se den i dag for at se hvor god den nye 3D teknik er. Ifølge en kollega så er det rigtig godt men jeg vil lige se det selv før jeg udtaler mig. 

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Okay, ser frem til at høre dit indtryk :)

Nordost Blue heaven
Nordost Super flatline
Mit setup

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Jeg så det på premiere dagen og det er overbevisende. 3D effekten fungerer fortrinsvis ind i billedet, så dybden ind i billedet udvides - hvert fald på Up. Man oplever dog også engang i mellem, at objekter træder ud af skærmen.

Der var før Up begyndte lidt forskellige trailere og jeg ser meget frem til at se a Christmas Carol, hvor sneen i traileren dallede utroligt virkeligt foran dig (ude af skærmbilledet). Det var flot.

Brillerne er selvfølgelig ikke super smarte, men de sidder fint og generer ikke mig personligt. Jeg fik hverken ondt i ørene eller havde lyst til at tage dem af.

3D effekten fungerer klart bedst ved landskaber, og faktisk er der ikke altid en 3D effekt ved close-ups af f.eks. ansigter. Alt i alt er det ikke en fantastisk oplevelse, men jeg synes personligt det bidrager til en ekstra dimension i biograffilm. Jeg skal helt sikkert ind og se de kommende film i 3D også. Jeg håber Avater ryger med på CinemaxXs filmliste.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Oktober 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give Rasmus ret. Kunne ikke have beskrevet det bedre og det er ihvertfald ikke spild af penge.

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Okay, jamen jeg skal i alt fald ind og se den i aften her i Odense, så vender jeg også lige tilbage med mit input når jeg selv har erfaret det.

Mange tak for jeres response :)

Nordost Blue heaven
Nordost Super flatline
Mit setup

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Så kom jeg alligevel ikke ind og se Up - MEN...

Idag var jeg inde og se A Christmas Carol i Cinemaxx Odense. Selfølgelig i 3D.

Allerede fra starten var mine forventninger ikke store og jeg kendte heller ikke meget til filmens indhold. Det første der vises i 3D er et billede på skærmen der fortæller at det er tid til at tage brillerne på, og derefter går det løs. Trailerne for en masse forskellige film ruller hen over skærmen - og sikke en oplevelse. I modsætning til tidligere "3d" visninger med de gamle blå/rød briller var det her virkeligt en ny fornemmelse. Filmen i sig selv var virkeligt imponerende og de mange 3D effekter fik faktisk skabt en nærmere indlevelse i filmen end man eller plejer at få. Jeg vil til hver en tid fortrække en film i 3D hvis den er udført såvel som denne. Det er bestemt ikke den sidste film jeg skal se i 3D, og jeg håber at filmene med tiden kan blive endnu bedre til at udnytte den nye dimension.

Til jer som endnu ikke har prøvet det, så kan jeg kun sige - det er en oplevelse :) 

Nordost Blue heaven
Nordost Super flatline
Mit setup

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 November 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg var inde at se Up i Cinemaxx i Kbh. for en måneds tid siden, og var ganske imponeret over hvor overbevisende 3D-effekten fungerede. Nu sad jeg midt i det hele, så jeg kan godt være lidt bekymret for, hvor godt det fungerer ude i siderne - måske andre kan snakke med om dette?

Anyway - teknikken i sig selv fungerer i hvert fald over al min forventning. Det handler jo "blot" om at få et forskelligt billede til hvert øje og det kan den. Et billede i fuld farve, og seperationen var for mig at se så godt som 100%. Jeg prøvede bevidst, under nogle billeder med høj kontrast og skarpe kanter, at lukke hvert øje på skift for at se, om jeg kunne se skygger af det forkerte billede i hvert øje hhv. Det kunne jeg overhovedet ikke - faktisk end ikke antydningen, og det er mere end jeg havde forventet.

Tværtimod fik hvert øje et flot billede i fuld farve. Måske en anelse mørkere end normalt, men ikke noget der generede. Det var som om at nogle bevægelser ikke var helt så glatte som de plejer, men jeg kan ikke rigtig se hvorfor 3D-ståhejet skulle have indflydelse på dette?

Anyway - det gav helt klart en "ekstra dimension" til oplevelsen (i mere end én forstand). Og som nogle af de andre også har sagt: især landskaberne, som der jo er en del af i "Up", nød virkelig godt af dette. Lærredet bliver simpelthen til et hul i væggen, hvor igennem vi ser ud over Sydamerikas regnskov.

Pixar har heldigvis valgt en moden tilgang til teknologien (som altid), og derfor bruges effekten kun meget sparsomt til "ud-af-skærmen" oplevelser. Det var mest i trailerne "for" 3D-effekten inden filmen, at der blev leget med dette. I traileren for 3D-genudgivelsen af "Toy Story"-filmene, var vi flere gange ved at få Dinos hale i hovedet og lige da vi havde taget brillerne på, fik vi også besøg i salen af en svævende kugle af en art, og her dukkede folk sig simpelthen ufrivilligt i sæderne!

Og det klassiske Disney-slot med blafrende faner så faktisk ret fantastisk og eventyrligt ud i 3D! Det ser virkelig ud til at være kæmpestort og ligge et par hundrede meter på den anden side af det store hul i væggen!

Så min konklusion er helt sikkert, at det er meget anbefalelsesværdigt, og næste gang jeg selv står med valget mellem en almindelig billet eller en 3D én af slagsen er valget klart.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Digi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 November 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Gad vide om det også blir muligt at nyde på DVD udgaven, og om brillerne kan tilkøbes i div shops med tiden ?

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 19 November 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

I sommers var jeg i Planetariet i KBH og se en af deres 3D film. Meget sjovt men både mig og kæresten fik ondt i øjene under filmen.

Hvordan er det med de versioner der køre i biograferne, er der nogle der har oplevet det?

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 19 November 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

se U2 i planetariet (3D)...større bliver det ikke.....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Fik ikke ondt i øjnene eller træthed etc. - Så Up i 3D i CineMaxx sal 1 i Kbh.(Fisketorvet).

Virkeligt flot, og overbevisende konservativt brug af effekterne - netop ikke så meget "UD" mod publikum, men meget mere "IND" i skærmen. Flot og velvalgt, og viser som nævnt en moden og fin brug af den nye teknologi - ikke en effekt for effektens skyld, men fordi den tilføjer noget ekstra til filmoplevelsen.
Dejligt.

At netop en mere moden tilgang er valgt, er også imponerende, da UP jo som sådan er launch-titlen til teknologien, hvor man kunne forestille sig at man ville gå "all in" ifht. at vise så vilde (og overdrevne) effekter som muligt.

Rart at filmens historie går forest, og effekten blot er endnu et værktøj i fortællingen.

Så - test det - prøv det.

Mvh. Offcourse

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 19 November 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Enig med Rasmus' indlæg, men jeg har også set ICE Age 3 og der er mange 'ud af lerrede' oplevellser.  Traileren til Meat Balls var også helt fantastisk.  Der flyver det rundt med burgers og frikadeller og i starten prøver man at undgå at blive ramt, men jeg tog mig selv i at åbne munden i håp om...  Men nej det var luftboller der fløj om ørene på mig.

Man skal ikke sætte sig længst tilbage i biografen, men finde et sted omkring centrum af salen, fx række 14 sæde 1 i Imperial. Der får du klart den bedste effekt.

Hvis en film fremover kommer i 2D og 3D så vælger jeg 3D.  Har iøvrigt set Op i både 2D og 3D. Der var klart flere gode 3D effekter i Ice Age 3 end i Op.

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted

Real_Zeke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hmm jeg sad faktisk aller bagerst i biografen i Odense, jeg synes effekterne virkede fint. Men har så ikke lige noget at sammenligne med, da jeg kun har set én film endnu :)

Nordost Blue heaven
Nordost Super flatline
Mit setup

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes