| Forfatter |
|
ChristianSlott Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle på HF4A.
jeg er rimelig ny inden for større højtalere og forstærkere. Men har været ude og investere i et par System Audio 1280 højtalere (anbefalet af kammerat), og mangler nu en god forstærker. Systemet kommer primært til at afvikle metal, og alle denne undergenrer. Rumstørrelse er ca. 30 Kvm, og prisleje er ca. max. 5000.
Kunne godt bruge nogle gode råd fra nogle erfarne, da jeg ikke ved hvad der er godt frem for andet, og om der er meget forskellig lyd i de forskellige forstærkere.
Venligst Christian.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Primare spiller godt på SA. Fx. en I21. Den bør kunne fåes brugt til omkring 5 kilo...
Ellers synes jeg også Densen kunne være fedt dertil. Men jeg er måske lidt farvet __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva med noget Crown, det er der spark.
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Med den slags kammerater behøver du ikke fjender  ... sorry. Jeg er ikke den store System Audio fan - jeg synes ikke de egner sig til rock-musik, du har fået en helt forkert start og højtalerne er meget betydende for den endelige resultat. Mit råd er - sælg de SA1280 og køb et par Dali 850 eller noget JBL (af lidt ældre dato) - også en god kraftig forstærker så er du klar til noget tråd. Et par forstærker forslag - det er alle sæt med for- og effekt- forstærker - jeg fandt ikke lige nogen indegerede i prisklassen. Det her sæt tror jeg vil fungere bedst med dine SA, mht. at opnå musikformidling der giver en medrivende oplevelse (hvilket er SA´s svaghed mht. rockmusik - de kan godt med akkustisk) http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62856946 Det her sæt har nok nogle år bagen - men det er kvalitet http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62889482 Det her er billigt - http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62536260 VH
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
SA1280...30m2...metal???
Ingen diskution om at SA1280 er en god højtaler...men jeg tror ikke den er egnet til det du vil bruge den til.
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte det samme da jeg læste dit indlæg som de andre. SA er ikke gode til rock musik. Så havde du været bedre stillet med Dali 450 eller Dali 850 og en kraftig forstærker bag.
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror mere du skal have fat i noget Cerwin Vega.
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonykart007 skrev:
Jeg tror mere du skal have fat i noget Cerwin Vega.
|
|
|
Hvorfor ialverden det? Bare fordi man kan lide metal behøver man ikke skulle nøjes med en stor buldrende bas
Så da hellere noget Monitor Audio eller B&W?
(sorry for gevaldigt offtopic) __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |

Forever!
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brian chr Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv haft system audio 1280 og høre selv en del rock/metal musik men mener bestemt ikke de egner sig til metal musik.....
men et sæt Dali 850 eller Jbl ti 5000 har haft begge så for et par år siden sammen med et nad silverline s200 effekt det kunne sku spille hytte op med tråd 
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ChristianSlott Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene.
Jeg valgte 1280'eren, fordi jeg spurgte en kammerat til råds. Fortalte at diskanten er enormt vigtig, da det er en af de essentielle del i metal. Men selvfølgelig skal der også være en god bund. på dette grundlag anbefalede han mig 1280 da deres diskant side er så voldsomt udviklet. Jeg har lyttet en del på 1280, men desværre ligger jeg kun inde med en mindre Panasonic forstærker, så mener ikke rigtig jeg har fået noget som helst ud af dem endnu :) Jeg lyttede på dem hos ham jeg købte dem af, og der var jeg mere end overbevist. Han kørte med et fuldt naim Nait setup, og det lød fuldstændig gennemført.
Nu har jeg købt højtalerne, så jeg har ikke lige tænkt mig at sælge dem igen. Jeg mangler altså bare en forstærler der ligesom giver dem den lyd de har behov for :) Jeg overvejer kraftigt en Roksak Mk. III forstærker. Og tror indtil videre at det er den jeg kommer til at endeligt vælge. Med mindre noget markant bedre kommer væltende pludseligt :)
Indtil videre. Christian
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller også skulle du gå en anden vej: En push pull rørforstærker. Så får du dæl'me skrald på men uden at dine trommehinder bliver flænset. Den her koster 6000 kr og er på 2 x 45 rørwatt. Tro mig,du kommer ikke til at mangle power! 
http://www.now-in-stereo.dk/prod06.htm
Eller denne her (5995 kr) har du mulighed for at høre i KBH
http://www.tekni-fi.dk/php/varedetail.php?vareID=61 && producentID=3 
2 x 30 watt sku' osse ku' gøre jobbet
For lige at komme det i forkøbet 1 rørwat er MEGET firkantet sagt = 3 transistorwatt. Der er tonsvis af tråde her inde ang. rør hvis du søger. Det er værd at over veje og det er ikke noget teknisk over rør. Så lad dig ikke "skræmme" af teknik folkene som elsker at rode med rør og måle BIAS osv. Den kan altså bare købes og spilles på. BIAS skal stilles en gang på nye rør efter ca. 30/ 40 timer og det vil en seriøs forhandler gøre for dig som en gratis service, ellers skal du handle et andet sted hvis det ikke er en del af servicen
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Watt er watt, der er ikke noget der hedder transistor- eller rør-watt.
(men jeg vil da meget gerne have et link til en omregningsmodel hvis jeg skulle tage fejl )
Der kan derimod være stor forskel på hvor kraftig en strømforsyning der er til rådighed, forskel på hvordan der er målt, og på om watt antallet er beregnet eller målt i den virkelige verden.
Man desuden få forskellige modeller med auto bias, dvs at forstærkeren kan selv indstille det, så behøver man kun at bekymre sig om rørets levetid.
Jeg har selv haft et sæt 1750 som jeg også brugte til lidt tung musik, og det var ikke nogen særlig heldig kombo.
Men til 5k ville jeg nok kigge på en af harmans stereo modeller __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Jeg har selv haft et sæt 1750 som jeg også brugte til lidt tung musik, og det var ikke nogen særlig heldig kombo. |
|
|
Jeg ved godt at watt er watt og det handler om db. Prøvede bare at stille det enkelt op, 1 rørwatt = 3 transistor watt er bare et godt billedesprog som giver en god forestilling om hva' vi taler om. Det virkede for mig da jeg blev interesseret i rør og studsede over de få watt. Sku' nok ha' udtrykt mig anderledes, nå nok om det. Hvorfor er rør ikke godt til tung musik? De klarer da rock, pop, jazz, fusion, elektronisk og klassik fint? Hvad sker der når der spilles hardcore metal på rør?
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
|
Eller også skulle du gå en anden vej: En push pull rørforstærker. Så får du dæl'me skrald på men uden at dine trommehinder bliver flænset. Den her koster 6000 kr og er på 2 x 45 rørwatt. Tro mig,du kommer ikke til at mangle power! 
http://www.now-in-stereo.dk/prod06.htm
Eller denne her (5995 kr) har du mulighed for at høre i KBH
|
|
|
Den Xindak lyder fint, men den vil jeg ikke anbefale hvis ønsket er høj rockmusik. Jeg har hørt den på Amphion Prio 520 som størrelsesmæssigt er meget lig SA 1280. Den er simpelthen ikke kraftig nok. Den mudrede i bassen og lydbilledet klaskede sammen. !
Så hellere end en Xindaks transistorbasere forstærkere. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
kim olsen skrev:
Jeg har selv haft et sæt 1750 som jeg også brugte til lidt tung musik, og det var ikke nogen særlig heldig kombo. |
|
|
Jeg ved godt at watt er watt og det handler om db. Prøvede bare at stille det enkelt op, 1 rørwatt = 3 transistor watt er bare et godt billedesprog som giver en god forestilling om hva' vi taler om. Det virkede for mig da jeg blev interesseret i rør og studsede over de få watt. Sku' nok ha' udtrykt mig anderledes, nå nok om det. Hvorfor er rør ikke godt til tung musik? De klarer da rock, pop, jazz, fusion, elektronisk og klassik fint? Hvad sker der når der spilles hardcore metal på rør? |
|
|
Jamen hvordan kan du så skrive at 1 rørwatt er = 3 transistorwatt? så ligger der jo implicit i din sætning at alle forstækrere ved ren magi har en bedre strømforsyning og bliver målt mere reelt i det sekund at der er rør i, og sådan forholder det sig jo ikke. Det er derfor at jeg mener at det er noget sludder at skrive når det er faktuelt forkert.
Rør forstærkere er sværere at lave med høj udgangseffekt medmindre man vil betale meget og have en meget stor klump jern i stuen. Det er jo ikke antallet af watt der er afgørende for lydkvaliteten, men nogle højttalere kan ikke nøjes med 4 watt, uanset hvor "gode" de watt måtte være. På samme måde er det ikke ret mange højttalere der skal bruge 2k per side for at spille optimalt. Det er derfor at kunsten ikke altid er at vælge udstyr, men vælge udstyr der passer sammen.
Jeg skriver ingen steder at rør ikke kan bruges til "hævi", hvis du læser mit indlæg igen vil du se at jeg skriver om 1750, det er en system audio højttaler, og "storebror" til 1280. en 3070 ville dog til gengæld måske være brugbar. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg gir' mig. Rør er ikke sagen i den sammenhæng, er sgu' nok bare miljøskadet. Kan ikke forestille mig andet end rør nu, selv om jeg var dybt skeptisk før jeg hørte en rørforstærker selv. Hvis man kun hører tråd er transistor og store højtalere nok det bedste.
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 02 November 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianSlott skrev:
| Fortalte at diskanten er enormt vigtig, da det er en af de essentielle del i metal. |
|
|
Denne udtalelse har jeg før hørt, men forstår den i bund og grund ikke. Jeg hører selv metal i de fleste genre (Metallica, Tool, Svartsot, Deftones, Mnemic mfl.) og føler ikke genren er specielt følsom overfor diskanten.
Men, der er meget klik i stortromme og bassen er ofte voldsomt komprimeret og kan lyde mere som slagtøj end egentlig bas (f. eks. Korn). Øvre bas og mellemtone skal derfor være meget fokuseret for at det hele ikke mudre. Den bedste kombi jeg har hørt er B&W nautilus 802 med Tact Millenium MkIII. Men, måske en brugt Lyngdorf/Tact fra det billigere sortiment kan gøre underværker.
JEg har også haft en hjemmebygget klasse D effektforstærker fra CAD audio som gjorde det virkeligt glimrende til metal. Personligt ville jeg gå efter en forstærker med en udpræget tør lyd, fremfor egentlig fremhævelse af enkelte frekvensområder.
|
| Til top |
|
| |